2021-03-30, 18:45
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Bill Gates är tvärtom en av de mer drivna förmögna personerna med alla projekt han sysslar med inom folkhälsa, vaccin, med mera.

Att du sitter och gissar att han styrs av sin fru är ej seriöst.

Hur det sannerligen är kan vi inte säkert veta, men där är hon med sitt namn på Världens största privata välgörenhetsorganisation, och där är hon i intervjuer och talar om hur hon lärde Bill att vara jämställd och göra hemhushåll.

Kärlek är tillslut en kvinnas väg till makt och så har det alltid varit (även ifall staten idag nästan kan tävla mot kärlek som kvinnlig väg till makt). I mytologin så manifesteras det av kvinnan som tämjer draken/besten, nu är det ju märkliga varelser som Bill som får agera som besten i historien och det måste ha varit tämligen enkelt att tämja honom (man kan tänka sig att Steve Jobs å andra sidan skulle vara närmast omöjligt).

Tror du att Oprah skulle ha sin makes namn på någonslags välgörenhetsorganisation som hon skulle stifta, skulle han visa sitt ansikte överallt när Oprah är ute och räddar Världen? Givetvis inte.
Citera
2021-03-30, 19:03
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du menar i så fall att även nazisterna hade slavmoralitet då, så som de skröt om alla ariska attributer och ariska överlägsenheten.

Undermänniskan i Nietzsche skryter tvärtom om sin ödmjukhet, sin godhet, etc. i avsaknad av attributer som ger honom sann överlägsenhet gentemot hans fiender. Enligt Nietzsche, tvärtemot nazisterna, var de lutheranska tyskarna perfekta exemplet på ett folk som bar på just en sådan mentalitet och som längtade då efter massrörelser av olika slag.

Nu kör du på ”Hollywoodnazism”. Du vet att den bara handlar om judisk projicering va? Nietzsche kritiserade den slavmentalitet som Kristendomen och ytterst judarna spridit bland tyskarna.
Citera
2021-03-30, 19:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina

Ännu en faktoid från NakneFaktoidkontot. Världens rikaste kvinna och tolfte rikaste person heter Françoise Bettencourt Meyers. Det är förvisso en titel hon har ärvt från sin mor Lilian, som var världens rikaste kvinna fram till 2017.

https://www.businessinsider.com/mack...20-9?r=US&IR=T

Tja, vem vet vilken lista som är sann, kanske hon förlorade titeln 2021, men vad gör det?

Du ger mig en lista som fullt ut konfirmerar min tes, en dotter som ärvt från en annan rikemansdotter som ärvt företaget från Eugène Schueller. Du har Alice Walton som ärvt från sin make, du har Bezos fru i listan, du har Julia Koch som ärvt från sin make, du har Jacqueline Mars som ärvt från sin farfar, du har Yang Huiyan som ärvt från hennes pappa, du har Susanne Klatten som ärvt från sin pappa, du har Gina Rinehart som ärvt från sin pappa, du har Iris Fontbona som ärvt från sin make och slutligen Abigail Johnson som ärvt från sin pappa.

Tack för att du bekräftade min tes.

Det mest intressanta är hur kvinnor förlorar totalt fortfarande idag långt efter att de fått alla förutsättningar att tävla mot männen. Bästa vägen till att nå sann makt inom privata sfären för en kvinna är genom kärlek (eller att föddas med en silversked i munnen).

Men det är ju bäst att gömma sig under 1800-talskvinnans kjolar och böla om hur tufft kvinnor historiskt haft, när man nu tillhör bland de mest priviligierade grupper som någonsin existerat (vita/judiska kvinnor födda efter 60-talet) och ändå bara kan söka att få makt genom gråtideologier.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-30 kl. 19:47.
Citera
2021-03-30, 19:37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Nu kör du på ”Hollywoodnazism”. Du vet att den bara handlar om judisk projicering va? Nietzsche kritiserade den slavmentalitet som Kristendomen och ytterst judarna spridit bland tyskarna.

