2021-03-30, 16:41
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Lite tillspetsat borde kritiken mot feminister istället se ut så här ”ert gnäll om att kvinnor varit förtryckta i alla tusentals år bevisar bara att ni är underlägsna och naturligt underordnade mannen”.

Ja det är väl i det närmaste slutsatsen av feministisk ideologi även om det inte begränsas till förtryck från patriarkatet. Även kvinnornas egna fria val är fel och föremål för förtryck i feministernas ögon - när de frivilligt väljer jobb inom t.ex. den offentliga sektorn (som har lägre löner). Feminism är helt enkelt en kvinnofientlig tankeströmning som utgör antonymen till emancipation.
Citera
2021-03-30, 16:56
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Eller kan man som kvinna vända det: att kvinnor historiskt fått mannen att ta största bördan i mardrömsuppgifter fylld av slit och våld är bevis på kvinnans överlägsna list, eller liknande.

Man kan ju leka och vända på maktperspektivet på så sätt, istället för att fokusera på offerställningen vara stolt över privilegier man genom tiderna fått genom att spela på att vara en skör och vacker porslinvas som måste skyddas. Givetvis var inte 1800-tals kvinnor dumna nog (speciellt inte i arbetarklassen) att vilja ha mannens rättigheter och ansvar.

Det fick vänta tills att mer passande yrken blev tillgänga till massan. Som man får man väl då heltenkelt lyfta på hatten för en sådan kvinna. Än idag tävlar kvinnor i högre grad om de rikaste männen än de tävlar om att starta företag för att själv bli rika, det är liksom det kvinnliga spelet om makt. Jeff Bezos exfru är Världens rikaste kvinna utan att ha lyft ett finger för skapandet aav amazon, i listan av rikaste kvinnor finner du knappt någon som är någonslags "selfmade woman".

Allt är givetvis ett spel, oavsett ifall människor är medvetna om det eller inte. Kvinnor med dåliga, tråkiga yrken drömmer om att vara hemmafruar, problemet är bara att det inte finns tillräckligt många män som kan betala för det liv de vill leva som hemmafruar.

Åter en exempel på kvinnlig list: när drottningar fick makten var de lika sugna på krig som kungarna, helt utan en naturdriven törst efter krig, utan för att krig heltenkelt är ett spel om makt och resurser. Däremot så var inte drottningar så pass korkade att de själva red ut till krig likt en Karl XII för att lida sida vid sida med hans undersåttar.

Ifall vi ska tala om maktrealism så är kvinnor ganska bra på att göra det bästa med den avsaknad av förmåga som naturen givit dem om att strida mot männen i makthierarkier av olika slag. Varesig inom kapitalismens eller krigarens hierarkier så kan kvinnor nå toppen av egen förmåga, men de har genom list ofta skapat sin egen väg till toppen av pyramiden. Välfärdsstatens toppyrken är givetvis också en sådan väg till makt som man kan nå utan att klättra upp för en meritokratisk hierarki.

Blir fortfarande ett manligt offerperspektiv om man finner det påkallat att påtala vilka privilegier kvinnor har jämfört med män.
Citera
2021-03-30, 16:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Men det intressanta är vilka grupper som tar på sig offerkofta. De som betraktar sig själva som offer har ett undermänniskoperspektiv. Åtminstone på det undermedvetna planet ser alltså kvinnor, bögar, judar och icke-vita på sig själva som underlägsna heterosexuella vita män. Det är psykologin här som är mest intressant. Inte huruvida det existerar någon förment objektiv offerhierarki.

Tja, allt beror väl på ifall offerkoftan används för att man ärligt mår dåligt över att man är i en underlägsen position eller ifall den används för att machiavelliskt få till sig mer makt.

Jag tror att du finner i högre positioner i olika prästerliga hierarkier en mer machiavellisk figur som använder sig av offerkoftan för att få med sig massan, utan att de nödvändigtvis ser sig själva som underlägsna. Tror absolut inte att judar känner sig underlägsna, men de känner väl av en slags paranoia över att vara så få till antalet och ha så mycket makt i jämförelse med hur få de är till antalet.

