2021-03-23, 10:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Herregud vilken jävla fåne du är! Och va i helvete menar du att state of emergency är om inte en lockdown då precis allt stängde förutom matvarubutiker, rörligheten begränsas inom landet ja även mellan stadsdelar och gränserna stängs?? Jag fick inte ens lämna min eget fartyg för att inspektera skrovet, inne på varvet! När agenten sedan skjutsade mig till flygplatsen passerade vi 3 check-points med beväpnade militärpoliser vilka skulle se en hel bunt med papper med specialtillstånd osv. Du lyckas tammefan ha fel om allt men eftersom du lider av svår narcissism så gör du gång på gång ditt yttersta med att försöka blanda bort korten. Precis som med UK fetma, din okunskap gällande karantän för sjömän, procentsatser kan du inte heller, och nu ljuger du angående länder som infört lockdowns efter UK. Nä gör oss alla en tjänst och försvinn härifrån. Inte en enda kommer att sakna dig, tvärtom.
Skillnaden mellan de restriktioner som infördes i Bulgarien och en Lockdown var att ingen hindrades att röra sig fritt. Alla restriktioner var på frivilligbasis. Det var ingen som hindrades att gå till jobbet eller röra sig i samhället. Den första misstanken är naturligtvis att du inte ens var där under den aktuella perioden, jag vet inte annars hur man skall tolka de uppgifter som du lämnar - helt enkelt på grund av att de strider mot all information som finns tillgänglig.

Att Bulgarien införde undantagstillstånd betyder förvisso att man undanröjde de konstitutionella lagarna som statuerar de regler som gäller för parlamentarisk beslutsfattande innan man går in och inskränker på rättigheter som att röra sig fritt - men de inskränkningarna gjordes på frivilligbasis, dvs man UPPMANADE folk att inte resa och att inte umgås socialt, men det var fritt fram för var och en som ändå kände sig manad att göra just det.

Den vedertagna definitionen på en lockdown är - mig veterligen - att folk måste stanna hemma, och det behövde man inte i Bulgarien. Det är väl DET du missat. Också.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-23 kl. 10:08.
Citera
2021-03-23, 10:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej karatepojken DU ÄR ÄGD!!!!
Kul att se att du inte kunde slingra dig längre.
IFR visar hur många som haft smittan, PUNKT.
Det var svårt det här, det är uppenbart. Jag får pröva ett annat sätt att förklara problemet (givet att jag redan provat att tala med dig som man gör med en treåring, kundtjänsten eller en idiot).

Frågor:
Tror du att UK hade kunnat MINSKA smittspridningen genom att agera på ett annat sätt eller vidta andra åtgärder? Vad skulle man i så fall ha gjort?

Tror du att Sverige hade kunnat minska smittspridningen genom att agera på ett annat sätt eller vidta andra åtgärder? Vad skulle man i så fall ha gjort?
Citera
2021-03-23, 10:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
För att få perspektiv på den i tråden ganska frekvent förekommande åsikten att Sverige är sämst i världen kommer här några diagram som visar att nej, Sverige är inte bäst i världen men väldigt långt i från sämst. Diagramen är även intressanta vad gäller Storbritanniens hantering av pandemin, något som ju blivit alltmer aktuellt här, men vi återkommer till det. Alla siffror är hämtade från Officiell Statistik.

Vi börjar med överdödlighet räknat sedan respektive land drabbades av sitt första covid-19-dödsfall till och med utgången av år 2020:
https://pbs.twimg.com/media/EwSrSI3XMAIQ6Q-?format=jpg&name=small

Sverige, med en överdödlighet på 11,3 procent, landar på plats 42 av 84 i världen. Mitt i fältet alltså. Lagom, klassiskt svenskt. För Storbritanniens del blev det plats 16.

Värt att notera är också att för länder som Japan, Island, Australien, Nya Zeeland och Taiwan har pandemin haft en positiv inverkan på den totala dödligheten. Dessa länder måste nu alltså fortsätta precis som de gjort oavsett om pandemin betvingas eller ej, eftersom allt annat vore hyckleri och folkmord.

Nu ett diagram där överdödligheten i några europeiska länder är justerad utifrån åldersstruktur mot bakgrund av det dör fler ju fler äldre det finns i en befolkning. Siffrorna är från britternas Office for National Statistics (https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/2020#relative-cumulative-age-standardised-mortality-rates) och avser perioden vecka 1 2020 fram till och med vecka 51:
https://pbs.twimg.com/media/ExFR7WRXMAEqxme?format=jpg&name=small

Ingen katastrof för Sverige, Storbritannien kämpar på och vi kan notera att, utifrån detta sätt att mäta, ytterligare några länder kan läggas till på listan över de som måste fundera på hur de ska återgå till ett "normalt" samhälle utan att börja mörda sin befolkning.

