2021-03-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Det finns handikappade som kör bil.
Det är inte så många som måste ha en som sitter bredvid och pekar på ratten, växelspaken, blinkersspaken, här och här och här, och som ser så dåligt att det känns som månljus från kandelabrar mitt på ljusa dagen.
2021-03-17, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är inte så många som måste ha en som sitter bredvid och pekar på ratten, växelspaken, blinkersspaken, här och här och här, och som ser så dåligt att det känns som månljus från kandelabrar mitt på ljusa dagen.
Eller hör Esb. Inte vad Ebba menar .. med köp? Uppfattade Esb. att Ebba ville köpa hans Esbjörns hus?
Jag är tveksam

Det räcker ju faktiskt med minsta lilla hörselnedsättning så rivs kontraktet mitt itu. .
Senast redigerad av Massonite 2021-03-17 kl. 22:07.
2021-03-17, 22:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Eller hör Esb. Inte vad Ebba menar .. med köp? Uppfattade Esb. att Ebba ville köpa hans Esbjörns hus?
Jag är tveksam

Det räcker ju faktiskt med minsta lilla hörselnedsättning så rivs kontraktet mitt itu. .

Jag tolkar dig att man ej får köpa hus om man har nedsatt hörsel !
2021-03-17, 22:21
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Jag är helt övertygad om att Ebba har rätt till fastigheterna (bland annat på grund av att köp av fast egendom är ett formalavtal med krav på skriftlighet). Det är inte den juridiska sidan av affären jag skriver om.

Hur ställer du dig till den moraliska biten:
-att den ena parten stoppar handpenningen i fickan och behåller den,
-att den parten egenhändigt hävt ett avtal parten medgett att den ingått i
-att den ena parten vägrar att delta i möten för att nå någon form av uppgörelse och
-sedan inte verkar ta något ansvar för den situation parten skapat?

Ingångsvärden:
Parten är rättsförmögen
Parten visat en egen värdering, som är rimlig mot försäljningspriset
2021-03-17, 22:26
Medlem
Citat:
Jag är tveksam

Så vad tror du Esb trodde han skrev på för papper dårå?? en autograf till Ebba för han e en så jävla skön snubbe eller kanske en prenumeration på kalle Anka, mystiken tätnar....
2021-03-17, 22:26
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Etiken är ju att ej så för sitt ord har man sållt och man är överens så borde inte det spela någon roll om värdet hade varit tjugo miljoner.

I detta fallet har Esb gjort en bra affär än
Så du menar alltså att det inte är viktigt att båda parter förstår ingånget avtal?
Du tycker alltså att det vore okey att Ebba köpte huset för 12 dummleklubbor och 3 Snickers från en utvecklingsstörd som älskar godis? Hade Ebba gjort en bra affär då oxå?
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Man ska signera var sida och det var de hon hjälpte honom med, hade hon velat blåsa honom hade hon haft med vittnen och sen slängt ut gubben inte bjudit dit honom till jul då han troligen skulle sitta ensam utan sin släkt som sporadiskt bara fans där när arvet var i fara.
Är det sant? Hade hon till och med lockat med att han skulle få vara med på jul? Säkert i samband med att hon satte sin femåring att fantisera kök med henne.

Citat:
Han fick till och med avtalet uppläst enligt vad de själva säger i tingsrättsprotokollet.
eller säger tingsrättsprotokollet att Ebba sa att det var så?
2021-03-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
75115686]Så du menar alltså att det inte är viktigt att båda parter förstår ingånget avtal?
Du tycker alltså att det vore okey att Ebba köpte huset för 12 dummleklubbor och 3 Snickers från en utvecklingsstörd som älskar godis? Hade Ebba gjort en bra affär då oxå?
Är det sant? Hade hon till och med lockat med att han skulle få vara med på jul? Säkert i samband med att hon satte sin femåring att fantisera kök med henne. [/spoiler]

eller säger tingsrättsprotokollet att Ebba sa att det var så?
Tingsrättsprotokollet säger att Esbjörns sa så. Det är lite synd att du inte läser dokumentationen. Du skulle förmodligen förstå mer om du gjorde det. Det måste vara besvärligt att hänga med i alla turer när du inte bryr dig om fakta.
2021-03-17, 22:49
Medlem
trngws avatar
Det framkommer onekligen en del intressanta saker i domstolens sammanställning från MUFen.

Citat:
Kontraktsinnehållet som sådant och att köpekontraktet uppfyller formkraven för köp av fast egendom är ostridigt mellan parterna.

Det är således av domstolen fastslaget att Köpeavtalet som sådant är korrekt både till form och innehåll och att både Ebba och Esbjörn är överens om detta.

Citat:
Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för att han ska underteckna köpekontraktet.

Det är således av domstolen fastslaget att Esbjörn skrev under avtalet av egen fri vilja.

Citat:
Det är vidare ostridigt i målet att Esbjörn Bolin, varken vid köpekontraktets undertecknande hade, eller vid tiden för den muntliga förberedelsen har, förvaltarskap anordnat eller att Esbjörn Bolin på annan grund då saknade eller nu saknar rättshandlingsförmåga.

Det är således av domstolen fastslaget att Esbjörn vid tidpunkten för undertecknandet hade förmåga att ingå avtal.

