2021-03-19, 20:21
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hon vill inte prata i telefon (vill ha skriftligt, han vill inte det), men han skriver ändå "förlåt" och att han är en "idiot", sen frågor hon om han lovar att aldrig mer ha sex med henne, han svarar: "lovar". Här snackar vi honey-trap, big time. Att han kallar henne "dotter" har ingen som helst juridisk betydelse, men vi får en snaskig inblick i hur deras relation var konstruerad

Eller så vill hon inte höra hans "förklaringar".
Citera
2021-03-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Läste i artikeln att hon skrivit att hon hade varit medvetslös och låg på sjukhus.

Det låter ju lite överdrivet tänker jag...

Hon kanske är en 'lite överdriven' person. Iaf enligt hennes tidigare man.
https://stoppapressarna.se/svenskt/ex-maken-talar-ut-om-lambertz-kvinnans-terror
Citera
2021-03-19, 20:23
Medlem
kristallklars avatar
Okej, låt oss sammanfatta tillsammans. Jag börjar. Rätta mig om jag har fel. Fyll gärna på. Jag sammanfattar sedan allas bidrag i en smaskig punktlista (befriad från egna analyser och åsikter).

Lamberts har anmälts för våldtäkt av kompis till BO (brottsoffret). Våldtäkten ska ha skett på julafton, då Lamberts hade bjudit in BO till sin villa i Uppsala för att fira jul. ”Inget har skett mot BOs vilja” har Lamberts advokat sagt, och därmed indikerat att Lambertz tillstår att han haft sex med den 40 år yngre juridikstudenter.

Det tog lång tid innan Lambertz häktades på sannolika skäl för våldtäkt, alternativt oaktsam våldtäkt. Han är häktad med (fulla?) restriktioner sedan någon vecka. Lamberts ville inte ha en försvarare först, och avsåg att företräda sig själv. Så blev det dock inte. Häktningsförhandlingen pågick ovanligt länge, drygt tre timmar.

BO är en snygg tjej som agerat gränsbrytande, utåtagerande och knäppt under sitt liv. Hon har varit inblandad i diverse processer, vissa rörande våldtäkt, tidigare. Hon fick under en period bo i en övernattningslägenhet hos en man, och vägrade lämnade denna. När hon slutligen lämnade, och flyttgubbarna dök upp, hittade de lådor fulla med My Little Ponnys (?) i lägenheten. Hon har rest ganska mycket, exempelvis till Marbella och Dubai. Det finns erotiska bilder på henne att hitta på internet. Ett ex. till henne skriver en bitter och självutlämnande blogg där han ger bilden av en mycket manipulativ tjej. Vi något tillfälle skriver han (långt innan Lambertzaffären) att ”rättsprocesser inte är ett yrke” eller något dylikt. Bilden som tonar fram är av en manipulativ och trasig människa. Tråden vill ha det till att hon bergis varit eskortflicka, vilket vi inte vet, men det går att förstå varför misstanken uppstår.

Det finns stödbevisning i målet form av bland annat en ljudinspelning. Det gjorde det även i ett tidigare våldtäktsmål hon varit inblandad i. Då ogillades åtalet, och det verkar som att inspelningen varit del av en plan från BOs sida.

Har glömt vad tjejen hette och orkar inte leta fram alla länkar, men tycker någon annan borde göra det. Det är via aggregering av information som vi kommer vidare i detta ärende. Och vi vill ju alla slippa spekulationer och skitsnack, och helst se kloka FB:are gräva vidare här.
Citera
2021-03-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Så hon måste sluta umgås med män helt och hållet för att undvika att bli våldtagen?
Inte så att hon hängde med nån halvkriminell gangster med dålig kvinnosyn, utan en toppjurist utan kriminellt förflutet.
Det är väl just det som talar för att hon bör sluta umgås med män. Inte en, utan tre gånger på förhållandevis kort tid så blir hon våldtagen av män som inte alls tillhör kategorien slödder och våldsverkare.
Det talar ju för att något hon gör faktiskt försätter henne i den situationen och får män att kliva över de där gränserna.
Citera
2021-03-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Hon kanske är en 'lite överdriven' person. Iaf enligt hennes tidigare man.
https://stoppapressarna.se/svenskt/ex-maken-talar-ut-om-lambertz-kvinnans-terror
I SMS till Lambert efteråt så påstod hon att hon fick åka akut till sjukhus och att hon varit medvetslös, så det låter ju minst sagt som att det kan vara en tendens till överdrift där.
Citera
2021-03-19, 20:26
Medlem
Citat:
Hon vill inte prata i telefon (vill ha skriftligt, han vill inte det), men han skriver ändå "förlåt" och att han är en "idiot", sen frågor hon om han lovar att aldrig mer ha sex med henne, han svarar: "lovar". Här snackar vi honey-trap, big time. Att han kallar henne "dotter" har ingen som helst juridisk betydelse, men vi får en snaskig inblick i hur deras relation var konstruerad

