2021-03-23, 10:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, nu har du fel (alternativt ljuger). Jag har hela tiden hävdat att UK har färre antal KONSTATERAT smittade per capita.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ett meningslöst mått.
Det som betyder något är hur många som dör eller kräver sjukvård.
Citera
2021-03-23, 10:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
UK har infört stenhårda lockdowns.
SV har infört till största del frivilliga restriktioner.

Resultat = fler döda, fler smittade, större överdödlighet, sämre ekonomi för UK.

Vad ni skulle gjort ja det är väl ditt jobb att fundera ut för det ni gjort har inte fungerat.
Resultatet är bevisligen FÄRRE smittade per capita.

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

Räknat på länder med över 5 miljoner invånare så finns det faktiskt bara 4 länder som har större konstaterad smittspridning än Sverige. Om man dessutom tar med i beräkningen att Sverige har en bedrövligt låg nivå av testning är det rimligt att förmoda att smittspridningen i Sverige dessutom är ÄNNU högre. Detta sagt samtidigt som Sverige kontinuerligt skryter om att man lyckats smitta så många att man uppnått flockimmunitet (men DU menar konsekvent att den är låg).

Smittspridning är EN sak, överdödlighet något helt annat. Men ni har FÖRTVIVLAT svårt att inse det och hålla isär begreppen.
Citera
2021-03-23, 10:37
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Så länge han kan andas själv så lär det inte behövas respirator, kan räcka med tillförsel av syrgas.

Har fått lite info nu. Han åkte in i lördags för att han hade svårt att andas. Har röntgat lungorna och ligger nu med syrgas, får även kortison. Men, han kan tydligen inte sova så han orkar inte ens prat.

Vad är det som gör att man inte kan sova när man får syrgas?
Citera
2021-03-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Världen borde fira! Kineserna förstör allt de rör. Hoppas det sprider sig som satan och att så många som möjligt försvinner bort från jordens yta. Sedan får viruset gärna härja runt lite i Indien också. Skräpland precis som Kina. Alla tjänar på detta.

Ja du, så här 14 månader efteråt. Det var Européer och amerikaner som dog
Citera
2021-03-23, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Så du menar att människor som inte tar ansvar för sin hälsa och därför utgör en stor belastning för vården förtjänar empati?

Jag har empati för de miljarder människor som tvingas sätta sina liv på paus enbart för att vi måste "rädda liiiiiiv" på alla dessa oansvariga tjockisar.

Det borde absolut vara tillåtet att vara ett fetto, men bara om man avsäger sig rätten till vård. Rättvist eller hur? Ungefär som den rätt vanliga åsikten här att lockdownkritiker absolut kan få ha sin uppfattning så länge de avsäger sig rätten till vård ifall de smittas av fjantviruset.
Men allvarligt talat. Anser du att du borde ha vägrats vård när du själv var ett sånt där äckligt oansvarigt fetto som satt och tryckte i dig socker? Det är helt uppenbart att du försöker kasta de glåpord du själv fått kastade efter dig efter andra. Nu trycker du i dig fett istället, ska verkligen personer som sitter och trycker i sig fett få vård om de drabbas av ett fjantvirus?
Citera
2021-03-23, 10:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är helt meningslöst att skilja på lockdown och ”frivillig” lockdown. Skillnaden i påverkan på samhället och smittspridning är obefintlig.

Du är väldigt väldigt fyrkantig. Våga erkänna när du minns fel eller helt enkelt har fel. Det gör inte ont - jag lovar.
Om du vill påvisa att jag har fel, minns fel eller lämnat felaktiga uppgifter uppmanar jag dig att referera till var det skett samt bifoga någon form av referens som stöd för dina anklagelser.

Just nu är i princip samtliga "bevis" som du och ett par andra mindre intellektuellt bevandrade lämnar här minst sagt irrelevanta. Det duger inte att i en diskussion om smittspridning komma och påstå att någon har fel och sedan hänvisa till statistik gällande något helt annat.

Att diskutera med dig och dina gelikar är som att påstå att "bananer är gula" och sedan få till svar att "NÄ, du har FEL - tomater är inte alls blåa, de är röda".

Otroligt fascinerande.
Citera
2021-03-23, 10:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om du vill påvisa att jag har fel, minns fel eller lämnat felaktiga uppgifter uppmanar jag dig att referera till var det skett samt bifoga någon form av referens som stöd för dina anklagelser.

Just nu är i princip samtliga "bevis" som du och ett par andra mindre intellektuellt bevandrade lämnar här minst sagt irrelevanta. Det duger inte att i en diskussion om smittspridning komma och påstå att någon har fel och sedan hänvisa till statistik gällande något helt annat.

Att diskutera med dig och dina gelikar är som att påstå att "bananer är gula" och sedan få till svar att "NÄ, du har FEL - tomater är inte alls blåa, de är röda".

Otroligt fascinerande.

Har du någon gång gjort eller haft fel?
Alltså vi pratar generellt. Utanför Flashback och denna diskussion.

Kan du dra dig till minnes ett sånt tillfälle?
Citera
2021-03-23, 10:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ett meningslöst mått.
Det som betyder något är hur många som dör eller kräver sjukvård.
Nej, inte om måttet används för att bedöma smittspridningen inom ett land. I synnerhet inte om det används i kombination med antalet tester som man utför för att hitta en smittad.

Jag kan inte understryka vikten av denna parameter.

