2021-03-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja. Människorov ger mer resurser och används ibland endast därför t.ex. för MPS, särskilda spaningsinsatser mm.

Hur motiverade man människorov? Jmfrt försvunnen person?

Tänker att örebropolisen dignar såpass mycket under en massa intern skit och tjafs, att de inte hinner jobba. Bara att organisera sig och få ändan ur vagnen verkar snårigt. Bökigt..
Senast redigerad av zilvereko 2021-03-23 kl. 01:06.
Citera
2021-03-23, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Misstänker de brott så rubriceras det människorov, och byter fot till Fu.

Men vad hjälper resurser om det är kass spaningsledning. .

Ingenting. Se bara på LH-fallet, där utnyttjade man det till max. Kräver aktiv spaningsledning på tå med en genomtänkt plan.
Citera
2021-03-23, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänker att örebropolisen dignar såpass mycket under en massa intern skit och tjafs, att de inte hinner jobba. Bara att organisera sig och få ändan ur vagnen verkar snårigt. Bökigt..

Det är INGEN acceptabel ursäkt!
Citera
2021-03-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hedervärt agerande. Den polis som tog det samtalet får skämmas lite idag. Samtalet finns i fup så det är bara att läsa innantill.

Borde inte ledningen följt upp detta. Paret ringde FLERA GÅNGER!!! Hur envetna ska vittnen behöva vara för att bli lyssnade på. Utan detta par hade inte ens brottstidpunkt funnits.

EDIT. Det är fatala misstag som sker i denna utredning. Inte enstaka. Under samma spaningsledning. Nuff.
Senast redigerad av Remark 2021-03-23 kl. 01:32.
Citera
2021-03-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu blandar jag mej i och kommer med ett fel som förmodligen inte platsar i det ni resonerar om. Det är ändå grundläggande och kanske till stor del avgörande för utgången. Felet var att anmälan under natten om skrik ej kopplades ihop med anmälan på morgonen om försvunnen kvinna. Det var ju trots allt i samma område rent geografiskt och kunde matcha tidsmässigt.

Inte vet jag om det är nåt stationsbefäl som ska ha koll. Även där borde det finnas finmaskiga rutiner, till exempel om överlämning när nattpersonalen går hem och dagskiftet tar vid.

Det borde i all sin dar åtminstone finnas en notering om att skrik-samtal kommit in, även om ingen patrull åkte på det larmet.

Inte vet jag vem som svarade på larmsamtalet, om det är nån i Korpilombolo, men då är det ju bara ännu viktigare att det finns nån på plats i Örebro som är samordnare.

”Lex Lena” har kommit på förslag här i tråden, för att liknande misstag inte ska kunna ske fler gånger.

Ok att man kanske inte åker på vartenda larm, ok.
Men det är inte ok att larmet och anmälan inte kopplas ihop.

För övrigt borde man ha åkt på just detta larm, eftersom inringaren var så orolig att hon och sambon gav sej ut mitt i natten för att kolla vad som hände. Det var ju ingen biltur för nöjes skull direkt.
Nu kanske min fråga är korkad, men var det polisen i Örebro som tog emot samtalet om kvinnoskrik? Det skulle kunna vara någon annanstans som operatören tar emot samtal, det var inte dagtid.
Jag ringde efter ambulans när en man kört av trottoaren med sin permobil och skadat sig. Då, flera år sen, när jag ringde en gång till, fick jag klart för mig att de som tog emot larmen, inte hade lokal kännedom, utan var placerade någon helt annanstans.
Ringer man 112, särskilt på natten, kopplas man kanske till första bästa lediga operatör, som skriver rapport. Sen ska den hamna rätt och checkas av. Det har hänt förr att tips tappats bort.
Citera
2021-03-23, 01:18
Medlem
smokeonthewaters avatar
Ur förhör med PJ:

Sista kontakten med henne var kvällen då hon försvann, då hade han kontakt. Han skulle till
Göteborg och frågade om hon skulle med,
men det kunde hon inte, det var ju synd i efterhand
att hon inte följt med, då kanske det här aldrig hade hänt.

Vad är det här? Han skulle till Göteborg och frågade om hon skulle med?
Hans alibi är ju att han var i Göteborg.

Peter berättare att han visste inte om att hon var borta eller mördad eller så, han pratade med
henne på måndag kväll angående Göteborg.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-03-23 kl. 01:27.
Citera
2021-03-23, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Nu kanske min fråga är korkad, men var det polisen i Örebro som tog emot samtalet om kvinnoskrik? Det skulle kunna vara någon annanstans som operatören tar emot samtal, det var inte dagtid.
Jag ringde efter ambulans när en man kört av trottoaren med sin permobil och skadat sig. Då, flera år sen, när jag ringde en gång till, fick jag klart för mig att de som tog emot larmen, inte hade lokal kännedom, utan var placerade någon helt annanstans.
Ringer man 112, särskilt på natten, kopplas man kanske till första bästa lediga operatör, som skriver rapport. Sen ska den hamna rätt och checkas av. Det har hänt förr att tips tappats bort.
Alla kan göra misstag..
Citera
2021-03-23, 01:22
Medlem
Citat:

Samtalet kopplades till polisen.
Citera
2021-03-23, 01:26
Medlem
Citat:

Ja, samtalet kopplades till polisen.
Citera
2021-03-23, 01:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Sa HD och/eller SOA något att de hade sett ambulans? Eller är det en trådsanning/spekulation? Eller jag som minns fel?