"Lovar att aldrig mer ha sex med", lite konstigt uttryckt för våldtäkt.

Ja ne jag vet inte, tycker inte det som kom ut i den artikeln talar till hennes fördel helt.
Citera
2021-03-19, 20:26
Medlem
Nattjags avatar
Nå, nu är det ju inte olagligt att vara idiot eller ens inkriminerande att säga det om sig själv i kontext av att ha fyllesexat.
Tack och lov. Jag menar, hur många har inte utbrustit något motsvarande efter att vakna bredvid gårdagens kanske i morgonljuset lika oemotståndliga ragg.
Citera
2021-03-19, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Svaret på din fråga är nej, det har varken betydelse från eller till. Förhållandet att man vet, eller inte vet, att ens agerande är olagligt är alltså inte relevant vid bedömningen om man har uppsåt med gärningen.

Alltså ska inte GL:s juridiska kunskaper ligga honom i fatet.

Det stämmer säkert att merparten nog inte har så bra koll på vad som gäller, och kanske i viss mån tror att de inte kan dömas för något de inte vet är olagligt. De döms dock ändå. (Det är bl.a. därför det är viktigt att politikerna utformar lagstiftning i enlighet med de värderingar som redan finns i samhället. Det framstår ofta som orimligt när normala beteenden är förbjudna.)

Syftar du på aktuellt ämne eller generellt? Har du helt missat de fall där GM uppsåt kraftigt reducerats för utrikesfödda då de inte förstått att vissa sexualbrott varit olagliga?
Citera
2021-03-19, 20:29
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristallklar
Okej, låt oss sammanfatta tillsammans. Jag börjar. Rätta mig om jag har fel. Fyll gärna på. Jag sammanfattar sedan allas bidrag i en smaskig punktlista (befriad från egna analyser och åsikter).

Lamberts har anmälts för våldtäkt av kompis till BO (brottsoffret). Våldtäkten ska ha skett på julafton, då Lamberts hade bjudit in BO till sin villa i Uppsala för att fira jul. ”Inget har skett mot BOs vilja” har Lamberts advokat sagt, och därmed indikerat att Lambertz tillstår att han haft sex med den 40 år yngre juridikstudenter.

Det tog lång tid innan Lambertz häktades på sannolika skäl för våldtäkt, alternativt oaktsam våldtäkt. Han är häktad med (fulla?) restriktioner sedan någon vecka. Lamberts ville inte ha en försvarare först, och avsåg att företräda sig själv. Så blev det dock inte. Häktningsförhandlingen pågick ovanligt länge, drygt tre timmar.

BO är en snygg tjej som agerat gränsbrytande, utåtagerande och knäppt under sitt liv. Hon har varit inblandad i diverse processer, vissa rörande våldtäkt, tidigare. Hon fick under en period bo i en övernattningslägenhet hos en man, och vägrade lämnade denna. När hon slutligen lämnade, och flyttgubbarna dök upp, hittade de lådor fulla med My Little Ponnys (?) i lägenheten. Hon har rest ganska mycket, exempelvis till Marbella och Dubai. Det finns erotiska bilder på henne att hitta på internet. Ett ex. till henne skriver en bitter och självutlämnande blogg där han ger bilden av en mycket manipulativ tjej. Vi något tillfälle skriver han (långt innan Lambertzaffären) att ”rättsprocesser inte är ett yrke” eller något dylikt. Bilden som tonar fram är av en manipulativ och trasig människa. Tråden vill ha det till att hon bergis varit eskortflicka, vilket vi inte vet, men det går att förstå varför misstanken uppstår.