Finns en hel del chauvinism i att tro att alla känner sig underlägsna heterosexuella vita män, jag tror att livets spel är mer komplext än så. Se på Bill Gates, han har små autistiska drag och har en typisk nördig tillbakadragen personlighet, utan ha något inre driv att göra något särskilt utöver att utöka sin rikedom (verkar inte ha mycket smak för den makt den ger heller). Han gifter sig med en kvinna och hon får honom att leka Världsräddare och filantrop, sedan så blir namnet på hans nya organisation där han skänker sina pengar "bill gates and melinda gates foundation". Hon fyller liksom på hans inre vakuum.

Tror du på allvar att Bill Gates är psykologiskt överlägsen i sin ställning gentemot sin fru? Hon är den som ridit på hans våg och format hans hjärna, och jag är tämligen säker på att hon känner att hon kan kontrollera honom snarare än tvärtom.
Citera
2021-03-30, 16:59
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Var har jag beklagat mig?

Du hävdar att män dragit nitlotten, genom att jobba i exempelvis gruvor.

Män har aldrig varit de förtryckta.
Citera
2021-03-30, 17:02
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Tja, allt beror väl på ifall offerkoftan används för att man ärligt mår dåligt över att man är i en underlägsen position eller ifall den används för att machiavelliskt få till sig mer makt.

Jag tror att du finner i högre positioner i olika prästerliga hierarkier en mer machiavellisk figur som använder sig av offerkoftan för att få med sig massan, utan att de nödvändigtvis ser sig själva som underlägsna. Tror absolut inte att judar känner sig underlägsna, men de känner väl av en slags paranoia över att vara så få till antalet och ha så mycket makt i jämförelse med hur få de är till antalet.

Finns en hel del chauvinism i att tro att alla känner sig underlägsna heterosexuella vita män, jag tror att livets spel är mer komplext än så. Se på Bill Gates, han har små autistiska drag och har en typisk nördig tillbakadragen personlighet, utan ha något inre driv att göra något särskilt utöver att utöka sin rikedom (verkar inte ha mycket smak för den makt den ger heller). Han gifter sig med en kvinna och hon får honom att leka Världsräddare och filantrop, sedan så blir namnet på hans nya organisation där han skänker sina pengar "bill gates and melinda gates foundation". Hon fyller liksom på hans inre vakuum.

Tror du på allvar att Bill Gates är psykologiskt överlägsen i sin ställning gentemot sin fru? Hon är den som ridit på hans våg och format hans hjärna, och jag är tämligen säker på att hon känner att hon kan kontrollera honom snarare än tvärtom.

Bill Gates är tvärtom en av de mer drivna förmögna personerna med alla projekt han sysslar med inom folkhälsa, vaccin, med mera.

Att du sitter och gissar att han styrs av sin fru är ej seriöst.
Citera
2021-03-30, 17:03
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ja det är väl i det närmaste slutsatsen av feministisk ideologi även om det inte begränsas till förtryck från patriarkatet. Även kvinnornas egna fria val är fel och föremål för förtryck i feministernas ögon - när de frivilligt väljer jobb inom t.ex. den offentliga sektorn (som har lägre löner). Feminism är helt enkelt en kvinnofientlig tankeströmning som utgör antonymen till emancipation.

Ja, och så fungerar kvinnor. Om en man tar ett beslut som kvinnan ogillar så skyller hon på mannen. Om mannen låter kvinnan ta ett dåligt beslut så skyller kvinnan också på mannen för att han lät henne göra det. Det bästa är att ha ett samhälle där männen systematiskt tar besluten och kvinnor inte bryr sina små huvuden om det överhuvudtaget.
Citera
2021-03-30, 17:04
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Blir fortfarande ett manligt offerperspektiv om man finner det påkallat att påtala vilka privilegier kvinnor har jämfört med män.

Jag tog bara ett perspektiv på det hela där kvinnan ur ett kvinnligt perspektiv har stolthet över sitt köns bedrifter, jag tror själv inte att det är enkelt som jag skrev att säga vem som gick vinnande ur striden om makt/ansvar/uppoffring/lycka i det förflutna.

