2021-03-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Jo det gör det om du kör FR24 Playback 16 mars ca kl 11:27. Så larmsamtal kl 11:18 måste kommit från besättningen själv isf
Tror inte flygningen syntes på FR24, sökte efter SE-JVF men fick inget resultat.
Citera
2021-03-16, 16:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den som kraschade i Vättlefjäll hade navet kvar och en halv rotor.
Vid vissa olyckor blåser hela navet och rotorerna iväg.

Är bild på R44 2004.
https://imgur.com/a/NsQJ2WN

Är är en bild på FlapStop på maskinen i Leksand. Den ser skadad ut.
https://imgur.com/a/InnVPbD

Den maskinen i Vättlefjäll ramlade ner i delar, som de gör efter att ha mastbumpat. Man kan ha skador på flappstoppet utan att haverera, om det vart ”nära”. Såklart kan det bli skador på flappastoppen i ett sånt här haveri under själva haveriförloppet också.

Men man ser inte flappstoppet utifrån, då måste man titta in underifrån och upp i rotornavet.
På den bilden du länkade till, skulle jag sträcka mig till att säga att du inte kan se flappstoppet.

I detta fall sitter rotorn kvar och är bara skadad långt ut = tyder på lågt rotorvarv, tex motorstopp.
Stjärtbommen har några rynkor som inte ser ut att bero på skador utifrån utan det ser ut som den rynkats av att fått böjmoment i haveriförloppet.
Det är nästan alltid så att stjärtbommen klipps eller i vart fall skadas kraftigt när man får mastbumping.

Mastbumping uppkommer inte av sig själv bara sådär. Det beror antingen på att man flugit maskinen så att man fått låga G, dvs börjat känna sig viktlös eller tex turbulens. Robinsons helikoptrar är mycket känsliga för båda orsakerna. Turbulens är den vanligaste olycksorsaken när det gäller mastbumping(de flesta förstår att inte busflyga med en sån sorts helikopter). Robinson har angett begränsninga för flygning i turbulent luft, tex får det inte alls blåsa mycket i fällmiljö fölr att det ska bi farligt. I vissa länder har man havererat pga att man kommit för nära en dust-devil som egentligen inte är speciellt allvarlig.
Vättlefjäll berodde på att helikoptern hamnade i dåligt väder där piloten sannolikt tappade orienteringen i det dåliga vädret. I vanliga flygmaskiner är det farligt därför att inte vet vad som är upp eller ner och kan kollidera med marken, i en Robinsson kan man dessutom hinna tappa rotorn innan man når marken.

Här var det vädligt svaga vindar(kollat historiska TAF/METAR för Borlänge och Mora) och det har vart mer eller mindre vindstilla. Vi har inte haft den turbulensen som normalt är orsak. Det har dessutom vart väldigt fint väder med hög molnbas.

Att nödflottörerna är blåsta, huvudrotorn sitter kvar och relativt hel tyder på att man försökt nödlanda. Det är mycket möjligt att detta är en så lyckad nödlandning som det har gått att göra, om hkp har opererat över skog på låg höjd vid tex ledningsinspektion eller annat. Det ser ut som ett motorstopp skulle kunna se ut.
Det är också möjligt att stjärtrotorn slutat fungera(drivning upphört etc.). Om det sker i låg fart måste man autorotera, dvs det kan bli samma slutförlopp som vid motorstopp.
Citera
2021-03-16, 16:36
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormhatt1980
Jag tittar gärna om jag får. Av många skäl var jag inte i så bra psykiskt skick efter olyckan så jag följde aldrig nyhetsrapporteringen när det hände. Försökte "läsa ikapp" efteråt men missade säkert en del.
Jag var på plats på olycksplatsen ett par dagar efter olyckan och insåg då att det skulle vara en omöjlig uppgift att hitta precis allt med tanke på platsens utseende och omfång. Det saknas därtill bland annat en mobiltelefon en av de avlidna hade i sin ficka normalt sett men som inte hittades på honom på plats. Plånbok mm fanns där det skulle men inte just telefonen.
Har ofta tänkt under åren att jag skulle försöka hitta tillbaka till platsen men aldrig riktigt orkat.
Det svampplockaren hittade kan jag dock med största sannolikhet säga är helt orelaterat till Orremossen. De omkomna var alla mycket svårt skadade men ingen saknade en hel skalle. Andra anhöriga hittade dock bitar av skallben som lämnats kvar efter att kropparna hade flyttats och platsen "städats".

Fy fan, vad hemskt.
Nej jag lämnar inte ut de bilderna. Vill inte rota i gamla halvt läkta sår. Jag vill inte ens titta på dem själv.

Däremot rotordelen och GPS. Den finns fortfarande kvar, i alla fall i oktober 2020.

