Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
HD var nog offer i början av deras relation.
Sedan har hon lärt sig av SD:s beteende och blivit lika falsk, lögnaktig och otrogen som han var.
Numera kan hon vara medgärningsman och inte alls ett offer längre.
Jag vet inte exakt hur allt ligger till känner jag, men jag tror att vi all påverkas av varandra. Hela tiden.
Jag vet ju inte hur HD varit innan.
Nu har jag alltså ingen sådan uppfattning om hur HD är som person i grunden. Jag tänker bara att oavsett vem du är; "bra" eller "dålig", ärlig eller oärlig, trevlig eller otrevlig, stark eller svag ... ja du fattar, så kan du bli manipulerad.
Sedan blir det väl knappast bättre om du bli under lång tid styrd av någon som har just psykopatiska drag, där oärlighet, lögner, fula knep ingår i vardagen. Man blir väl avtrubbad?
Det finns beskrivet också hur personer som utsätts för den här behandlingen så småningom övertar förövarens förklaringsmodell, införlivar det i sitt eget inre. Nu har jag gömt termen för det, men jag råkade av en händelse nämna ordet "robot", vilket enligt @Firesnake tydligen var just en sådan beskrivning som finns om hur offren beter sig.
Jag tänker även på att Lena själv, men även andra beskriver hur hon förändras. Inte till det bättre, utan att hon tappar en del av sin kompass. Lena säger själv att hon ogillar och blir förvånad hur hon är.
Vem vet hur JG varit tidigare, men även han verkar ju t ex tycka att det är ok att fuska i geocachingen, radera på sin mobil och övergå till telegram för att undgå att kunna kollas.
Jag tror på hjärntvätt för alla de här tre.
Det övergår mitt förstånd att även SDs svärföräldrar agerar som de gör.
Kanske är det lättare att sitta utifrån och tycka sig se och förstå hur det ligger till och hur man skulle själv reagera. Antagligen.
Vems är felet?
Jag är övertygad om att SD är en mycket speciell person som på ett mycket skickligt sätt kryper in i din själ och planterar saker där när du minst anar det.
Minns att Lena berättade för någon att HD frågade var SD varit (han hade väl varit hos/med Lena) och SD sa att HD sovit, vilket HD bestämt förnekade. Men SD sa att han såg att HD sovit och då trodde hon på honom.
Så dj-a fult. Och så skadligt för en människa att bli utsatt för att bli osäker på sina egna sinnen.
För mig känns det helt omöjligt att någon skulle kunna tuta i mig något sådant.
Han drar sig inte heller för att få HD att ljuga till JG för att han också ska bli osäker på sina sinnen. Filma sin manipulerade GPS och dra in HD i en lögn där JG hade sett att SD åkt till Lena.
Man ska alltså tvivla på sina egna sinnen.
Är det inte som en dålig film?
Hur bär han sig åt?
Jag känner mig säker på att SD är boven i dramat.