2021-03-27, 19:05
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det vore väldigt olyckligt om inte GL kan förmå sig att höja sig över en privat vendetta mot en specifik åklagare.
Skall GL kunna göra nån juridisk nytta med återstoden av sitt liv, borde han enligt mig se över strukturella fällor/felaktigheter inom t ex rättsväsendet.
Well, han har inte så många åklagare att välja på. För att kunna peka på strukturella problem så behöver han rimligen ett prejudikat.
Citera
2021-03-27, 19:05
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Han är nog allt detta. Till på köpet även grandios och till synes lyckligt befriad från allt vad skam heter. Så till den grad att han outar sig själv som en ”kladdig” person och att det kan ha hänt fler gånger. En fåne enligt GW och han borde ju veta.
Dock sa han väl att det var mest när han var ung, för 45 år sedan. EA förflyttade honom i tiden ( det kan hända er alla)
Citera
2021-03-27, 19:14
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
... Hur har detta bäring på EA vs. GL?...–

Bra inlägg med flera delar. Och jag har missat denna - Samtyckeslagen i praktiken.

Citat:
Jämförs antalet tingsrättsdomar rörande fullbordad våldtäkt mot kvinna 2019 med antalet 2017 framträder samma bild som i kriminalstatistiken, där det framgick att antalet åtal ökat markant. Antalet våldtäktsdomar som avkunnats i tingsrätt har ökat med 154 domar, från 208 domar 2017 till 362 domar 2019.

Vad är det då som ligger bakom ökningen av antalet våldtäktsdomar?
Den förklaring som ligger närmast är att ett syfte med lagändringen har uppfyllts: att händelser som förut inte kunnat leda till åtal och fällande dom för våldtäkt nu gör det.
Citera
2021-03-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Det är ett jäkla mörknande om våldtäcksärenden. Knasiga fruntimmer (som EA) kan därför missbruka tystnadskulturen i domstolarna till att fritt fram att ljuga in oskyldiga i fängelse. Konsekvensen av hysch hyschandet visas i denna tråd ty utan FB hade det inte gått att få stopp på bedragaren EA.
Fungerar nästan som i nordkorea nu. In i fängelset på ljug från psykiskt instabila kvinnor så får den anklagade bevisa sig ut från fångenskapen. Det är ett demokratiskt måste med insyn i vårt rättsystem.

Det är precis detta som är så skrämmande. Än mer skrämmande att journalister försöker trasha FB av samma anledning. De vill visa hur "fel" och "dåligt" människorna här på FB tänker - när man i själva verket inte vet om det är de själva som försöker leda trenden just dit.

Syftet är att tysta ner FB. På det sättet är det fritt fram för dem att mata publiken med sina lögner utan att någon säger emot.
Citera
2021-03-27, 19:39
Medlem
Dentistlakares avatar
Kom igen nu. Någon som kan gräva upp mer dirt på EA utöver hennes psykvistelser och tidigare våldtäktsanmälningar?
Citera
2021-03-27, 19:48
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Självklart löper en del "riskkvinnor" (lågutbildade, ekonomiskt svaga, psykiskt sjuka, missbrukare etc.) stor risk att träffa samma typ av skitstövlar om och om igen - och bli utnyttjade och våldtagna (många vet nog inte om det ens - deras sexliv har alltid varit så), Men Görans kvinna ljuger, upprepat, och skadar ENORMT genom sitt beteende.

Håller med.

En kvinna som åker till Dubai regelbundet, går på fester på Cafe Opera och tillbringar mycket tid på resor är inte den typ av kvinna som Expressen lyfter fram. Nej, dessa kvinnor i Expressen kommer inte på tanken att tillbringa julafton med GL för att skinna honom på pengar. De sitter istället i en 2:a i "orten" på jul, med nykvitterat soc-bidrag och blir spöad av sin partner Ahmed för att hon inte lagar kebab som hans mormor. Som "straff" tar han henne dessutom i 2:an för det påminner honom om hans ungdom med getterna i MENA. Sedan bjuder han in alla sina "bruschor" att förse sig.

