2021-03-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Binninge har med taskiga kort kört stenhårt för att rädda kvar kåken åt Matz med otroligt dåliga kort. Han har varit elefanten i glasbutiken och skött sina kort bra. Beundrar att han försökte med så svagt utgångsläge, Han trodde Ebba skulle backa. Hon backade inte.
Taskigt läge.
Ny strategi.
Kasta in handuken. Helvete, gick inte!
Vad gör jag nu???

Njae, jag tror att Binninge kört med taskiga kort för att rädda kvar kåken till pensionatstanten som är i pakt med "onde kvinnan" (gode man) och RO gruppen, RO allt ni kan i land,,,,

Brorssonen tror jag inte ens visste om detta när "RO allt i land gruppen" redan var i full fart.

Jag tror inte pensionatstanten visste om att brorsonens intressen som heller inte visste om pensionatstantens intresse,,,full circle.

Smetig härva, kladdig soppa, ojämn röra, trassel..

Esb trodde sig att äntligen ha fått ett bättre pris än det pensionatstanten hade försökt med.
2021-03-18, 11:05
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon drog även igång Matz i så fall. Fram till hennes intervention var även han positiv till försäljningen?

Ja och att dessa två är väl roten till det onda.tveksamt om dom egentligen visste om varandras agenda från början
2021-03-18, 11:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Villkor 12,,står inget alls fast jag har brillor.
Ok ja ag har för mig att sen det blev populärt med linser så ändrades detta.
2021-03-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Nej, jag citerade Ebba och N.Armstark tolkade henne annorlunda än jag. Det blir lite rumphugget när man inte ser hela konversationen.

Om jag nu hittat rätt är det dessa inlägg som det startade med plus ett tidigare av mig men du ser sammanhanget.

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Ok, jag förstår ditt resonemang. Eftersom det för min del är historia och inget av det här kommer att påverka vad som händer. I mina ögon åtminstone så lämnar jag frågan där för min del.
Off tonic så har jag tittat lite om din avatar. Spännande person minst sagt!
2021-03-18, 11:10
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Ebbas meningar:
Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom.
Som jag läser meningarna backar Ebba ur affären dels om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, dels om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill.

Så det finns här två budskap.

Det ena, som Ebba inte tror på, är att Esbjörn inte är kapabel att fatta beslut av den aktuella arten. Är det dock så är Ebba villig att inte genomföra affären.

Det andra är att om Esbjörn verkligen inte vill; alltså faktiskt har möjlighet att göra denna typ av affärer men har ångrat sig. Då skriver Ebba att hon inte ska genomföra affären.

Citat:
Varav den ena börjar med Och som du tolkar som en självständig mening och jag som två sammanhängande meningar. Vi tolkar det olika. Och vi kommer inte bli ense i denna fråga.

Vi behöver inte alls vara ense i denna fråga. Men jag undrar hur du får det att gå ihop på annat sätt än det jag skrivit. Som du tolkar meningarna borde det ju betyda, att fastän Ebba inte tror att Esbjörn är inkapabel så viker hon sig, om det faktiskt skulle vara så att han är inkapabel. Men vad betyder då den första meningen? Om han är inkapabel kan han väl knappast "verkligen ångra sig"? Är han full kapabel så kvarsår väl att Ebba låter affären gå tillbaka om han verkligen ångrar sig?
2021-03-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
DN har tagit in en insändare från en H*sse Joh*nsson som sprider Fake News och (i likhet med en och annan här i tråden) jämställer EB med en äldrebedragare. *=a

I insändaren påstås att Esb har bedömts ha en kognitiv nedsättning av läkare. Dessutom ges en mycket märklig beskrivning av hur fastighetsaffären gick till. Jag är helt övertygad om att DN i likhet med andra tidningar begär ut alla dokument från TR i Uppsala och därför har tillgång till protokollet från MUF. Det protokollet borde DN ha publicerats i stället för detta lögnaktiga dravel. Men jag betvivlar att man från DNs sida har något som helst intresse av att ge en objektiv redovisning av fastighetsaffären. Jag undrar faktiskt om denne HJ ens existerar IRL. Det okunniga och oinformerade tyckandet skulle kunna vara ett helt eget hopkok från DN för att få igång drevet igen. Det har ju avstannat något efter det att Binninge körde i diket med hela komplotten.

https://www.dn.se/insandare/busch-borde-backa-och-be-81-aringen-om-ursakt/
Man behöver inte va någon fullfjädrad sheriff för att fatta att det är ännu en av mockasinen i Örebro manipulerande personligheter som nästlat sig in på DN
2021-03-18, 11:12
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ok, jag förstår ditt resonemang. Eftersom det för min del är historia och inget av det här kommer att påverka vad som händer. I mina ögon åtminstone så lämnar jag frågan där för min del.
Off tonic så har jag tittat lite om din avatar. Spännande person minst sagt!

