2020-06-15, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad spelar det för roll att vi har 1000 smittade om dagen när antal döda går ner?
Något har hänt som jag ej förstår mig på.

Mmmm förlåt men det låter som lite dumt påstående ärligt talat. Ingenstans i världen är det normalt att det finns så många smittade. I hela världen har man jobbat för att suppressa. Och alla ser att siffran på döda går ner.
I Sverige går också siffran på döda ner. Men det ser ut att gå ner mycket långsammare än i resten av världen.
Det finns nog ingen tänkande människa i världen som kan bara säga: Jo men vadå, det dör färre, så vi låter folk smittas ändå. Det är nog bland det dummaste jag hört. Och inte kan rättfärdigas av att antal döda pekar nedåt.
Citera
2020-06-15, 20:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Då kan vi se en väldigt obehaglig ökning av detta inom en snar framtid, om det stämmer att det är därför, med tanke på hur många barn som lär ha haft covid19 inom 1-2 månader tillbaka.
Ja, de har ju varit i skolan och smittat samt smittats.
Citera
2020-06-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Lögner och hyckleri. Som alltid. Nu tror jag förvisso att Löfven egentligen inser hur åt skogen hela hanteringen är men han skulle aldrig erkänna det och sina misstag. Därför är makten och sin egen självbild viktigare för Löfven än att rädda svenskarnas liv. Därmed kan man summera att Löfven går över lik.

Ska bli intressant att se hur han tar sig ur detta- för det kommer han.
Hitills sväljer sosse-svenne detta med att det är äldrevårdens samt vårt fel som inte tvättade händerna tillräckligt.
Plus att väldigt många är ju jättenöjda att tusentals dog så de kunde leva på mer eller mindre som vanligt.
Citera
2020-06-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Den var lätt . Du.
Nej du så lätt är det inte! UNDERKÄNT!
Citera
2020-06-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Munskydd är bättre även om man inte använder det rätt. Sedan då man har misslyckat så totalt som sverige har gjort så är det inte rätt tillfälle att fortsätta vara envis och gå emot världen. Då bör man ta nya tag och inte hålla fast vid synen att vi vet bäst.

WHO rekommendera det och nästan alla länder har munskydds rekommendation/tvång, och det finns vetenskaplig belägg för att det faktiskt fungera. Det finns ingen vettig anledning till att fortsätta vara motsträvig då vi har misslyckats med våra egna åtgärder, då måste man vara ödmjukhet och öppen för andra åtgärder.

Distans är bättre ja, men ena utesluter inte det andra, man kan inte alltid hålla distans.

Vet inte om du känner till det men alla äldreboenden i dag har krav på skydd hos anställda innanhav får in till vårdtagare..
Det är visir och munskydd så där kan munskydd funka och vara bra.
Men att som många här inne nästan religöst bara skriker om att alla skall andvända munskydd hos allmänheten, det skulle aldrig funka
Citera
2020-06-15, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Saknar man vanligt enkelt bondförnuft, så ...
Karln ville helt enkelt inte att folk satt hemma och jobbade.
Ordet ”ojämlikhet” fungerar som en röd flagga i Sverige.

Citat:
”Goddag, Yxskaft”, menar du väl..?
Ja, du påstod att han hade protesterat mot att folk arbetade hemma. Men nu så länkade du ju själv citatet ordagrant så du kunde ju själv se att det var fel som du sa.
Citera
2020-06-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Håller med. Munskydd är inte allt. Handsprit, engångshandskar och engångsförkläden är också viktigt.

Du har fattat att idén är att om alla har munskydd även enklare än FFP3

så minskar smittspridningen va?

"Third, WHO has also updated its guidance on the use of masks by the general public in areas with community transmission.

In light of evolving evidence, WHO advises that governments should encourage the general public to wear masks where there is widespread transmission and physical distancing is difficult, such as on public transport, in shops or in other confined or crowded environments. "
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020

Sverige har samhällssmitta.

Alltså är WHOs rekommendation tillämpbar i Sverige.

Det skyddar mkt bättte att hålla distans, tvätta händer, undvik folkmassor
Citera
2020-06-15, 20:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nej, det gör du inte. Du vränger ord för att du vill få statistiken till att överdriva dödligheten.

Ja, case fatality ratio är för tillfället cirka 10 % i Sverige. Det är för att alla fall/"case" inte har upptäckts/registrerats. Så tekniskt sett anger du med tillgänglig data för i Sverige registrerade covid-fall rätt CFR. Men du framställer det som att den siffran på CFR speglar den verkliga dödligheten bland alla smittade, vilket den inte gör.
Nu vet jag inte hur du inbillar dig saker och ting, men CFR avser just dödligheten bland de konstaterat smittade.

Jag har detaljerat redogjort för skillnaderna mellan IFR och CFR (och till och med PFR) och relevansen i att vid en jämförelse använda korrekt (eller åtminstone SAMMA) sätt att mäta.

Klara du inte av att mäta på rätt sätt råder jag dig att inte mäta överhuvudtaget.
Citera
2020-06-15, 20:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nu var det ju faktiskt du som fick ett utbrott på irländaren i programmet som jag såg.

Våga vara kritisk i Sverige? Har du inte hört talas om Åsiktskorridoren?
Var det inte irländaren som fick ett utbrott? Över att media inte skrev vad han ville? Media böjde sig, idag hade de foton av 100 covidoffer på förstasidan eller om det var en löpsedel som glflimrande förbi, allt gör att stryka irländaren medhårs och göra honom till viljes. Hans utbrott lönade sig med råge. Hackar nån på Sverige så försöker media smöra för denne. Det säljer väl som tusan.

Så, har du nåt eget intelligent att bidra med? Åsiktskorridoren säger du, att nu måste man hacka på Sverige för annars är man ute. Ok, du har en poäng.
Citera
2020-06-15, 20:49
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Vad spelar det för roll att vi har 1000 smittade om dagen när antal döda går ner?
Något har hänt som jag ej förstår mig på.

Vi testar mer.
Citera
2020-06-15, 20:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Plus att väldigt många är ju jättenöjda att tusentals dog så de kunde leva på mer eller mindre som vanligt.
Precis som du kunnat göra i decennier så länge det gällt allt annat än covid-19.
Citera
2020-06-15, 20:51
Medlem
Hur utbredd är smittan i Danmark, Finland, Sverige?

Vecka 15-16 gav mätningen bland blodgivare 20-64 år i Danmark en seroprevalens på 1,7 % i landet och 3 % i Köpenhamn.

Insamlingen i Finland vecka 16-23 cirka 2,3 %, spridning cirka 1-4 % mellan mätningarna.

I Sverige var prevalensen vecka 18-20 bland 20-64 år mellan 5-6 %.

Enligt dessa data har spridningen varit runt 2-3 x högre i Sverige jämfört med Danmark och Finland. Det är dock lägre faktor än skillnaden i antalet avlidna, vilket tyder på att Sverige's misslyckande ligger i att skyddet för de äldre varit betydligt sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in