2021-03-18, 11:37
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nu har jag inte amex själv, kör med kreditkort utan årsavgift men vari skulle skillnaden ligga? Santander lär strida med en säljare precis lika mycket som amex - som kund kan jag ställa samma krav mot kreditbolaget som mot säljföretaget oavsett vilket företags kreditkort jag råkar ha.
Jag har råkat ut för att mina uppgifter använts vid ett tillfälle. Jag fick fylla i blanketter för varenda transaktion, sen fick jag vänta ett par månader på beslut att de godtog bestridandena. Det var aldrig tal om att de skulle ifrågasätta tex Netonnet där det största köpet hade gjorts.

Netonnet vägrade att ge mig uppgifter om vart varorna hade skickats som de hade belastat mitt kort med.
Citera
2021-03-18, 11:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag har råkat ut för att mina uppgifter använts vid ett tillfälle. Jag fick fylla i blanketter för varenda transaktion, sen fick jag vänta ett par månader på beslut att de godtog bestridandena. Det var aldrig tal om att de skulle ifrågasätta tex Netonnet där det största köpet hade gjorts.

Netonnet vägrade att ge mig uppgifter om vart varorna hade skickats som de hade belastat mitt kort med.

Fick du ligga ute med pengarna (debitkort), annars spelar tidsperioden liten roll. Att man blir tvungen att dokumentera och lägga ner lite jobb vid en sådan händelse är nog totalt ofrånkomligt oavsett. Då är identitetsstöld sju resor värre.
Citera
2021-03-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Du refererar till första året väl? Eller har du nått trick att få det gratis?

Precis, första året är gratis. Men det är rätt enkelt att ringa och förhandla med kundtjänst och be de bjuda på en till årsavgift. Vill de inte bjuda på den så ber man om att få avsluta kortet. Då brukar de ändra på sig.

Det finns massor av bra kreditkort som är helt gratis. Enligt min mening ska man inte behöva betala för ett kreditkort.

T.ex. Amex grön, re:member, norweigan, komplett, okq8 osv... är gratis.

Det är mer regel än undantag att alla kortutgivare bjuder på första årsavgiften. T.ex. Everydaycard och Coop. Då kan man växla runt. Ha ett kort ett år gratis, sedan säga upp det och ta ett annat gratis. Sedan gå tillbaka.

Det finns kort som är värda sin årsavgift. T.ex. är Forex Bank Guldkort helt oslagbart när man är ute och reser. Tror det kostar 200kr per år. Men det tjänar man in genom att det inte har någon uttagsavgift eller valutapåslag.

Däremot är det helt otroligt att folk betalar typ 450 kr i årsavgift för exempelvis Handelsbankens kreditkort som inte har några som helst fördelar.
Citera
2021-03-18, 12:08
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
Däremot är det helt otroligt att folk betalar typ 450 kr i årsavgift för exempelvis Handelsbankens kreditkort som inte har några som helst fördelar.

Handelsbanken har ändrat prissättningen för något/några år sedan så att man måste betala minst 300 kr/år även utan bankkort. Med bankkort kostar det 300 kr och med Allkortet 360 kr. Allkortet är bättre än de flesta storbankens kreditkort (med 0,2-0,4% bonus och avgiftsfria kontantuttag) men jag som har Handelsbanken skulle inte haft det om det gick att välja bort med totalt 0 kr årsavgift hos Handelsbanken.
Citera
2021-03-18, 13:43
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fick du ligga ute med pengarna (debitkort), annars spelar tidsperioden liten roll. Att man blir tvungen att dokumentera och lägga ner lite jobb vid en sådan händelse är nog totalt ofrånkomligt oavsett. Då är identitetsstöld sju resor värre.
Det var ett debetkort ja, fick ligga ute med pengar.
Citera
2021-03-19, 08:48
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Det är mer regel än undantag att alla kortutgivare bjuder på första årsavgiften. T.ex. Everydaycard och Coop. Då kan man växla runt. Ha ett kort ett år gratis, sedan säga upp det och ta ett annat gratis. Sedan gå tillbaka.

Coop har väl dock någon grej att de avrundar alla köp uppåt till närmare krona och skänker detta till någon biståndsorganisation i Afrika. I alla fall var det så senast jag kollade, vilket fick mig att avstå från detta kort. Jag har kanske tusen korttransaktioner om året, och det blir en bra slant om allt skall avrundas uppåt. Särskilt om man inte tycker om bistånd.
Citera
2021-03-19, 09:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det var ett debetkort ja, fick ligga ute med pengar.

Då gäller heller inte kreditköpslagen så det är lite lurigt att göra större kapitalvaruköp eller resor på debitkort anser jag.

Även om man ogillar att handla på kredit så är det mer fördelaktigt vid sådana tillfällen att ändå hala fram kreditkortet och sedan betala fakturan direkt när den kommer. Enda syftet är då att ha bättre lagskydd
Citera
2021-03-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Coop har väl dock någon grej att de avrundar alla köp uppåt till närmare krona och skänker detta till någon biståndsorganisation i Afrika. I alla fall var det så senast jag kollade, vilket fick mig att avstå från detta kort. Jag har kanske tusen korttransaktioner om året, och det blir en bra slant om allt skall avrundas uppåt. Särskilt om man inte tycker om bistånd.

Det är givetvis frivilligt. Tror det går till Vi-skogen.
Citera
2021-03-19, 14:00
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Det är givetvis frivilligt. Tror det går till Vi-skogen.

Jaha, då kanske de borde jobba på sin marknadsföring, för det tyckte jag inte framgick när jag läste om kortet i något reklamutskick nyligen. Då är det förstås en annan sak.
Citera
2021-03-19, 14:51
Medlem
eromasters avatar
Ikano kortet har jag tidigare tipsat om. Har det inte, tänkte precis fixa det. Men Upptäckte de har en aviavgift man inte kommer runt på 25:- (eller ngn här som inte betalar den?)

Kan ju vara intressant kort ändå tyvärr är rabatten maximerad till 500 i månaden men 5-20 procent är ganska höga rabattnivåer.
https://ikanobank.se/kreditkort/rabattkalender
Citera
2021-03-21, 00:50
Medlem
Någon som har erfarenhet av re:member? Varför ska man ha det?
Citera
2021-03-21, 07:07
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Någon som har erfarenhet av re:member? Varför ska man ha det?

Jag använder re:member sen ett tag.
Kortet är väldigt bra om ditt köpmönster passar in på de affärer som de har affiliateavtal med, men som generellt kort så är det inget speciellt. Det har ju ingen generell cashback eller nåt sånt.

Kortet är alltså väldigt likt att använda en cashbacksite (ex rewardnetwork.se). När jag jämfört såna siter med re:member så verkar kortet ha något bättre rabatter än såna siter.

Hotellbokningar är det område jag hittat störst vinst att använda kortet. Expedia och MrJet ger exempelvis 10% rabatt på bokningspriset inkl. moms när man gör bokningen via re:members affiliatesida.

Så jag skulle säga att har du stor spend inom de områden där de ger bra rabatter så kan det var guld, men har du inte det så skulle jag gå med ett kort som har generell cashback istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in