2021-03-21, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
Någon som har erfarenhet av re:member? Varför ska man ha det?
Har det. Finns väl tre fördelar med kortet:
-Ingen årsavgift
-Rabatter om du handlar på specifika butiker (går att se på hemsidan vilka det är). Tyvärr är det rätt få av de butiker jag normalt handlar i som omfattas.
-Hyfsade försäkringar.

Vill man ha ett ok allroundkort utan avgift, och inte jagar poäng eller cashback så är Re:member ett bra alternativ. Kan också tillägga att appen funkar ok och att det går att koppla till applepay.
Citera
2021-03-21, 10:41
Medlem
Personlig har jeg Sbanken sitt kredittkort, effektiv rente på 19,20%. Der er det inkludert gratis reise- og avbestillingsforsikring om man betaler minst halvparten av ferien med kortet. Utenom det er det ikke noe spesielt med det kortet. Jeg vet ikke om det finnes i Sverige?

I Norge ser jeg på https://www.kredittkortinfo.no/ at kortet fra Santander har lavest effektive rente på 17,1%, mens samme kort i Sverige ligger på 17,55%.

Jeg vurderer kortet fra Re:member, med tanke på cashbacken de tilbyr, samt reiseforsikringen de har. Derimot er jo renten der høyere 25,40%, men betaler man tilbake innenfor den rentefrie perioden er det jo ok.
Citera
2021-03-21, 12:07
Medlem
eromasters avatar
Du norska furun här ovan är ute o seglar på djupt vatten

Vill du låna pengar GRATIS när du handlar så fungerar alla kreditkort bra i 1-2 månader sedan så kostar det o det kostar mkt i ränta på alla kort behöver du låna efter det så blir det DYRT om du lånar på kort.
Så tricket är att skaffa ett kreditkort utan års avgifter, aviavgifter alltid betala hela skulden innan förfallodatumet annars tillkommer ränta avgifter nöj dig med gratislånet på 1-2 månader med kreditkorten är mitt bästa tips till er alla som funderar på längre lån på kort

OM du måste låna välj vilket vettigt banklån som helst fråga släkten istället för kreditkort för längre lån så blir det i de flesta fall bättre. Hur du en lånar betala tillbaka enligt låneplan eller fortare
Senast redigerad av eromaster 2021-03-21 kl. 12:22.
Citera
2021-03-21, 23:06
Avslutad
Vad tycker ni om Coops kreditkort? Jag har nu AMEX gold men skulle vilja ha ett backup kort när inte AMEX tas emot och i dagsläget så är Coops kredikort det enda jag kan skaffa (utöver AMEX) då de har ganska låga krav. Jag har börjat jobba nu så tänker att jag har detta i ett år som backup och sedan när detta års inkomst deklareras så byter jag till ett bättre backup kort.

Men, vad tycker ni om kortet? Det verkar vara hyfsad bonus även utanför Coops affärer och det ska alltså bara användas i nödfall.
Citera
2021-03-23, 20:06
Medlem
Risk för OT

Jag läser Amex (Premium) villkor för reseförsäkring. Minst 75% av resan (Flyg, boende, utflykt etc) ska vara betald med kreditkortet för att försäkring ska gälla. Detta är ju inget problem för dom allra flesta... Men jag kan inte låta bli att undra. Om jag betalar 6000 kr med mitt kort för flygbiljetter och sedan lägger 600€ i kaffeburken när jag lånar kompisens semesterlägenhet en vecka. Har jag då betalat 50 eller 100% av min resa med kortet?
Citera
2021-03-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Risk för OT

Jag läser Amex (Premium) villkor för reseförsäkring. Minst 75% av resan (Flyg, boende, utflykt etc) ska vara betald med kreditkortet för att försäkring ska gälla. Detta är ju inget problem för dom allra flesta... Men jag kan inte låta bli att undra. Om jag betalar 6000 kr med mitt kort för flygbiljetter och sedan lägger 600€ i kaffeburken när jag lånar kompisens semesterlägenhet en vecka. Har jag då betalat 50 eller 100% av min resa med kortet?

Låter som ett ovanligt scenario. Skulle nog personligen sagt att jag bodde hos en kompis och inte nämnt pengarna i kaffeburken.

De gräver nog inte heller ihjäl sig eller sätter in en privatdetektiv för en sådan liten summa. Jag har haft Amex platinum i 10+ år och de har alltid varit väldigt enkla att ha att göra med och ordnar det mesta utan krusiduller.
Citera
2021-03-24, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Vad tycker ni om Coops kreditkort? Jag har nu AMEX gold men skulle vilja ha ett backup kort när inte AMEX tas emot och i dagsläget så är Coops kredikort det enda jag kan skaffa (utöver AMEX) då de har ganska låga krav. Jag har börjat jobba nu så tänker att jag har detta i ett år som backup och sedan när detta års inkomst deklareras så byter jag till ett bättre backup kort.

