2021-03-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Meningarna precis innan, i direkt anslutning, som inte var lika intressanta för bittra smoke:

"Den 19:e mars, deras sista kontakt, fick J bilden av att Lenas situation vänt och att Lena var på väg bort från Stefan. Lena kändes inte längre lika desperat.
Hon kunde garva lite åt saker på ett annat sätt än tidigare och sa exempelvis "nu får de båda
vad de förtjänar" och syfta på Hanna och Stefan. Efter Lenas död har Ulf berättat att mannen från Stockholm skulle följa med Lena till Norge. Lena verkade ha börjat söka sig utanför den lilla världen där Stefan var centrum.

I efterhand har J tänkt på att Lenas förändrade beteende måste ha varit under samma tid som Hanna ville separera från Stefan. På så sätt kan han ha förlorat kontrollen över både Lena och Hanna samtidigt.

Lena var empatisk, energisk, karismatisk, dominant och inte rädd för något förutom att bli lämnad. Hon var också rolig, snabb, intelligent och fysisk vilket ofta ledde till att män blev intresserade av henne."

Denna gruvliga separationsångest, som verkar ha varit hennes oönskade följeslagare sen mycket länge tillbaks (kanske alltid?) och detta i kombo med SDs sjukliga kontrollbehov, måste ha varit ett helvete. Men för honom var det förstås idealiskt.

Hon hade så fina människor omkring sig. Ofta fina män som älskade henne för den hon var, stöttande väninnor. Ändå satt hon fast i SD. Som i tjära.

Tror han spelade hårt på hennes separationsångest på olika sätt - vilket knappast fick henne att må bättre. Ge med ena handen, hota med den andra. Stal 6 av hennes bästa år genom falska löften.

När hon efter 6 år äntligen lyckades frigöra sig - då mördades hon.
Citera
2021-03-28, 23:43
Medlem
Någon som vet hur stämningen är i Nya Hjärsta och i geo-kretsen nu?
Citera
2021-03-29, 00:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../

Sedan blir det väl knappast bättre om du bli under lång tid styrd av någon som har just psykopatiska drag, där oärlighet, lögner, fula knep ingår i vardagen. Man blir väl avtrubbad?
Att han har inverkat negativt på hennes hälsotillstånd - visst, inget som går att bortse från. Beträffande grad av hjärntvätt så borde inte förglömmas att hon har, och har haft många människor runtomkring sig, både familj, arbetskamrater och nära vänner vilka hon är förtrolig med. SD har d v s inte utövat direkt kontroll genom att t ex bestämma kläder, frisyr, umgänge etc - ett annars effektivt sätt att begränsa partnerns vardag med syftet att binda fast vid hemmet, utan eller med minimal tillgång till yttre stimuli. Isoleringen, som annars hör till vanligheterna vid mer systematisk hjärntvätt, saknas här. Ja, du förstår hur jag menar.

HD har också visat sig som individ vara övervägande logiskt styrd och ha gott om självförtroende. Menar bara att hon inte bör underskattas gällande självständigt beslutsfattande.
Kommunikationen via chatter ger väl i övrigt en ganska sanningsenlig bild över hur de vanligen interagerar med varandra.

HD hade, som tidigare nämnts, med sig sårbarheter från uppväxtåren med en upplevd favorisering av systern, in i relationen med SD. Hon nämner själv familjeförhållanden som grundorsak till sin psykiska status. Ett faktum som till och med kan väga tyngre än SD:s inverkan?

- Upprepar HD ett dysfunktionellt familjemönster tillsammans med SD? Är HD den yngre av systrarna och hur-när i tid uppstod eventuella anknytningsproblem? Söker med kvasipsykologins hjälp efter en tänkbar parallell i familjerna gällande flickorna och mödrarnas mående.
Du har säkert själv funderat i dessa banor.

År 2017 var det dags att upprepa och återaktivera ett olöst trauma (som vi har knapphändiga uppgifter om) som består i konkurrens om kärlek; den hon sätter sin tillit till och som har tagit hand om henne under flera år, väljer en annan kvinna framför henne. Den fysiska otroheten är nog inte värst, värre är det med en mångårig investering i känslor.

Följdfrågan lyder: - Vem är egentligen föremål för HD:s genuina avsky och önskan om död/försvinnande?
Citat:
Det finns beskrivet också hur personer som utsätts för den här behandlingen så småningom övertar förövarens förklaringsmodell, införlivar det i sitt eget inre. Nu har jag gömt termen för det, men jag råkade av en händelse nämna ordet "robot", vilket enligt @Firesnake tydligen var just en sådan beskrivning som finns om hur offren beter sig.
I HD:s fall har både svår sjukdomsbild och bedövande mediciner haft sin inverkan på udda beteenden och ageranden. Vad SD har bidragit med tycker jag är oklart. Uppenbart är i alla fall att han har påverkat hennes självkänsla med subtila metoder och härskartekniker.
Citat:
Jag tänker även på att Lena själv, men även andra beskriver hur hon förändras. Inte till det bättre, utan att hon tappar en del av sin kompass. Lena säger själv att hon ogillar och blir förvånad hur hon är.
LW är besatt av SD, hon ska bara ha honom. En passion som heller aldrig riktigt fick chansen att levas ut och mattas av. När han var på, var hon av. Åtminstone de första åren. Och när hon var på, drog han sig undan.
Männen kom, männen gick. Samtliga kom de att i någon mån att jämföras med drogen. Så länge drogen fanns i närheten, förblev de övriga substitut.
Citera
2021-03-29, 00:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Denna gruvliga separationsångest, som verkar ha varit hennes oönskade följeslagare sen mycket länge tillbaks (kanske alltid?) och detta i kombo med SDs sjukliga kontrollbehov, måste ha varit ett helvete. Men för honom var det förstås idealiskt.

