2021-03-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Richard Bergström ljuger alltså
Tror der menes at Sverige for nuværende vaccinerer flere pr 100000,hvilket jo ikke er så mærkelig da Danmark ikke vacciner med Astra Zeneca ihvertfald de næste 3 uger,og dermed har adgang til færre vaccine doser.
Senast redigerad av Esrum 2021-03-30 kl. 00:45.
Citera
2021-03-30, 00:43
Medlem
Citat:
Sverige har nu gått om Danmark i vaccineringen enligt Expressen.

Vad ligger prispotten på är det någon jävla tävling eller vad fan sysslar dom med?
De sysslar med att förmå så många som möjligt att klicka på sina länkar till deras artiklar.
Citera
2021-03-30, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vaccinet har genomgått samma process kring kliniska prövningar som övriga läkemedel som tas fram. Dock har man gett förtur i prövningstillstånd där en studie normalt kan ta många månader ibland år att få tillstånd att pröva.

Nej det har de verkligen inte. Ett nytt vaccin skulle i normala fall ta över 10 år, p.g.a man kan inte testa för långsiktiga effekter på något annat sätt än att testa det över lång tid.
Citera
2021-03-30, 00:52
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Richard Bergström ljuger alltså
Nej men expressen gillar klickrubriker. Läser man vad de skriver så har Sverige gått om i vaccintakt enligt ourworldindata. Under typ en dag så det säger inget om det inte håller i sig.
Citera
2021-03-30, 01:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sanningen är att alla länder i den stora munblöjeunionen aldrig kommer att vakna upp. Några månader tog det att få hela befolkningen att gå runt i munskydd som cp-skadade medan man fortfarande har högre dödstal än mer sansade "förnekare" som inte vill ha blöja. "Det hade säkert varit ännu värre utan blöja" - som trådens forskare med AttCza i spetsen brukar säga.

Asiaterna har gått runt i munskydd länge pga av de är dumma i huvudet och förpestar luften med den ena föroreningen efter den andra. Västvärlden har tidigare sett vilka jävla idioter de är och hånar dem för att de inte sett himlen på 10 år och går i munskydd. 2021? Hela världen dreglar över de smarta kineserna som så länge bedyrat denna ansiktsskölds förträfflighet.

Vi är några få normala människor i mörkaste Skandinavien, och då pratar jag inte bara om Sverige, som nu lever ett liv där man inte får stryk om man vägrar vuxenblöja. Vi ska värna om detta till varje pris. Resten av världen kommer hädanefter bara våga visa ögonen, de skräckslagna ögonen som bara vill krypa in under sängen och gömma sig för Azerbajdzjan-mutationen eller trippelmutationen från Samoa.
Det var ju ett rätt onyanserat inlägg om Asien och munskydd.

Asien är till ytan fyra gånger så stort som Europa och sträcker sig från stra delen av Medelhavet till en bit ut i Stilla havet.
Kulturellt är Europa väldigt mycket mera homogent än Asien, även om man räknar med de som inte är födda här.

Munskydd har använts sedan länge i östra delen av Asien för att visa hänsyn och skydda sin omgivning när man själv är sjuk. I Japan anses det tom. oförskämt att inte bära munskydd om man är lita snuvig.
Citera
2021-03-30, 01:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nej det har de verkligen inte. Ett nytt vaccin skulle i normala fall ta över 10 år, p.g.a man kan inte testa för långsiktiga effekter på något annat sätt än att testa det över lång tid.
Den normalt långa tiden för vaccinutveckling är inte testtiden utan tiden det tar att få fram en fungerande produkt.

Man har sannolikt genat lite i Fas 1 där en hel del möda brukar få läggas ned på att anpassa doseringen, det kan man tex. se på Astra Zenecas vaccin där det under Fas 3 studien pga. misstag visade sig att en lägre första dos gav ett bättre totalt immunsvar (tror jag det heter).

Sedan går det ju självklart snabbare att pröva ut ett vaccin när smittspridningen är stor och det finns många sjuka i många världsdelar.

De flesta biverkningarna fångas upp i Fas 3 när tillräckligt många vaccineras, men inte alla.
Om det är en på miljonen som drabbas av en biverkning är denna biverkning svår att hitta i Fas 3 där oftast några tiotusentals personer får vaccinet. Ännu mera biverkningar slinker igenom i Fas 1 och två där tiotals till hundratals personer deltar.

Fas 4 genomförs alltid efter det att vaccinet är godkänt och har börjat användas, pågår i princip så länge vaccinet används.
Citera
2021-03-30, 01:37
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Vietnam är ingen ö. Sverige har dessutom nästan 20 gånger fler covid-döda än grannlandet Norge som har haft flera nedstängningar.

Det tycks vara så både inom fysik, biologi och ekonomi, att ger man ett momentum till ett eventuellt problem i början så för det avgörande kraft för slutresultatet.