Slutligen samma sak som ovan, fast enbart för åldersgruppen 0-64:
https://pbs.twimg.com/media/ExFTmMkWYAA5ZX6?format=jpg&name=small
Inga glädjande siffror för Storbritannien där heller, medan det blir tydligt även den svenska staten troligtvis kommer att börja mörda människor i åldersgruppen 0-64 om man lättar på restriktionerna.

Hope that helps.

Bra inlägg som motarbetar en massa tråd-sanningar här inne men tyvärr kommer du inte att övervinna massa bittra instängda livrädda hatare.
Att inte folk värderar frihet högre i en av världen starkaste demokratier är för mig en gåta.
Citera
2021-03-23, 10:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, Bulgarien införde inte Lockdown 13 Mars, är det så svårt att förstå? Tipset är som sagt att du kontrollerar uppgifterna först innan du hasplar ur dig felaktigheter OCH att du i händelse av att någon tillrättavisar dig erkänner - både för dig själv och andra - att du helt enkelt hade fel. Detta istället för att vräka ur dig en massa invektiv och andra otrevligheter.

Wikipedia säger så här om den 13 mars i Bulgarien:

”13 March
On 13 March, after 16 reported cases in one day, Bulgaria declared a state of emergency for one month until 13 April. Schools, shopping centres, cinemas, restaurants, and other places of business were closed. All sports events were suspended. Only supermarkets, food markets, pharmacies, banks and gas stations remain open.[22] Additionally, all arrivals from Italy, Iran, Spain, China and South Korea were placed under a mandatory 14-day quarantine.[23] There were 13 breaches of quarantine; patients involved were returned to treatment facilities and warned of repercussions, including fines and prison sentences.[24]”

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Bulgaria

Onekligen verkar det som att Bulgarien vidtog rätt kraftiga åtgärder tidigt. Sen om du vill kall den nerstängning lock-down eller inte är ganska oväsentligt. Bulgarien agerade snabbt och hårt direkt, till skillnad från UK.
Citera
2021-03-23, 10:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Onekligen verkar det som att Bulgarien vidtog rätt kraftiga åtgärder tidigt. Sen om du vill kall den nerstängning lock-down eller inte är ganska oväsentligt. Bulgarien agerade snabbt och hårt direkt, till skillnad från UK.
Ja, Bulgarien agerade snabbt, men man införde inte lockdown, och det var ju DET diskussionen gällde (i kombination med påståendet att UK var bland de SISTA i Europa att införa lockdown). Det var UK inte - UK var bland de FÖRSTA att införa lockdown i Europa.
Citera
2021-03-23, 10:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Nej inte jag utan hela världen inklusive forskare från UK. Det är bara du som tror att man kan fånga upp alla smittade genom testning. Innebär det då att 3,5% av dom smittade dör i UK menar du? Nej för alla asymtomatiska och med extremt milda symptom (majoriteten) går inte och testar sig.

Detta vet du men du försätter med din dryga översittarstil att hävda massa skit baserat på ofullständiga siffror. Varför? vad är din agenda med det?

Här har du en rapport från Imperial college London om det verkliga antalet smittade.
https://www.imperial.ac.uk/news/207273/covid-19-deaths-infection-fatality-ratio-about/

Ytterligare en från Nature med samma slutsats 0,5-1% IFR
IFR.https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2

En till till från dina kompisar från The Royal society som till och med hävdar att ni var extra dåliga i somras, jag citerar:
The implied true detection rates have generally improved as the pandemic has progressed. Nonetheless, as at 31 August 2020, we find that the implied true detection rates are particularly low (95% CI < 10%) for Belgium, France, Italy and the UK.
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.200909

Här har du en artikel från The Guardian som visar att ni missat minst 20% av dödsfallen också vilket såklart syns på den höga överdödligheten till skillnad från Sverige där överdödligheten ligger 30% LÄGRE än antal döda i Covid.
https://www.theguardian.com/world/2021/jan/22/uk-official-covid-death-toll-undercounted-fatalities

Där har du och akademikerna något att skratta åt vi fikabordet.

Sluta nu att sitta och skriva dryga inlägg om hur bra ni är och hur dåliga Sverige är. Vi har haft frivilliga restriktioner i det här landet och faktum är att vi har mindre överdödlighet och Covid-19 döda en stora delar av världen ändå.
Antalet döda står i direkt relation till antalet smittade och erat fall innebär det cirka 20-30 miljoner smittade.
Att vi dessutom har 30% lägre överdödlighet visar att vi förlorat färre levnadsår än dom flesta andra.