Men, vad tycker ni om kortet? Det verkar vara hyfsad bonus även utanför Coops affärer och det ska alltså bara användas i nödfall.

Det är ett OK kort om det är det enda du kan få. En "poäng" hos coop är värd ca 1 öre lite beroende på vad du använder det till, så det blir ungefär som att ha ett kort med 0,5% cashback. Det jag inte gillar med kortet är att det uppmuntrar en till att handla hos Coop pga bonustrappan, vilket man nog förlorar på i längden om man har flera olika matbutiker i sin närhet. Men ska du bara ta fram kortet i nödfall riskerar du ju inte det problemet.

Har du blivit nekad kort hos Preem, Shell och Circle K? De tycker jag är bättre, 0,5% återbäring där också men i rena pengar istället för produkter hos Coop.
Citera
2021-03-26, 07:40
Medlem
Med risk att segla iväg från det riktiga ämnet, men det är nog här man finner bäst svar. I sas onlineshop där man länkas vidare till samarbetspartners ser jag att jag missat massor av poäng (Jag skaffade amex nu, men har haft eurobonuskort vilande många år) På ett vis tolkar jag det som att det ska gå att efterregistrera köp, men i nästa stund ser det ut som att det inte ska gå... Jag har tiotusentals kronor i köp hos alla dessa shoppar senaste halvåret, men antar att det ej går att efterregga dessa?
Citera
2021-03-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Med risk att segla iväg från det riktiga ämnet, men det är nog här man finner bäst svar. I sas onlineshop där man länkas vidare till samarbetspartners ser jag att jag missat massor av poäng (Jag skaffade amex nu, men har haft eurobonuskort vilande många år) På ett vis tolkar jag det som att det ska gå att efterregistrera köp, men i nästa stund ser det ut som att det inte ska gå... Jag har tiotusentals kronor i köp hos alla dessa shoppar senaste halvåret, men antar att det ej går att efterregga dessa?
Nej.
Citera
2021-03-27, 06:53
Medlem
rakarnas avatar
Hej.

Jag har idag preem mastercard och komplett mastercard.

Jag konsumerar i snitt 10tkr varje månad det inkluderar köp i matvarobutiker.

Mitt upplägg nu är att jag nyttjar preem MC för drivmedel och deras sparränta.

Komplett MC för resterande köp.

Båda korten har ju fått sämre förmåner de senaste tiden. Så min fråga är Finns det några andra kort som blivit bättre eller har samtliga blivit sämre och mitt upplägg är ganska ok fortfarande?
Citera
2021-03-27, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Hej.

Jag har idag preem mastercard och komplett mastercard.

Jag konsumerar i snitt 10tkr varje månad det inkluderar köp i matvarobutiker.

Mitt upplägg nu är att jag nyttjar preem MC för drivmedel och deras sparränta.

Komplett MC för resterande köp.

Båda korten har ju fått sämre förmåner de senaste tiden. Så min fråga är Finns det några andra kort som blivit bättre eller har samtliga blivit sämre och mitt upplägg är ganska ok fortfarande?
Du kan kika på Amex Blue Cashback. 1,25% tillbaka på allt. Gratis första 15 månaderna om du blir inbjuden och efter det 35 kr/mån. Det kan du köra parallellt med ditt Preem tex.

Vill du ha kvar dina två kort och vill optimera bonusen ska du ändra vilket kort du använder när.
Komplett avrundar bonusen till närmsta krona. Dvs handlar du för 99 kr får du 0 bonus. Handlar du för 100 kr får du 1 kr bonus.

Du borde alltså använda komplett för alla köp som är 100-200 kr, 300-400 kr, 500-600 kr.

Medan Preem använder du för köp 0-99,99 kr, 200,01-299,99 kr, 400,01-499,99 kr etc
Citera
2021-03-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Komplett avrundar bonusen till närmsta krona. Dvs handlar du för 99 kr får du 0 bonus. Handlar du för 100 kr får du 1 kr bonus
Nja, det måste väl gå åt 200 kr för att få en poäng nu när dom sänkte till 0,5%? Tidigare var det 50kr = 1poäng 151kr = 2 poäng osv...

Komplett lyckades att göra ett jättebra kort och sedan göra om det till vilket mellanmjölkskort som helst... Som tur är kan man då välja något annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in