2021-03-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
https://youtu.be/h6BkNb8frZk
De har döpt om den till zulfaqar. Den lockar. Om de avfyrar 20 såna mot hangarfartyg och 10 nya varianter kommer de komma förbi.

Det är du expert att avgöra?

En fråga. Är inte Zulifagar en pansarvagn? Kanske läst fel.
Senast redigerad av El-Strutso 2021-03-03 kl. 11:37.
Citera
2021-03-03, 12:21
Medlem
Klart dom sänker skeppen!! Tar bara och flyger dit med sina nya stealth plan!
https://www.youtube.com/watch?v=c1sbkv1SHoQ

Dom har ju också en mindre stealth variant
https://i.ytimg.com/vi/nFrS4m3h88E/hqdefault.jpg
och om dom vill lägga riktiga bombmattor
http://img1.joyreactor.com/pics/post/auto-9gag-1740069.jpeg

Citat:
Ursprungligen postat av Jailb8
Iran har väl bevisligen sänkt åtminstone ett hangarfartyg? Visserligen fick de bygga det själv av gamla pråmar men sen la det ju sig fint tillrätta i inloppet till deras hamn. Nån som vet om det är kvar?

I övrigt skulle Iran inte kunna sänka en Fermentaaktie...
Citera
2021-03-04, 00:33
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ok kolla, de översätter inte sånt för er i media. Militären har redan sagt att ICAOs uppgifter är inte samma som deras. Det finns snubbar i USA och Ryssland som tycker samma sak att det var nåt skumt med den där händelsen.

https://www.presstv.com/Detail/2020/01/19/616578/Ukrainian-airliner-cyber-attack
Kort sagt den lögn som Iran spred från början med sedan backade ifrån och som du tydligen har missat att de backade ifrån.
https://web.archive.org/web/20201028151919/https://www.nytimes.com/2020/01/11/world/middleeast/plane-crash.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine_International_Airlines_Flight_752
Notera gärna datumen på såväl den sida du hänvisar till som de på Wikipedia.
Din källa är skriven 19 Januari 2020 (iaf det som står på artikeln, medans det ovan står 11 Juli 2020 för CAOIs rapport. Där nu Iran ändrat sig till att skylla på "'bad communication' and 'poor alignment'".

Samt de här bitarna, som beskriver dig och IR5. Kort sagt att ni ljuger arslet av er och skyller på andra samtidigt som ni tror att Iran är fantastiskt starkt och avancerat när det passar och hopplöst underlägsna och underutvecklade när det handlar om att lägga skulden på USA för att de grundlurat Irans extremt effektiva LV-system som ni alldeles nyss skröt om var så fantastiskt bra.
On 8 January, Iran's Road and Transportation Ministry released a statement that the aircraft burst into flames after a fire started in one of its engines
Iranian authorities denied this, stating that allegations of a missile hit were "psychological warfare"
After three days of describing it as "an American lie", "a wrongful scenario by CIA and the Pentagon", and "an attempt to prevent Boeing stock from a free fall", on 11 January, the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran admitted they had shot down the airplane, having erroneously identified it as a hostile target.

Så hur ska du ha det? Har Iran avancerad teknik som inte bara kan mäta sig med USA utan också slå dem eller är Irans system så dåliga att amerikansk EW totalt grundlurar dem och får dem att inte se skillnad på en Boeing 737 och en kryssningsrobot?
Senast redigerad av Jecke 2021-03-04 kl. 00:44.
Citera
2021-03-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Kort sagt den lögn som Iran spred från början med sedan backade ifrån och som du tydligen har missat att de backade ifrån.
https://web.archive.org/web/20201028151919/https://www.nytimes.com/2020/01/11/world/middleeast/plane-crash.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine_International_Airlines_Flight_752
Notera gärna datumen på såväl den sida du hänvisar till som de på Wikipedia.
Din källa är skriven 19 Januari 2020 (iaf det som står på artikeln, medans det ovan står 11 Juli 2020 för CAOIs rapport. Där nu Iran ändrat sig till att skylla på "'bad communication' and 'poor alignment'".

Samt de här bitarna, som beskriver dig och IR5. Kort sagt att ni ljuger arslet av er och skyller på andra samtidigt som ni tror att Iran är fantastiskt starkt och avancerat när det passar och hopplöst underlägsna och underutvecklade när det handlar om att lägga skulden på USA för att de grundlurat Irans extremt effektiva LV-system som ni alldeles nyss skröt om var så fantastiskt bra.
On 8 January, Iran's Road and Transportation Ministry released a statement that the aircraft burst into flames after a fire started in one of its engines
Iranian authorities denied this, stating that allegations of a missile hit were "psychological warfare"
After three days of describing it as "an American lie", "a wrongful scenario by CIA and the Pentagon", and "an attempt to prevent Boeing stock from a free fall", on 11 January, the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran admitted they had shot down the airplane, having erroneously identified it as a hostile target.

