2021-03-24, 18:47
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrATPL
Synd bara att du tolkar mitt inlägg som att jag tycker att själva transponderbruket är klandervärt. Det var alltså inte så jag menade. Beklagar min otydlighet om det verkade så.

Jo, jag tolkade det så... Sen att jag gjorde ett långt inlägg där jag svarade dig var absolut inte menat eller tänkt som någon form av tillrättavisning på dig. Jag skriver ganska ofta inlägg som egentligen riktar sig till "allmänheten" när trådar drar iväg. De som inte har så mycket kunskap om flyg får fort fel uppfattning när trådar drar iväg i en tangent.

Citat:
Om folk bara slutar posta felaktigheter så släpper jag gärna den frågan.

Vi kan ju alltid hoppas :-)
Citera
2021-03-24, 19:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Mekaniskt tillkortakommande och/eller hovring i medvind på för låg höjd är väl huvudspåren...

Egentligen är det inte hovringen i medvind som torde ställa till problem utan om "kunden"(passagerarna) tex önskat att fotografera från en sådan riktning att vinden innebär hovring i medvind om man ställer sig enligt önskemålet. Tänker man sig inte för är det möjligt att man kanske gör inflygningen i medvind. Man flyger då in med vinden och kan få problem med den störda luften som följer med en framåt. Man kan få problem med att inte orka hovra mht det, tex det som kallas settling with power, man kan också hamna i ett läge som skapar vortex ring state, speciellt om man tappar lite höjde eller sjunker under inflygningen.
För en sån hovringsövning är det lämpligast att göra inflygningen mot vinden och sedan vrida helikoptern när man har stannat upp.

Vi vet ju inte alls pilotens bakgrund, men om det är frågan om en PPL-pilot med låg erfarenhet kan man gott tänka sig att man hamnat enligt beskrivningen ovan. Är det istället en erfaren pilot, kanske med CPL kan man tycka att risken borde vara mindre att man råkar sätta sig i den sitsen.
En PPL-utbildning syftar inte speciellt mycket till att lära piloten hur man lämpligast gör inflygningar för tex ett fotojobb, eftersom det inte riktigt ingår i vad man ska göra med ett PPL-cert även om det inte är förbjudet att låta någon fotografera.
Vi vet ju inte vad som inträffat men ska man flyga sakta på låg höjd med en kolvmotorhelikopter lär man se till att göra det där det finns nödlandningsbar terräng rakt under. I vart fall om man har passagerare. Vi vet inte riktigt flyghöjden med efter det havkom sa tolkar jag inte det som normal flyghöjd.
Citera
2021-03-24, 23:49
Medlem
Citat:
Jag påstår då att du inte har koll på hur reglerna ser ut. Det är inte svenska regler som anger att transpondern ska vara aktiverad om den finns och fungerar. Det är Europeiska och dessa gäller i alla medlemsstater. Om du menar att Danmark har meddelat undantag från detta får du gärna hänvisa till var detta finns publicerat. Annars gäller SERA även i Danmark.

Dessutom är det ju en god idé att använda den säkerhetsutrustning som finns. Och återigen, nej det har inget med det här haveriet att göra, men detta inlägg är för att motsäga en påstådd felaktighet.

Lite mäktigt ändå - en Helikopterpilot hos Aram och en ATPL-elev går i klinch om en transponder som inte har med haveriet att göra...
Citera
2021-04-01, 02:16
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Om man hovrar över skog på låg höjd och tappar motoreffekt och/eller rotorvarv så att man inte längre kan flyga kommer man hamna i skogen.
Vi kan nog räkna med att piloten gjort så gott han kunnat och gjort det som går i form av nödlandning men högstammig skog är inte speciellt förlåtande.
Så är det så klart. Tack för att du du är här och bidrar.
Citera
2021-04-01, 08:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Havkom har fått upp information på sin hemsida, de skriver att olyckan skedde i samband med landning.
Generellt ligger man med lite lägre effekt i landningsfasen, speciellt i den delen av landningen som sker över skog. Torde innebära att sannolikheten därför ökar för ett motorproblem och minskar när det gäller att man skulle ha fått för lågt motorvarv utan att det var motorproblem.
Citera
2021-04-01, 12:25
Medlem
Citat:
Havkom har fått upp information på sin hemsida, de skriver att olyckan skedde i samband med landning.
Generellt ligger man med lite lägre effekt i landningsfasen, speciellt i den delen av landningen som sker över skog. Torde innebära att sannolikheten därför ökar för ett motorproblem och minskar när det gäller att man skulle ha fått för lågt motorvarv utan att det var motorproblem.
Vortex kanske? För låg fart, för snabbt sjunk och rotorn ” tappar greppet” om luften.
Citera
2021-09-16, 20:25
Medlem
Havkom meddelar att utredningen troligen kan vara klar i oktober-november:
https://sverigesradio.se/artikel/hel...ne-i-slutfasen
Citera
2021-09-17, 17:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Havkom meddelar att utredningen troligen kan vara klar i oktober-november:
https://sverigesradio.se/artikel/hel...ne-i-slutfasen

Det är rätt ovanligt att de är klara att pubkicera inom ett år. Det brukar ta tid att få dem helt klara.
Citera
2021-12-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Efter att ha sett bärgningsvideon på SVT är tycker jag stjärtbommen ser intressant ut. Deformeringarna i skalplåten är relativt symmetriska, speciellt den främre, och jag tror inte riktigt på att två skador av den typen så lätt uppkommer slumpmässigt. Räcker en skärning i vinkelväxeln till stjärtrotorn, med akut rotorstopp som resultat, för att böja bommen på det sättet? Fast piloten kanske bara har råkat slå rotorn i nåt hårt....

