2021-02-27, 14:03
Avstängd
Snusfris avatar
Gjorde ett dorsalsnitt eller v-snitt för tre veckor sedan. Kan fortfarande inte dra tillbaka förhuden vid stånd. Någon som har erfarenhet av en sån operation och vet om/när det blir bättre?
Hoppas inte man behöver göra om det för sprutan var ingen höjdare.
Citera
2021-03-30, 14:58
Medlem
Tjena på er alla!

Är det någon här som har haft ett problem med trång förhud, och inte behövt göra omskärelse. Jag kan få tillbaka förhuden både vid eregerat och slakt tillstånd, men när jag har sex så leder det ganska ofta till att jag får små jack i förhuden. Antar att det beror på att jag har lite för trång förhud, då den är lite trög att få bakom ollonet när jag har stånd. Är detta något som kortisonsalva kan lösa? Har även hört att man kan göra som ett litet jack i förhuden istället för att kapa hela köret.

Ha det gött
Citera
2021-03-30, 22:23
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlachen
Tjena på er alla!

Är det någon här som har haft ett problem med trång förhud, och inte behövt göra omskärelse. Jag kan få tillbaka förhuden både vid eregerat och slakt tillstånd, men när jag har sex så leder det ganska ofta till att jag får små jack i förhuden. Antar att det beror på att jag har lite för trång förhud, då den är lite trög att få bakom ollonet när jag har stånd. Är detta något som kortisonsalva kan lösa? Har även hört att man kan göra som ett litet jack i förhuden istället för att kapa hela köret.

Ha det gött

Dom här sprickorna du nämner kommer med tiden att bli fler och fler och huden blir då trångare och trångare där , hände mig och ångra att jag inte redan då gjorde operation, fick lichen sclerosus pga dessa förträngningar som gjorde en op helt nödvändig, dock blev läkningen svårare och tog lång tid pga lichen och har mindre kvarstående problem med denna lichen, tyvärr. men det får man lära sig leva med.
Citera
2021-03-31, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dom här sprickorna du nämner kommer med tiden att bli fler och fler och huden blir då trångare och trångare där , hände mig och ångra att jag inte redan då gjorde operation, fick lichen sclerosus pga dessa förträngningar som gjorde en op helt nödvändig, dock blev läkningen svårare och tog lång tid pga lichen och har mindre kvarstående problem med denna lichen, tyvärr. men det får man lära sig leva med.

Ajdå, det låter inte dunder. Jacken uppstår endast under sex eftersom jag har förhuden tillbakadragen under en längre tid. Men du tror alltså att jag inte kan stoppa sprickorna utan en total omskärelse? Känns så jäkla onödigt ändå med tanke på att jag ändå kan få tillbaka förhuden helt
Citera
2021-03-31, 14:09
Medlem
Citat:
Tjena på er alla!

Ha det gött

Har nu ringt vårdcentralen och fick en tid den 4 maj. Förståeligt att de har mycket att stå i nu men känns ändå förjävligt med så lång väntetid, särskilt med tanke på att det kommer vara väntetid innan jag får träffa urulog + väntetid innan operation. Blir lite problematiskt med tanke på att jag ska spendera hela hösten utomlands.

Funderar därmed på att gå den privata vägen, förstår att det kostar lite men är helt ärligt fine med det. Någon som har erfarenhet av en klinik, antingen i Lund/Malmö området eller Norrköping/Linköping området som skötte det snyggt?
Citera
2021-03-31, 14:13
Bannlyst
Citat:
Funderar därmed på att gå den privata vägen, förstår att det kostar lite men är helt ärligt fine med det.

Vad menar du kostar lite mer? Att ta bort förhuden kostar mycket pengar!

Akta dig noga för "läkare" från utlandet som jobbar på privatklinik.

Det kan sluta mycket illa för din pillesnopp!
Citera
2021-03-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kletigsmaskigbajs
Vad menar du kostar lite mer? Att ta bort förhuden kostar mycket pengar!

Akta dig noga för "läkare" från utlandet som jobbar på privatklinik.

Det kan sluta mycket illa för din pillesnopp!

Haha, "lite" var kanske överdrivet. Men såg en kille här inne som betalade 8 000 kr. Det skulle jag vara okej med.

