Citat:
Ursprungligen postat av
Klumpfisken
Nu har damen vad jag förstår varit utsatt för eventuell våldtäkt tre gånger men eventuella gärningsmän är friade, dvs anses oskyldiga. Fast det behöver ju inte alls betyda att hon inte verkligen blivit våldtagen utan bara att bevisen inte räckte.
Jag noterar i tråden att många därmed anser damen mindre trovärdig, ett resonemang som inte alls känns rättssäkert. Det kan ju innebära att offren i liknande fall efter våldtäkt två/tre blir lovligt byte för diverse fula fiskar som vet hur slipsten ska dras.
Brottsoffrets rättstrygghet får ju inte bli sämre på bekostnad av gärningsmännens rättstrygghet och riskera hot om åtal för förtal om hen fortsättningsvis anmäler. Det är väl knappat bevisat att några våldtäkter inte alls ägt rum utan endast att de ej med tillräcklig säkerhet gick att styrka.
Hon riskerar inte anmälan för förtal, om hon inte gör en cissi. Däremot så finns en liten risk för falsk angivelse men då bara om har uppenbart ljugit eller förfalskat bevis.
Sen så är det så att tidigare offer blir oftare utsatta för nya våldtäkter.
Det lite konstiga här att man valde att häkta så sent i utredningen. Det hade ju uppenbart varit bättre att inte häkta.
Det går ju vara konspiratorisk lagd åt båda hållen. 1 Kvinnan är en knäppskalle och åklagaren ville synas. 2 Åklagaren ville egentligen bara försvinna. GL är en tolvtaggare, men blev pressad att häkta 3 Efter häktningen blev åklagaren pressad att släppa GL.
Nu tror jag att det var två berusade personer som hade sex. Och vem som blev utnyttjad av vem kan ju diskuteras. Med dagens lagstiftning kunde man troligen ha fällt båda två. Och det hade varit extremt komiskt. Det är alltså ett fall vårt rättsväsende inte vill ta i och som grädde på moset gällde det GL och en ung kvinna som har faktisk en historia, som i detta fall ger det hela en extra krydda.
Hur som helst var båda dumma huvudet, främst GL då han är gammal, då de träffades under corona-tider. Men de kände sig väl ensamma och människan är ett socialt djur. Det gäller både för äldre manliga juridiska tolvtaggare och "unga" kvinnliga lite snurriga studentskor.
Mitt tips drick med måtta så är risken mindre att hamna i dåliga situationer.