2021-03-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ett lika enkelt svar: det har jag svarat på tidigare i tråden. Jag vill göra det juridiskt litet krångligare att skilja sig, göra om barnbidraget till familjeavdrag och lyfta fram det traditionella äktenskapet som den önskade lösningen i den officiella förmedlingen såsom i skolan, i media mm. Det får gärna bli "trendigt" att gifta sig och förbli gift.

Precis du vill använda barn som ett ekonomiskt slagträ för att tvinga kvinnor stanna i äktenskap.

Hur exakt vill du göra det ”juridiskt lite krångligare”?

Citat:
Jag är inte gam, jag är uv.
Jag skrev mina bevekelsegrunder för att äktenskapet är att föredra, vilka Du undvek att ta ställning till.
Jag har svarat på dessa dina förslag hela tiden Uven, det är i regel just där som diskussionen slutar eftersom DU ignorerar svara på mina argument.

Varför vill du att barn ska straffas ekonomiskt, när en av föräldrar tvingas skilja sig pga ex. våld i hemmet?

Citat:
Vikingarna våldtog i andra länder, dvs där de var främmande folkslag. Det är just detta som är problemet. Vi vet att ett inflöde av större mängder unga män med begränsad social kontroll i ett samhälle leder till både fler våldsbrott och till fler sexualbrott. Hade jag bott i England på 900-talet så hade jag förmodligen uttalat mig om det olämpliga i att acceptera inflöde av vikingar.
https://www.dn.se/sverige/studie-utlandsfodda-overrepresenterade-bland-domda-valdtaktsman/

Du länkar en artikel som tar upp statistik som visar på att invandrare är överepresenterade (60%). Vilka tror du de resterande 40% är?
Hur intelligent tycker du den är på en skala att påvisa att det bara skulle vara invandrare som våldtar?

För övrigt samma artikel tar just upp det jag hävdar, socioekonomiska faktorer.

Citat:
Nej, det är det inte. Tonåringar t ex kan mycket väl få för sig att det "behöver" alkohol och dataspel, när de i själva verket behöver fysisk träning och bokläsning.

Nog för att jag vet att kvinnoföraktande gubbs i alla tider jämfört vuxna kvinnor med barn. Men nää förstår du kvinnor är precis lika vuxna som du och de vet bästa själva vad de klarar av, vill och ivilken sits de sitter i.
DE är alltså bäst funtade att bestämma över sina egna liv och kroppar och inte misogyna gamar.

Citat:
Det är "bara" ca 3-4 års invandring från MENA-regionen. Då vrider vi om den kranen, så kan vi föda egna barn istället. Om vi sedan ordnar med ett återvandringsprogram, som Du egentligen förespråkar men inte inser, så klarar vi mer än så.
Så ”horderna” av oäkta ungar som ska svälta fortsätter flöda på andra sidan klotet?

För din information vi har inte invandring istället för graviditeter.
Vi har invandring för att hjälpa människor, barn! exempelvis.

Så återigen. Varför är det bara svenska barn som du försöker låtsats att du skulle värna så om?
(Fast du glatt försätter dem i fattigdom via att frånta dem ekonomiskt stöd från från staten.)
och inte ”barn” generellt?

Den sista invandringsvågen Sverige hade 2015 var barn som flydde kriget i Syrien.

Du hade alltså föredragit att”vrida om den kranen” så att dessa Syriska barn istället sprängdes på gatorna i Syrien, och infört en lag så att svenska embryon tvingats utvecklas mot sina föräldrars vilja i många fall direkt in i extremt dåliga förhållanden.

HUR tycker du din sort ”värnar” om barn?
Citera
2021-03-20, 13:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Precis du vill använda barn som ett ekonomiskt slagträ för att tvinga kvinnor stanna i äktenskap.

Hur exakt vill du göra det ”juridiskt lite krångligare”?

Jag vill att betänketiden ökar och att det införs en karenstid innan man får gifta om sig.

Citat:
Jag har svarat på dessa dina förslag hela tiden Uven, det är i regel just där som diskussionen slutar eftersom DU ignorerar svara på mina argument.

Varför vill du att barn ska straffas ekonomiskt, när en av föräldrar tvingas skilja sig pga ex. våld i hemmet?

