2021-03-25, 11:16
Medlem
Zoneinopiums avatar
Undrar om Lambertz fortfarande suttit häktad om inte kvinnans historik uppdagats...?
Någon som tror på att en annan åklagare kommer ta upp förundersökningen på nytt?
Om inte kvinnan anmälde detta själv, vem gjorde det då?
Citera
2021-03-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Åklagaren kände till kvinnans bakgrund innan häktningen så det förklarar inte hur bevisningen kunde gå från att vara mycket stark till att bli mycket svag.
Om det stämmer att hon hade raderat material på telefonen så kanske polisen helt enkelt har lyckats återställa den och det var det som sänkte åtalet.
Citera
2021-03-25, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apparentlyso
Kvinnor vill ha män som behandlar dem bra, som de har något gemensamt med och någon som de har kemi med.

En 29-åring som frivilligt (vilket jag tvivlar på att så ens är fallet) ligger med en 71 åring , mår inte bra.

Det där skulle feministerna gärna vilja påstå - OM det inte samtidigt bet dem själva i svansen.

En kvinna måste ju få välja sina sexpartners helt enligt eget tycke inom lagens ramar dvs. 15år och uppåt utan en bakre gräns.

Den här kvinnan har dessutom gift sig med en man 28 år äldre än hon själv. Så hon har visat redan tidigare att hon gillar välhängt kött.

Det vore att förminska kvinnans självbestämmanderätt att påstå att umgänget med en äldre man är lika med = "hon mår inte bra".

Att hon ändå tycks vara ett psykfall håller jag med om och det är obegripligt att någon vill doppa i sådana.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITYMI
Om det stämmer att hon hade raderat material på telefonen så kanske polisen helt enkelt har lyckats återställa den och det var det som sänkte åtalet.

Det skedde i ett av EAs tidigare mål men det finns ingen uppgift om att det skett här. Om så skett här är frågan varför inte polisen gjorde det innan häktningen, de tog tre månader på sig innan häktningen skedde.
Citera
Medlem
qups avatar
Var får man tag i hela presskonferensen där han kladdar?
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Så ofta sker inte nedläggningar efter 14 dagars häktning på sannolika skäl. Det är mer ovanligt och skall således inte ske om man inte har bra på fötterna. Rättssäkerheten framför allt annat.

Nej, det sker inte ofta.

Därför kan man fundera på om det är en "kompisinsats" från åklagaren, eller om det visat sig att förnyade förhör och utredningar givit detta resultat. Man får inte glömma att den här brottsligheten sällan har vittnen och att parternas berättelse är de starkaste bevisen. Har kvinnans vittnesmål havererat vid nya förhör kan det bli så här.
Citera
2021-03-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apparentlyso
Kvinnor vill ha män som behandlar dem bra, som de har något gemensamt med och någon som de har kemi med.

En 29-åring som frivilligt (vilket jag tvivlar på att så ens är fallet) ligger med en 71 åring , mår inte bra.

Jorå, är jag juridikstuderande och lyckas snärja en känd toppadvokat. BINGO!

Lika mycket som att någon vill knulla Mick Jagger, Charlie Chaplin, De Niro, Steve Martin, Clint Eastwood....och få barn med dessa i hög ålder.
En kändis eller person med mycket pengar eller någon typ av status och det spelar ingen roll hur gammal.

Ann Nicole som var snygg fick ihop det med en gammal rik gubbe, listan är låååång.
Försöker tänka ut någon berömd personlighet som jag skulle kunna tänka mig att ha en fling/förhållande med, men jag har ingen sådan idoldyrkan på rak arm, men tror inte jag skulle ha problem med en 20-40 år äldre om det som känns från min sida är lust/kärlek/dyrkan.
Men sen om dessa inte vill ha mig för all framtid då kan jag kanske känna ånger över att jag släppt tilloch gnälla till någon väninna, kanske. (men jag skulle aldrig gå till snuten!)
Citera
2021-03-25, 11:23
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kan ju inte vara ..

"Den 21 och 25 november 2019 kommer tingsrätten att hålla huvudförhandling i ett i massmedia uppmärksammat mål där en kvinna står åtalad för grovt förtal genom att ha pekat ut en man som våldtäktsman på sociala medier under 2017 och 2018."

Läs i tråden om åtalet mot Lambertzkvinnan för grovt förtal som ska upp i Stockholms tingsrätt 2021-04-08 (FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April
Citera
2021-03-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Oavsett kan åklagaren inte veta, dvs med faktisk vetskap, att MÄ "alltid" ljuger utifrån vad hon känner till från andra ärenden som inte innefattas i denna gärning. .
I praktiken måste man ändå göra sannolikhetsbedömningar baserat på individers beteendehistorik. Det är samma sak åt andra hållet. Om någon som är våldtäktsanklagad har en historia av övergrepp är det ett starkt indicium på att personen är skyldig. Uttrycket "past behavior is the best predictor of future behavior" är en bra tumregel. Självklart är det i sig inte det enda man ska fästa någon vikt vid men det känns rimligt att se det som ett starkt indicium, speciellt när ord står mot ord.
Citera
2021-03-25, 11:25
Medlem
Mer.info.007s avatar
EA har verkligen gett sig på fel person, men det var ju bra det, annars hade hon säker fortsätt.
Citera
2021-03-25, 11:26
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Var får man tag i hela presskonferensen där han kladdar?
Finns länkad idag i tråden. Några sidor bak bara.
Citera
2021-03-25, 11:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Endast den som själv slipper sitta häktad anklagad för ett äckligt brott kan säga att det "inte är extremt betungande". Frågan är varför Lambertz överhuvudtaget skulle häktas när man redan hade undersökt fallet sen årsskiftet? Lambertz kunde ju inte "förstöra bevismaterial" eller påverka "vittnen". Det enda som återstod var att förhöra honom - och han förnekade ju inte ens initialt könsumgänge med E.A.
...

Häktning i sig blir väl inte mer betungande för att det är ett äckligt brott man anklagas för? Häktning är för övrigt menat att vara något betungande, och det är därför det krävs visst straffvärde för att rättsmedlet ska komma ifråga. En mördare är väl än äckligare än en våldtäktsman, ja förutom bland en del här då, där Björn Olsson, som tog en yxa och slog ihjäl sin flickvän som försörjde honom, blev hyllad som varades en hjälte för att han klarat av att slå en våldtäktsdömd i fängelset. Kanske en del hellre skulle se sin syrra ihjälslagen än våldtagen, vad vet jag, det kanske är rimligt bland Svensson idag. Men fan tro't.

If ifs and buts were candies and nuts...

Även om utredningen pågått länge men inte nått bortom skäligen misstänkt så är det väl fullt möjligt att någom slags bevisning blev tillgänglig och kom i dager strax innan häktning. Tror du att att en brottmåls utredning går till så att förundersökningsledare åker ut till brottsplatsen ett par timmar efter anmälan kommit in och hämtar ett par IKEA kassar med bevis och renskrivna förhörsprotokoll och monterar ihop allt till nästa dag? Det kanske dessutom fick ligga ett tag om det kom in annat med högre prio. Som fall där någon är häktad.
Alla arbetsplatser är väl glesbemannade nu i coronatider det tenderar att söla ned på takten något.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-03-25 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in