Citat:
Ursprungligen postat av
mfmx
Troligtvis fungerar Metylfendiat Mylan kortare tid och med ojämnare effekt än Concerta men hjärtklappningen och ångesten är nog ganska lika. Om jag vore dig skulle jag absolut be om original-Concerta på apoteket om jag testade igen. Och stressa inte, första veckan 18mg och andra veckan 36mg eller 27mg. INTE högre dos och inte snabbare. Och inte en massa kaffe men det vet du väl nu.
Så 70mg fungerar bättre än 30mg och 50mg?
Ett alternativ att testa är att gå ner till Elvanse 30-50mg och kombinera med Intuniv som tas på eftermiddag/kväll (om du inte redan har lågt blodtryck).
Om det ändå inte fungerar skulle jag testa Voxra och Modafinil. Fast det kanske förutsätter att din läkare inte är en fegis som bara kör med standardbehandlingar...
Metylfenidat mylan var den allra första medicinen för ett år sedan jag testade, den funkade bra till en början. Fick bra koncentration, till skillnad från elvansen där jag hade mer av fokus. Hade denna bara en och en halvecka, anledningen var just hjärtklappning och ångest. Korkat nog var det samma period som jag drack 5 till 6 koppar kaffe, därav hjärtklappning och ångest.
Frågan är om jag ens får testa och byta till concerta igen, men det borde väl inte vara några problem om jsg förklarar vad som gick snett tidigare (hade råkat öka doseringen för tidigt till och med)
Vad är intuniv? Jag hade inga problem med hjärtklappning på elvansen, doseringen spelade ingen större roll heller, men uppdelningen på 70 mg dvs 50/20 gjorde att jag kraschade senare på dagen. Men nej, jag har fått nog med sömnbesvären, orkar inte ta sömnmedicin. Har testat allt, sover bara bra utan elvansen i kroppen.