Inga barn straffas, utan föräldrarna uppmuntras ekonomiskt att gifta sig, och skiljer de sig så upphör uppmuntran. Rätt enkelt.

Citat:
Du länkar en artikel som tar upp statistik som visar på att invandrare är överepresenterade (60%). Vilka tror du de resterande 40% är?
Hur intelligent tycker du den är på en skala att påvisa att det bara skulle vara invandrare som våldtar?

För övrigt samma artikel tar just upp det jag hävdar, socioekonomiska faktorer.

Artikeln visar på fakta, enligt den undersökning som gjorts på området. Det är egentligen alarmerande siffror och borde få betydligt större politisk uppmärksamhet. Tolkningarna av orsakerna till siffrorna är emellertid mera problematiskt. Att rutinmässigt skylla på socioekonomiska faktorer förefaller helt gripit ur luften. Att det säkerligen är så att majoriteten av de dömda kriminella har lägre utbildning, bor sämre och har lägre ekonomisk förmåga än genomsnittet är säkert riktigt, men av det följer inte att detta är orsaken. Det är verkligen en skillnad på samvariation och korrelation.

Citat:
Nog för att jag vet att kvinnoföraktande gubbs i alla tider jämfört vuxna kvinnor med barn. Men nää förstår du kvinnor är precis lika vuxna som du och de vet bästa själva vad de klarar av, vill och ivilken sits de sitter i.
DE är alltså bäst funtade att bestämma över sina egna liv och kroppar och inte misogyna gamar.

Jag kan lika gärna jämföra med vuxna män som tror att de "behöver" en nyare och snabbare bil eller familjer som tror att de "behöver" åka till Thailand på semester. Man använder ofta behov som synonym till "vill gärna".

Citat:
Så ”horderna” av oäkta ungar som ska svälta fortsätter flöda på andra sidan klotet?

För din information vi har inte invandring istället för graviditeter.
Vi har invandring för att hjälpa människor, barn! exempelvis.

Så återigen. Varför är det bara svenska barn som du försöker låtsats att du skulle värna så om?
(Fast du glatt försätter dem i fattigdom via att frånta dem ekonomiskt stöd från från staten.)
och inte ”barn” generellt?

Svenska kvinnors minskade barnafödande har visst använts som ursäkt för ökad invandring. Exempelvis:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/nedatgaende-trend-i-barnafodande/
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/03/invandringen-tryggar-sveriges-befolkningstillvaxt-men-nativiteten-sjunker-bland
https://www.migrationsinfo.se/befolkning/befolkningstillvaxt/
https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/hog-invandring-raddar-sveriges-pensionarer/
https://www.expressen.se/dinapengar/pensionsilskan-mot-reinfeldt-fantasier/

Citat:
Den sista invandringsvågen Sverige hade 2015 var barn som flydde kriget i Syrien.

Du hade alltså föredragit att”vrida om den kranen” så att dessa Syriska barn istället sprängdes på gatorna i Syrien, och infört en lag så att svenska embryon tvingats utvecklas mot sina föräldrars vilja i många fall direkt in i extremt dåliga förhållanden.

HUR tycker du din sort ”värnar” om barn?

Det var inte den sista invandringsvågen. Du glömmer helt bekvämt massinvandringen av afghanska barn och "barn", av vilka få hade några asylskäl, men lika fullt inte utvisas.
Citera
2021-03-20, 22:59
Medlem
Citat:
Jag vill att betänketiden ökar och att det införs en karenstid innan man får gifta om sig.

Larvigt. Tror du verkligen att det skulle minska skilsmässor?
Hmmm? Oj! Jag måste fundera hela X månader om jag vill skilja mig från en misshandlande, sexmissbrukande, alkoholiserad, kriminell eller pedofil etc etc partner. Näää ska nog stanna i den relationen, såååå bra för våra barn.

Nått sånt?

Citat:
Inga barn straffas, utan föräldrarna uppmuntras ekonomiskt att gifta sig, och skiljer de sig så upphör uppmuntran. Rätt enkelt.

Nää inga barn straffas ju när man tar ifrån dem ekonomisk trygghet.

Och så briljant! lösning på problemet ekonomisk otrygghet för barn, att ta ifrån just den grupp som behöver det mest detas ekonomiska trygghet.
Typ din logik i kubik av idioti.