Kom igen nu, jag har läst Mein Kempf, var det hollywood som redigerade den åt mig?

Exempelvis: Ariska rasen är den enda som kan skapa kultur, en andra klass av raser kan bära den (Japan tas som exempel) och en tredje kan bara förstöra. Måste jag googla fram det verkliga citatet? Vad är det ifall inte skryt?

Men skryt av detta slaget är inte något som räknas som slavmoral ändå, det är snarare moderna svenskar som skryter om hur invandrarvänligt och humant Sverige är, eller rentav den äldre jantelagen som försöker lägga locket på att individer stolt lyfter sig själva som bättre på något sätt än andra.

Han kritiserade judiska slavmoralen, ja. Han menade dock aldrig att judiska slavmoralen var reserverad till en ras eller att judar som folkslag alltid skulle vara dömda att bära på mentaliteten.
Citera
2021-03-30, 19:39
Medlem
Citat:
Nyckelordet här är lika. Frasen "Titta! Det är och har alltid varit minst lika synd om männen!"
Jag har inte uttryckt den frasen, så jag vet inte vad du svamlar om.

Citat:
Att livets villkor historiskt varit ännu hårdare för kvinnor och att de haft all anledning att avundas männens möjlighet att försörja sig själva är också bara ett sakligt konstaterande.
Det finns inga bevis för påståendet att "livets villkor historiskt varit ännu hårdare för kvinnor". Historiskt sett var livet hårt för i stort sett alla, kvinnor som män.

Citat:
Såväl jämställdisters som konservativas krevulerande om männens bördor historiskt existerar bara i relation till kvinnorättskampen, vilket du också gett bevis på i form av din oförmåga att tala om saken utan att försöka nedvärdera denna till "gnällkärringar".
Jag har varken "krevulerat" eller kverulerat om männens bördor. Jag skrev uttryckligen att de inte "offrade sig", utan tog sitt ansvar, och att det inte var synd om dem. Dessutom vände jag mig till Merapi, så jag vet inte varför du hoppade in och svarade utan att ens sätta dig in i vad det handlade om. Jag har inte jättestor lust att diskutera med dig, så det vore fint om du höll klaffen och lät Merapi svara för sig själv.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-03-30 kl. 19:42.
Citera
2021-03-30, 19:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Det finns inga bevis för påståendet att "livets villkor historiskt varit ännu hårdare för kvinnor". Historiskt sett var livet hårt för i stort sett alla, kvinnor som män.

Jag har varken "krevulerat" eller kverulerat om männens bördor. Jag skrev uttryckligen att de inte "offrade sig", utan tog sitt ansvar, och att det inte var synd om dem. Dessutom vände jag mig till Merapi, så jag vet inte varför du hoppade in och svarade utan att ens sätta dig in i vad det handlade om. Jag har inte jättestor lust att diskutera med dig, så det vore fint om du höll klaffen och lät Merapi svara för sig själv.

Den enda taktik som finns i bagaget är att komma med påståenden om att män i tråden gråter om att män har haft det så tufft, för att de är väl medvetna att det är det enda som deras egen ideologi består av: att gråta om hur jobbigt det är att vara kvinna pga det horribla patriarkatet.

Taktiken handla att slå om hela tråden till en strid om vem som har haft det jobbigast, vilket kommer av själva naturen skapa en slags offernarrativ från båda sidor. Jag vet själv inte vilket kön som har haft det jobbigast, men jag vet vilken grupp som idag gnäller mest, och det gör inte hur många gnälliga MGTOWs som ploppar upp bland manliga incels, de kan aldrig vinna mot moderna vita kvinnor i tävlingen om att tycka synd om sig själva.

Äldre tiders kvinnor gnällde inte, de var tvärtom mycket stolta över den last de fick bära för att bära civilisationens eld.
Citera
2021-03-30, 20:17
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Hur det sannerligen är kan vi inte säkert veta, men där är hon med sitt namn på Världens största privata välgörenhetsorganisation, och där är hon i intervjuer och talar om hur hon lärde Bill att vara jämställd och göra hemhushåll.

