Citat:
Ursprungligen postat av
biancaJ
Kom i natt:
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/
Jag hoppas att man snart börjar prata lite mer om sol-och-vårarens medlöpare.
Uppvaknandet
Bl.a. Skriver GL så här.
«Och är det faktiskt så att en del av kvinnorörelsen stöttar våldtäktsanmälningar av det här slaget? Jag tycker mig inte kunna dra någon annan slutsats. Är det inte i så fall ganska allvarligt?»
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/
Det är väl en fråga som många ställt sig under lång tid. Jag tycker att det är glädjande att Göran Lambertz nu lyfter fram den frågan i ljuset.
En följdfråga, som inte GL ställer, är hur långt in i rättsväsendet denna inställning nått? I lagstiftningen, t.ex. när det gäller samtyckeslagen och hur den tillämpas?
Hur ofta tillämpas omvänd bevisbörda i våldtäktsfall, dvs. att det är den anklagade som ska bevisa att han eller hon inte våldtagit, men att åklagaren inte behöver bevisa skuld? Det räcker i princip att en målsägare hävdar att hen blivit våldtagen.
Två vanliga principer som utgör grunden för rättssäkerhet generellt, är att skuld och uppsåt ska bevisas. Att följden av att tillämpa dessa principer i våldtäktsmål blir att en stor majoritet av de anmälda inte ens åtalas är orsaken till att det tummas på principerna.
Men, är det OK att "bättra på statistiken" om följden blir att många fler oskyldiga anmäls, åtalas och döms?
Genom vad Göran Lambertz nu har upplevt har han förstått att det finns allvarliga fel och brister i rättsväsendet. Finns det någon som vill göra något åt detta?
Vi vill inte ha några våldtäkter. Vi vill att alla som våldtar ska lagföras och dömas, om dom är skyldiga. Vi vill inte att oskyldiga ska anklagas, häktas och dömas. Vi vill inte att det ska vara möjligt att göra det till en inkomstkälla att falskanmäla för våldtäkt för att få skadestånd. Falskanmälare måste åtalas. I synnerhet när dom sätter ett sådant agerande i system med ett återkommande MO med riggade inspelningar, manipulerade ljudfiler och annat som tydligt visar att det handlar om falskanmälan med syfte att få skadestånd.
I det här fallet förefaller det också, enligt GLs beskrivning, som om EA haft sambon "M*ts" (*=a) och väninnan "L*tta" (*=o) som medhjälpare. Namnen är, utgår jag från, fingerade.
Kommer Göran Lambertz nu att komma med förslag på hur man ska lösa detta?
–