Citat:
Artikeln visar på fakta, enligt den undersökning som gjorts på området. Det är egentligen alarmerande siffror och borde få betydligt större politisk uppmärksamhet. Tolkningarna av orsakerna till siffrorna är emellertid mera problematiskt. Att rutinmässigt skylla på socioekonomiska faktorer förefaller helt gripit ur luften. Att det säkerligen är så att majoriteten av de dömda kriminella har lägre utbildning, bor sämre och har lägre ekonomisk förmåga än genomsnittet är säkert riktigt, men av det följer inte att detta är orsaken. Det är verkligen en skillnad på samvariation och korrelation.

Att rutinmässigt skylla på annan kultur, faktorn invandring eller brun hud etc skulle alltså inte vara ”gripen ur luften”???

Citat:
Jag kan lika gärna jämföra med vuxna män som tror att de "behöver" en nyare och snabbare bil eller familjer som tror att de "behöver" åka till Thailand på semester. Man använder ofta behov som synonym till "vill gärna".

Nä ursäkta men du kan alltså inte jämföra en kvinnas behov av att slippa föda ett barn hon inte vill bära, föda eller ha eller kan ta hand om, som mäns s.k ”behov” av en snabbare bil.
Nej och åter nej.

Citat:
Svenska kvinnors minskade barnafödande har visst använts som ursäkt för ökad invandring. Exempelvis:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/nedatgaende-trend-i-barnafodande/
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/03/invandringen-tryggar-sveriges-befolkningstillvaxt-men-nativiteten-sjunker-bland
https://www.migrationsinfo.se/befolkning/befolkningstillvaxt/
https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/hog-invandring-raddar-sveriges-pensionarer/
https://www.expressen.se/dinapengar/pensionsilskan-mot-reinfeldt-fantasier/
Läs dina egna länkar tack.
Och i vanlig ordning valde du bort att svara på varför du ljuger om din omsorg pm barn.

[/quote]Det var inte den sista invandringsvågen. Du glömmer helt bekvämt massinvandringen av afghanska barn och "barn", av vilka få hade några asylskäl, men lika fullt inte utvisas.[/quote]

Jo , invandringsVÅG, står för något. Det står för en ovanligt stort antal. Och vi ströp invandringen efter vågen 2015.
Idag har vi alltså rel. liten invandring.

Återigen, varflr vill du att Syriska barn ska sprängas i luften hellre än att ge dem en trygghet i Sverige och att man ska TVINGA svenska kvinnor föda svenska barn, de inte vill ha eller kan ta hand om? Och som även ska fråntas barnbidraget så de ska fara lite extra illa, som straff att de just tvångsfötts?

HUR är denna politik ens i närheten av visa omsorg om barn?
Citera
2021-03-21, 12:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Larvigt. Tror du verkligen att det skulle minska skilsmässor?
Hmmm? Oj! Jag måste fundera hela X månader om jag vill skilja mig från en misshandlande, sexmissbrukande, alkoholiserad, kriminell eller pedofil etc etc partner. Näää ska nog stanna i den relationen, såååå bra för våra barn.

Nått sånt?

Det finns inget som tyder på att det i en majoritet av skilsmässor finns en part som är "misshandlande, sexmissbrukande, alkoholiserad, kriminell eller pedofil", så det är inte utgångspunkten. Utgångspunkten är alla de fall där parterna "tröttnar på varandra" eller har "växt ifrån varandra"

Citat:
Nää inga barn straffas ju när man tar ifrån dem ekonomisk trygghet.

Och så briljant! lösning på problemet ekonomisk otrygghet för barn, att ta ifrån just den grupp som behöver det mest detas ekonomiska trygghet.
Typ din logik i kubik av idioti.

Du tillhör den sidan i politiken som vill kasta mest pengar på de som gör mest fel, medan jag vill hellre kasta pengarna på de som gör mest rätt. Det är en tidlös åtskillnad.

Citat:
Att rutinmässigt skylla på annan kultur, faktorn invandring eller brun hud etc skulle alltså inte vara ”gripen ur luften”???

