Citat:
Ursprungligen postat av
Jecke
Nu sitter vi här och diskuterar varför detta hände, och ett stort skäl till att den här diskussionen finns är för att Iran ljög om vad som hände och därför har en rätt låg trovärdighet när det gäller varför det hände.
Eh va? Det har jag missat. Menar du när en enskild ambassadör går ut och blånekar och skyller på annat? Eller de initiala rapporterna om motorhaveri? Eller menar du versioner på Farsi, "putsade" för hemmaopinionen med dumheter? Det senare är ingenting jag har tillgång till naturligtvis och det låter som du plockar körsbär här och inte använder samma måttstock vid båda händelserna, eftersom dumfanuttalanden alltid görs och är ingen officiell bild. USA förnekade initialt och varför så inser du det självklara att det tar tid att veta vad som hänt i fallet med 655 men inte det precis lika självklara i fallet 752?
Det låter lite som att säga att USA ljuger om WTC p.g.a. att det finns åtskilliga dårar på höga politiska poster, inklusive senatorer, som fortfarande snackar om konspirationer och annat trams.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jecke
Det krävdes att de blev överbevisade innan de erkände att det var de som klantat till det och att allt var deras fel från början till slut.
Det här är helt enkelt inte sant. Vem skulle ha "överbevisat" statsmakten om saken, menar du? Finns det någon hemlig supersnabb NTSB-utredning med forensiska detaljer vi inte känner till? YT-videos med geotaggning och massiv crowdsourcing som alltid på rekordtid ger vettiga människor en rätt klar bild (samt konspirationsnötter massa bränsle för idiotbilder) är en lyx som en skyldig statsmakt helt enkelt inte kan unna sig. De
måste ha verifikation på annat håll och de är beroende av att lager av underhuggare i "Cover Your Ass"-mod på något vis kan krypa fram med vad man vet och inte bullshitta.
Du kan inte ha en så här volatil inställning till bevis och belägg, det blir inget bra och du bör använda precis samma källkritiska krav eller krav på evidensvärdering i båda (alla) fallen. Du tolkar allting som "Iran" (som du inte verkar upplösa bortom en enhetlig koloss) malignt och allting som USA (som du klarar av att lösa upp i militär, civila myndigheter, statsstyre, etc) benignt.
Jag har sett de uttalanden du hänvisar till om motorbrand, etc, men eftersom jag begriper ett och annat om initialbilden i större händelser så kan jag föreställa mig hur de tillkommit och saken är den samma med initiala påståenden om att USA skjutit ner en F-14 och inte ett civilt plan. Du verkar tolka det ena som "medveten och konstruerad lögn" och det andra som "fullt begriplig förvirring", trots att du inte redogör för hur du värderar detta.
För oss som bisittare gick det tämligen snabbt att inse att planet blev nedskjutet, därför att vi kan dels vara lite mer heuristiska med källor och dels så är hela medielandskapet (och flashback) en enda stor crowdsourcingapparat när dylikt händer. Men den som har yttersta ansvaret för ett lands officiella hållning
kan inte ta YT-videos och lösa uttalanden och initiala rapporter som grund för något så stort som att avgöra om landet officiellt ska gå ut och ta på sig skuld och all skuld för vad som hänt.
Denna latens ser du tydligt i fallet med 655, men av någon anledning inte alls i fallet med 752. Att höga och låga tjänstemän uttalar dumheter, eller att ambassadörer i icke-officiella TV-intervjuer o.dyl, talar i nattmössan som kan ha många förklaringar (från medveten lögn då och där, till att man tagit för stor fasta på CYA-förklaringar från lägre ort) är illa, men det kan inte översättas till "Iran" ljuger. Det var ganska många sådana CYA-uttalanden efter 655 (och även efter TWA 800, vilket var komplett onödigt eftersom militären faktiskt INTE hade något med saken att göra).
Faktum är ju att en del amerikanska myndigheter och politiker, tillsammans med en ej oväsentlig minoritet av befolkningen var så skeptiska och misstroende inför militärens förklaringar, hantering, osv, av Flight 655 att det är förklaringen till allt tröskande kring TWA 800 (som ju INTE blev nedskjutet av någon) där konspirationsjönsar fortfarande idag påstår att planet blev nedskjutet. Vi kan också ställa högre krav på en demokrati med öppenhetsprinciper och transparens som USA, än vad vi kan förvänta oss av Iran. Jag kan inte se hur en slutsats kan bli något annat än att Iran har hanterat detta relativt bra (vilket inte nödvändigtvis betyder "bra" i absolut mening). Jag minns iaf tydligt hur mycket mer nonsens och "CYA" som var i omlopp efter 655 och under mycket lång tid, må vara att man fick saker genom tidningar och TV på den tiden och hade svårt att källkontrollera saker.
