2021-03-16, 15:54
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Om de bilder jag sett är på rätt hkp så är det inte frågan om mastbumping.
Vid mastbumping sitter inte rotorn kvar, vilket den gör här.
Och vid mastbumping klipps stjärtbommen oftast( ”alltid”) av, vilket inte skett här.

Ser ut som motorstopp spontant?
Flottörer blåsta? Huvudrotorn inte alltför skadad= lågt rotorvarv när den hamnade i skogen. Finns bild där man ser stjärtrotorn?

Jag vet inte om reg är utskriven här i tråden... isf kunde man avgöra om det är en arkivbild jag sett i media.

Den som kraschade i Vättlefjäll hade navet kvar och en halv rotor.
Vid vissa olyckor blåser hela navet och rotorerna iväg.

Är bild på R44 2004.
https://imgur.com/a/NsQJ2WN

Är är en bild på FlapStop på maskinen i Leksand. Den ser skadad ut.
https://imgur.com/a/InnVPbD
Senast redigerad av K.Blomkvist 2021-03-16 kl. 16:05.
Citera
2021-03-16, 15:58
Medlem
När polisen betecknar det som en "allvarlig olycka" innebär det med största sannolikhet att någon är avliden, även om de samtidigt påstår att skadeläget är oklart.
Citera
2021-03-16, 15:59
Medlem
Kan man tracka flygningen någonstans?
Senast redigerad av Heymid 2021-03-16 kl. 16:02.
Citera
2021-03-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Var det den som kraschade i Orremossen.
Jag hörde den vid Stentjärn i dimman, såg inget.
Hittade en halv rotor 12 år senare. Have kommissionen brydde sig inte. Case Closed sade de.
De sade i rapporten att man hittade inte alla delar.
Polisen har hittat något via en svampplockare vid Gårstensberget.
Jag har nog 20 bilder på det och GPS om någon vill se rotorn.

Jag tittar gärna om jag får. Av många skäl var jag inte i så bra psykiskt skick efter olyckan så jag följde aldrig nyhetsrapporteringen när det hände. Försökte "läsa ikapp" efteråt men missade säkert en del.
Jag var på plats på olycksplatsen ett par dagar efter olyckan och insåg då att det skulle vara en omöjlig uppgift att hitta precis allt med tanke på platsens utseende och omfång. Det saknas därtill bland annat en mobiltelefon en av de avlidna hade i sin ficka normalt sett men som inte hittades på honom på plats. Plånbok mm fanns där det skulle men inte just telefonen.
Har ofta tänkt under åren att jag skulle försöka hitta tillbaka till platsen men aldrig riktigt orkat.
Det svampplockaren hittade kan jag dock med största sannolikhet säga är helt orelaterat till Orremossen. De omkomna var alla mycket svårt skadade men ingen saknade en hel skalle. Andra anhöriga hittade dock bitar av skallben som lämnats kvar efter att kropparna hade flyttats och platsen "städats".
Citera
2021-03-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Hur var vädret i området vid tidpunkten för olyckan? Som jag förstår det, inträffar olyckor med Robinson-helikoptrar ofta på grund av plötsliga/okontrollerade manövrar (vilket kan leda till mast bumping) när piloten är desorienterad efter att ha hamnat i moln eller dimma.

Här är video från USA för några månader sedan. Samma helikopter tappar lyftförmågan och krashar typ rakt ned efter start. Inga skadade!

https://youtu.be/uYBf3XPwvaU
Citera
2021-03-16, 16:18
Medlem
Samma? Du menar en likadan?
Ska du skriva något informativt måste du åtminstone kunna skillnaden mellan likadan och samma.
Citera
2021-03-16, 16:19
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Här är video från USA för några månader sedan. Samma helikopter tappar lyftförmågan och krashar typ rakt ned efter start. Inga skadade!

https://youtu.be/uYBf3XPwvaU

Ser ut som att dom hamnade i sin egen rotor downwash, när dom svänger vänster?
Citera
2021-03-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar

Kanske vet inte
Citera
2021-03-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kan inte se nått på Flightradar24, var det nån privat liten snurra som var ute och flög?

Vad kommer det sig att den ej syns på FR24 om det är en civil kärra?
Senast redigerad av DackKnallen 2021-03-16 kl. 16:50. Anledning: Felaktig
Citera
2021-03-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
Ja för materiella skador är ju högst prioriterat i det här läget... Sympatiskt. Tror du Regionen flyger utan försäkring på helikoptern?

Så är det i praktiken, dvs försäkringen är skatteuttaget. Kostnaderna fördelas över regionerna genom ett gemensamt avtal
Citera
2021-03-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar

Ljudsignalen indikerar att motorns varvtal minskar. Förgaserfel (isbildning) är min gissning nr ett.
Citera
2021-03-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Jo det gör det om du kör FR24 Playback 16 mars ca kl 11:27. Så larmsamtal kl 11:18 måste kommit från besättningen själv isf

Nej den du ser är räddningshelikoptern från Värmland, EC45, SE-JXA. Vi ligger en timme efter UTC-tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in