Så hur ska du ha det? Har Iran avancerad teknik som inte bara kan mäta sig med USA utan också slå dem eller är Irans system så dåliga att amerikansk EW totalt grundlurar dem och får dem att inte se skillnad på en Boeing 737 och en kryssningsrobot?

Det har ingenting med saken att göra.
Iran eller något annat land, kommer aldrig att gå ut med en sådan nyhet under skarpa lägen. Det är en rutin i militär. Det visar helt enkelt att du inte vet vad du pratar om. Militärer gör inte så när det sitter 100 operatörer under hårda omständigheter. Något sådant påverkar övriga på ett negativt sätt.
Dessutom kräver en sådan sak en utredning.
Citera
2021-03-22, 22:06
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det har ingenting med saken att göra.
Iran eller något annat land, kommer aldrig att gå ut med en sådan nyhet under skarpa lägen. Det är en rutin i militär. Det visar helt enkelt att du inte vet vad du pratar om. Militärer gör inte så när det sitter 100 operatörer under hårda omständigheter. Något sådant påverkar övriga på ett negativt sätt.
Dessutom kräver en sådan sak en utredning.
Förutom att det inte var något skarpt läge, det var ingen kryssningsrobot, det var inget anfall på Iran av USA eller någon annat. Det var ett civilt flygplan i vanlig civil flygtrafik som lyfte från en iransk flygplats med Irans godkännande.

Det som är rutin i militären under sådana här förhållanden är att inte säga något alls förrän det att man utrett vad som hänt. Men framförallt så ljuger man inte och kommer med påståenden av den typen som Iran sysslat med, inte minst när det är så stor risk att det avslöjas som en lögn.
Skälet till att man inte gör det, är för att man då hamnar i den sitsen som Iran hamnade i, där de avslöjades som opålitliga lögnare, vilket i sin tur leder till att man då undrar vad mer det är de ljuger om.
Där vi väl lite kort kan dra slutsatsen att de ljuger om det mesta, inte minst så ljuger de för den egna befolkningen för att försöka få dessa att tro på att Iran är så stort och mäktigt som de har lurat dig till att tro på.
Citera
2021-03-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Förutom att det inte var något skarpt läge, det var ingen kryssningsrobot, det var inget anfall på Iran av USA eller någon annat. Det var ett civilt flygplan i vanlig civil flygtrafik som lyfte från en iransk flygplats med Irans godkännande.

Det som är rutin i militären under sådana här förhållanden är att inte säga något alls förrän det att man utrett vad som hänt. Men framförallt så ljuger man inte och kommer med påståenden av den typen som Iran sysslat med, inte minst när det är så stor risk att det avslöjas som en lögn.
Skälet till att man inte gör det, är för att man då hamnar i den sitsen som Iran hamnade i, där de avslöjades som opålitliga lögnare, vilket i sin tur leder till att man då undrar vad mer det är de ljuger om.
Där vi väl lite kort kan dra slutsatsen att de ljuger om det mesta, inte minst så ljuger de för den egna befolkningen för att försöka få dessa att tro på att Iran är så stort och mäktigt som de har lurat dig till att tro på.

Det är ofattbart att ni inte kan grundläggande saker. Det är så med allt i Sverige. Är detta en grej från era stater för att kontrollera er?
Det finns ingen militär i världen som kommer ut med en sådan information under en krigsdimma. Hela militären kan bli osäkra på sina mål. Varför tror du att västerländska ledare var så snabba med att skrika om det?
Det var för att uppnå samma effekt, få militären i ett osäkert läge.

Jag tror inte att han såg fel. Jag tror han såg vad han såg. Oavsett hur kort tid än han hade på sig så tror jag att det går att se skillnad. Jag tror han såg en kryssningsmissil.
Men det var tur att USA inte avfyrade något. Jag fick veta i förra veckan att nästa på tur var deras fartyg.
Citera
2021-03-22, 23:32
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Det är ofattbart att ni inte kan grundläggande saker. Det är så med allt i Sverige. Är detta en grej från era stater för att kontrollera er?
Det finns ingen militär i världen som kommer ut med en sådan information under en krigsdimma. Hela militären kan bli osäkra på sina mål. Varför tror du att västerländska ledare var så snabba med att skrika om det?
Det var för att uppnå samma effekt, få militären i ett osäkert läge.
Vilket är skälet till att militären i normala fall håller käft om vad som hänt och väntar på att man undersökt vad som egentligen hände. Istället för att som Iran omedelbart gå ut med dementier och sedan anklaga alla andra för att ljuga och syssla med propaganda när det är det som man själva gör.