Det är många Sverigehatare/Tegnellhatare som vägrar inse att Sveriges strategi inte är en katastrof och listan med länder som klarat det bättre krymper för varje överdödlighetsrapport.

Sluta nu med dina dryga jävla översittarfasoner och tro att du är bättre och smartare än oss andra i den här tråden för att du råkar vara en en regerings-byråkrat som sitter och vänder papper.

Bete dig för fan!

Du talar för döva öron.

Jag påtalade att det krävs att IFR är dubbelt så hög i UK jämfört med Sverige om det är så att UK haft färre smittade per capita (vilket han hävdat i vecka nu). Ingen reaktion.

Jag tror nästan han är ett troll.
Citera
2021-03-23, 10:14
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det var svårt det här, det är uppenbart. Jag får pröva ett annat sätt att förklara problemet (givat att jag redan provat att tala med dig som man gör med en treåring, kundtjänsten eller en idiot).

Frågor:
Tror du att UK hade kunnat MINSKA smittspridningen genom att agera på ett annat sätt eller vidta andra åtgärder? Vad skulle man i så fall ha gjort?

Tror du att Sverige hade kunnat minska smittspridningen genom att agera på ett annat sätt eller vidta andra åtgärder? Vad skulle man i så fall ha gjort?

UK har infört stenhårda lockdowns.
SV har infört till största del frivilliga restriktioner.

Resultat = fler döda, fler smittade, större överdödlighet, sämre ekonomi för UK.

Vad ni skulle gjort ja det är väl ditt jobb att fundera ut för det ni gjort har inte fungerat.

Så nu går vi vidare och konstaterar att frivilliga restriktioner kan vara mer effektiva än lockdown med polis och militär.
Citera
2021-03-23, 10:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
UK har infört stenhårda lockdowns.
SV har infört till största del frivilliga restriktioner.

Resultat = fler döda, fler smittade, större överdödlighet, sämre ekonomi för UK.

Vad ni skulle gjort ja det är väl ditt jobb att fundera ut för det ni gjort har inte fungerat.

Så nu går vi vidare och konstaterar att frivilliga restriktioner kan vara mer effektiva än lockdown med polis och militär.
Haha, nu är du där IGEN - du vill jämföra enskilda länder. Du klarar helt enkelt inte att fokusera på frågan. Det är helt otroligt hur du hela tiden skall försöka avvika från ämnet.

Du behöver nog inte Googla speciellt länge för att konstatera att vetenskapen är rörande överens på det området - det GÅR inte att jämföra länder eftersom de har helt olika förutsättningar.

Bedömningen måste göras på de enskilda ländernas åtgärder - resultatet i förhållande till andra länder är av underordnad betydelse.
Citera
2021-03-23, 10:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Du talar för döva öron.

Jag påtalade att det krävs att IFR är dubbelt så hög i UK jämfört med Sverige om det är så att UK haft färre smittade per capita (vilket han hävdat i vecka nu). Ingen reaktion.

Jag tror nästan han är ett troll.

Han är ett troll som nog inte jobbar där han säger men det är kul att påvisa dom uppenbara fel och brister han försöker dölja och slingra sig ur och att sen en högt uppsatt tjänsteman i UK skulle sitta och munhuggas med oss vanliga dödliga jo tjena.

i så fall är det mera illa ställt med old Britannia än jag trodde.
Citera
2021-03-23, 10:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jag påtalade att det krävs att IFR är dubbelt så hög i UK jämfört med Sverige om det är så att UK haft färre smittade per capita (vilket han hävdat i vecka nu).
Nej, nu har du fel (alternativt ljuger). Jag har hela tiden hävdat att UK har färre antal KONSTATERAT smittade per capita.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-03-23, 10:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja, Bulgarien agerade snabbt, men man införde inte lockdown, och det var ju DET diskussionen gällde (i kombination med påståendet att UK var bland de SISTA i Europa att införa lockdown). Det var UK inte - UK var bland de FÖRSTA att införa lockdown i Europa.

Det är helt meningslöst att skilja på lockdown och ”frivillig” lockdown. Skillnaden i påverkan på samhället och smittspridning är obefintlig.

Du är väldigt väldigt fyrkantig. Våga erkänna när du minns fel eller helt enkelt har fel. Det gör inte ont - jag lovar.
Citera
2021-03-23, 10:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Han är ett troll som nog inte jobbar där han säger men det är kul att påvisa dom uppenbara fel och brister han försöker dölja och slingra sig ur
Ja, du har verkligen varit lyckosam i att påvisa "uppenbara fel och brister".

"Come back here and take what's coming to you - I'll bite your leg off"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in