2021-03-30, 08:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Kameran kan ju ha haft fel datuminställning med säg ett år av ren lathet av fotografen ifråga, han fokuserade nog mer på en naken kvinna.
bergsturk har gett dig ett par datum (födelsedag och jul) som visar att kameran hade rätt datum.

Jag vill tillägga att jag inte kollat bildernas datum själv. Jag har dock sett (de flesta av) dem i mappen han refererar till, t.ex. julbilderna, och det är hundratals. Jag litar helt på bergsturk om datumen, helt enkelt för att alla kan kontrollera dem.

Vad som förbryllar mig är att flera här nappat med hull och hår på en historia från en helt ny användare om tvångsvård som motsägs av bilder tillgängliga för alla.
Citera
2021-03-30, 08:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerpumlan
Nej, men det hänvisas till hennes psykiska problem konstant här i tråden och hennes tidigare upplevelser som bevis att hon fabulerat. Ganska magstarkt att påstå att alla som har en psykiskt sjukdom inte går att lita på, då det är ett så brett spektra.

Jag är med på att det är svårt att veta vad som hänt rent juridiskt. Kanske har de upplevt situationen olika, vi vet inte. Men kvinnan förtjänar inte att leva under hot, ska man inte våga anmäla en våldtäkt för man varit på psyket eller blivit våldtagen förut?

Om alla skulle resonera som här på tråden ska man bara våga anmäla om man blivit påhoppad i en park, är helt psykisk frisk och inte blivit utsatt förut.

Men många våldtäkter sker i nära relationer/när en killkompis sover över osv, vissa människor utsätter sig även för farliga situationer gång på gång genom en destruktiv livsstil. Problemet blir att ord alltid strå mot ord i sådana fall och det blir svårt att nysta upp historierna (både falskanmälan och våldtäkt) utan rimligt tvivel.

Man skall våga anmäla en våldtäkt men man får vara beredd på att bli ifrågasatt och granskad också av allmänheten därför att de anklagelser man riktar mot en annan person, i det här fallet Lambertz, har så stora konsekvenser. Att kvinnan nu lever under hot är troligen helt och håller ljug, det handlar enligt uppgift om "hat och hot" vilket brukar vara en omskrivning för att hon blivit diskuterad och ifrågasatt t ex på Flashback med namn och folk sagt något elakt.

Att våldtäkter sker inom relationer och att vissa personer lever ett mer utsatt liv pga psykisk ohälsa ingår i ekvationen när just det här specifika fallet diskuteras. Folk inser det, det är inte som du och andra i debatten försöker framställa det som om ingen skulle inse det. I det här fallet kopplas detta med vad som hänt i tidigare rättegångar på ett sätt som gör totalbilden sådan att det finns goda skäl att vara tveksam om anklagelserna mot Lamberz stämmer. Vet säkert gör vi inte.
Citera
2021-03-30, 08:20
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Denna kvinna har kostat staten en jädra massa pengar. Men det slutar inte där, hon vill nu ha boendet betalt. Vore otroligt intressant att läsa hur de kom fram till en hotbild.

Det är inte superlätt att få skyddat boende.
Citera
2021-03-30, 08:23
Medlem
Bacterials avatar
[quote=sockerpumlan|75292146.Jag är med på att det är svårt att veta vad som hänt rent juridiskt. Kanske har de upplevt situationen olika, vi vet inte. Men kvinnan förtjänar inte att leva under hot, ska man inte våga anmäla en våldtäkt för man varit på psyket eller blivit våldtagen förut?[/QUOTE]
Handlar inte om det - utan att en kvinna återigen försöker sätta dit en man med falska bevis och ont uppsåt. Riktigt jäkla ruttet gjort.
Citera
2021-03-30, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Heder åt Åsa Linderborg som skriver det alla vettiga, vanliga, kvinnor (och män) tänker...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/0KdbzE/vad-jag-menar-med-kvinnans-eget-ansvar

Skulle säga att om du har Åsa på din sida , då vet du att du har fel 😂

Sen fattar jag inte detta resonemang med ansvar .. ja vist hon (hen) har ansvar att blivit ”däckad” .. men han (hen) har all ansvar att ha kladda tafsa våldtäkt .. man ska kunna dricka utan att någon ska våldta en ., tycker jag
Citera
2021-03-30, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av latinasisthebest

Sen fattar jag inte detta resonemang med ansvar .. ja vist hon (hen) har ansvar att blivit ”däckad” .. men han (hen) har all ansvar att ha kladda tafsa våldtäkt .. man ska kunna dricka utan att någon ska våldta en ., tycker jag
Vilket också Åsa betonar i sin text.
Citera
2021-03-30, 08:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Det där är felaktigt. BPD är direkt relaterat till trauma(n) i väldigt ung ålder. Likt de flesta psykiska åkommor. Utöver möjligtvis psykopati där vi vet att hjärnan ofta ser annorlunda ut rent fysiskt.

