Citat:
Ursprungligen postat av
kazangas
Okej, det låter ju illavarslande att unga människor eventuellt använder pandemin som ett skäl för att stanna hemma.
Får hoppas att det inte är vanligt.
Efter att vi båda blev sjuka i covid för 2a gången så hoppade min dotter av sin utbildning till lärare. Hon ville inte göra en VFU på 2 månader igen i en skola som inte vidtar några skyddsåtgärder.
Men hon vill inte göra någonting alls utom att sitta hemma och spela dataspel eller umgås med sina dator kompisar som bor på andra sidan jorden som i Rio eller Indonesien.
Sociala betalar ut försörjningsstöd nu till henne men jag har ändå försörjt henne till stor del i 6 månader. Jag äger ingenting utom en fattigpension. Lyckligtvis så äter min hund Willys billiga hundfoder i 10kg säckar och matrester.
Trist situation. Men då har jag ändå lyckats att motivera henne till att läsa någonting annat till hösten på SU så att någonting händer. Hon är berättigad till CSN nästa termin.
Hon är 26 år.
När jag var 26 år så hade jag 2 barn och arbetade heltid som lärare. Ägde en bostadsrätt så soc var inte att tänka på. Det var träligt och slitsamt och man jobbade fast man var sjuk.
Nu tror jag att många ungdomar inte har någon lust att jobba med trista jobb och riskera att bli sjuka. Bättre att sitta hemma och spela på datorn och leka att man är en medeltida kung eller en som slåss mot drakar.