Det finns stödbevisning i målet form av bland annat en ljudinspelning. Det gjorde det även i ett tidigare våldtäktsmål hon varit inblandad i. Då ogillades åtalet, och det verkar som att inspelningen varit del av en plan från BOs sida.

Har glömt vad tjejen hette och orkar inte leta fram alla länkar, men tycker någon annan borde göra det. Det är via aggregering av information som vi kommer vidare i detta ärende. Och vi vill ju alla slippa spekulationer och skitsnack, och helst se kloka FB:are gräva vidare här.
En mycket bra sammanfattning av det vi hittills vet!

Sen har vi den här användarens mycket sensationella uppgifter, som jag och vissa andra i tråden ändå fäster en viss tilltro till, och vi hoppas att intenog ska fortsätta medverka i tråden:
(FB) Göran Lambertz anhållen, misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11)

Två trådar som är relevanta för det intenog skriver är dessa, som alla intresserade borde fördjupa sig i:
(FB) Stor polisutredning på Östermalm med flera kända personer
(FB) Uppsala: känd affärsman i miljonsvindel
Citera
2021-03-19, 20:31
Medlem
Citat:
Man får dokumentation på att man "mått dåligt" på så sätt. "Medvetslös" också, tydligen

Jo, tänkte också lite ditåt. Samma taktik som många ensamkommande kör på. Men det är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Läste i artikeln att hon skrivit att hon hade varit medvetslös och låg på sjukhus.

Det låter ju lite överdrivet tänker jag...

Ja, svårt att sia om givetvis. Men nog kan man, om man lyssnar noga, höra små klockor pingla.

Citat:
Ja, två idioter på jule-äventyr...

Nog inte det bästa receptet på ”dopp i grytan”.😐

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Troligt att hon vart inlagd på psyket.
Eller en överdos kanske, hon skrev till GL att hon varit medvetslös.

Tror inte på hennes uppgifter ang sjukhus utan att ha sett det styrkt från sjukhuset.

Det torde vara en tur till psyket som avses. Försvaret lär nog iaf önska någon form av styrkande av denna uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Vem är åklagaren i målet?

Annika Bokefors.
Citera
2021-03-19, 20:35
Medlem
Citat:
Hon skrev också att hon ville ha ett löfte från Göran Lambertz: Att han aldrig skulle ha sex med henne någon mer gång. Han skrev tillbaka att han lovade det och att han var beredd att ta på sig ansvaret och att han själv varit en ”idiot”.
https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-sms-med--kvinnan-kallade-henne-min--dotter-och-sig-sjalv-idiot/

Märkliga formuleringar. Då förstår man varför målsägarbiträdet inte vill svara på frågan om domhaft kontakt efter den sk våldtäkten.
Jag vill nog läsa FU själv och direkta sms istället för en läcka till media för sms bör vara sekretessbelagda i dagsläget.
Citera
2021-03-19, 20:36
Medlem
Kämpendahls avatar
I Expressens artikel om SMS-konversationen mellan målsäganden (MÄ) och Lambertz får vi reda på följande.

1) De hade sex.

2) Kvinnan påstår sig må mycket dåligt över det.

3) Lambertz lovar att inte göra om det.

Det finns ingenting som pekar på att något övergrepp skulle ha skett. Då kvinnan råkar ut för samma sak ungefär en gång om året får man anta att manipulativa SMS-konversationer för att locka sina "offer" i fällan att "försäga" sig är hennes normala beteende. Jag gissar att Lambertz är släppt inom någon vecka.

Vad kvinnan beträffar så kommer hon med all sannolikhet vara målsägande i nya våldtäkter. Statistiskt sett kommer det att ske i början av nästa år. Vem blir hennes nästa offer?

https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-sms-med--kvinnan-kallade-henne-min--dotter-och-sig-sjalv-idiot/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in