Igen här har diskuterat hudfärg. Däremot kultur är av synnerlig betydelse, vi ser detta i så gott som alla samhällen. Att befinna sig i ett samhälle där man har svaga rötter och med svag social kontroll, inbjuder till beteenden som är mindre vanliga i ett "hemmasamhälle". Vi kan se detta i en mängd samhällen. Lägger man till detta ett överskott på unga män, med begränsade möjligheter att bilda familj, då blir det problematiskt.

Citat:
Nä ursäkta men du kan alltså inte jämföra en kvinnas behov av att slippa föda ett barn hon inte vill bära, föda eller ha eller kan ta hand om, som mäns s.k ”behov” av en snabbare bil.
Nej och åter nej.

Det man lätt kan göra är att konstatera att "ett behov" oftast är synonymt med "vill gärna". Det legitima behov av abort som finns, har jag listat ett flertal gånger.

Citat:
Läs dina egna länkar tack.
Och i vanlig ordning valde du bort att svara på varför du ljuger om din omsorg pm barn.

Min omsorg om barn (och vuxna mm) fokuserar på förhållanden i Sverige. Världen är nu en gång uppdelad i stater och i demokratier får politiker sitt mandat från medborgarna och är till för dessa. Svensk politik är således till för svenska medborgare. Det är varken önskvärt eller möjligt att för en stat engagera sig i allt globalt. Det är en uppgift svår nog att göra vad man kan för sitt land.

Citat:
Jo , invandringsVÅG, står för något. Det står för en ovanligt stort antal. Och vi ströp invandringen efter vågen 2015.
Idag har vi alltså rel. liten invandring.

Nej, vi har minskat asylinvandringen, men istället ökat invandring av andra kategorier, t ex anhöriginvandring. Sverige ligger fortfarande högt i ett europeiskt perspektiv.

Citat:
Återigen, varflr vill du att Syriska barn ska sprängas i luften hellre än att ge dem en trygghet i Sverige och att man ska TVINGA svenska kvinnor föda svenska barn, de inte vill ha eller kan ta hand om? Och som även ska fråntas barnbidraget så de ska fara lite extra illa, som straff att de just tvångsfötts?

Om syrier behöver fly så finns det ett flertal grannländer att tillgå. Du kan väl ställa frågorna till ett antal arabländer, varför de inte vill hjälpa till i sin gen region. Att Sverige inte bör föröda sig i verksamheter där vi inte har ansvar är knappast märkligt.

Citat:
HUR är denna politik ens i närheten av visa omsorg om barn?

Jag visar mer omsorg om egna barn än om grannens barn. Mer omsorg om släktens barn än andras barn. Mer omsorg om svenska barn än barn i andra länder. Hur är det konstigt?
Citera
2021-03-21, 22:24
Medlem
Citat:
Det finns inget som tyder på att det i en majoritet av skilsmässor finns en part som är "misshandlande, sexmissbrukande, alkoholiserad, kriminell eller pedofil", så det är inte utgångspunkten. Utgångspunkten är alla de fall där parterna "tröttnar på varandra" eller har "växt ifrån varandra"

Men, dina tramsförslag om ”betänketid” extra krånglig juridik, försvårad elonomi etc etc drabbar ju ALLA som vill skilja sig oavsett orsak. Begriper du inte detta? Alltså även den andel, (och nä de är inte fåtaliga), som har väldigt goda grunder att skilja sig.

Samma sak med ditt abortförbud, det kommer även drabba dem som har väldigt goda grunder att få lov göra abort.

Ge alltså människor möjligheter och rättigheter få avgöra dessa saker själva, eftersom DE är det enda dom känner till helheten.

Citat:
Du tillhör den sidan i politiken som vill kasta mest pengar på de som gör mest fel, medan jag vill hellre kasta pengarna på de som gör mest rätt. Det är en tidlös åtskillnad.

Ja jag tillhör det klientel som alltså inte tycker kvinnor gör ”fel” när de har sex, helt korrekt Uven.

Inte heller tycker jag NÅGOT barn gör ”fel” när de föds, utan jag tycker alla födda barn ska få en grundtrygghet från staten i form av barnbidrag. Det är BARN! som behöver äta och tak över huvudet och inte nått äktenskap, som du alltså prioriterar före barn.

Din politik är enormt farligt för barns trygghet.