Från huvudprotokollet. Notera att ambulansen skickas iväg innan avspärrningen påbörjas 14:41:59. Förhöret med HD avslutas 14:49.

Jag tjänstgjorde vid aktuellt tillfälle som yttre befäl och befann mig i närområdet då jag som första polis beordrades till platsen. Informationen som gick ut över polisradion var att någon allmänhet anträffat en livlös kropp på platsen. Då jag endast några få minuter senare anlände till platsen fanns redan ambulans på platsen. Vid en snabb kontroll fanns också de tre syskon, två kvinnor och en man, som anträffat kroppen, på plats. Brodern i syskonskaran talade om var kroppen låg vilket var bakom ett bullerplank beläget uppe på toppen av den uppbyggda ås som går parallellt med motorvägen som skyddar bostadsområdet mot oljud från trafiken på motorvägen. Jag fick mycket snabbt klart för mig att ingen mer än de tre syskonen varit uppe invid kroppen. Därför sa jag åt ambulanspersonalen att vänta kvar medan jag gick upp och kontrollerade kroppen. Jag kunde direkt konstatera att livräddande åtgärder inte var aktuella varför jag ombad ambulanspersonalen att lämna platsen. Kroppen som uppenbarligen var en kvinna visade tydliga dödstecken. Jag rörde inte vid kroppen eller vidtog inga andra åtgärder på eller runt densamma efter att ha konstaterat att döden inträffat långt innan den anträffats
Strax därefter anlände förstärkning som omedelbatt påbörjade den avspärrning som strax
därförinnan beslutats om. Den effektuerades av patrullen J*nny H*lmersson och Ol*v
S*rbring. Patrullen P*r Örtg*rd och M*ttias H*nriksson tog sig an de tre syskon som anträffat kroppen och höll förhör med dem i bostaden på Rättarvägen 19. Tekniker begärdes till platsen i ett mycket tidigt läge liksom att rättsläkare bedömdes behövas, vilket förmedlades till Vakthavande befäl genom Regionledningscentralen. Då ovan åtgärder vidtagits lämnade jag platsen och informerade muntligen handläggare L*sa R*hn (grova brott) om mina åtgärder och iakttagelser.

14:33:59 Livlös kropp hittad
14:37:43 Tyst framkörning
14:41:59 Rejäl avspärrning
15:39:41 Pressmeddelande skickat
Inte SOA iaf såvitt jag kan se i avskrift. Den stod nog där uppe i bostadsområdet.
Citera
2021-03-23, 01:47
Medlem
smokeonthewaters avatar
Ur PJs förhör:

Han vet att han frågade henne om dom skulle käka lite räkor och dricka lite vin en gång

Hon trodde nämligen ett tag att han stötte på henne, han stötte inte på henne utan retas bara.

Han tycker inte att hon betedde sig bra med hennes affär med Stefan, men hon hade ju inte affärer med alla män som hon träffade i olika sammanhang. Hon var inget helgon, men inte som vissa personer verkar tro. ...att hon varit dum mot hennes äldsta, som bor hos hennes exman. Han har träffat honom någon gång men har svårt att tro att hon ska vara dum mot sina barn. Några gånger när han frågat om hon ska med och cacha, så svarade hon att det var barnvecka, det var hennes premiumtid och hon ville vara med dom och cacha.

Citat:
har svårt att tro att hon ska vara dum mot sina barn

Svårt att tro?! Ja, det är väl ingen som vill tro det om sina vänner men det betyder inte att det inte kan vara sant.

Citat:
Några gånger när han frågat om hon ska med och cacha, så svarade hon att det var barnvecka, det var hennes premiumtid och hon ville vara med dom

Så varför trodde han då att LW skulle vilja följa med honom till Göteborg när hon hade barnvecka och yngsta sonen fyllde år?
Citera
2021-03-23, 02:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Lena ringer Leo. De pratar engelska. Lena ber om ursäkt att hon ringer på natten. Hon berättar
att elen var avstängd då hon kom hem till bostaden. Hon undrar om det var Leo eller
elektrikern som varit den sista i bostaden och om det finns någon anledning till att elen är
avstängd. Leo säger att han ska kolla med killen och återkomma.

Leo och Basel på Örebro Bygg ska göra ett jobb åt dig

Leo och Basel är alltså LWs hantverkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in