Och om jag skulle göra det privat skulle det självklart vara med läkare jag anser kunniga.
Citera
2021-04-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morran000
Ja precis, det var för trång förhud och jag gjorde det privat för att få en läkare som man kan diskutera hur man vill ha det med. Strängen är orörd ja
På vilken klinik gjorde du det?
Citera
2021-04-08, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Gjorde ett dorsalsnitt eller v-snitt för tre veckor sedan. Kan fortfarande inte dra tillbaka förhuden vid stånd. Någon som har erfarenhet av en sån operation och vet om/när det blir bättre?
Hoppas inte man behöver göra om det för sprutan var ingen höjdare.

Hur har det gått för dig? Jag upplever typ samma sak. Har gått 2 veckor för mig och öppningen känns trängre än innan op.

Nån annan med erfarenheter av dorsalsnitt? Hur lång tid tog det för er innan ni kunde dra bak förhuden vid erektion ?
Citera
2021-04-08, 19:38
Medlem
MrMarios avatar
Blev omskuren vid ålder 16 år då jag alltid hade en mycket trång förhud. Läkaren ansåg att omskärelse var bäst då andra alternativ passar bättre för dem som bara har lite trång förhud, men som fortfarande kan dra ned förhuden. Jag kunde i princip inte dra ned förhuden utan mycket smärta och den fastnade då också under ollonet.

Det är ju typ 20 år sen nu, men minns läkningsfasen som mycket jobbig. Kunde bara ha på mig men morgonrock i drygt en vecka tills ollonet vande sig vid att vara ute i friska luften.

Är nöjd och har aldrig haft problem sedan dess. Kuken ser bra ut och det går bra att runka, man behöver inte glidmedel eller så
Citera
2021-04-10, 15:20
Medlem
Citat:
Tjena på er alla!

Ha det gött

Urologen tyckte att omskärelse är lösningen på alla förhudsproblem (bl.a Fimosis = trång förhud), men jag vägrade. Jag var också avvaktande till att göra ett "snitt" där de i pricip skär på längden och syr ihop på den andra ledden (svårt att förklara).
Jag fick i stället en kortisonsalva som inte gjorde någon skillnad.
Förhuden går att "sträcka" till en viss gräns, men är egentligen inte elastiskt.
Ska den "expanderas" så måste det göras på samma sätt som vissa expanderar öronsnibbarna eller t.ex läpp-plattorna som i vissa kulturer användes för att göra underläppen vädigt stor.
Det krävs en liten kraft under lång tid så att huden kan "växa" sig större.
Jag hittade silikonringar på nätet som kan användas för detta.
Jag lyckades lösa problemet, men det är som sagt en långsam process.
Det finns ett flertal olika tillverkare. Sök på "Phimosis kit" på Google och Ebay.
Jag använde både "Phimostop" och "Phimocure", men vet inte om de är de bästa.
Det är lite meckigt, men det funkar.
Det ska inte göra ont! Ta genast ut ringen vid smärta, och använd en mindre storlek.
Går man med smärta kommer det bildas ett sår, och man får sedan vänta med ringarna tills det läkt.
Lär av mina misstag...
Senast redigerad av blixt-hasse 2021-04-10 kl. 15:22.
Citera
2021-04-10, 15:23
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillen
Jag har slutligen tagit mod till mig och gått till en doktor för att få hjälp med min trånga förhud. Jag har nu varit på undersökning och ska operera mig om en vecka. Tills dess hade jag tre alternativa att välja på:

1. Omskärelse. Rent tekniskt förmodligen det bästa alternativet, men jag känner mig inte speciellt sugen att ta bort alltihopa.
2. Nån metod där man skar ett snitt i förhuden på ovansidan av penis. Skulle tydligen vara det säkraste av de två icke-omskärelse alternativen.
3. Att man gjorde två snitt på sidan av penis istället. Skulle se bättre ut än alternativ 2, men inte lika säkert.

Skulle vilja ha hjälp att bestämma mig, från personer med lite koll på det här. Just nu är jag ganska säker på att det blir alternativ 2 eller 3, men mellan de alternativen är jag fortfarande osäker. Bidra gärna med egna eller kompisars erfarenheter av dessa ingrepp.

Många klarar sig med ett lite snipp med en sax under lokalbedövning och har då förhuden kvar men att ollonet går att få fram och hålla rent. Ganska äckligt att aldrig kunna tvätta under förhuden.

Finns ingen anledning att ta bort allt då det minskar känsligheten och ökar risken för erektionsstörningar senare i livet. Många omskurna vittnar om detta. Medans andra inte vill låta andra veta att de har erektionsproblem på grund av sina omskurna kukar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in