2021-03-15, 16:46
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det stod klart redan från början men det verkar vara väldigt svårt för många att acceptera att det finns otäcka saker här i världen. Att Kina driver en kampanj hjälper naturligtvis inte heller.

Det avslöjas av viruset RNA självt på flera sätt. Detta i sig är nog.
Det avslöjas av Kinas reflex att dölja utbrottet.
Det avslöjas av det förfalskade genomet Bat-CoV-RaTG13.

Ok. Jag har inte försökt ta reda på lite saker först än nu.. Lite sent ute om man säger så. Osmart. Fast jag lita på en asapscience video dock! Den stämde inte! Dom måla ut att det va som en liten förkylning, att det va naturligt typ fick jag för mig och att 3% dör. Och jag trodde blint på den kanalen på youtube, och bara levde som vanligt ungefär med att ta på allt. Ångrar det nu.

Jag antog bara att alla skulle sprida sanningen om en sån här sak. Men jag har blivit smittad med stor risk så bara acceptera läget nu.. Att miljarder år av evolution och mitt naturliga DNA vart nedsmutsat av mänsklig dumhet i princip. Genmodifierat virus.. Men jag kan förlåta sånt.. Önskar bara att jag visste och nån sa det i högtalare varje dag typ hesa fredrik.

"VIRUSET ÄR SKAPAT AV MÄNNISKAN. SKYDDA ER. JAG UPPREPAR, VIRUSET ÄR INTE NATURLIGT." Upprepat 100 ggr per dag. Då hade jag inte pillat på allt, sen tagit mig i ansiktet, utan skyddat mig mera. Jag skydda mig endel, men inte tillräckligt p.g.a brist på info.
Media i helhet är något människan måste avveckla. Dom har en agenda och ljuger för oss helt enkelt. Dom bryr sig om pengar och skiter i måenden & hälsa kanske. Propaganda typ.
Senast redigerad av [complex] 2021-03-15 kl. 17:12.
Citera
2021-03-15, 16:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då kan man utgå ifrån att det är farligt så in i Helvete! Man ska i detta sammanhang inte heller glömma, vem det var som trodde att svinisvaccinet var ofarligt. Och pressade en massa barn och unga att ta det alldeles i onödan.

Det jag skulle vilja veta, är om de som fått blodproppar efter att ha tagit vaccinet, befunnit sig i riskgrupp för "vanliga" blodproppar? För då kan det vara slumpen. Annars troligen inte. Unga, friska människor, som arbetar i vården och därför är mycket på benen och alltså uppenbarligen inte bara sitter stilla hela dagarna, får inte blodpropp sådär utan vidare. Vi borde absolut pausa AZ i ett par veckor nu.
Ville bara lägga in det här från the Department of Health & Human Services USA hur de resonerar. Jag brukar inte vara konspiratorisk men detta är anmärkningsvärt att en amerikansk myndighet uttrycker sig så:
Developing a strategy for supporting global vaccine access: HHS’s Office of Global Affairs
(OGA)
led the development of an interagency strategy, coordinated through the National Security
Council, to provide international access to COVID-19 vaccines once domestic needs are met.
/.../
Combatting malign influences in the Americas: OGA used diplomatic relations in the Americas
region to mitigate efforts by states, including Cuba, Venezuela, and Russia, who are working to
increase their influence in the region to the detriment of US safety and security.
OGA coordinated
with other U.S. government agencies to strengthen diplomatic ties and offer technical and
humanitarian assistance to dissuade countries in the region from accepting aid from these illintentioned states. Examples include using OGA’s Health Attaché office to persuade Brazil to reject
the Russian COVID-19 vaccine,
and offering CDC technical assistance in lieu of Panama accepting
an offer of Cuban doctors
.
https://www.hhs.gov/sites/default/files/2020-annual-report.pdf

Det skulle för det första innebära att många människor onödigtvis mister livet i de länderna. Sedan kan man ju börja undra hur de ställer sig till en konkurrent som AstraZeneca som erbjuder vaccin till en tiondel av priset på de två amerikanska.

Och vilka metoder är de beredda att ta till?
Citera
2021-03-15, 16:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, vi VET att det är 4,258,438 konstaterat smittade (fram till igår).

Vi du inte alls. PCR testen är junk.
Citera
2021-03-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det din egen gissning?

