2021-03-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror att du har rätt. Men att gränserna inte stängs har politiska orsaker, snarare än att det inte skulle vara möjligt.

Makthavarna vill att "flyktingarna" ska kunna fortsätta att flöda över Medelhavet. Makthavarna bryr sig inte om vilka risker det innebär för Europas egna befolkning.

Bra poäng. Det är en anledning till att man inte ska släppa in några virus alls.

Britterna förefaller ha insett värdet att skydda sin ö från nya varanter av viruset. Övriga Europa behöver lära sig samma sak, och täppa till Europas yttre gränser.

Det skulle vara fint att slippa Covid helt. Men det jag efterfrågar nu, är att inga fler varianter ska släppas in i Europa, och förstöra den pågående vaccineringen.
Om jag förstått det rätt så funkar vaccinen bra mot allvarlig sjukdom även för de olika varianterna. Så det finns inga skäl att måla fan på väggen.

Även om vi stänger Europa så kommer vi utveckla egna mutationer med vaccinresistens. Det kommer finnas ett enormt evolutionärt tryck på viruset att ta sig förbi vaccinet. Men vacciner skapar inget evolutionärt tryck på viruset att bli mer farligt. Spontant skulle jag säga tvärtom. Viruset kommer tvingas premiera vaccinresistens framför andra egenskaper. Det är inte omöjligt att vaccinet bidrar till att viruset också blir snällare. Det skulle vara en positiv utveckling, även om viruset då tar sig förbi vaccinet.

Mänskligheten har i alla fall gott om antikroppar och immunitet mot gamla hederliga coronavirus/förkylningar, och de har inte blivit farligare, men däremot hopplöst smittsamma. Historien brukar upprepa sig.
Citera
2021-03-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Sverige har nästan 38 gånger fler covid-döda per miljon invånare än Australien, men du tycker Sverige klarat av pandemin bättre?
Sverige har nu gått om Danmark i vaccineringen enligt Expressen.

Vad ligger prispotten på är det någon jävla tävling eller vad fan sysslar dom med?
Citera
2021-03-30, 00:09
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, jag reagerade på din domedagssyn att vi äter ihjäl oss i västvärlden trots att vi i Sverige har en mycket hög medellivslängd >80 som förmodligen höjts de senaste hundra åren i takt med att genomsnittsvikten ökat. Och särskilt när man vill sätta det i samband med corona, så visar det sig ju att andelen "feta" (med bmi > 40) påtagligt minskar med ökad ålder för IVA-patienter, trots att det finns en mycket tydlig ökning i risk att dö i covid med ökad ålder. Och trots mer än dubbelt så många män på IVA med corona i grupperna 60-69 och 70-79, så är andelen med bmi > 40 mer än dubbelt så stor bland kvinnorna på IVA med corona i samma åldersspann.

Korrelationen med övervikt haltar alltså. Det verkar inte vara den avgörande faktorn. Vill du förstå covid bor du nog inte fixera dig så vid övervikt. Korrelationen med kön är t ex bra mycket större. Liksom korrelationen med ålder. Men du har hakat upp dig på vikt, kanske för att det är nåt som syns utanpå på långt håll, och simla själar som du tenderar vara visuellt styrda. Enklast så, så slipper man tänka, om det nu överhettar hjärnan din och får det att osa bränt.

Hörru vrångis kolla min historik så ser du att jag har inte tjatat speciellt mycket om detta.
Jag hade en liten konversation med mannen som kan precis allt (tror han) inget mer än så.
Hacka på dom som skriver upp emot 100 inlägg om dagen, då snackar vi tjat. Jag har ett liv och jobb vet du så jag har inte tid med det

Sorry om jag bidrar till ditt dåliga samvete eller vad det är
Citera
2021-03-30, 00:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Vad ligger prispotten på är det någon jävla tävling eller vad fan sysslar dom med?

Det är totalt meningslöst att tävla kortsiktigt eftersom nedstängningarna kommer att leda till dödsfall av andra orsake som kommer senare. Att bara titta på covid-dödstalen visar att man har tunnelseende och inte mottaglig för att se det som händer i periferin.
Citera
2021-03-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är totalt meningslöst att tävla kortsiktigt eftersom nedstängningarna kommer att leda till dödsfall av andra orsake som kommer senare. Att bara titta på covid-dödstalen visar att man har tunnelseende och inte mottaglig för att se det som händer i periferin.

Räcker att du tittar på t.ex Taiwan för att inse att du har fel.
Citera
2021-03-30, 00:24
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om man anser att "alla andra är galna" kanske det borde mana till eftertanke?

Eller hur. Bättre att ansluta sig till sekten.

Citera
2021-03-30, 00:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ja eller vietnam. Nu tänkte jag mest på de europeiska länder som trott att man kan stoppa Covid med drakoniska lockdowns. Svårt att tävla med en ö där folk har en helt annan livsstil.
Citera
2021-03-30, 00:30
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Det räcker att titta på Storbritannien, Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland, Tjeckien, Polen, Ungern, Kalifornien, New York, osv osv för att inse att DU har fel.

"Åh titta Taiwan hade lockdown och har nästan inga döda alls bevis för att MUH LOCKDOWN är jättebra "

Det fungerar inte så ditt stolpskott. Taiwan är snarare ett undantag, inte regel.
Citera
2021-03-30, 00:32
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ett förslag i all välmening!

Vi slutar att diskutera munskydd till någon kan länka till vettiga undersökningar i frågan.
- Det funkar vist!
- Nej, det funkar inte alls!
- Jo!
- Nej!
- Jo!
- 1000 gånger flera nej än du kan säga jo!

Det känns inte som denna typ av diskussion leder någon vart, eller vad tycker ni andra?

Då dör tråden.
Citera
2021-03-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Vaccineret % befolkning over 18 år ifølge vaccinetracker.
Danmark
1. dose 14,2%
Færdigvacineret 7,6%
———————————
Sverige
1. dose 12,7%
Færdigvacineret 5,5%

https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#uptake-tab
Citera
2021-03-30, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Vaccineret % befolkning over 18 år ifølge vaccinetracker.
Danmark
1. dose 14,2%
Færdigvacineret 7,6%
———————————
Sverige
1. dose 12,7%
Færdigvacineret 5,5%

https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#uptake-tab
Richard Bergström ljuger alltså
Citera
2021-03-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja eller vietnam. Nu tänkte jag mest på de europeiska länder som trott att man kan stoppa Covid med drakoniska lockdowns. Svårt att tävla med en ö där folk har en helt annan livsstil.

Vietnam är ingen ö. Sverige har dessutom nästan 20 gånger fler covid-döda än grannlandet Norge som har haft flera nedstängningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in