Här lite bilder på hur det såg ut.
57.8171767,12.0666117

https://www.google.com/maps/place/57%C2%B049'01.8%22N+12%C2%B003'59.8%22E/@57.8166572,12.064881,1019m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d57.8171767!4 d12.0666117

https://imgur.com/a/3jyFxcv

Serienumret på R44 2004 finns på bild.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2021-03-16 kl. 16:53.
Citera
2021-03-16, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Hur var vädret i området vid tidpunkten för olyckan? Som jag förstår det, inträffar olyckor med Robinson-helikoptrar ofta på grund av plötsliga/okontrollerade manövrar (vilket kan leda till mast bumping) när piloten är desorienterad efter att ha hamnat i moln eller dimma.

riktigt fint väder med sol , helt vindstilla
Citera
2021-03-16, 16:50
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Den maskinen i Vättlefjäll ramlade ner i delar, som de gör efter att ha mastbumpat. Man kan ha skador på flappstoppet utan att haverera, om det vart ”nära”. Såklart kan det bli skador på flappastoppen i ett sånt här haveri under själva haveriförloppet också.

Men man ser inte flappstoppet utifrån, då måste man titta in underifrån och upp i rotornavet.
På den bilden du länkade till, skulle jag sträcka mig till att säga att du inte kan se flappstoppet.

I detta fall sitter rotorn kvar och är bara skadad långt ut = tyder på lågt rotorvarv, tex motorstopp.
Stjärtbommen har några rynkor som inte ser ut att bero på skador utifrån utan det ser ut som den rynkats av att fått böjmoment i haveriförloppet.
Det är nästan alltid så att stjärtbommen klipps eller i vart fall skadas kraftigt när man får mastbumping.

Mastbumping uppkommer inte av sig själv bara sådär. Det beror antingen på att man flugit maskinen så att man fått låga G, dvs börjat känna sig viktlös eller tex turbulens. Robinsons helikoptrar är mycket känsliga för båda orsakerna. Turbulens är den vanligaste olycksorsaken när det gäller mastbumping(de flesta förstår att inte busflyga med en sån sorts helikopter). Robinson har angett begränsninga för flygning i turbulent luft, tex får det inte alls blåsa mycket i fällmiljö fölr att det ska bi farligt. I vissa länder har man havererat pga att man kommit för nära en dust-devil som egentligen inte är speciellt allvarlig.
Vättlefjäll berodde på att helikoptern hamnade i dåligt väder där piloten sannolikt tappade orienteringen i det dåliga vädret. I vanliga flygmaskiner är det farligt därför att inte vet vad som är upp eller ner och kan kollidera med marken, i en Robinsson kan man dessutom hinna tappa rotorn innan man når marken.

Här var det vädligt svaga vindar(kollat historiska TAF/METAR för Borlänge och Mora) och det har vart mer eller mindre vindstilla. Vi har inte haft den turbulensen som normalt är orsak. Det har dessutom vart väldigt fint väder med hög molnbas.

Att nödflottörerna är blåsta, huvudrotorn sitter kvar och relativt hel tyder på att man försökt nödlanda. Det är mycket möjligt att detta är en så lyckad nödlandning som det har gått att göra, om hkp har opererat över skog på låg höjd vid tex ledningsinspektion eller annat. Det ser ut som ett motorstopp skulle kunna se ut.
Det är också möjligt att stjärtrotorn slutat fungera(drivning upphört etc.). Om det sker i låg fart måste man autorotera, dvs det kan bli samma slutförlopp som vid motorstopp.

Oopps I did it again...

Du har väldigt mycket kunskaper om det här. Jag böjer mig för din kunskap.
Bättre att Du tar över efter mig nu...
Citera
2021-03-16, 16:59
Medlem
Har någon sett olycksplanet på Flightradar24?
Citera
2021-03-16, 17:01
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Oopps I did it again...

Du har väldigt mycket kunskaper om det här. Jag böjer mig för din kunskap.
Bättre att Du tar över efter mig nu...

Så långt ska vi inte gå :-)

Men vi ska i vart fall veta att det finns betydligt fler haveriorsaker än mastbumping och att de förhållanden som brukar vara orsak inte ser ut att ha rått här. Samt att jag inte ser några tecken på mastbumping här.
Citera
2021-03-16, 17:04
Medlem
Troligen opererad av Rotour AB
Citera
2021-03-16, 17:17
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Ljudsignalen indikerar att motorns varvtal minskar. Förgaserfel (isbildning) är min gissning nr ett.

Där ser man.

Jag hade inget ljud på...
Citera
2021-03-16, 17:19
Medlem
Jag antar att flygplan som drivs av privata ägare inte syns på Flightradar24. Men det är en R44, det ser man om man söker på SE-JVF.
Citera
2021-03-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Troligen opererad av Rotour AB
Den bytte ägare till Elvanq AB förra året: https://forum.flyghistoria.org/viewt...p?f=21&t=17525
Citera
2021-03-16, 17:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag antar att flygplan som drivs av privata ägare inte syns på Flightradar24. Men det är en R44, det ser man om man söker på SE-JVF.

Flightradar ser i första hand flygmaskiner som har ADS-B och/eller Transponder Mode S.
Vissa privata flygmaskiner har det, jag tror de flesta nyare har det.

Flightradar kan även se flygmaskiner med Mode C-transponder om det är minst tre flightradarmottagare som ”ser” en flygmaskin. I Sverige är detta sannolikt ovanligt eftersom jagf tippar att vi inte har så många sådana att Sverige täcks så att tre ser samma maskin samtidigt.

I denna olycka är det möjligt att man flög lågt(sannolikt så), tex kraftledningsinspektion eller annat. Had man flugit på ”god” höjd borde man inte behövt nödlanda i skogen.
Flyger man lågt syns man sällan på radarn oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in