Citat:
Ursprungligen postat av
Litenensam
Nu kanske min fråga är korkad, men var det polisen i Örebro som tog emot samtalet om kvinnoskrik? Det skulle kunna vara någon annanstans som operatören tar emot samtal, det var inte dagtid.
Jag ringde efter ambulans när en man kört av trottoaren med sin permobil och skadat sig. Då, flera år sen, när jag ringde en gång till, fick jag klart för mig att de som tog emot larmen, inte hade lokal kännedom, utan var placerade någon helt annanstans.
Ringer man 112, särskilt på natten, kopplas man kanske till första bästa lediga operatör, som skriver rapport. Sen ska den hamna rätt och checkas av. Det har hänt förr att tips tappats bort.
Det är just det som är grejen.
Om man ringer och den som svarar sitter nån helt annanstans så måste det ändå på nåt sätt redovisas till den som är ansvarig just där nåt har hänt. Så att befälet Y i X-stad får en lista på sitt skrivbord:
”17 inkomna samtal kod 123 och 452/35 etc på platserna A, B, R och H.
Samtliga utan åtgärd”
Eller nåt.
Och i just detta fall borde åtminstone
ett samtal ha resulterat i en åtgärd.
Men att polisen tydligen inte ens i efterhand fångade upp att man fått larmsamtalet är obegripligt.
När UW ringde på morgonen borde det ha matchats mot ”kod 123” på ”plats H” typ. Va fan, det är väl inte så att nån sitter i Haparanda och skriver på en post-it lapp! Det matas väl i in i ett system och skapas en logg under tiden samtalet pågår!? Eller?
Annars borde i framtiden en automatisk matchning göras, enligt Lex Lena. Man får inte missa!