Men det är en del av just kvinnlig list att inte spela på stolthet, det spelet får de korkade männen hålla på med.

Jag menar bara att perspektivet "män är bäst och starkast, vilket patriarkatet är ett bevis på" inte nödvändigtvis håller utifrån alla perspektiv. Spelet är mer komplext än så, det är svårt att med säkerhet säga vilka som är priviligierade och vilka som är offren.

Kvinnor var exempelvis lyckligare än män under 50-talet, det är inte nödvändigtvis så att män går vinnande ur spelet bara för att de på pappret får mer makt än kvinnor.
Citera
2021-03-30, 17:09
Medlem
Endevils avatar
Citat:

Du missar poängen. Det handlar om karaktär och självbild främst. Att diverse filurer i dagens moderna och högst onaturliga samhälle kan skaffa sig makt och kapital genom offerstatus är en helt annan sak. Det är fortfarande en undermänniskomentalitet de har. Något som vi kan se ger enorma konsekvenser när de får möjlighet att påverka samhällets utformning.
Citera
2021-03-30, 17:19
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du missar poängen. Det handlar om karaktär och självbild främst. Att diverse filurer i dagens moderna och högst onaturliga samhälle kan skaffa sig makt och kapital genom offerstatus är en helt annan sak. Det är fortfarande en undermänniskomentalitet de har. Något som vi kan se ger enorma konsekvenser när de får möjlighet att påverka samhällets utformning.

Undermänniskor skryter inte om att de har högst iq och flest nobelpris i Världen, något jag ofta sett från ashkenazijudar. Att sedan judar vill skydda sig genom att påminna om historiens brott emot dem är en annan historia, men givetvis delar vi alla en slags slavmoral som är ursprungligen judiskt genom kristendomen. En slavmoral som antagligen uppstod när judarna var förslavade av andra folkslag. Maktperspektivet för olika grupper ser dock ganska annorlunda ut idag gentemot för 2500 år sedan, och judar har makt genom deras höga intelligens (varesig den är machiavellisk eller meritokratisk, ifall man ens kan göra skillnad emellan dem).

Det är de som känner sig maktlösa som får en slags mental tillstånd där de vill anspela på hur onda de som har makt är och hur otroligt synd det är om dem själva.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-30 kl. 17:26.
Citera
2021-03-30, 17:28
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Undermänniskor skryter inte om att de har högst iq och flest nobelpris i Världen, något jag ofta sett från ashkenazijudar. Att sedan judar vill skydda sig genom att påminna om historiens brott emot dem är en annan historia, men givetvis delar vi alla en slags slavmoral som är ursprungligen judiskt genom kristendomen. En slavmoral som antagligen uppstod när judarna var förslavade av andra folkslag. Maktperspektivet för olika grupper ser dock ganska annorlunda ut idag gentemot för 2500 år sedan, och judar har makt genom deras höga intelligens (varesig den är machiavellisk eller meritokratisk, ifall man ens kan göra skillnad emellan dem).

Jaså, har människor med ett behov av att skryta inte just den karaktär jag talar om? Slavens revanschistiska mentalitet blir väl aldrig tydligare än när judars beteende betraktas. Men visst har den mentaliteten spridit sig i samhället till andra grupper. How did that work out? För det är denna judiska slavmentalitet som fått möjligheten att impregnera våra samhällen nästan helt.
Citera
2021-03-30, 17:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jaså, har människor med ett behov av att skryta inte just den karaktär jag talar om? Slavens revanschistiska mentalitet blir väl aldrig tydligare än när judars beteende betraktas. Men visst har den mentaliteten spridit sig i samhället till andra grupper. How did that work out? För det är denna judiska slavmentalitet som fått möjligheten att impregnera våra samhällen nästan helt.

Du menar i så fall att även nazisterna hade slavmoralitet då, så som de skröt om alla ariska attributer och ariska överlägsenheten.

