Citat:
Ursprungligen postat av
mfmx
Att du går flera månader som en zombie i onödan är din läkares fel, inte mitt. Troligtvis fungerar inte Elvanse på tredje försöket heller. Att gå på Theralen, Propavan eller Lergigan gör många till zombies dagen efter och det är nog inte så nyttigt i längden och motverkar dessutom ADHD-medicinerna. Men i alla fall bra idé att testa att kombinera mediciner, det borde fler göra.
Jag behöver inte att egen erfarenhet av Strattera lika lite som din läkare behöver det. Det är tydligt dokumenterat hur det fungerar och ska doseras:
http://www.sfbup.se/wp-content/uploads/2016/11/RiktlinjeAtomoxetin.pdf
"Behandlingen med Strattera bör inledas med en total daglig dos på 40 mg i minst 7 dagar. Din läkare kan sedan bestämma att dosen ska ökas upp till den dagliga underhållsdosen på 80 mg -100 mg. Den maximala dagliga dosen som din läkare kommer att ordinera är 100 mg. "
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070628000021
Är det bättre att vara omedicinerad mot ADHD hela livet för du inte orkade testa klart?
Du antar att en höjning snabbt till 80-100 mg eller någorlunda snabbt skulle råda bot på den ofantliga trötthet och dåsighet jag känner nu fortfarande?Nu kommer jag ändock fortsätta med strattera och har möjlighet att trappa upp min dos enligt läkaren, vilket jag fick grönt ljus redan idag efter samtal.
Måste alltid FASS stämma utifrån individen? Högre dos behöver inte per automatisk betyda mer kvalitet, men vi får hoppas att mina biverkningar släpper när jag höjer dosen. Men det är lätt för somliga här att ge råd om att fortsätta med något när man själv inte upplever symptomerna som känns som möda i vardagen.
Det är ett andra försök på elvansen, det är värt att testa sig fram här om du frågar mig, jag har vänner och andra som haft samma dilemma med insomnia med elvansen, men som lyckats lösa det med antingen rätt dos eller en form av lugnande som Lergigan eller Theralen.
Jag hade ingen aning om att dessa motverkar adhd medicinerna. Dock har jag hört att dem funkar bra för andra, när det gäller dagen efter, men att man kan känna sig lite mer tröttare just på morgonen, som tenderar att släppa ganska snabbt ändå.
Det är värt att släppa en medicin om bieffekterna överväger fördelarna ja, det betyder inte att jag inte har möjligheten till att testa om medicinerna och göra ett försök till, den förmånen har jag och ett andra försök kan vara skillnad än det första försöket. Så omedicinerad kommer jag inte gå.