Håller med om att det rättsligt sätt är tämligen ointressant. Mer intressant tycker jag att det är ur Ebbas perspektiv att hon ville att affären skulle gå schysst och korrekt till. Så här har jag resonerat om det tidigare:

Ebba skriver på sin facebooksida "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet.

Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.

Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.

• Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.
2021-03-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Precis som du skriver 2 delar
1Esb vill bryta men vill ej träffas och slutföra brytet.
2 när alla kanaler på att träffas är det enda som återstår att anmäla vilket tog 2 månader.

Vad som sen efter det kom var pajkastning på hög nivå
Detta har egentligen inte så mycket att göra med grundproblemet att Esb ej vill träffas endast att han vill få allt ogjort.

Mitt fetade.

Detta är pudelns kärna. Esb tror nog faktiskt att han kan vrida klockan tillbaka bara han tjurar tillräckligt tydligt. Det har nog hans "rådgivare" också trott.

Det verkar vara den allmänna uppfattningen bland gemene man att om man "river" ett underskrivet fastighetskontrakt så är allt tillbaka på ruta 1. Den trosuppfattningen finns också närvarande i den här tråden. Dvs att det skulle vara möjligt för EB att ensidigt "backa" tillbaka och riva kontraktet. Allt skulle då, som en film man kör baklänges, återgå till att vara som det var den 19 augusti 2020. Det verkar vara det "folk" i allmänhet tror.

Och media gör ingenting för att redovisa hur det faktiskt, rent rättsligt, ligger till. Att de båda måste skriva ett eller flera nya kontrakt för att återställa den ingångna fastighetsaffären. Och att det inte går att göra ensidigt från EBs sida.

Eftersom Esb har fastnat i sin felaktiga uppfattning att det är EB som både kan och ska ställa allt tillbaka som det var, och att det ska ske utan hans medverkan, så finns det naturligtvis ingen annan lösning än att låta domstolsprocessen mala vidare.

Som ombud för Esb har Binninge misslyckats på alla plan. Nu är Esb fast i en hopplös sits. Han är både felinformerad och i praktiken utan ombud. Binninge har dessutom fixat en sån omöjlig smet av "fejkjuridik" att det kommer att bli svårt att hitta någon som har lust att ta över.
2021-03-18, 11:14
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vore det inte på tiden att inkomma till tingsrätten med ett yrkande om att denna utfästelse utreds i en mellandom, för att slippa den infekterade tvisten i höst?

Ebba kommer med en utfästelse att backa från köpet, och Esbjörn vill inte medverka till köpebrev och säger upp avtalet. En giltig hävningsförklaring från Esbjörn, som i kaoset kan missförstås, men det är en tydlig accept på att Esbjörn verkligen inte vill sälja. Ebbas utfästelse på Facebook om att Esbjörn inte behöver sälja, kan vara ett anbud eller en accept. Men sak samma, vem som först hävde eller utfäste blir ju slutsatsen den samma, det har ingåtts ett nytt avtal, som inte Ebba vill vidkännas. Där ombuden inte fokuserar på kontraktsrätten.

Med Ebbas utfästelse blir det med god vilja, samstämmiga viljor, från parterna som de borde sitta ner med ombuden för att få i skrift med en reglering av kostnader efter en hävning.

Eftersom fastighetsköp är ett formalavtal med krav på skriftlighet så tror jag inte på din idé. Däremot tror jag att det Ebba utfäst kan skada henne politiskt och mänskligt om hon inte infriar det.
2021-03-18, 11:16
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Mitt fetade.

Detta är pudelns kärna. Esb tror nog faktiskt att han kan vrida klockan tillbaka bara han tjurar tillräckligt tydligt. Det har nog hans "rådgivare" också trott.

Det verkar vara den allmänna uppfattningen bland gemene man att om man "river" ett underskrivet fastighetskontrakt så är allt tillbaka på ruta 1. Den trosuppfattningen finns också närvarande i den här tråden. Dvs att det skulle vara möjligt för EB att ensidigt "backa" tillbaka och riva kontraktet. Allt skulle då, som en film man kör baklänges, återgå till att vara som det var den 19 augusti 2020. Det verkar vara det "folk" i allmänhet tror.

Och media gör ingenting för att redovisa hur det faktiskt, rent rättsligt, ligger till. Att de båda måste skriva ett eller flera nya kontrakt för att återställa den ingångna fastighetsaffären. Och att det inte går att göra ensidigt från EBs sida.

Eftersom Esb har fastnat i sin felaktiga uppfattning att det är EB som både kan och ska ställa allt tillbaka som det var, och att det ska ske utan hans medverkan, så finns det naturligtvis ingen annan lösning än att låta domstolsprocessen mala vidare.

Som ombud för Esb har Binninge misslyckats på alla plan. Nu är Esb fast i en hopplös sits. Han är både felinformerad och i praktiken utan ombud. Binninge har dessutom fixat en sån omöjlig smet av "fejkjuridik" att det kommer att bli svårt att hitta någon som har lust att ta över.

