Citat:
Ursprungligen postat av
vonEisen
Trist att se hur du åldersdiskriminerar och drar alla äldre över en kam. Jag känner många äldre som är jävligt ledsna på bli sedda som mindre kapabla av sådana som dig. Joe Biden klarar av att vara USA:s president vid 78 års ålder, så bevisligen har du fel. Jag har själv 2 släktingar som närmar sig 80 som fortfarande jobbar som jurist respektive ingenjör och de älskar att vara aktiva och det betyder jättemycket för deras lycka.
Det finns självklar massor av olika 80-åringar. Min första länk handlade ju just om 80-åringar som jobbar och hur man tänker på ljussättning vid deras arbetsplatser. Jag är övertygad om att om du frågar dina två 80 åringar så kommer båda att bekräfta att de har betydligt sämre mörkerseende än när de var unga. De kommer oxå att bekräfta att de har större problem med ögon än förr och att det är svårt att urskilja samtal i bullriga miljöer. För att de har ögon och öron som funkat i 80 år. Kroppen blir sliten när den blir sliten funkar den sämre. Att kalla något som drabbar alla. Det vill säga åldrande, för diskriminering säger betydligt mer om dig än om mig. Sen är självklart åldrandet och när det drabbar dig individuellt, det finns kärnfriska 90 åringar.
Men att förneka åldrandets påverkan på människor är som att förneka att barn växer. Åldrandet är en del av livet. Och det kommer att drabba och påverka alla av oss som får leva. Det börjar om man ska hård dra det i 39- års åldern så vi får väll tack gud för att det är en ganska långsam process.
Min farmor var krutgumma. Bodde själv i lägenheten utan hemtjänst till hon var 91. Fullständigt klar i huvudet, men visst var hon lomhörd och skumögd och även om hon var klar hade jag aldrig velat att hon gick igenom en stor fastighets affär själv. För att det tog längre tid för henne att ta in och bearbeta ny information.
Citat:
Ursprungligen postat av
braattha