2021-03-26, 04:56
Medlem
3. Ebba hur utlovat att backa om Esbjörn verkligen inte vill sälja.

Det räcker med att rätten frågar Esbjörn om han verkligen inte vill sälja o att han säger att så är det.
2021-03-26, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Och detta bygger du på?
Jag tror att Ebba egentligen höst av allt vill stå för sitt löfte att häva affären. Men på grund av påverkan från sin advokat så törs hon inte.
Fast vad konstigt, för jag har varit på mitt jobb 6 timmar idag, då skrev jag inte ett inlägg. Sen har jag målat hemma säkert 4 timmar och lagar mat 1 timma.
Äter du någon medicin som kan påverka din tidsuppfattning?
Du som så ofta är ute i tråden Vet väl om vilka damerna är bakom Esbjörn år? Deras förnam börjar på M
2021-03-26, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Jag vill understryka att det jag svarade på i ditt tidigare inlägg, var bara:
"Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara en sanning att Esbjörn är påverkad av sitt ombud. Det är definitivt inte fakta som kommit fram någonstans annan än här."

Esb har aldrig haft någon kontakt med B*nninge tidigare i sitt liv.
B*nninge jobbar inte med juridik som gäller avtal och fastigheter..

Om Esb själv behöver ett ombud, varför i hela världen då välja en person som ovan?

Det finns personer i Esbs omgivning som haft kontakt med personen som Esb till slut fick som ombud, och också har fullmakt för att anlita B*nninge.

Vem av Esb eller den med fullmakt tror du har anlitat B*nninge?
Den med fullmakt som har J B-e som vän på facebook
2021-03-26, 06:20
Medlem
Jag skulle behöva hjälp från trådens grävare. EB skriver på sin Facebook att Esbjörn kontaktat andra som uttryckt intresse för fastigheten för att se om de önskar buda över henne. I något sammanhang säger Esbjörn samma sak, men jag kan inte komma ihåg när. Jag har för mig att han då även kontaktar Matz om detta. Hjälp mig hitta det uttalandet.
2021-03-26, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag skulle behöva hjälp från trådens grävare. EB skriver på sin Facebook att Esbjörn kontaktat andra som uttryckt intresse för fastigheten för att se om de önskar buda över henne. I något sammanhang säger Esbjörn samma sak, men jag kan inte komma ihåg när. Jag har för mig att han då även kontaktar Matz om detta. Hjälp mig hitta det uttalandet.
Är det denna?

Observera att Matz säger att Esbjörn utretts för sin PSYKISKA hälsa inte demens alltså...
https://m.dagensvimmerby.se/nyheter/e/85629/matz-fran-oland-involverad-i-hustvisten-som-kan-bli-ebba-buschs-kd-fall/
Senast redigerad av Analias 2021-03-26 kl. 06:58.
2021-03-26, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag gissar att Binninge fortfarande är Esbjörns ombud, även om det varit lugnt i media från Binninges utspel? Kanske jobbar Binninge hårt med att ta fram dokumentation som styrker att avtalet mellan Esbjörn och Ebba är ogiltigt? Han har som bekant till början av nästa vecka på sig.

Utspel biter dock inte på rätten. Fakta ska det vara, något en del i tråden haft svårt att ta till sig. Så det Binninge ska göra är att lämna in bevis för

1) Att Esbjörn inte förstod att han sålde huset när han skrev under avtalet.

2) Att Ebba vilselett Esbjörn och köpt fastigheten till ett kraftigt underpris.

Nu tror några i tråden att sådan bevisning lämnats in redan, men sanningen är att Barrys samlade utredningar och utlåtanden inte räcker till. Esbjörn har en kognitiv störning, men att en 81-årig man som är från tiden då kvinnan stod vid spisen, har lite svårt att laga mat är inte detsamma som att han inte förstår vad en fastighetsaffär och bindande avtal är. Likaså räcker knappast en husvärdering, gjord på andra premisser ett halvår senare som visar en prisskillnad på några hundratusen, i vilken det poängteras att värderingen inte kan användas vid en rättslig tvist, till för att visa ett uppenbart missförhållande till vederlaget, dvs. att Ebba köpt huset på tok för billigt.

