2021-03-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, men bilen bärgades redan den 16:e. Eller jag vet inte om jag fattar?

Men det finns mycket att önska mer av utredningen, även om jag förstår att det finns begränsningar för hur mycket man kan göra.

Tyvärr kantas Örebro av mycket allvarliga brott, och naturligtvis hinner inte Örebropolisen med allt.

NA berättar just nu om ett mord på någon person i Sörbyskogen. Förutom det har de stora problem med gängkriminalitet.

Verkar lite tröstlöst ibland, och någon artikel om Hjärstarättegången verkar vi få vänta på.

Jag var bara inne på att någon polis måste ha säkrat deras bil på plats på långtidsparkeringen och ordnat med bärgning. Lite dålig koll på datum annars och hur det är dokumenterat och var.
Citera
2021-03-26, 13:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Har just lyssnat på när UW ringer polisen och anmäler LW försvunnen.
Operatören säger att han ska ”leta runt” lite.
Tänk om han hade hittat larmsamtalet från EL och JD, då hade det kunnat bli en helt annan utveckling.

Har även lyssnat på rättsläkaren AL och det känns ju inte som om det hade varit sämre om LW hittats tidigare. Dels med tanke på LW:s skador, dels med tanke på SD:s skador.

Jag har också lyssnat på när SD ringer om bakhållet, då skickar man genast en patrull.

Jag kokar när jag tänker på hur illa hanterad LW blev sina sista minuter i livet, och även under dagarna som följde.
Citera
2021-03-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vet du om UW och SD är nära grannar fortfarande?
Nya Hjärsta verkar som minerad mark...undrar hur stämningarna är där. Hur snacket går. Hur det tisslas och tasslas. För det gör det garanterat.

Jodå, men UW och SD har aldrig umgåtts närmare.
Citera
2021-03-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Juni 2019

Då kom boken ut innan SD ens häktades hösten 2019.

Man kan tänka sig att PS inte hade åtkomst längre till förundersökningsmaterialet och fick förlita sig på sitt minne vad gällde datum. Sen kan man ju kolla med andra inblandade om korrekta datum eller vad gäller nåt datum skrolla lite i lokaltidningen på nätet.
Citera
2021-03-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Reviewern uppfattade jag som att hon försökte hålla sig neutral. Det är, om jag har förstått rätt, inte reviewerns uppdrag att hålla reda på vad deltagarna gör och inte gör. Deras roll är att kontrollera att planerade casher följer regelverket och att de underhålls och sköts om som de ska. Och avvaktiverar när det behövs.

Det är väl nån form av golf light detta regelmässigt då att man har eget ansvar för att ”logga” rätt resultat. Förutom vid tävlingar då där golf har mer regler än de behöver och GC är mer en ”lek” som SD kallar det än en aktivitet som är under lupp. Bara lite tragiskt att vissa ska göra blodigt allvar av detta letande.
Citera
2021-03-26, 13:15
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Då låter det som att smokeonthewater ljög när skribenten hävdade att SD blivit nerslagen.

Ett ögonvittne har berättat att PJ tryckte till honom i bröstet och att SD slängde sig på golvet och grät. Andra har skrivit här att PJ "slog honom på käften".
Citera
2021-03-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag menade att HD inte lät LW ta honom utan strid. Hon kämpade för sin man och sin familj. Det tyckte inte bortskämda Lena om. Hon var van att få allt hon ville. Därför hatade hon HD och lade skulden på henne. Försökte hämnas.

"kämpade för sin man" - genom att börja ligga med Sillen?
Citera
2021-03-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Svårt att veta hur utredningen resonerat här.

11/5 är de inne på att han ska mörda LW. Tillhygge dokumenterat i fupen: ficklampa. Alla andra tillhyggen lyser även de med sin frånvaro den natten. Och han menar att han hade vunnit nån fajt där mot dessa muskiga män för han hade ficklampa osv ja. Ficklampan som var en förlängning av hans kropp med tanke på hans engagemang som kvarterspolis och grannsamverkare.

Då kommer vi till 19/5 och LW hittas död och någon form av tillhygge har använts. Det är cirkelformade märken och cylinderformade märken på kroppen och koncentrerat vid öga och tinning.

11/5 menar de alltså att han planerade mörda henne och då var han ”beväpnad” med ficklampa. ”Genrepet” har det också kallats.

Efter fått obduktionsprotokoll så är inte en enda ficklampa i beslag? Hur tänkte spaningsledare MN och åklagarw ÅH där?

Hur får man ihop den logiken?

Det om något är ju jäkligt märkligt? Varför är inga ficklampor i beslag? Framförallt då man initialt misstänkte just ficklampa som potentiellt tillhygge.
Citera
2021-03-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Är det relevant? Han ska ju berätta vad han gjort och inte gjort oaktat.... Eller hur ska ni ha det.

Hörredu Kommissarie Beck, när boken skrevs är relevant med tanke på att den skrevs långt innan (juni 2019 enligt uppgift i tråden) fupen kom ut och SD ens var häktad inför åtal.

För att vara extra tydlig då så menar jag att han inte hade tillgång till fupen för att kunna granska typ datum och sånt. Inte heller hade han åtkomst till utredningsmaterialet så vitt vi vet.

Nu menar jag vidare att han borde kunnat dubbelkolla dessa datum på annat sätt genom att ta kontakt med JR eller andra involverade. Och vissa datum framgick av media där det kanske också blev lite fel då.
Citera
2021-03-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vet du om UW och SD är nära grannar fortfarande?
Nya Hjärsta verkar som minerad mark...undrar hur stämningarna är där. Hur snacket går. Hur det tisslas och tasslas. För det gör det garanterat.

Det är tyvärr väldigt nära de har levt.

https://www.bildtagg.se/bild/zyx797nx3ql0v10igxfh1js
Citera
2021-03-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
SD hotade Lena att inte radera HDs loggar, annars skulle hon bli utesluten, få sitt geokonto fryst, eller liknande.
Hur kommer det sig att desutom uppenbart fuskat med loggar, JG, HD, SD inte är uteslutna ur geogemenskapen?
Oavsett hur domen faller, så har de fuskat iallafall. Det finns svart på vitt, deras "geo/ego" loggar.
Med den takt som HD loggat, finns det ens en sportslig chans att prestera den mängd som går att utläsa på systerhaxens egocachesida?

Jag gissar att du i sista stycket tänker på att hon gjort 1000 loggar på en dag?

Det finns speciella banor för detta ändamål. Då normalt med fyrmanna team (förare, skrivare och två löpare) och 16 mil rak ökenväg genom något indianreservat. Det är då heller inget krav på att loggremsan ska återplaceras på samma plats, man flyttar istället remsorna framåt hela tiden.
Citera
2021-03-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ett ögonvittne har berättat att PJ tryckte till honom i bröstet och att SD slängde sig på golvet och grät. Andra har skrivit här att PJ "slog honom på käften".

Ögonvittnet bör väl gälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in