Med facit i hand så var det fel taktik att låta smittan spridas.
Citera
2021-03-30, 01:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag syftar främst på långsiktiga biverkningar. Du ser inte det problematiska och högst omoraliska att använda hela jordens befolkning som försökskaniner. Även OM vaccinet visar sig vara relativt ofarligt, så har vi ingen som helt aning om det är det eller inte. Om man ska gambla med hela jordens befolkning så får det vara av en väldigt bra anledning, och det är det knappast i detta fallet. Det är det som gör det till ett av historiens största brott emot mänskligheten.

Som sagt tycker du det är proportionellt att ha dessa åtgärder som du nämnde tidigare på obestämd tid för ett virus som inte är mkt värre än influensan?

I princip alla världens ledare drivs av samma sak, makt, pengar och kontroll, och detta virus ger dem det oavsett hur ofarligt viruset själv är. Jag har inte pratat om konspiration öht, jag vet inte om det är någon konspiration, även om man kan tycka det är egendomligt att alla världens ledare vill ha covidpass mer eller mindre samtidigt etc. Men det behöver inte vara någon konspiration då de drivs av samma sak. Att allt detta skulle handla om att skydda oss är som sagt uppenbart bs, för då skulle ju just resurserna gå till att faktiskt skydda oss, inte svarta hål. De enda politikerna har gjort är att ha ökat kontrollen, tagit bort friheter, krossat en stor del av världens små och medelstora företag medens de har gynnat storföretagen och slängt bort biljoner på särintressen som inte kommer medborgarna till nytta öht medens de samtidigt snålar med vården fortfarande. De låter inte som några som bryr sig. De njuter av situation och makten den ger dem och utnyttjar den till max.
Efter sig själv dömer man andra!

Jag tror inte heller på någon konspiration mellan världens ledare eftersom det finns ledare som förnekar att Corona finns inom landets gränser.

Hur vaccinutveckling går till tidsmässigt skrev jag nyligen om, och det är säkert så att man genast lite i Fas 1, men det har ingen direkt betydelse som jag ser det, men det sparar tid.
I övrigt har testerna gjorts på vanligt vis tycker jag det verkar som.
Citera
2021-03-30, 01:52
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sanningen är att alla länder i den stora munblöjeunionen aldrig kommer att vakna upp. Några månader tog det att få hela befolkningen att gå runt i munskydd som cp-skadade medan man fortfarande har högre dödstal än mer sansade "förnekare" som inte vill ha blöja. "Det hade säkert varit ännu värre utan blöja" - som trådens forskare med AttCza i spetsen brukar säga.

Asiaterna har gått runt i munskydd länge pga av de är dumma i huvudet och förpestar luften med den ena föroreningen efter den andra. Västvärlden har tidigare sett vilka jävla idioter de är och hånar dem för att de inte sett himlen på 10 år och går i munskydd. 2021? Hela världen dreglar över de smarta kineserna som så länge bedyrat denna ansiktsskölds förträfflighet.

Vi är några få normala människor i mörkaste Skandinavien, och då pratar jag inte bara om Sverige, som nu lever ett liv där man inte får stryk om man vägrar vuxenblöja. Vi ska värna om detta till varje pris. Resten av världen kommer hädanefter bara våga visa ögonen, de skräckslagna ögonen som bara vill krypa in under sängen och gömma sig för Azerbajdzjan-mutationen eller trippelmutationen från Samoa.

Jag kan undra över snacket om "vuxenblöja" när du själv blivit smittad på grund av att det skulle vara "cp-skadat" att inte skydda sig. Du har ett väldigt lågt stående och rent förnedrade språk i ditt inlägg.

Vi får snart se vad som kommer att hända i USA när de släpper på restriktionerna, jag kan fan äta upp min hatt om de inte får negativa konsekvenser på den åtgärden.
Citera
2021-03-30, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej men expressen gillar klickrubriker. Läser man vad de skriver så har Sverige gått om i vaccintakt enligt ourworldindata. Under typ en dag så det säger inget om det inte håller i sig.

Dannmark har väl stoppat Astra? Vi har återupptagit detsamma. Lägg därtill de 300k + astradoserna vi får denna veckan och nästa vecka så är vi nog förbi även i absoluta tal. Om det nu spelar någon större roll
Citera
2021-03-30, 02:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Dannmark har väl stoppat Astra? Vi har återupptagit detsamma. Lägg därtill de 300k + astradoserna vi får denna veckan och nästa vecka så är vi nog förbi även i absoluta tal. Om det nu spelar någon större roll

Det är lite intressant att Sydafrika har slutat med AZ för gott, och i stället dumpat alla sina doser på 14 fattiga afrikanska länder - som fick det till vrakpris. Det är ju unga befolkningar i dom länderna också, så det lär inte gå bara till folk över 65 där...

I stället använder Sydafrika Janssens nu, som dom redan har fått...
Citera
2021-03-30, 02:58
Medlem
Vasterass avatar
Detta är inte direkt kopplat till ämnet men handlar om empiriska fakta och i detta fall fysik, jag upplever att det kan implementeras på fler områden än så:
https://www.youtube.com/watch?v=MBSRPuUibxk

Sverige tycks ha lyckats (misslyckats) enligt denna princip genom att tidigt ge viruset ett stort momentum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in