Citat:
Igen här har diskuterat hudfärg. Däremot kultur är av synnerlig betydelse, vi ser detta i så gott som alla samhällen. Att befinna sig i ett samhälle där man har svaga rötter och med svag social kontroll, inbjuder till beteenden som är mindre vanliga i ett "hemmasamhälle". Vi kan se detta i en mängd samhällen. Lägger man till detta ett överskott på unga män, med begränsade möjligheter att bilda familj, då blir det problematiskt.

Snack, alla civilisationer oavsett invandring eller ej har alltid haft en eller flera grupper som ligger lägst i den sociala hierarkin, och unga män från dessa grupper tenderar då vända sin frustration utåt. Fattiga, Arbetare, olika ungdomskulturer etc etc har alltid uppvisat större grad av kriminalitet än övriga befolkningen, det har inget med invandring att göra.

Citat:
Det man lätt kan göra är att konstatera att "ett behov" oftast är synonymt med "vill gärna". Det legitima behov av abort som finns, har jag listat ett flertal gånger.

Ja självklart! när människor har ”behov” så vill de gärna tillgodose detta behov, så överraskande!
Nej du har listat det DU tycker ska vara legitima skäl för ANDRA (läs kvinnor).
Och det är ju superbekvämt kräva av andra, saker som man glatt inte alls kräver av sin egen grupp.

Vi kanske ska börja kräva av män att de inte ska få lov ha sex alls utanför äktenskap och då endast i reproduktivt syfte.
För hey! mäns sexuella behov kan vi kvinnor ju skita i, drabbar inte oss.

Och det hade ju också löst problemet med oönskade graviditeter.

Så? Varför kräver du inte detta?

Citat:
Min omsorg om barn (och vuxna mm) fokuserar på förhållanden i Sverige. Världen är nu en gång uppdelad i stater och i demokratier får politiker sitt mandat från medborgarna och är till för dessa. Svensk politik är således till för svenska medborgare. Det är varken önskvärt eller möjligt att för en stat engagera sig i allt globalt. Det är en uppgift svår nog att göra vad man kan för sitt land.

Behovet av omsorg om barn är samma överallt där barn finns.
De platser på planeten där DIN politik råder har enorma problem för just barn. Sällsynt dålig barnpolitik helt enkelt.
Så, jag frågar igen varför skiter du i barns trygghet efterso? du vill använda dem som vapen mot sina mödrar?

Citat:
Nej, vi har minskat asylinvandringen, men istället ökat invandring av andra kategorier, t ex anhöriginvandring. Sverige ligger fortfarande högt i ett europeiskt perspektiv.

Nej det gör vi inte. Möjligen omdu jämför med gravt invandringsfientliga länder i öst Europa, men inte annars.

Citat:
Om syrier behöver fly så finns det ett flertal grannländer att tillgå. Du kan väl ställa frågorna till ett antal arabländer, varför de inte vill hjälpa till i sin gen region. Att Sverige inte bör föröda sig i verksamheter där vi inte har ansvar är knappast märkligt.

Där är flyktinglägren överfulla, hänger du inte alls med i vad som sker utanför din dörr?

Arabländerna som intervall hjälps till är i regel ultrakonservativa.
De låter hellre syriska barn sprängas till bitar än låter dem invandra.

Trevlig politik, eller hur?

Citat:
Jag visar mer omsorg om egna barn än om grannens barn. Mer omsorg om släktens barn än andras barn. Mer omsorg om svenska barn än barn i andra länder. Hur är det konstigt?

Ja du skiter i ”vissa” barn. Vi vet.

Och om du själv och/ eller dina barn plötsligt hade utsatts för något våldsamt eller direkt vidrigt av din fru, så hade du säkert krävt rätten till skilsmässa omgående.

Men ”andra” ska KU intehasamna rättigheter och möjligheter som du själv, eller hur Uven? Speciellt inte! om det handlar om kvinnor.
Citera
2021-03-21, 22:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men, dina tramsförslag om ”betänketid” extra krånglig juridik, försvårad elonomi etc etc drabbar ju ALLA som vill skilja sig oavsett orsak. Begriper du inte detta? Alltså även den andel, (och nä de är inte fåtaliga), som har väldigt goda grunder att skilja sig.

Samma sak med ditt abortförbud, det kommer även drabba dem som har väldigt goda grunder att få lov göra abort.