Att jämföra EA med dessa kvinnor, som verkligen behöver hjälp, är en cynisk relativisering som skittidningen Expressen i Bonniersmedia gör i ett politiskt syfte.
Citera
2021-03-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentistlakare
Kom igen nu. Någon som kan gräva upp mer dirt på EA utöver hennes psykvistelser och tidigare våldtäktsanmälningar?
Det kommer nog att komma ska du se. Det sämsta feministerna kunde ha gjort var att ge sej på Lambertz. Han valde att ta strid. Det kommer nog en del män till som kommer berätta. Skulle inte förvåna mej om det finns någon oskyldig som tagit sitt liv pga falska anklagelser
Citera
2021-03-27, 20:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur vanligt är EAs agerande?
Har vi en lagstiftning och en rättspraxis som uppmuntrar EAs beteende?
Hur många våldtäktsoffer kommer att fara illa efter var EA har gjort? Hur många våldtäktsoffer kommer att inte våga anmäla efter vad EA har gjort? Hur många kommer att våldta och räkna med att "nu vet ju alla att när kvinnor anmäler våldtäkt så är det inget att bry sig om"?

Jag tror personligen att EAs agerande är ovanligt. Men, genom all uppmärksamhet som fallet får, främst genom att det var Göran Lambertz som anmäldes, så tror jag att det kommer att påverka hur många ser på lagstiftningen och rättssystemets hantering när det gäller våldtäkt.

Hon skulle aldrig gett sig på honom. Jag har svårt att tänka mig att detta fallet fått lika mycket uppmärksamhet om det hade handlat om en mindre känd man. Rättshaverist som han är tror jag inte han kommer att backa heller.

Jag tror precis som du att detta är ovanligt. Jag tror snarare att det är vanligare att inte våga anmäla. Att skuldbelägga sig själv.

Det är en intressant men skrämmande cirkus att följa.
Citera
2021-03-27, 20:02
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaknemo
Det ska man absolut göra om man anser sig blivit våldtagen, men ska det verkligen behöva dras till sin spets? Förstår du hur många gånger vi män vaknat upp bredvid ett jävla skåp efter en kväll med onödigt mycket rusdrycker? Ska vi göra en våldtäktsanmälan varje gång krogragget inte motsvarar förväntningarna vi har i nyktert tillstånd? Oj oj oj..
Om du anser att "krogragget" våldtagit dig SKA du anmäla.
Citera
2021-03-27, 20:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Bra inlägg med flera delar. Och jag har missat denna - Samtyckeslagen i praktiken.

"Jämförs antalet tingsrättsdomar rörande fullbordad våldtäkt mot kvinna 2019 med antalet 2017 framträder samma bild som i kriminalstatistiken, där det framgick att antalet åtal ökat markant. Antalet våldtäktsdomar som avkunnats i tingsrätt har ökat med 154 domar, från 208 domar 2017 till 362 domar 2019.

Vad är det då som ligger bakom ökningen av antalet våldtäktsdomar?
Den förklaring som ligger närmast är att ett syfte med lagändringen har uppfyllts: att händelser som förut inte kunnat leda till åtal och fällande dom för våldtäkt nu gör det."

Tyvärr har BRÅ ingen grund för sitt antagande "att syftet har uppfyllts". Det kan lika gärna vara så att vi nu har fått ett stort antal justitiemord där oskyldiga döms.

Detta borde utredas, men det är nog svårt att få någon intresserad at ta reda på fakta om detta.

Personligen så tror jag att BRÅs politisering är en del av det som ligger bakom detta:

«De flesta försvarsadvokater (57%) hade erfarenhet av fall där omvänd bevisbörda tillämpats.»

Syftet med att tillåta omvänd bevisbörda är att stärka den som i utgångspunkten har en svagare position i ett fall. Men omvänd bevisbörda innebär också en betydande risk för justitiemord.

Citera
2021-03-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilmerius
Fan vad läcker hon är ändå! Jag vill gärna knulla henne. Någon som vet om hon är aktiv som eskort?

Är du självmordsbenägen? Efter allt om henne och hennes bakgrund så är det kanske bäst att ta någon annan.
Citera
2021-03-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det kommer nog att komma ska du se. Det sämsta feministerna kunde ha gjort var att ge sej på Lambertz. Han valde att ta strid. Det kommer nog en del män till som kommer berätta. Skulle inte förvåna mej om det finns någon oskyldig som tagit sitt liv pga falska anklagelser

Det finns garanterat en handfull. Hoppas dennes advokat/anhörig orkar ta debatten. För det krävs ork.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in