Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Det ligger mycket sanning i det du skriver. När alltfler började lönearbeta utanför hemmet fick det sociala konsekvenser, och många har varit negativa. Vi har inte kunnat motverka detta, och jag tror helt ärligt att vi sällan funderar i de banor du gör.
Men kanske IT-revolutionen kommer att ge nya förutsättningar för många av oss. Frågan är om vi förstår att ta vara på den möjligheten detta ger oss?
Citat:
Ursprungligen postat av
BigHouse
Har sett bland vissa svenska libertarianer att man använt möjligheten att jobba digitalt och remote (ofta personer med eget företag) till att bygga en mer konservativ livsstil.
Jag tror absolut att IT-revolutionen kan vända den negativa utvecklingen. Jag ser ett ljus i tunneln nu när det första "ruset" har lagt sig (facebook, instagram etc). Det är väl lite som när ett barn får en ny leksak, i början är det helt begeistrat och leker dagarna i ända, men sedan blir det också vardag.
Fascinationen av appar, mobilkameror, filter, spel och blixtsnabba shoppingupplevelser kommer kanske mattas av och den här fantastiskt användbara teknologin kommer istället vara ett verktyg för att hitta tillbaka till äldre och sundare värderingar.
Jag hoppas att det blir så i alla fall.
Hipsterkulturen följer ju sådana strömningar, om än på ett lite väl löjligt och självförhärligande sätt. Men ändå ett steg i rätt riktning i många avseenden.
Frågan är väl om det bara är en trend som försvinner eller om vi faktiskt ser en tillbakagång till en enklare och mer konservativ livsstil?