Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag ser det snarare som ett sista desperat försök från DN:s sida att stoppa en ofrånkomlig anpassning till det som de liberala väljarna vill ha: ett liberalt parti som står stabilt med båda fötterna i det borgerliga blocket.

Det ironiska är ju att räddningen för L hade varit att verka för att lösa Sveriges integrationsproblem på en global marknad. Med andra ord återvandring, m a o export av bidragstagandet till lågkostnadsländer, m a o klassisk liberalism som Adam Smith eller John Stuart Mill skulle förstå det.

Kom inte och säg att jag inte kastade er en livlina. Alternativet är skumbatongsliberalism i form av symbolisk hårdare tag och låglönedumpning där de sociala kostnaderna betalas av skattebetalarna. Vem vill ha det förutom en liten klick som ändå röstar moderat?
Citera
2021-03-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Nej. Det troligaste alternativet är att L inte klarar spärren och att M/KD/SD får egen majoritet. M/KD bildar således regering med stöd av SD.

Klarar L spärren så är det troligaste alternativet att Löfven sitter kvar med stöd av L.
Du är en naiv borgare och naiva borgare har inte lyckats ta makten i Sverige på 130 år, och detta kommer att upprepa sig igen om L klarar spärren.

Mitt resonemang förutsätter att Sabuni får mandat av partiet att driva den linjen. Det är som jag sagt tidigare deras chans att klara sig kvar, som jag ser det.

Ja om L inte klarar spärren ställs ju frågan till väljarna som överger L. I det läget har förmodligen inte Sabuni fått det mandat hon nu efterfrågar.

Då är det ju väljarna till C och L från förra valet som har att ta ställning. De står nära M i många frågor, och M kan bli störst parti rentav...

Vem vet?

Sabuni är hursomhelst vettigare än de flesta i L och försökte ju göra något åt könstympningseländet och hedersstrukturer.
Citera
2021-03-25, 15:50
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mitt resonemang förutsätter att Sabuni får mandat av partiet att driva den linjen. Det är som jag sagt tidigare deras chans att klara sig kvar, som jag ser det.

Ja om L inte klarar spärren ställs ju frågan till väljarna som överger L. I det läget har förmodligen inte Sabuni fått det mandat hon nu efterfrågar.

Då är det ju väljarna till C och L från förra valet som har att ta ställning. De står nära M i många frågor, och M kan bli störst parti rentav...

Vem vet?

Sabuni är hursomhelst vettigare än de flesta i L och försökte ju göra något åt könstympningseländet och hedersstrukturer.

Borgerlighetens enda chans till regeringsmakten är att M/KD/SD får egen majoritet. L är och förblir ett förrädarparti. Längre än så kommer vi nog inte.
Citera
2021-03-25, 20:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Vad DN menar är att FP skall stödja det regeringsalternativ som inte innehåller SD. DN's hållning rent generellt är att Löfven ska fortsätta att vara statsminister så länge det inte finns några alternativ som inte innehåller inflytande från SD på ett eller annat sätt.

DN har under mandatperioden varit större supportrar av en socialdemokratiskt regering än S-märkta organ som Aftonbladet...

Ja faktiskt t.o.m. Lena Melin kan vara ganska kritisk.
Citera
2021-03-25, 20:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Borgerlighetens enda chans till regeringsmakten är att M/KD/SD får egen majoritet. L är och förblir ett förrädarparti. Längre än så kommer vi nog inte.

Ja L kommer bara vara ett problem, behövs de för majoritet så kan lika väl sossarna fortsätta att styra.
Citera
2021-03-26, 16:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja L kommer bara vara ett problem, behövs de för majoritet så kan lika väl sossarna fortsätta att styra.

Du föredrar en regering där MP har ett stort inflytande framför en där SD har ett visst inflytande?
Citera
2021-03-26, 16:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det ironiska är ju att räddningen för L hade varit att verka för att lösa Sveriges integrationsproblem på en global marknad. Med andra ord återvandring, m a o export av bidragstagandet till lågkostnadsländer, m a o klassisk liberalism som Adam Smith eller John Stuart Mill skulle förstå det.

Kom inte och säg att jag inte kastade er en livlina. Alternativet är skumbatongsliberalism i form av symbolisk hårdare tag och låglönedumpning där de sociala kostnaderna betalas av skattebetalarna. Vem vill ha det förutom en liten klick som ändå röstar moderat?

Jag tror inte att migrationen blir den stora stötostenen för en borgerlig regering som ska förhandla med SD. Alla vill nu strama åt, om än i varierande grad. Man kommer därför att hitta en kompromiss som alla kan leva med. Jag hänvisade tidigare till TV-debatten mellan Åkesson och Sabuni där de var ense om att mer måste göras för att utvisa folk som inte ska vara här (personer som fått avslag eller uppehåller sig i Sverige illegalt). Åkesson sa att han kan tänka sig en viss fortsatt asylinvandring om den balanseras av detta.

Jag tror att det kan bli större problem med integrationen och kulturfrågorna, där SD och de borgerliga partierna står ganska långt ifrån varandra.
Citera
2021-03-26, 16:20
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:

Fr allt är Nyamkos Liberaler en samling velpettrar som inte förstår sig på dom psykologiska mekanismerna bakom ett lyckat val. Det är ju inte en slump att dom ligger på 3% i opinionsundersökningarna - Inte ens invandrarna känner längre igen sig i det där partiet.
Citera
2021-03-26, 16:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Fr allt är Nyamkos Liberaler en samling velpettrar som inte förstår sig på dom psykologiska mekanismerna bakom ett lyckat val. Det är ju inte en slump att dom ligger på 3% i opinionsundersökningarna - Inte ens invandrarna känner längre igen sig i det där partiet.

De dåliga siffrorna beror ju på att partiet är delat just nu, och ingen vet vad de står för. Om de enar sig bakom Sabunis linje kommer siffrorna att vända uppåt när allmänborgerliga väljare återvänder. Det kan iofs dröja några månader, eftersom dessa väljare först vill se att L verkligen lämnar Jöken.
Citera
2021-03-26, 18:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Du föredrar en regering där MP har ett stort inflytande framför en där SD har ett visst inflytande?

Blandar sig L in så kommer MP få inflytande. L har gett MP inflytande sedan 2010, 11 år nu. En röst på L är en röst på MP.
Citera
2021-03-26, 19:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Blandar sig L in så kommer MP få inflytande. L har gett MP inflytande sedan 2010, 11 år nu. En röst på L är en röst på MP.

Knappast om Sabunis linje vinner och L hamnar i en borgerlig regering, med de rödgröna i opposition.
Citera
2021-03-26, 19:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Knappast om Sabunis linje vinner och L hamnar i en borgerlig regering, med de rödgröna i opposition.

De får bevisa det, när de röstar mot allt MP röstar för inklusive budgetar och statsministrar så tror jag dem. Hittills är det bara ljug. Det gäller Stockholm och alla andra kommuner de styr med MP också. SD styr inte med C, S, MP eller V någonstans (och av en händelse inte med L heller, vilket jag hoppas kommer gälla nationellt också), det inger förtronede. L styr med alla möjliga sorts tomtar runt om i landet. De säger en sak men gör tvärt emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in