Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
En liten upplysning i all vlmening: Temat i hela denna trd r att vi, dvs de mn som diskuterar hr, r rrande verens om att det inte r synd om mn, att samhllet inte frtrycker mn, och att det ver huvud taget r omanligt att tycka synd om sig. Nr jag rknar upp allt det dr med kolgruvor och slagflt s skriver jag ju att det inte var synd om mnnen som gjorde de arbetsinsatserna. Att livets villkorkan vara hrda r fr mn inte ngot man gnller om, utan bara konstaterar.
Trden handlar inte om kvinnor, inte om "kvinnors lidande", och inte om "diskriminering" mot kvinnor. Du r vlkommen att kverulera om sdana teman i ngon feminismtrd.
Det handlar givetvis om att hedra minnet av dem, ngon tvlan om vem som det r mest synd om r helt hjrndd, fr vem som helst med minsta lilla grad av intellektuell hederlighet vet att lidande knappast kan mtas som ngonslags kvantitativ data, en man kan rentav knna ngonslags extas i slagfltet och kvinnan i barnafdandet som gr att tillstndet kan hamna i superposititon mellan djupaste lidandet och djupaste njutningen.
Ifall mns grad av makt i 1800-talet var vrd den ansvarskrav som kom med makten kan ingen hrinne svara t alla mn eller alla kvinnor.
Skulle man vilja jobba i en farlig fabrik och f gandertt och inte styras av ngon annan? Skulle man vilja bli frst att st i fiendens skottlinje fr att f sjlvstndighet?
Att ngon kvinna svarar ja p frgan bevisar ingenting, inte ens att hon menar det.
Jag skulle personligen faktiskt hellre vara en mosuoman i det enda matriarkatet, maktls och utan rtt att ga ngot men fri som vinden och fri frn ktenskap och att ta hand om barn ocks, n att vara en man som mste offra ena benet i krig mot Napoleon, avsgad utan bedvning i Waterloo, fr att sedan slita dag in och dag ut i en fabrik lutande p mitt trben fr att frsrja familj p 8 personer i 1800-talet.
Att ha rtt att ga ver saker r inte vrldens hit ifall det kommer till sdan pris, tillslut gr allt till familjen nd frutom en och annan fylleri, drickandes ngot odrglig hemmagjord sprit.
Mosuokvinnor r inte ndvndigtvis privligierade gentemot sina mn fr att de har rttigheter till gande som mnnen saknar, att ha s stor del av ansvaret p sig fr att f ga r inte s trevligt.
Nu finns det en vsentlig skillnad, fr att vara helt rlig: mosuomnnen blir inte gravida och behver inte betala det biologiska priset fr att bra livmodern. Drmed saknas en stor del av anledningen till att kvinnor blev, pga sin biologiska natur, helt beroende av sina mn, s pass beroende att det var direkt katastrofalt fr dem att bli av med till och med en kvinnomisshandlade make.
I vilket fall s r historiska jmfrelser mellans knens omstndigheter otroligt komplexa, en har fler rttigheter och ocks mer ansvarskrav, vem var minst olyckligt lottad? Vem det n var s r det ju passande att moderna feminister gmmer sig under 1800-talskvinnors kjolar, fr deras egen offernarrativ r heltenkelt patetisk.