Eftersom ännu ingen lagfart beviljats skulle det räcka om de tre upprättade exemplaren av köpeavtalen revs i bitar.
2021-03-18, 11:20
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Trist att se hur du åldersdiskriminerar och drar alla äldre över en kam. Jag känner många äldre som är jävligt ledsna på bli sedda som mindre kapabla av sådana som dig. Joe Biden klarar av att vara USA:s president vid 78 års ålder, så bevisligen har du fel. Jag har själv 2 släktingar som närmar sig 80 som fortfarande jobbar som jurist respektive ingenjör och de älskar att vara aktiva och det betyder jättemycket för deras lycka.
Det finns självklar massor av olika 80-åringar. Min första länk handlade ju just om 80-åringar som jobbar och hur man tänker på ljussättning vid deras arbetsplatser. Jag är övertygad om att om du frågar dina två 80 åringar så kommer båda att bekräfta att de har betydligt sämre mörkerseende än när de var unga. De kommer oxå att bekräfta att de har större problem med ögon än förr och att det är svårt att urskilja samtal i bullriga miljöer. För att de har ögon och öron som funkat i 80 år. Kroppen blir sliten när den blir sliten funkar den sämre. Att kalla något som drabbar alla. Det vill säga åldrande, för diskriminering säger betydligt mer om dig än om mig. Sen är självklart åldrandet och när det drabbar dig individuellt, det finns kärnfriska 90 åringar.

Men att förneka åldrandets påverkan på människor är som att förneka att barn växer. Åldrandet är en del av livet. Och det kommer att drabba och påverka alla av oss som får leva. Det börjar om man ska hård dra det i 39- års åldern så vi får väll tack gud för att det är en ganska långsam process.

Min farmor var krutgumma. Bodde själv i lägenheten utan hemtjänst till hon var 91. Fullständigt klar i huvudet, men visst var hon lomhörd och skumögd och även om hon var klar hade jag aldrig velat att hon gick igenom en stor fastighets affär själv. För att det tog längre tid för henne att ta in och bearbeta ny information.

Citat:
Ang hans namnteckning finns det flera att jämföra på generales ansökan på ångerbrevet på hans kontrakt och på hennes kontrakt.
å vad bra, då finns det ju en massa att jämnföra med. På hur många har han skrivet hela sitt namn?

Citat:
Finns det hjälpmedel för dom som förstår illa med?
Tyvärr, jag är ledsen det finns inget du kan ta för att vidga dina perspektiv.

Det är ju inte som att anledningen till att jag inte tycker att Esbjörn är ond och har fel, ( men med intellektuell och kropp som en 20-åring) och Ebba är god och har rätt. Beror på att jag inte förstår vad ni menar. Jag har idiot förklarar inte heller dig för din åsikt.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Moral är subjektiv, det skriver du ju själv.

Vad jag anser acceptabelt, skiljer sig från ditt acceptabla. Vad vårt gemensamma acceptabla skiljer sig från andras acceptabla osv.

Vi slår inte barn i Sverige lagligt. Men det är nog många invandrare som skiter i det. I deras kultur, där de kommer ifrån, slår man barn. Deras moral, skiljer sig från vår.
Och då begår ju faktiskt dessa invandrare ett brott mot enligt Svensk lag.

Så du tänker alltså att det inte finns någon form av kollektiv etik som håller ihop ett samhälle?
Självklart finns det många olikheter men jag vill tänka att likheterna är större. Att det är det som binder ihop oss och gör att Sverige är Sverige. Och detta handlar ju just om vad som hände i Sverige i somras.

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Billigt är väl att ta i. Det är ett ruckel som han inte fått mer för av någon annan.
Ingen har påstår annat än att det har ett stort renoveringsbehov. Men det är ett renoveringsobjekt med strand tomt, i ytterkant av storstadsregionerna. Dessa Renoveringsobjekt är det hetaste som finns.

Du får ruckla det hur mycket du vill. På öppna marknaden hade det gått för närmare 6 miljoner. Folk vill flytta i Corona och folk vill renovera.
Att Ebba köpte det för 3,9 är oskäligt. Synd att hon inte gav 5 miljoner från början. Då hade man iallafall inte tänkt att hon var oredlig från början.

Lite intressant är ju att det i inlagan till tingsrätten inte står ett ord om hantverks kostnaderna Esbjörn skulle stå för efter det att huset var värderat. Det att hon gjort två värderingar var oxå borta. Jag kan ju tycka att det är väldigt oskäligt att bjuda 200 tusen under minus värderings budet. Det vill säga 400 tusen under det som påstås vara värderingsbudet.!
2021-03-18, 11:23
Medlem
Citat:
Hon drog även igång Matz i så fall. Fram till hennes intervention var även han positiv till försäljningen?

Frågan är om han ens visste om det då eller inte alls.

Fick han vetskap efter att RO gruppen dragits igång och media började skriva?

Googlar runt lite och läser att Esb varit i huset sen liten, han var 15 år står det på andra ställen.
Fakta är inte alltid fakta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in