Ge alltså människor möjligheter och rättigheter få avgöra dessa saker själva, eftersom DE är det enda dom känner till helheten.

Enkelt löst: gör ett snabbspår om det finns dom för våldsbrott mm i bilden.

Citat:
Ja jag tillhör det klientel som alltså inte tycker kvinnor gör ”fel” när de har sex, helt korrekt Uven.

Inte heller tycker jag NÅGOT barn gör ”fel” när de föds, utan jag tycker alla födda barn ska få en grundtrygghet från staten i form av barnbidrag. Det är BARN! som behöver äta och tak över huvudet och inte nått äktenskap, som du alltså prioriterar före barn.

Din politik är enormt farligt för barns trygghet.

Barnen är i första hand föräldrarnas ansvar - inte det allmänna. Det är föräldrarna som skall sörja för barnens materiella och andliga trygghet.

Citat:
Snack, alla civilisationer oavsett invandring eller ej har alltid haft en eller flera grupper som ligger lägst i den sociala hierarkin, och unga män från dessa grupper tenderar då vända sin frustration utåt. Fattiga, Arbetare, olika ungdomskulturer etc etc har alltid uppvisat större grad av kriminalitet än övriga befolkningen, det har inget med invandring att göra.

Så klart det har. Men, vilka som utgör dessa grupper så måste de hållas efter om samhället skall fungera. Emellertid kan vi se betydande skillnader mellan olika etniska grupper, även när dessa befinner sig på samma socioekonomiska nivå. Det är också ett drag som återkommer i flera länder.

Citat:
Ja självklart! när människor har ”behov” så vill de gärna tillgodose detta behov, så överraskande!
Nej du har listat det DU tycker ska vara legitima skäl för ANDRA (läs kvinnor).
Och det är ju superbekvämt kräva av andra, saker som man glatt inte alls kräver av sin egen grupp.

Vi kanske ska börja kräva av män att de inte ska få lov ha sex alls utanför äktenskap och då endast i reproduktivt syfte.
För hey! mäns sexuella behov kan vi kvinnor ju skita i, drabbar inte oss.

Och det hade ju också löst problemet med oönskade graviditeter.

Så? Varför kräver du inte detta?

Jag kräver av andra det jag kräver av mig själv - hålla sexualiteten inom en fast relation och ta ansvar för de barn som detta kan ge upphov till.

Citat:
Behovet av omsorg om barn är samma överallt där barn finns.
De platser på planeten där DIN politik råder har enorma problem för just barn. Sällsynt dålig barnpolitik helt enkelt.
Så, jag frågar igen varför skiter du i barns trygghet efterso? du vill använda dem som vapen mot sina mödrar?

En idiotisk fråga. Jag har redovisat mina bevekelsegrunder och mina förslag på att förbättra barn situation i Sverige. Jag har också förklarat att mitt ansvar inte är hela världen.

Citat:
Nej det gör vi inte. Möjligen omdu jämför med gravt invandringsfientliga länder i öst Europa, men inte annars.

Jaså?
https://kvartal.se/artiklar/sveriges-100-ar-av-invandring/

Citat:
Där är flyktinglägren överfulla, hänger du inte alls med i vad som sker utanför din dörr?

Arabländerna som intervall hjälps till är i regel ultrakonservativa.
De låter hellre syriska barn sprängas till bitar än låter dem invandra.

Trevlig politik, eller hur?

Det gör det fortfarande inte till Sveriges ansvar. Här bör man sätta sig in i hur Syriens demografi har utvecklats under decennierna. Den demografiska ökningen är avgörande för att förstå orsakerna till kriget, de stora flyktingströmmarna och varför det är så komplicerat att åstadkomma en återvandring när kriget är slut.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Syria

Syriens befolkning har fördubblat sig ett flertal gånger sedan andra världskriget. Hanterar man inte detta bättre så får det dramatiska och tragiska konsekvenser - men det gör det inte till Sveriges ansvar.

Citat:
Ja du skiter i ”vissa” barn. Vi vet.

Och om du själv och/ eller dina barn plötsligt hade utsatts för något våldsamt eller direkt vidrigt av din fru, så hade du säkert krävt rätten till skilsmässa omgående.

Men ”andra” ska KU intehasamna rättigheter och möjligheter som du själv, eller hur Uven? Speciellt inte! om det handlar om kvinnor.