Han jobbar i uppförsbacke, Esbjörn, den saken är klar.
En uppförsbacke som blev för brant för den juridiskt fullständigt obildade haveristen till ombud, som kastade in handduken, bara för att då den kastad tillbaka rakt i ansiktet, av domstolen
2021-03-17, 22:50
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingva
Hur menar du att man skulle omyndighetsförklara bara för att man låter sig påverkas av vänner och bekanta? Det blir vi väl alla i olika grad. Vi är människor och vi bryr oss om vad våra nära och kära tycker. Dessutom påverkades han uppenbart efter köpet eftersom det tog dagar (eller var det två veckor?) innan han ångrade sig och meddelade det.
Nä det har jag inte sagt. Jag säger att om en person låter sig påverkas så mycket av släkt och vänner att hen säger saker den inte vill. Så kan man inte utesluta att hen låter sig påverkas av en så charmig person som Ebba.
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Vid en fastighetsaffär, så var detta ett muntligt erbjudande efter accept och slutet avtal.

Möte med plats, datum, tid, avtalades för att reda ut detta, EB dök upp, Esb vände i dörren vilket är ett tydligt avslag till erbjudandet, ytterligare förstärkt av att Esb inte medverkade till någon form av uppgörelse.

Grotius, muntliga avtal är inte giltiga vid fastigheter, yadda, yadda, yadda, så kan inte det lämnas därvid?
Hon sa det i en intervju efter alla de där tiderna och träffarna du talar om. Reportern till och med upprepade och hon sa Nej jag kommer inte att genomföra affären om han verkligen verkligen ångrat sig.
Så det må vara som det vill med den juridiska giltigheten eller inte.
Men fult och falsk det är det hur som helst.
Citat:
Han ångrade sig efter två veckor. Vad de i övrigt kom överens om vet varken du eller jag. Men du gillar att gissa och överdriva. Det har du ju själv erkänt.
Att kalla två veckor, för nästan direkt efter. Är just den typen av överdrifter jag gör. För att två veckor är väldigt kort tid efteråt. I synnerhet när det tar lite tid att tänka om man är över 80 år. Och detta även för de fult friska glasklara 80-åringarna.
Citat:
Så HON hjälpte honom signera .. på rätt ställe? ? Där han egentligen inte ville signera. . Han blev alltså blåst. .
Ja jag har läst allt du skrivit.. och nu förklarade du i rätt riktning.
Och hade Wresbjörn fått sig en likör till kaffet? Och kanske sillmacka och öl med en liten nubbe lite senare och ett glas vin när de satte sig för att skriva i köket.
Citat:
Har de undersökt hörseln på Esb?
Inte vad jag vet. Men jag känner ingen 80åring som hör bra.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Va? Fick inte Esbjörn ett eget exemplar av kontraktet? Låter väldigt märkligt.
Visst är det. Bara en av allt som är märkligt med detta. Jag säger ju att det är väldigt mycket som är märkligt i det här.
2021-03-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nä det har jag inte sagt. Jag säger att om en person låter sig påverkas så mycket av släkt och vänner att hen säger saker den inte vill. Så kan man inte utesluta att hen låter sig påverkas av en så charmig person som Ebba.
Hon sa det i en intervju efter alla de där tiderna och träffarna du talar om. Reportern till och med upprepade och hon sa Nej jag kommer inte att genomföra affären om han verkligen verkligen ångrat sig.
Så det må vara som det vill med den juridiska giltigheten eller inte.
Men fult och falsk det är det hur som helst.
Att kalla två veckor, för nästan direkt efter. Är just den typen av överdrifter jag gör. För att två veckor är väldigt kort tid efteråt. I synnerhet när det tar lite tid att tänka om man är över 80 år. Och detta även för de fult friska glasklara 80-åringarna.
Och hade Wresbjörn fått sig en likör till kaffet? Och kanske sillmacka och öl med en liten nubbe lite senare och ett glas vin när de satte sig för att skriva i köket.
Inte vad jag vet. Men jag känner ingen 80åring som hör bra.
Visst är det. Bara en av allt som är märkligt med detta. Jag säger ju att det är väldigt mycket som är märkligt i det här.

Att du alltid glömmer villkoren för att diskutera ifall det ska gå tillbaka. Du har det beskrivet i protokollet. Du har xiu:s frågor som du har med bara delvis.
Du argumenterar oärligt när du bara tar med hälften. Har du inte läst protokollet?
2021-03-17, 23:16
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Att du alltid glömmer villkoren för att diskutera ifall det ska gå tillbaka. Du har det beskrivet i protokollet. Du har xiu:s frågor som du har med bara delvis.
Du argumenterar oärligt när du bara tar med hälften. Har du inte läst protokollet?
Jag har läst protokollet och jag är inte beredd att hålla med dig. Jag är ju inte jurist så jag vet inte vad xiu frågor är.
Men att mina resonemang är oärliga är inte sant. Att jag inte belyser Ebbas sida är däremot sant, det överlåter jag till andra.

Men på tal om protokollets lyser verkigen igenom vem som är proffsorienterare vem som har proffsigt ombud.
Ebbas texter är proffsiga Esbjörns halftafliga. Stackars Esbjörn, även nu har Ebba det självklara övertaget.
2021-03-17, 23:22
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Tingsrättsprotokollet säger att Esbjörns sa så. Det är lite synd att du inte läser dokumentationen. Du skulle förmodligen förstå mer om du gjorde det. Det måste vara besvärligt att hänga med i alla turer när du inte bryr dig om fakta.
Okey okey jag missade det, men det är ju fult lika dumt iallafall fall.
En ärlig köpare hade sagt, här läs det. Vi ses om ett par dagar.
Inte rabblat igenom det högt för en lomhörd gubbe. Enligt Ebba så var det ju 3 på eftermiddagen. Så motorsågarna mullrade ju dessutom utanför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in