Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-26, 19:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Knappast om Sabunis linje vinner och L hamnar i en borgerlig regering, med de rödgröna i opposition.

Och situationen att S kan styra igen gäller bara om L klarar riksdagsspärren; bara genom att komma in i riksdagen så kommer de förstöra genom att antingen stödja rödgröna eller genom att förstöra en M-regering.
Citera
2021-03-26, 19:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tror inte att migrationen blir den stora stötostenen för en borgerlig regering som ska förhandla med SD. Alla vill nu strama åt, om än i varierande grad. Man kommer därför att hitta en kompromiss som alla kan leva med. Jag hänvisade tidigare till TV-debatten mellan Åkesson och Sabuni där de var ense om att mer måste göras för att utvisa folk som inte ska vara här (personer som fått avslag eller uppehåller sig i Sverige illegalt). Åkesson sa att han kan tänka sig en viss fortsatt asylinvandring om den balanseras av detta.

Jag tror att det kan bli större problem med integrationen och kulturfrågorna, där SD och de borgerliga partierna står ganska långt ifrån varandra.

Så du menar ett L skulle medverka till en nettoutvandring som SD kräver? De kan ju knappt enas om att fika med SD.
Citera
2021-03-26, 19:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så du menar ett L skulle medverka till en nettoutvandring som SD kräver? De kan ju knappt enas om att fika med SD.

Ett annat sätt att uttrycka det är att Åkesson skulle medverka till en fortsatt asylinvandring, vilket han alltså var beredd att göra.

Vad nettot blir får man förhandla om. Kan tänka mig att M och KD också har synpunkter på det.
Citera
2021-03-26, 19:59
Medlem
Citat:
Jag tror inte att migrationen blir den stora stötostenen för en borgerlig regering som ska förhandla med SD. Alla vill nu strama åt, om än i varierande grad. Man kommer därför att hitta en kompromiss som alla kan leva med. Jag hänvisade tidigare till TV-debatten mellan Åkesson och Sabuni där de var ense om att mer måste göras för att utvisa folk som inte ska vara här (personer som fått avslag eller uppehåller sig i Sverige illegalt). Åkesson sa att han kan tänka sig en viss fortsatt asylinvandring om den balanseras av detta.

Jag tror att det kan bli större problem med integrationen och kulturfrågorna, där SD och de borgerliga partierna står ganska långt ifrån varandra.

"Strama åt i varierande grad" och "kompromiss" är ju inget som kommer locka andra väljare till L än möjligen den hypotetiska spelteoretiker till invandringsvurmare som vill att L ska fungera som en garant för fortsatt liberal invandring i ordets vansläktade betydelse. Som vill se L som en trojansk häst samtidigt som moderatväljare luras stödrösta.

Jag skrev ju tvärtom att renodla de liberala rötterna från Adam Smith och John Stuart Mill. Att räkna utiler och lösa den osynliga handens bojor. På det sättet skulle L alltså inte behöva kompromissa utan enas kring en bokstavligt talat radikal liberalism för att lösa integrationsproblem.

Förstår du åtminstone principiellt vad jag menar?
Citera
2021-03-26, 20:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag skrev ju tvärtom att renodla de liberala rötterna från Adam Smith och John Stuart Mill. Att räkna utiler och lösa den osynliga handens bojor. På det sättet skulle L alltså inte behöva kompromissa utan enas kring en bokstavligt talat radikal liberalism för att lösa integrationsproblem.

Förstår du åtminstone principiellt vad jag menar?

Men det finns ju inte, och har aldrig funnits, några sådana tendenser alls i L/FP och allt vad de har kallat sig i sin historia. .
Citera
2021-03-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det finns ju inte, och har aldrig funnits, några sådana tendenser alls i L/FP och allt vad de har kallat sig i sin historia. .

Bättre sent än aldrig att Liberalerna blir liberala, på riktigt. På samma sätt hade ju MP kunnat svälja en politisk eftergift till S genom att klä det i klimataktivism och antikolonialt progressiv syn på Afrika som någonstans människor kan bo.
Citera
2021-03-26, 20:32
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Punkt 4. Varför i h-e får de få som inte stödjer Sabuni så mycket mediauppmärksamhet?
Enkelt , alla liberaler på DN och andra media tillhör Sabunis antagonister
Citera
2021-03-26, 22:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Fri invandring men inga bidrag är ju den politik som vissa nyliberaler förespråkar. Detta är dock en pipe dream. Folk kommer inte att stå och titta på när barn svälter ihjäl därför att föräldrarna inte fick arbete. I slutändan tar samhället sitt ansvar.

Vill man reglera invandringen måste det göras vid gränsen, inte genom nyliberalt flum.
Citera
2021-03-26, 22:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Enkelt , alla liberaler på DN och andra media tillhör Sabunis antagonister

Tyvärr är det nog en viss överrepresentation för den nyliberala falangen i svenska media.
Citera
2021-03-27, 06:12
Medlem
Citat:
Fri invandring men inga bidrag är ju den politik som vissa nyliberaler förespråkar. Detta är dock en pipe dream. Folk kommer inte att stå och titta på när barn svälter ihjäl därför att föräldrarna inte fick arbete. I slutändan tar samhället sitt ansvar.

Vill man reglera invandringen måste det göras vid gränsen, inte genom nyliberalt flum.

OK, du fattar inte vad jag menar. Jag talar alltså om att sköta de befintliga integrationsuppgifterna på en global marknad. Samhällets ansvar är ju inte att producera sina ansvarsutiler så dyrt som möjligt på planeten. Människor som kan åka på semester till sina hemländer kan förstås försörjas på bidrag till en lägre kostnad där än i högkostnadslandet Sverige. Adam Smith och John Stuart Mill. Vad är det du inte fattar?

Ditt problem är att dina "liberala" principer är identitetsknutna och geografiskt begränsade. Och konstigt nog alltid till svenska individers nackdel. Det är en tveksam valstrategi för ett döende parti.
Citera
2021-03-27, 09:29
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Det är väl just sjävbevarelsedriften som kan få dem att ändra sig. Förhoppningsvis kan den undersökning som diskuteras i den här tråden hjälpa till med det.

Särskilt tufft blir det om L väntar ända tills i höst med att hoppa av Jöken. Jag tror inte att väljarna börjar röra på sig innan de ser att det inte bara var tomt prat.

Även om bara hälften av de C-väljare som vill se en borgerlig regering röstar på L så är det 1% av samtliga väljare som vi talar om. Ganska mycket för ett litet parti som hotas av riksdagsspärren.

Som en passus kan nämnas att jag såg någon blänkare, om någon opinionsundersökning, i media för någon dag sedan om att en inte försumbar mängd moderater kan tänkas stödrösta på 'liberalerna'. Det såg jag, faktiskt, inte komma.

Så eventuellt kommer du att få rätt.

Vi får se.
Citera
2021-03-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Som en passus kan nämnas att jag såg någon blänkare, om någon opinionsundersökning, i media för någon dag sedan om att en inte försumbar mängd moderater kan tänkas stödrösta på 'liberalerna'. Det såg jag, faktiskt, inte komma.

Så eventuellt kommer du att få rätt.

Vi får se.

Tror att det där med höger-stödröstare löser sig under valrörelsen när (L)/Sabuni börjar pressas på hur de egentligen skall förhålla sig till att (SD) kräver åtminstone ett budgetsamarbete för att släppa fram en regering. Den plan (L) går till val på är ju orealistisk och inte ens (M) och (KD) är intresserade...

Sveket 2018 är i tillräckligt färskt minne för att eventuella stödtröstare skall ändra sig när det blir skarpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in