Nej det är ganska vedertaget har jag fått för mig. Se vad som händer i Manaus.

https://www.the-scientist.com/news-opinion/variant-found-in-brazil-could-evade-immunity-from-past-infection-68506
Citera
2021-03-15, 16:49
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vilka är dessa ”NI” du talar om?

Man måste inte hitta på saker bara för att man är kritisk till Sveriges hantering.
Men du är en sån imbecill att du tror att alla som inte urskiljningslöst hatar allt med Sverige därigenom backar strategin.

Jag hittar inte på, Tegnell har själv sagt att det bara är flockimmunitet och vaccin som fungerar mot virus och att inget annat har någon betydelse.
Citera
2021-03-15, 16:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Isånafall är FHM inte bara inkompetenta utan faktiska mördare eftersom de uppenbarligen släppte in viruset med flit. Om du tar bort vaccinet från den svenska strategin har du bara den högst hypotetiska "flockimmuniteten" kvar vilket du knappast kan bygga en vetenskaplig strategi på.

Svårt att ta dig på allvar när du kallar FHM både inkompetenta och mördare.

Vad har du själv för utbildning och expertis?
Citera
2021-03-15, 16:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Britterna har själva utvecklat och tillverkat sitt vaccin.

Det är galet att du anklagar någon för att "roffa åt sig" någonting som dom själva har skapat. Det är ju inte så att britterna åker till Afrika och tvingar åt sig vaccin som afrikanerna har tillverkat.

Eftersom du anklagar britterna för att "roffa åt sig", så undrar jag hur du ser på Israel. Israel har vaccinerat större andel av sin befolkning än något annat land. Men till skillnad från britterna, så har israelerna har inte framställt sitt eget vaccin. Istället har israelerna lyckats ställa sig först i kön till vaccin som någon annan har tillverkat.

Nja om jag har förstått det rätt så var tanken att Oxford University skulle donera sitt vaccin till alla och samarbeta med ett Amerikanskt bolag men Regeringen i UK blandade sig i och styrde över till Astrazeneca.
Sen att dom fixat avtal med Indien osv det är så klart bra.

Roffa åt sig kanske är fel ord men dom såg så klart till att det inte gled dom ur nävarna till Merck för att säkra sin egen tillgång initialt.

Ordvalet beror nog på vem jag riktade det till.
Citera
2021-03-15, 16:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ok alla skrattar åt dig för du beter dig som ett litet barn

En sista gång sen ska jag skita i detta.

Sverige har INTE 712 000 smittade utan såklart en jävla massa mer än vad vi fångat upp med testning.
UK har INTE 4 258 000 smittade utan såklart en jävla massa mer än vad ni fångat upp med testning.

För att få en bättre bild av antalet smittade kan man titta på döda i förhållande till trolig dödlighet i sjukdomen men man missar såklart även några där pga att alla inte testats.

Sverige har säkerligen haft över 2 miljoner smittade
UK har säkerligen haft närmare 25-30 miljoner smittade

Detta baseras på en trolig dödlighet kring 0,6% och antalet avlidna med konstaterad Covid-19.

För att få en ännu bättre bild av hela pandemins påverkan och få med både direkt och indirekt dödlighet så kan man titta på hur många fler som dog 2020 mot förväntat så kallad överdödlighet. Det är den viktigaste parametern för en Pandemi tar liv både på grund av corona men även restriktionerna gör det.

Jag tror att alla här inne utom du håller med mig om det jag skrivit ovan men här för du lite länkar också.

Från i våras.
https://www.businessinsider.com/coronavirus-uk-estimates-up-to-10000-british-people-already-infected-2020-3?r=US&IR=T

Om IFR.
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.200909#d1e825

Från Sydafrika "we estimate 28,182 cases as of 14 April, compared with 3,465 reported cases"
https://www.researchgate.net/publication/342635231_Estimating_actual_COVID-19_case_numbers_using_cumulative_death_count-A_method_of_measuring _effectiveness_of_lockdown_of_non-essential_activities_a_South_African_case_study

Som sagt jag vet inte om du är dum eller vad du är ute efter men att säga att UK har gjort någonting bättre än Sverige det ÄR en lögn.

Så sluttjatat.
Haha, så hela ditt resonemang bygger på ett antal killgissningar som du inte kan belägga, samt menar att du skulle ha stöd för det genom att par artiklar i en affärstidning där man spekulerar och gissar om vad som SKULLE kunna vara fallet.