Däremot är, som du påpekar, antalet som kräver sjukvård en lika viktig parameter - kanske till och med viktigare - det har jag redan redogjort för.
Citera
2021-03-23, 11:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
För att få perspektiv på den i tråden ganska frekvent förekommande åsikten att Sverige är sämst i världen kommer här några diagram som visar att nej, Sverige är inte bäst i världen men väldigt långt i från sämst. Diagramen är även intressanta vad gäller Storbritanniens hantering av pandemin, något som ju blivit alltmer aktuellt här, men vi återkommer till det. Alla siffror är hämtade från Officiell Statistik.

Vi börjar med överdödlighet räknat sedan respektive land drabbades av sitt första covid-19-dödsfall till och med utgången av år 2020:
https://pbs.twimg.com/media/EwSrSI3XMAIQ6Q-?format=jpg&name=small

Sverige, med en överdödlighet på 11,3 procent, landar på plats 42 av 84 i världen. Mitt i fältet alltså. Lagom, klassiskt svenskt. För Storbritanniens del blev det plats 16.

Värt att notera är också att för länder som Japan, Island, Australien, Nya Zeeland och Taiwan har pandemin haft en positiv inverkan på den totala dödligheten. Dessa länder måste nu alltså fortsätta precis som de gjort oavsett om pandemin betvingas eller ej, eftersom allt annat vore hyckleri och folkmord.

Nu ett diagram där överdödligheten i några europeiska länder är justerad utifrån åldersstruktur mot bakgrund av det dör fler ju fler äldre det finns i en befolkning. Siffrorna är från britternas Office for National Statistics (https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/2020#relative-cumulative-age-standardised-mortality-rates) och avser perioden vecka 1 2020 fram till och med vecka 51:
https://pbs.twimg.com/media/ExFR7WRXMAEqxme?format=jpg&name=small

Ingen katastrof för Sverige, Storbritannien kämpar på och vi kan notera att, utifrån detta sätt att mäta, ytterligare några länder kan läggas till på listan över de som måste fundera på hur de ska återgå till ett "normalt" samhälle utan att börja mörda sin befolkning.

Slutligen samma sak som ovan, fast enbart för åldersgruppen 0-64:
https://pbs.twimg.com/media/ExFTmMkWYAA5ZX6?format=jpg&name=small
Inga glädjande siffror för Storbritannien där heller, medan det blir tydligt även den svenska staten troligtvis kommer att börja mörda människor i åldersgruppen 0-64 om man lättar på restriktionerna.

Hope that helps.

Världens främsta moraliska och humanistiska stormakt måst ligga längs fram. Palme har aldrig accepterat att vara i mitten. Nu får vi allt mer vänja oss vid att halka bakåt.
Citera
2021-03-23, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Världens främsta moraliska och humanistiska stormakt måst ligga längs fram. Palme har aldrig accepterat att vara i mitten. Nu får vi allt mer vänja oss vid att halka bakåt.
Fast vi ligger ju längst fram ekonomiskt. Duger inte det för er godhetsknarkare?
Citera
2021-03-23, 11:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Vet inte om du var ironisk, men det är nog ganska sant. Varför tror vi att vi ska vara bäst?

Räcker det inte med att vi är mångdubbelt bättre än tex UK?
Citera
2021-03-23, 11:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Har du någon gång gjort eller haft fel?
Alltså vi pratar generellt. Utanför Flashback och denna diskussion.

Kan du dra dig till minnes ett sånt tillfälle?
Ja, massor av tillfällen. Jag är dessutom inte helt obekant med att här på FB lägga in en disclaimer som klargör att jag kan ha fel i de fall jag inte är helt säker eller redogör för en åsikt.

En enkel sökning ger vid handen att jag sagt det 77 gånger (med reservation för att grammatik ställt till det och invaliderat sökresultatet).

https://www.flashback.org/sok/?query=kan+ha+fel&userid=684840&search_post=1&sp=1 &date_from=2000-01-01&date_to=2021-03-23&so=weight

Däremot blir det ju lite lustigt när jag refererar till officiell statistik och får höra att jag har fel. Det är inte heller helt ovanligt att skribenter här faktiskt är så urbota blåsta att de viktar sin egen åsikt som tyngre än officiell statistik och sedan deklarerar att de haft rätt. Du tillhör ju tyvärr också den patetiska skaran.

Här t.ex. ett meningsutbyte när du fått för dig att jag skulle haft FEL i påståendet att London är mer tätbefolkat än Stockholm

Citat:
Nej. Jag tänker inte diskutera mer med dig. Du debatterar oärligt och kan aldrig backa från något.
När någon visar felaktigheter i dina argument eller data så försöker du bara glida undan till något nytt ämne eller gå in djupare på någon annan detalj.

Du hade ju helt uppenbarligen fel om befolkningstätheten i London.

Det är väl endast en idiot som skulle få för sig att hävda att Stockholm är mer tätbefolkat än London. Men att därifrån gå till att hävda att den som refererar till officiell statistik dessutom hade fel tar ju saken till en skämskuddenivå som är minst sagt ofattbar.

Mitt tips är att du gör som jag:
Hänvisa konsekvent till officiell statistik och information, länka till den information du refererar till och påtala hela tiden att du KAN ha fel i de situationer du talar i termer som åsikt eller personlig uppfattning. Då slipper du göra dig själv till det bottenlöst djupa åtlöje - som du gör nu.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-23 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in