Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Så med andra ord kan vi inte lita på vad gubben säger? Då blir det nog enklare att reda ut soppan.
Självklart både kan vi och inte kan vi det. Han är ju dement. Om han pratar om sin barndom eller jobbet som ingenjör så kan du nog det. Men ju yngre kunskaper är, ju sämre sitter den fast.
Fun fact. När de som är födda runt 2000 kommer att bli gamla och dementa, förväntas man kunna använda mycket mer digitala hjälpmedel. De här haft tillgång till datorer etc hela livet. Så så kommer det att vara gammal kunskap för dom och falla sig naturligt att använda långt fram i demensen.
Men ångra sig kan man nog lita på att Esbjörn har gjort. Det är förankrat i hans känslor. Han har själv utryckt att det är det sista han har kvar.
Men om du frågar honom om datum, detaljer, förre eller efter, då kan du nog inte lita på honom.
Jag förstår inte hur du tänker att detta gör saker lättare. För mig är det det som komplicerar det. Om du hade sålt iväg ditt eget hus till Ebba, och fått 700k under taxieringsvärdet. Och sedan ångrat dig 2 veckor senare. Då hade jag tyckt att du fått sto ditt kast och hejat på Ebba.
Men ingen misstänker väll att du har demens.