Kärlek är tillslut en kvinnas väg till makt och så har det alltid varit (även ifall staten idag nästan kan tävla mot kärlek som kvinnlig väg till makt). I mytologin så manifesteras det av kvinnan som tämjer draken/besten, nu är det ju märkliga varelser som Bill som får agera som besten i historien och det måste ha varit tämligen enkelt att tämja honom (man kan tänka sig att Steve Jobs å andra sidan skulle vara närmast omöjligt).

Tror du att Oprah skulle ha sin makes namn på någonslags välgörenhetsorganisation som hon skulle stifta, skulle han visa sitt ansikte överallt när Oprah är ute och räddar Världen? Givetvis inte.

Det blir bara dumt att uttala sig som om man hade detaljkunskaper av väldigt privat karaktär om ett äktenskap mellan två personer man aldrig träffat.

Däremot givet Gates roll i att bygga upp ett av världens främsta företag så framgår att vara en "push-over" inte ingår i hans personlighetstyp. Sådana kommer ej långt i näringslivet. Viktigaste egenskapen för en entreprenör är att vara duktig på att få andra människor att göra som du vill.
Citera
2021-03-30, 20:20
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Jag tog bara ett perspektiv på det hela där kvinnan ur ett kvinnligt perspektiv har stolthet över sitt köns bedrifter, jag tror själv inte att det är enkelt som jag skrev att säga vem som gick vinnande ur striden om makt/ansvar/uppoffring/lycka i det förflutna.

Men det är en del av just kvinnlig list att inte spela på stolthet, det spelet får de korkade männen hålla på med.

Jag menar bara att perspektivet "män är bäst och starkast, vilket patriarkatet är ett bevis på" inte nödvändigtvis håller utifrån alla perspektiv. Spelet är mer komplext än så, det är svårt att med säkerhet säga vilka som är priviligierade och vilka som är offren.

Kvinnor var exempelvis lyckligare än män under 50-talet, det är inte nödvändigtvis så att män går vinnande ur spelet bara för att de på pappret får mer makt än kvinnor.

Att framställa det i termer av "mannen att ta största bördan i mardrömsuppgifter fylld av slit och våld" är lite väl mycket offer-koftigt.
Citera
2021-03-30, 20:22
Medlem
Citat:
https://www.businessinsider.com/mack...20-9?r=US&IR=T

Tja, vem vet vilken lista som är sann, kanske hon förlorade titeln 2021, men vad gör det?
Ja, vad gör det om man hade fel? Vad spelar det för roll om man refererar till en källa där halva wikipediaingressen ägnas åt att förklara hur den regelbundet far med sakfel? Vad betyder väl sanningen, när man kan spotta ur sig fler faktoider än vad någon orkar motbevisa?

Citat:
Det mest intressanta är hur kvinnor förlorar totalt fortfarande idag långt efter att de fått alla förutsättningar att tävla mot männen. Bästa vägen till att nå sann makt inom privata sfären för en kvinna är genom kärlek (eller att föddas med en silversked i munnen).
"Kvinnor tjänar fortfarande inte lika mycket pengar som män, schackmatt feminister!"

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, men det är det sentiment du uttrycker i tråden, eller godtar du att kvinnor historiskt sett haft det värre än män?

Citat:
Nej, på samma sätt finns det inga bevis för att livets villkor varit hårda för män. Dessa är till sin natur subjektiva uttalanden, inget man kan finna absoluta bevis för. Jag tror dock att jag i utpekandet av det faktum, att kvinnor regelbundet förbjöds från att arbeta på samma villkor som männen, medan det inte fanns några motsvarande tvång mot att en man om han så önskat kunnat arbeta som sömmerska och tjänat mindre än hälften av vad han skulle gjort i en gruva, framfört ett utmärkt argument för att männens större möjligheter var skäl att avundas. Icke desto mindre vill du framställa denna ståndpunkt som "gnällkärringbeteende" och din egen minst lika obevisade ståndpunkt som något man "bara konstaterar."