Binninge verkar fungera bättre när det gäller att göra utspel i media än när det gäller att lämna handlingar med konkreta bevis. Så det ska bli lite spännande att se vad som kommer in till rätten i början av nästa vecka. På något sätt får jag intrycket av att Binninge ville slippa just den här delen och strategin var aldrig att motbevisa att avtalet är giltigt och därmed bindande. Strategin var att förgöra Ebba genom att utnyttja media och därför fick Brännström på Expressen information av Binninge innan rätten ibland. Den strategin fungerade inte. Ebba gav inte upp och då blev det lite obekvämt för Binninge vilket är förklaringen till att han vill hoppa av. Dock verkar det inte finnas någon juridiskt skolad som vill ta över rollen som ombud och reda ut den skit som Binninge ställt till med. Hade Binninge för ett halvår sedan börjat jobba med de faktiska bevisen som krävs för att övertyga rätten hade läget möjligen varit annorlunda. Men Binninge ansåg nog att det inte behövs eftersom de mediala skriverierna snart skulle få Ebba att backa. Men att slänga skit mot fläkten är sällan en bra idé.

2) tror jag inte stämmer, det räcker att utnyttja ett missförhållande för att FÅ köpa med.
Lagen säger även "taga". Handlar inte bara om prisfördelar....

Så kan de visa 1 så har de också visat 2.
2021-03-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Är det denna?

Observera att Matz säger att Esbjörn utretts för sin PSYKISKA hälsa inte demens alltså...
https://m.dagensvimmerby.se/nyheter/e/85629/matz-fran-oland-involverad-i-hustvisten-som-kan-bli-ebba-buschs-kd-fall/
Jag vill minnas att det var i ett längre sammanhang där Esbjörn citerades, där han med egna ord sa att han kontaktat tidigare spekulanter, inklusive Matz. Jag har för mig att Esbjörn sa något nedlåtande om att han inte visade intresse eller hade tid.
2021-03-26, 07:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jag tror att Majkgård nämnde att han fått många bud under åren, men alltid sagt nej, i en numera låst artikel i Expressen.
Men att han aktivt sökt upp intressenter?
2021-03-26, 07:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jag vill minnas att det var i ett längre sammanhang där Esbjörn citerades, där han med egna ord sa att han kontaktat tidigare spekulanter, inklusive Matz. Jag har för mig att Esbjörn sa något nedlåtande om att han inte visade intresse eller hade tid.
Det där är nog från TV4 intervjun, kanske i det raderade Facebookinlägget.
2021-03-26, 08:04
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Det räcker med att rätten frågar Esbjörn om han verkligen inte vill sälja o att han säger att så är det.
Ebbas "utlovelse" är inte juridiskt bindande.
2021-03-26, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Och med vilket stöd i lag kan man bara ändra sig i en fastighetsaffär efter påskrift?
För att random anonym snubbe på Flashback tycker så?
2021-03-26, 08:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
2) tror jag inte stämmer, det räcker att utnyttja ett missförhållande för att FÅ köpa med.
Lagen säger även "taga". Handlar inte bara om prisfördelar....

Så kan de visa 1 så har de också visat 2.
Du har rätt i den meningen att avtal som tecknas med någon under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt (Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning). Min uppfattning är då att det krävs klara papper på att Esbjörn lider av en psykisk störning som påverkade att han ingick avtalet. Det är Esbjörn som då har bevisbördan. Om man istället åberopar Avtalslagens 31 § så behöver det inte vara en psykisk störning i grunden. Det räcker med att någon utnyttjat någon annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning för att förklara avtalet ogiltigt. Men då måste det också, som det står, förmånen måste "stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå".

Så svaret blir JA om Esbjörn lider av en psykisk störning som påverkat att avtalet skrevs, NEJ om Esbjörn bara är en lättledd typ som går att utnyttja och hans ombud kan bevisa det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in