Och empiri och statistik det förkastar du helt och hållet?

Och så kallar du andra för dumma?

Jag tror inte det finns en enda som håller med dig här inne och gör någon det behöver de gå och få huvudet undersökt.

Själv har jag länkat till officiell statistik. Go figure, din patetiska fåntratt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
En sista gång sen ska jag skita i detta.
Ja, det blev väl jobbigt nu när du inte kan motbevisa EN ENDA av de punkter jag nämnde trots att du så tvärsäkert påstod att du skulle kunna motbevisa allihop.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-15 kl. 17:02.
Citera
2021-03-15, 16:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nej det är ganska vedertaget har jag fått för mig. Se vad som händer i Manaus.

https://www.the-scientist.com/news-opinion/variant-found-in-brazil-could-evade-immunity-from-past-infection-68506

Är dom vaccinerade menar du?
Citera
2021-03-15, 16:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vi du inte alls. PCR testen är junk.
Jaha. Om vi säger så här då:
Vi VET att vi har 4,258,438 konstaterat smittade via PCR tester. Bör nämnas här att positivt antikroppstest räknas också in som konstaterat smittad.
Citera
2021-03-15, 16:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Som jag har förstått finns det viss kapacitet i landet, i Solna. Med Kinesisk beslutsamhet kan det ha gått att få igång produktionen. Om man slutit avtal tidigt och struntat i kostnaderna. När man missade det för att det inte behövdes då! Så är det definitivt för sent nu.

Ja. Nu är det sent att påbörja produktion. Jag har läst att vaccintillverkningen sker genom processer som tar lång tid. Men hur hade det sett ut ifall tillverkningen hade startats runt årsskiftet? Hade vi i så fall kunnat ha inhemskt tillverkat vaccin nu?

Citat:
Dom var så förbannat nöjda och slog sig för brösten över alla företag de slutit avtal med om massor av doser fler gånger om till landets befolkning. Säkra den kapaciteten kom inte med som en prioritet.

Avtalen gjordes ju innan det fanns några vacciner färdiga. För att gardera sig för att vissa leverantörer inte skulle lyckas, så beställdes mycket mer vaccin än vad som behövs.

Hade det varit bättre att gardera sig genom göra i ordning den tillverkningskapacitet som finns i Sverige? Den tillverkningskapaciteten hade kunnat utnyttjas till att licenstillverka dom vacciner som visat sig fungera? Hade det blivit billigare att göra på det sättet, istället för att beställa mer än vad som behövs?

Både ryssarna och britterna har ju varit välvilligt inställda till att låta andra tillverka deras vacciner.

Citat:
Jag börjar oroa mig för att Sverige är ett riktigt klantigt, nybyråkratiskt och nykrångligt land som aldrig kommer att kunna ta några snabba beslut. Man måste fråga Gud, EU, dussintals myndigheter, sossarnas politbyrå, LO,och Anders Tegnell.

Folkhälsomyndigheten står för klanteriet. Regeringen är mest oengagerad att verkligen bekämpa epidemin. Såvida regeringen hade varit engagerad, så hade dom kraftfullt tillrättavisat Anders Tegnell när misslyckandet blev uppenbart.
Citera
2021-03-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
251 på IVA, 216 för 6 dagar sen.....jag fattar inte varför det inte går neråt när alla gamlingar fått vaccin som ska skydda mot allvarlig sjukdom? Blir verkligen 50-60 åringar allvarligt sjuka? Tegnell själv är väl typ 64?

Har pendlat upp och ner kring 230 senaste månaden. Ja det är ökning, men inte lika stor som om man enbart kollar på bottenvärdet.

Sedan är det väl egentligen enbart 80+ och de i äldrevården som är färdigvaccinerade? Dessa har sedan innan varit en mindre del av totala antalet inlagda, där 50-79 varit tongivande.
Antalet vårdtillfällen per vecka ser annars ut att ligga kring 180/vecka, de senaste 3 veckorna. Ökningen på IVA kan mycket väl vara en effekt av ökningen i vårdtillfällen längre bak i tiden, ganska många som ligger på IVA länge.

Har B117 en fortsatt låg ökningstakt så kan nog IVA-inläggningarna liga kvar ganska konstant.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-03-15 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in