Precis, och BPD är en av de störningar som ofta går att behandla.
Citera
2021-03-30, 08:41
Medlem
Citat:

Ja lite tvetydig text av Linderborg. I just detta fall handlar det väl om att kvinnan själv gör saker hon sedan kanske ångrar eller missuppfattar själv i efterhand. Men å andra sidan är det högst oklart om hon verkligen var så berusad, enligt GLs blogg. Jag tycker det är medias och många framstående metoo-aktivisters (vill inte ens kalla dom feminister) påståenden och fokus på enstaka ordval ("kladda") som är stora problemet här. En viktig poäng i hennes text är att Metoo tenderar att alltid se kvinnor som goda oavsett vad. Metoo var jättebra i grunden för att belysa alla gråzoner men när det mynnar ut i en massa lösa anklagelser mot män och där man inte kan acceptera rättsstaten så är man skyldig att berätta vilket alternativ man vill se för rättsskipning.
Citera
2021-03-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vilket också Åsa betonar i sin text.

Nja i tanke på vad Åsa skrivit förr och även den senaste tycker jag hon mer är inne på att mannen ska få lägre eller inget straff bara för att kvinnan var däckad
Men kan inte använda sprit som ursäkt att våldta , är hon (hen) däckad så rör hen inte .. inte svårare än så
Citera
2021-03-30, 08:44
Medlem
Citat:
Nja i tanke på vad Åsa skrivit förr och även den senaste tycker jag hon mer är inne på att mannen ska få lägre eller inget straff bara för att kvinnan var däckad
Men kan inte använda sprit som ursäkt att våldta , är hon (hen) däckad så rör hen inte .. inte svårare än så

Nej så skriver hon ju inte alls. Sluta misstolka. "Får andra begagna ens kropp när man är hjälplöst berusad? Självklart inte. Den som begår en sådan handling bär alltid det tyngsta ansvaret."

Men undrar om hon verkligen menar "tyngsta". Det är väl snarare det enda ansvaret. Man får väl bli hur full man vill men då får man också leva med att man i efterhand kanske missuppfattar de val man själv gjorde. Men inte mer än så.
Senast redigerad av Saklighettack 2021-03-30 kl. 08:46.
Citera
2021-03-30, 08:45
Medlem
Quods avatar
Citat:

Det är inte alltid lätt med läsförståelse. Du, latinasisthebest, och Åsa håller med varandra.

Åsa skriver
Citat:
Så: Har man ett ansvar för att man häller i sig så mycket att man tappar kontrollen över sig själv? Jag tycker det. Får andra begagna ens kropp när man är hjälplöst berusad? Självklart inte. Den som begår en sådan handling bär alltid det tyngsta ansvaret.

Men händelserna som denna tråd behandlar, handlar inte att han supit ner henne och sedan våldtagit henne. Det handlar inte ens om hur mycket ansvar hon har för sitt drickande. Allt verifierbart som framkommit tyder på att EA falskeligen anmält GL för våldtäkt.

Låt oss kalla en spade för en spade. Varför lade åklagaren ner förundersökningen och släppte GL?

Om vi på allvar är emot våldtäkter bör vi beivra falska våldtäktsanklagelser.
Citera
2021-03-30, 08:46
Medlem
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla två olika tankar i huvudet samtidigt.

Lambertz visar prov på dåligt omdöme, bristande moral och sunkigt beteende på ett sätt som är frapperande för en man som varit domare i HD och suttit som JK. Punkt.

Detta utesluter inte på något sätt att EA lider av en svår psykisk störning, har en historik av att manipulera bevis, frama personer män för våldtäkt, manipulera partners och sin omgivning etc.

Lambertz kan i den aktuella situationen ha betett sig sunkig och moraliskt tvivelaktig (obviously) men ändå vara totalt oskyldig till våldtäkt.

Att man försvarar Lambertz behöver inte betyda att man anser att han inte har betett sig moraliskt klanderfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in