Hon hade så fina människor omkring sig. Ofta fina män som älskade henne för den hon var, stöttande väninnor. Ändå satt hon fast i SD. Som i tjära.

Tror han spelade hårt på hennes separationsångest på olika sätt
- vilket knappast fick henne att må bättre. Ge med ena handen, hota med den andra. Stal 6 av hennes bästa år genom falska löften.

Tror?
Han är fullt medveten om hennes värsta rädsla och spelar till fullo på den.

SD:
" - Det värsta jag har sagt är att jag önskade att hon skulle leva i ensamhet. Det tror jag är det värsta.
- Hon har sagt att du ville att hon skulle leva i evig ensamhet.
- Det är nog det värsta jag har sagt, ja.
- Varför det?
- Det var det värsta hon kunde tänka sig."

"- Mm .. evig ensamhet det.. det har jag nog sagt.. det.. det känns igen.
-När har du sagt det?
-Nja att jag .. när jag varit arg på henne (ohörbart) önskar dig evig ensamhet."

" - Ja under stunder har det varit hårda ord, absolut.. för hennes del så är det nog värre att
vara evigt ensam än .. än att hon skulle bli skadad fysiskt. Så det är taskigare och säga. "
Citera
2021-03-29, 00:29
Medlem
Citat:
Meningarna precis innan, i direkt anslutning, som inte var lika intressanta för bittra smoke:

"Den 19:e mars, deras sista kontakt, fick J bilden av att Lenas situation vänt och att Lena var på väg bort från Stefan. Lena kändes inte längre lika desperat.
Hon kunde garva lite åt saker på ett annat sätt än tidigare och sa exempelvis "nu får de båda
vad de förtjänar" och syfta på Hanna och Stefan. Efter Lenas död har Ulf berättat att mannen från Stockholm skulle följa med Lena till Norge. Lena verkade ha börjat söka sig utanför den lilla världen där Stefan var centrum.

I efterhand har J tänkt på att Lenas förändrade beteende måste ha varit under samma tid som Hanna ville separera från Stefan. På så sätt kan han ha förlorat kontrollen över både Lena och Hanna samtidigt.

Lena var empatisk, energisk, karismatisk, dominant och inte rädd för något förutom att bli lämnad. Hon var också rolig, snabb, intelligent och fysisk vilket ofta ledde till att män blev intresserade av henne."

Så djupt tragiskt! Samtidigt klargörs motivet. SD kunde inte klara att Lena lämnade honom! Hans kontroll försvann dag för dag.
Det var det verkliga hotet.
Att lämna en narcissist/psykopat gör ingen ostraffat.
Citera
2021-03-29, 00:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så djupt tragiskt! Samtidigt klargörs motivet så klart. SD kunde inte klara att Lena lämnade honom! Hans kontroll försvann dag för dag.
Det är Js spekulationer och personligen tror jag inte det är så enkelt, lika lite som psykopatkortet.

Bilden är betydligt mer komplicerad av intriger och det har med HD att göra.

Jag tror han blev provocerad av att LW bröt sig ur - för att det blir en hotbild för honom.
Kontrollförlust, varav hon tystas ner.
Mångårigt, infekterat triangeldrama.
Senast redigerad av develi 2021-03-29 kl. 00:46.
Citera
2021-03-29, 00:54
Medlem
Citat:
Det är Js spekulationer och personligen tror jag inte det är så enkelt, lika lite som psykopatkortet.

Bilden är betydligt mer komplicerad av intriger och det har med HD att göra.

Jag tror han blev provocerad av att LW bröt sig ur - för att det blir en hotbild för honom.
Kontrollförlust, varav hon tystas ner.
Mångårigt, infekterat triangeldrama.

Enig.
Citera
2021-03-29, 00:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Enig.
Det finns ett motiv bakom motivet.
More than meets the eye.
Citera
2021-03-29, 01:01
Medlem
Efter att träffat alla inblandade så är jag övertygad att Sd är skyldig och önskar att hovrättens dömmer detsamma. SD är hemskt manipulerade....
Citera
2021-03-29, 01:06
Medlem
Citat:
Så djupt tragiskt! Samtidigt klargörs motivet. SD kunde inte klara att Lena lämnade honom! Hans kontroll försvann dag för dag.

Plus att Lena kände till hans allra fulaste hemligheter och hotade med att avslöja dem. Detta, plus att helt frigöra sig från SD, var det värsta som kunde hända. Honom, alltså.

Plus att HD också var på väg bort. Kvar stod den rasande psykopaten utan de 2 kvinnor han hade styrt och ställt med, tryckt ner under alla dessa år.

Och han skyllde allt på Lena.
Citera
2021-03-29, 01:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Plus att Lena kände till hans allra fulaste hemligheter och hotade med att avslöja dem. Detta, plus att helt frigöra sig från SD, var det värsta som kunde hända. Honom, alltså.

Plus att HD också var på väg bort. Kvar stod den rasande psykopaten utan de 2 kvinnor han hade styrt och ställt med, tryckt ner under alla dessa år.

Och han skyllde allt på Lena.
... den springande punkten är väl om hon öht var på väg bort så som hon beter sig.

Men han kunde ju alltid få tro det.
Citera
2021-03-29, 01:14
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Tror han spelade hårt på hennes separationsångest på olika sätt - vilket knappast fick henne att må bättre. Ge med ena handen, hota med den andra. Stal 6 av hennes bästa år genom falska löften.

Likt en hyena så väljer han ut redan skadade byten.

Likt en hyena så väljer han att döda ur ett bakhåll.

Likt en hyena så väljer han att springa med svansen mellan benen och ett pipande läte
när han möter en som kan försvara sej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in