Västerländska ledare var så snabba med att skrika om det eftersom det rätt snabbt stod klart att det var Iran som hade skjutit ner planet.
Citat:
Jag tror inte att han såg fel. Jag tror han såg vad han såg. Oavsett hur kort tid än han hade på sig så tror jag att det går att se skillnad. Jag tror han såg en kryssningsmissil.
Men det var tur att USA inte avfyrade något. Jag fick veta i förra veckan att nästa på tur var deras fartyg.
Så du fortsätter alltså att tro på den propaganda som Iran själva har erkänt är falsk?
Och jo, det var nog tur att USA inte avfyrade något, för hade de gjort det så hade Iran troligen skjutit ner ett dussin civila flygplan till och dödat ytterligare ett par hundra iranier, med tanke på att det enligt dig är det som de gör när de ser en kryssningsmissil....

Frågan är ju då vad det var för kryssningsmissil som du tror att han såg? Var det en hemlig stealth-missil som sedan flög tillbaka till USA eller var hamnade den? Vad hände med denna påstådda kryssningsmissil som du tror han såg?
Citera
2021-03-22, 23:45
Medlem
Citat:

Om det nu fanns en missil så var är den?

Hade varit perfekt PR för Iran att vissa på missilen om den nu hade funnits.
Citera
2021-03-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Om det nu fanns en missil så var är den?

Hade varit perfekt PR för Iran att vissa på missilen om den nu hade funnits.
Oj vad du är smart. Att det rapporterats missil 30-40 min innan och kommunikationen bryts mellan enheterna, tyder på -
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Suter_(computer_program)
Citera
2021-03-23, 01:33
Medlem
franges avatar
Citat:
Ja. Bra att du erkände det. Han såg vad han trodde var en kryssningsmissil - när det i själva verket var ett vanligt djävla civilt trafikflygplan. Vilket det är "viss" skillnad på både i värmesignatur, utseende och beteende. Så satans djävla inkompetenta är Irans militärer med andra ord.
Citat:
Oj vad du är smart. Att det rapporterats missil 30-40 min innan och kommunikationen bryts mellan enheterna, tyder på -
Och vad var det de såg där som de tog fel på, då? Fiskmåsar? Getter? Egna flygplan? Flygande mattor? För bevisligen så ser ju inte Irans militärmakt skillnad på saker och ting - vad det än är för något.

Och angående din trasiga länk - du erkänner alltså att Irans superduper-datasystem enkelt blivit hackade och knullade som om det vore en godisautomat?
Senast redigerad av frange 2021-03-23 kl. 01:37.
Citera
2021-03-23, 02:45
Medlem
Citat:

Tyder inte på något. Om det nu var en missil så var är resterna från missilen alternativt var är målet den slog ut?

Iran och Irans militär säger emot dig, de har själva erkänt att planet sköts ner för att befälet på luftvärnsbatteriet såg fel för att de hade glömt att kalibrera om radarn efter att batteriet hade flyttats.

Och din idioti vanärar Iran, de perser jag känner är hyfsat begåvade och skulle aldrig förneka sanningen på det sätt du gör, du drar ert folk i vanära genom dina inlägg.
Senast redigerad av pajas357 2021-03-23 kl. 02:50.
Citera
2021-03-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Tyder inte på något. Om det nu var en missil så var är resterna från missilen alternativt var är målet den slog ut?

Iran och Irans militär säger emot dig, de har själva erkänt att planet sköts ner för att befälet på luftvärnsbatteriet såg fel för att de hade glömt att kalibrera om radarn efter att batteriet hade flyttats.

Och din idioti vanärar Iran, de perser jag känner är hyfsat begåvade och skulle aldrig förneka sanningen på det sätt du gör, du drar ert folk i vanära genom dina inlägg.

Målet som man har sett var kryssningsmissil. Oavsett hur man ser på saken. Ett sådant system angriper inte ens civilflyg. Det blåstes av av tidigare system när kommunikationen bröts. Målet som han såg var en kryssningsmissil men i verkligheten var det ett flygplan.
Citat:
Three generations of Suter have been developed. Suter 1 allows its operators to monitor what enemy radar operators can see. Suter 2 lets them take control of the enemy's networks and direct their sensors. Suter 3, tested in summer 2006, enables the invasion of links to time-critical targets such as battlefield ballistic missile launchers or mobile surface-to-air missile launchers.
Senast redigerad av IR5 2021-03-23 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in