Undermänniskan i Nietzsche skryter tvärtom om sin ödmjukhet, sin godhet, etc. i avsaknad av attributer som ger honom sann överlägsenhet gentemot hans fiender. Enligt Nietzsche, tvärtemot nazisterna, var de lutheranska tyskarna perfekta exemplet på ett folk som bar på just en sådan mentalitet och som längtade då efter massrörelser av olika slag.
Citera
2021-03-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
En liten upplysning i all välmening: Temat i hela denna tråd är att vi, dvs de män som diskuterar här, är rörande överens om att det inte är synd om män, att samhället inte förtrycker män, och att det över huvud taget är omanligt att tycka synd om sig.
Nyckelordet här är lika. Frasen "Titta! Det är och har alltid varit minst lika synd om männen!" implicerar alltså inte att ni nödvändigtvis anser att det är synd om någon, bara att ni menar att kvinnorättskampen är ogiltig eftersom att männen alltid lidit lika mycket. Om ni sedan lite dramatiskt avslutar era inlägg med "fäll inga tårar för mig!" är som jag sagt helt enkelt ointressant, eftersom ingen gjorde det till att börja med.

Citat:
När jag räknar upp allt det där med kolgruvor och slagfält så skriver jag ju att det inte var synd om männen som gjorde de arbetsinsatserna. Att livets villkorkan vara hårda är för män inte något man gnäller om, utan bara konstaterar.
Att livets villkor historiskt varit ännu hårdare för kvinnor och att de haft all anledning att avundas männens möjlighet att försörja sig själva är också bara ett sakligt konstaterande. För vissa är det dock bekvämt att avfärda allt man inte gillar att höra som "gnäll".

Citat:
Tråden handlar inte om kvinnor, inte om "kvinnors lidande", och inte om "diskriminering" mot kvinnor. Du är välkommen att kverulera om sådana teman i någon feminismtråd.
Såväl jämställdisters som konservativas krevulerande om männens bördor historiskt existerar bara i relation till kvinnorättskampen, vilket du också gett bevis på i form av din oförmåga att tala om saken utan att försöka nedvärdera denna till "gnällkärringar".

Citat:
Det här måste vara någon form av feministiskt klimax. Bättre än så här blir helt enkelt inte modern feministisk teori; det är synd om kvinnorna som inte fick kräla nere i kolgruvorna. Världshistoriens sämsta och farligaste jobb alla kategorier (undantaget fasan över att ta hand om hem och barn, det är värre). Kudos!

Det är visserligen uppfriskande att ni känner er förfördelade även vad gäller de allra sämsta möjligheterna som tillfaller män istället för det mer ensidiga fokuset på bolagsstyrelser.
Den som vill göra gällande att gruvarbetare skulle ha varit "världshistoriens sämsta och farligaste jobb™" har ju dock en rad frågor att besvara. Varför var man tvungna att stifta lagar för att kvinnor som inte "behövde" skulle hålla sig borta från "världshistoriens sämsta och farligaste jobb™"? Varför urbaniserades Storbrittanien under den industriella revolutionen? Varför valde bondesöner som kunde leva ett "enkelt liv" ute på landet att flytta in till städerna, bara för att söka "världshistoriens sämsta och farligaste jobb™"?

Ni är sådana jävla historielösa töntar.

Citat:
Det fick vänta tills att mer passande yrken blev tillgänga till massan. Som man får man väl då heltenkelt lyfta på hatten för en sådan kvinna. Än idag tävlar kvinnor i högre grad om de rikaste männen än de tävlar om att starta företag för att själv bli rika, det är liksom det kvinnliga spelet om makt. Jeff Bezos exfru är Världens rikaste kvinna utan att ha lyft ett finger för skapandet aav amazon, i listan av rikaste kvinnor finner du knappt någon som är någonslags "selfmade woman".
Ännu en faktoid från NakneFaktoidkontot. Världens rikaste kvinna och tolfte rikaste person heter Françoise Bettencourt Meyers. Det är förvisso en titel hon har ärvt från sin mor Lilian, som var världens rikaste kvinna fram till 2017.
Senast redigerad av Disciplina 2021-03-30 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in