Citat:
Jag har varken "krevulerat" eller kverulerat om männens bördor. Jag skrev uttryckligen att de inte "offrade sig", utan tog sitt ansvar, och att det inte var synd om dem.
"Offrade sig" eller "tog sitt ansvar", jag har förklarat för dig upprepade gånger nu att den ytliga distinktionen är totalt ointressant för för alla utom några högerpopulistiska töntar som vill känna sig överlägsna en annan grupp högerpopulistiska töntar. Grinar om hur svårt det var att vara man gör ni i vilket fall som helst.

Citat:
Dessutom vände jag mig till Merapi, så jag vet inte varför du hoppade in och svarade utan att ens sätta dig in i vad det handlade om. Jag har inte jättestor lust att diskutera med dig, så det vore fint om du höll klaffen och lät Merapi svara för sig själv.
Lustigt hur det där fungerar, senast var det jag som sa samma sak till dig. Jaja, vi får väl se om Merapi svarar i tråden, jag ska lämna dig till ditt.
Citera
2021-03-30, 20:24
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Den som vill göra gällande att gruvarbetare skulle ha varit "världshistoriens sämsta och farligaste jobb™" har ju dock en rad frågor att besvara. Varför var man tvungna att stifta lagar för att kvinnor som inte "behövde" skulle hålla sig borta från "världshistoriens sämsta och farligaste jobb™"? Varför urbaniserades Storbrittanien under den industriella revolutionen? Varför valde bondesöner som kunde leva ett "enkelt liv" ute på landet att flytta in till städerna, bara för att söka "världshistoriens sämsta och farligaste jobb™"?

Som att hävda att byxmyndighetsåldern infördes för att straffa och förtrycka barn.

Citat:
Ni är sådana jävla historielösa töntar.

Det stämmer att jag aldrig har läst "Tusen anledningar till varför det är synd om kvinnor", det är väl så du har kommit i kontakt med gruvdriften under 1800-talet.
Citera
2021-03-30, 20:32
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, vad gör det om man hade fel? Vad spelar det för roll om man refererar till en källa där halva wikipediaingressen ägnas åt att förklara hur den regelbundet far med sakfel? Vad betyder väl sanningen, när man kan spotta ur sig fler faktoider än vad någon orkar motbevisa?

Det är liksom inte en bärande del av min tes att hon måste vara precis världens rikaste kvinna eller bara världens tredje rikaste är inte viktigt, speciellt när frun till andra rika män eller en dotter till en rik farfar är förre henne.

Det är totalt oviktig svammel att sitta och snöa in sig på något sådant. Har ingen bärning till diskussionen överhuvudtaget, din lista bara stärkte min tes (nu är alla 10 av Världens rikaste kvinnor sådana som ärvt sina företag från män). Tack för den du!

Citat:
"Kvinnor tjänar fortfarande inte lika mycket pengar som män, schackmatt feminister!"

Vi pratar om förmågan att få makt genom entrepenörskap eller någon annan form av meritokratisk hierarki. Eftersom kvinnor empiriskt verkar saknar den förmågan så söker de sig till offerideologier som påstår att mystiska strukturer håller de borta från makten.

Att tjäna pengar är nu inget som kvinnor har svårt med, mediankvinnan och medianmannen är inte så jävla annorlunda i förmåga att tjäna ungefär samma medianlön jämfört med ifall man jämför elitmannen mot elitkvinnan (som alltså måste klättra till absoluta toppen av en hierarki). Så, den här frågan handlar om makt och inte om pengar.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-30 kl. 20:49.
Citera
2021-03-30, 20:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Att framställa det i termer av "mannen att ta största bördan i mardrömsuppgifter fylld av slit och våld" är lite väl mycket offer-koftigt.

Jag skulle kalla någon dike i första världskriget för en mardrömsuppgift, ifall någonting överhuvudtaget kan kallas för en mardrömsuppgift.

Ifall inget nu är en mardrömsuppgift och du är så macho att du tycker att det är väl inget att skryta över, så får jag gratulera dig för att vara mer macho än vad jag är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in