Det är möjligt, men mina privata önskemål skall inte självklart ligga till grund för statens lagstiftning.

I politiken måste man prioritera = välja. Det finns inte en möjlighet i helvetet att Sverige skulle kunna behandla alla världens barn lika. Det vore inte heller rimligt eller rättvist om det varit möjligt. Försök att börja förstå världen realistiskt.
Citera
2021-03-22, 12:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Citat:
Enkelt att kringgå, bara att bli sambo.

Citat:
Dra bort några tusen till en ensamstående mamma, hur tror du det uppfattas?
Jag antar att du vill att de inta ska ha råd att skiljas?

Fattigdom är inte orsaken till brott, men viljan till pengar, om än olagliga ökar.
Håller du med om det?
Citera
2021-03-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Fattigdom är inte orsaken till brott, men viljan till pengar, om än olagliga ökar.
Håller du med om det?

Nej, det är inte sant det tror jag inte. Den ekonomiska brottsligheten vi har i Sverige, som inte är manchettbrottslingar, skattesmitare med flera, är kopplat till narkomani.

Det som särskiljer fattiga områden är väl snarare fler våldsbrott än en större ekonomisk brottslighet? Ett större och mer okontrollerat missbruk, då missbruk för den fattige får mycket större konsekvenser än för den rike som kan betala för sitt knark.

Det är inte pengarna den fattige åtrår utan statusen.

De är ofta förvånansvärt hederliga de där uteliggarna i övrigt.
Citera
2021-03-22, 16:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Håller du med om det?

Det är inte självklart. I Sverige har vi längre tillbaka haft en kultur av fattigdom och hederlighet. Emellertid skulle ändå en vilja till pengar inte förklara andra vålds- och sexualbrott.
Citera
2021-03-22, 16:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det är inte sant det tror jag inte. Den ekonomiska brottsligheten vi har i Sverige, som inte är manchettbrottslingar, skattesmitare med flera, är kopplat till narkomani.

Det som särskiljer fattiga områden är väl snarare fler våldsbrott än en större ekonomisk brottslighet? Ett större och mer okontrollerat missbruk, då missbruk för den fattige får mycket större konsekvenser än för den rike som kan betala för sitt knark.

Det är inte pengarna den fattige åtrår utan statusen.

De är ofta förvånansvärt hederliga de där uteliggarna i övrigt.
Pengar finns lättast i narkotikan.

Jag förstår inte riktigt din poäng.
Fattigdom hjälper till att driva folk in i brottslighet, håller du med om det?

Brottslighet finns i alla samhällsklasser. Men fattiga är överrepresenterade.
Om överrepresentationen är till antal eller brottsvärde får någon annan än jag luska ut.
Citera
2021-03-22, 17:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är inte självklart. I Sverige har vi längre tillbaka haft en kultur av fattigdom och hederlighet. Emellertid skulle ändå en vilja till pengar inte förklara andra vålds- och sexualbrott.
Jag har sedan 50talet varit noga att inte skylta med mina saker.
mina moppar blev stulna, jag har haft inbrott i bilen. 80talet var hopplöst att ha stereo i bilen när alla herionister såg den som lätta pengar.

Du förskönar den gamla fattigdomen.
Slagsmål var vanligt, men blev inte alltid föremål för polisen.

Våld och sexbrott har alltid funnits.
Citera
2021-03-22, 17:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag har sedan 50talet varit noga att inte skylta med mina saker.
mina moppar blev stulna, jag har haft inbrott i bilen. 80talet var hopplöst att ha stereo i bilen när alla herionister såg den som lätta pengar.

Säkert klokt. Det är länge sedan det svenska rättsväsendet fungerade tillfredsställande när det gällde att förebygga och beivra sådana brott.

Citat:
Du förskönar den gamla fattigdomen.
Slagsmål var vanligt, men blev inte alltid föremål för polisen.

Nja, jag pratar om längre tillbaka och kanske mer på landet än i staden, som alltid dragit till sig ett visst mått av ljusskygga element.

Citat:
Våld och sexbrott har alltid funnits.

Säkert, men inte i den omfattning vi ser idag med sprängningar, skjutningar, handgranater, gruppvåldtäkter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in