Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag tror inte att migrationen blir den stora stötostenen för en borgerlig regering som ska förhandla med SD. Alla vill nu strama åt, om än i varierande grad. Man kommer därför att hitta en kompromiss som alla kan leva med. Jag hänvisade tidigare till TV-debatten mellan Åkesson och Sabuni där de var ense om att mer måste göras för att utvisa folk som inte ska vara här (personer som fått avslag eller uppehåller sig i Sverige illegalt). Åkesson sa att han kan tänka sig en viss fortsatt asylinvandring om den balanseras av detta.
Jag tror att det kan bli större problem med integrationen och kulturfrågorna, där SD och de borgerliga partierna står ganska långt ifrån varandra.
"Strama åt i varierande grad" och "kompromiss" är ju inget som kommer locka andra väljare till L än möjligen den hypotetiska spelteoretiker till invandringsvurmare som vill att L ska fungera som en garant för fortsatt liberal invandring i ordets vansläktade betydelse. Som vill se L som en trojansk häst samtidigt som moderatväljare luras stödrösta.
Jag skrev ju tvärtom att renodla de liberala rötterna från Adam Smith och John Stuart Mill. Att räkna utiler och lösa den osynliga handens bojor. På det sättet skulle L alltså inte behöva kompromissa utan enas kring en bokstavligt talat radikal liberalism för att lösa integrationsproblem.
Förstår du åtminstone principiellt vad jag menar?