Du missar helt det tämligen så unika, att ingen förväntade sig att Iran skulle ta på sig ansvaret i modern tid ö.h.t.
För att ro iland ett case där du hävdar att Iran medvetet ljugit och bedragit i denna fråga på en mycket mer fundamental nivå än vad USA gjorde i fallet med 655, så behöver du redogöra för skillnader i ordergång och insamling av information, t.ex. visa när det är rimligt att statsledningen (och enskilda ambassadörer, e.dyl) faktiskt
vet (inte "börjar misstänka" eller ens "inser") hur det ligger till. När visste amerikanska ministrar huvudsaken om 655 och när visste den iranska presidenten och t.ex. Ayatollan huvudsaken kring 752? Där
veta betyder något substantiellt.
Jag vidhåller att Iran hanterat detta bättre, framförallt därför att det gick tämligen snabbt, ca tre dygn, och därför att det helt enkelt inte förväntas av en teokratisk diktatur ö.h.t. Jag försöker samtidigt att ifrågasätta min egna bild, jag tillämpar källkritik- och -värdering och jag jämför med vad vi från t.ex. vittnespsykologi och allmän förvirring vet om dylika händelser (motorbrand/motorexplosion är inte bara en lågoddsare att det ska kunna inträffa, det är också en tämligen lågoddsare vad initiala vittnesrapporter beträffar. Att tolka det som att "Iran" ljuger, är helt enkelt att totalt bortse från vad vi vet från verkligheten om dylika händelser. I sådana fall ljuger alla stater precis lika mycket, hela tiden varje gång efter varje olycka. Det är alltså en oväsentlig datapunkt, inget som kan använda för att diskriminera olika fall från varandra).
Tidigare sade jag att en skillnad kan vara internet och modern masskommunikation och nya medier, och att utgången hade sett annorlunda ut om tiden vore omvänt. Detta talar mot Iran och till USAs fördel. Det finns en till faktor som talar till USAs fördel, och det är att en diktatur som skjuter ner ett plan som tillhör omvärlden, har mycket svårare att initialt förneka det, än tvärt om. Jag är iaf noga med att resonera kring vad som kan tala emot min egna hållning och försöker alltid vara öppen med detta. Jag undviker överlag att
tycka saker, jag föredrar att evidensbasera min position. Har jag vidare fel, så vill jag ju veta det. Alternativet (som många väljer) är så utomordentligt dumt. Nämligen att fortsätta ha fel.
Jag hoppas du förstår min poäng och varför jag vänder mig mot att A
ljuger men för B så
tog det tid att klarlägga. En och samma mall, en och samma uppsättning av bevisprövning bör användas i båda fallen. Jag har ingen aning om hur djupt inne det kan sitta hos en iransk underofficer att erkänna ett misstag för en högre officer, och hur svårt det är för denna sedan att erkänna uppåt (eller komma med rövarhistorier), osv. Ej heller vet jag vilka myndigheter med vilken organisation som tidigast kunde undersöka vraket, hur lång tid det tar att inventera förråden av LV-robotar eller ta fram loggar och arbetsskift för någon som har som explicit uppgift att
utreda. Detta okända behöver man förhålla sig till och vi kan inte bara förutsätta att allt som Iran på officiellt håll sagt är
fel är *lögn* och allt från officiellt håll från USA som var
fel var fullt begripliga misstag. Det här kan värsta fall koka ner till
enskilda personers personlighet, helt oberoende av systemuppbyggnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jecke
Och tydligen så fortsätter de tydligen med den saken, om man får tro det som du säger, alternativt så är det du som inte riktigt uppdaterat dig med att Iran har erkänt den saken.
Här kan jag hålla med dig och som utomstående som inte talar farsi kan vi ju inte veta om det finns multipla "officiella" historier i omlopp i Iran och vad själva befolkningen
tror är den officiella hållningen. Det är ju två skilda ting. Vad IR5 får sina dumheter ifrån vette fåglarna. Antingen har han frusit sin bild efter den allra tidigaste inhemska bilden, eller så har han körsbärsplockat hej vilt eller så finns det (vilket är vanligt i diktatur och Ryssland är ett superbt exempel) mer eller mindre medvetet flera parallella och motsägelsefulla (och självmotsägande) versioner som hela tiden pumpas ut via inhemska medier, där syftet är att folk ska tro att "alla ljuger" och därmed på något vis komma fram till att "alla utanför Iran ljuger mest". Det ryska medielandskapet är som sagt finfint på detta och helt saturerat på bullshithistorier om alltifrån UFOn till att Sverige stjäl matjord från Ukraina och whatnot. Tendenser finns ju även i väst och jag kan tänka mig att något liknande sker i Iran. Inte för att det är en "officiell hållning", men det blir ett slags substitut för en sådan.