Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
En liten upplysning i all välmening: Temat i hela denna tråd är att vi, dvs de män som diskuterar här, är rörande överens om att det inte är synd om män, att samhället inte förtrycker män, och att det över huvud taget är omanligt att tycka synd om sig. När jag räknar upp allt det där med kolgruvor och slagfält så skriver jag ju att det inte var synd om männen som gjorde de arbetsinsatserna. Att livets villkorkan vara hårda är för män inte något man gnäller om, utan bara konstaterar.
Tråden handlar inte om kvinnor, inte om "kvinnors lidande", och inte om "diskriminering" mot kvinnor. Du är välkommen att kverulera om sådana teman i någon feminismtråd.
Det handlar givetvis om att hedra minnet av dem, någon tävlan om vem som det är mest synd om är helt hjärndöd, för vem som helst med minsta lilla grad av intellektuell hederlighet vet att lidande knappast kan mätas som någonslags kvantitativ data, en man kan rentav känna någonslags extas i slagfältet och kvinnan i barnafödandet som gör att tillståndet kan hamna i superposititon mellan djupaste lidandet och djupaste njutningen.
Ifall mäns grad av makt i 1800-talet var värd den ansvarskrav som kom med makten kan ingen härinne svara åt alla män eller alla kvinnor.
Skulle man vilja jobba i en farlig fabrik och få äganderätt och inte styras av någon annan? Skulle man vilja bli först att stå i fiendens skottlinje för att få självständighet?
Att någon kvinna svarar ja på frågan bevisar ingenting, inte ens att hon menar det.
Jag skulle personligen faktiskt hellre vara en mosuoman i det enda matriarkatet, maktlös och utan rätt att äga något men fri som vinden och fri från äktenskap och att ta hand om barn också, än att vara en man som måste offra ena benet i krig mot Napoleon, avsågad utan bedövning i Waterloo, för att sedan slita dag in och dag ut i en fabrik lutande på mitt träben för att försörja familj på 8 personer i 1800-talet.
Att ha rätt att äga över saker är inte världens hit ifall det kommer till sådan pris, tillslut går allt till familjen ändå förutom en och annan fylleri, drickandes något odräglig hemmagjord sprit.
Mosuokvinnor är inte nödvändigtvis privligierade gentemot sina män för att de har rättigheter till ägande som männen saknar, att ha så stor del av ansvaret på sig för att få äga är inte så trevligt.
Nu finns det en väsentlig skillnad, för att vara helt ärlig: mosuomännen blir inte gravida och behöver inte betala det biologiska priset för att bära livmodern. Därmed saknas en stor del av anledningen till att kvinnor blev, pga sin biologiska natur, helt beroende av sina män, så pass beroende att det var direkt katastrofalt för dem att bli av med till och med en kvinnomisshandlade make.
I vilket fall så är historiska jämförelser mellans könens omständigheter otroligt komplexa, en har fler rättigheter och också mer ansvarskrav, vem var minst olyckligt lottad? Vem det än var så är det ju passande att moderna feminister gömmer sig under 1800-talskvinnors kjolar, för deras egen offernarrativ är heltenkelt patetisk.