Citat:
Om jag förstått det rätt så funkar vaccinen bra mot allvarlig sjukdom även för de olika varianterna. Så det finns inga skäl att måla fan på väggen.Jag tror att du har rätt. Men att gränserna inte stängs har politiska orsaker, snarare än att det inte skulle vara möjligt.
Makthavarna vill att "flyktingarna" ska kunna fortsätta att flöda över Medelhavet. Makthavarna bryr sig inte om vilka risker det innebär för Europas egna befolkning.
Bra poäng. Det är en anledning till att man inte ska släppa in några virus alls.
Britterna förefaller ha insett värdet att skydda sin ö från nya varanter av viruset. Övriga Europa behöver lära sig samma sak, och täppa till Europas yttre gränser.
Det skulle vara fint att slippa Covid helt. Men det jag efterfrågar nu, är att inga fler varianter ska släppas in i Europa, och förstöra den pågående vaccineringen.
Makthavarna vill att "flyktingarna" ska kunna fortsätta att flöda över Medelhavet. Makthavarna bryr sig inte om vilka risker det innebär för Europas egna befolkning.
Bra poäng. Det är en anledning till att man inte ska släppa in några virus alls.
Britterna förefaller ha insett värdet att skydda sin ö från nya varanter av viruset. Övriga Europa behöver lära sig samma sak, och täppa till Europas yttre gränser.
Det skulle vara fint att slippa Covid helt. Men det jag efterfrågar nu, är att inga fler varianter ska släppas in i Europa, och förstöra den pågående vaccineringen.
Även om vi stänger Europa så kommer vi utveckla egna mutationer med vaccinresistens. Det kommer finnas ett enormt evolutionärt tryck på viruset att ta sig förbi vaccinet. Men vacciner skapar inget evolutionärt tryck på viruset att bli mer farligt. Spontant skulle jag säga tvärtom. Viruset kommer tvingas premiera vaccinresistens framför andra egenskaper. Det är inte omöjligt att vaccinet bidrar till att viruset också blir snällare. Det skulle vara en positiv utveckling, även om viruset då tar sig förbi vaccinet.
Mänskligheten har i alla fall gott om antikroppar och immunitet mot gamla hederliga coronavirus/förkylningar, och de har inte blivit farligare, men däremot hopplöst smittsamma. Historien brukar upprepa sig.