Ganska bra observerat,
Den här gången tyder haveriet på att drivaxeln mellan huvudrotorväxellådan och stjärtrotorväxelådan har vridit på sig och tillslut gått av.
Piloten har således tappat kontrollen på stjärtrotorn.
Citera
2022-05-07, 00:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Det finns ett antal fällor att gå i med Robinsonmaskiner, så är det bara. Kombinationen piratpilot och låg erfarenhet tillsammans med Robinssons lösning gör att riskerna far iväg.

Med det sagt, vi vet ju inte att det var ett motorstopp. Det kan även vara frågan om att man stannats upp för att fotografera med hovring ovanför markeffekten och kanske medvind och där tappat rotorvarvet.
Hela stjärtrotorväxeln med fena verkar saknas vi vet inte om den lossnat i själva haveriet eller om det lossnat innan och är orsak.

Citat:
Havkom säger att de vart på låg höjd, flygit några varv och sedan ”i princip hovrat” när haveriet skedde.
Det låter väl som motorproblem eller tappat rotorvarv av annan anledning(tex låg motoreffekt pga förgasaris eller annat) är mest sannolikt.
Stjärtpartiet har troligen lossnat i haveriförloppet även om det ser ut som en ovanligt rent avbrott på stjärtbommen.

Citat:

Att rotorn haft låg rotationshastighet har vart grundtesen sedan första stund( i min värld). Då är vi inne på motorstopp/motorstörningar eller tappat rotorvarv där piloten tagit all stigspak som fanns innan helikoptern slog i skogen.
Ett alternativ är förlust av stjärtrotordrivningen alternativt att hela paketet lossnat. Förlust av drivningen slutar ofta i haveri med motorn på fullvarv trots att man ska dra av och autorotera. Är man tränad i simulator kan ryggmärgen hjälpa till litegrann men annars är det vanliga att helikoptern roterar medan motoreffekten är på.
Eftersom det ser ut som rotorn roterat relativt sakta i haveriförloppet ser det ut som motorstopp eller lågt rotorvarv av annan anledning är troligast.
Jag tippar att det är en av de två händelseförloppen som inträffat.
Tittar man i detalj på vilket som är troligare av dessa två tänker jag att beskrivningen havkom hade var ”flög ett par varv och sedan i princip hovrade” så är det möjligt att passagerarna ville fotografera(sitt hus?). Piloten kanske flög in i en riktning som innebar bra foto men i medvind (vilket är lätt hänt att bjudas in till av ett uppdrag*) varav man hamnade i sin egen störda luft och effektbehovet översteg tillgänglig effekt, rotorvarvet sjönk och det bar av nedåt. Wortex ring state är också en möjlig/närbesläktad orsak)

Motorstopp/motorstörningar är också möjligt men statistiskt är det piloten som stället till det. Att motorn skulle stanna precis när hkp hovrar lågt(värsta läget) är också möjligt men rent sannolikhetsmässigt a’ la’ Leif GW är det mindre troligt än medvindslandning.

Citat:
Egentligen är det inte hovringen i medvind som torde ställa till problem utan om "kunden"(passagerarna) tex önskat att fotografera från en sådan riktning att vinden innebär hovring i medvind om man ställer sig enligt önskemålet. Tänker man sig inte för är det möjligt att man kanske gör inflygningen i medvind. Man flyger då in med vinden och kan få problem med den störda luften som följer med en framåt. Man kan få problem med att inte orka hovra mht det, tex det som kallas settling with power, man kan också hamna i ett läge som skapar vortex ring state, speciellt om man tappar lite höjde eller sjunker under inflygningen.
För en sån hovringsövning är det lämpligast att göra inflygningen mot vinden och sedan vrida helikoptern när man har stannat upp.

Vi vet ju inte alls pilotens bakgrund, men om det är frågan om en PPL-pilot med låg erfarenhet kan man gott tänka sig att man hamnat enligt beskrivningen ovan. Är det istället en erfaren pilot, kanske med CPL kan man tycka att risken borde vara mindre att man råkar sätta sig i den sitsen.
En PPL-utbildning syftar inte speciellt mycket till att lära piloten hur man lämpligast gör inflygningar för tex ett fotojobb, eftersom det inte riktigt ingår i vad man ska göra med ett PPL-cert även om det inte är förbjudet att låta någon fotografera.
Vi vet ju inte vad som inträffat men ska man flyga sakta på låg höjd med en kolvmotorhelikopter lär man se till att göra det där det finns nödlandningsbar terräng rakt under. I vart fall om man har passagerare. Vi vet inte riktigt flyghöjden med efter det havkom sa tolkar jag inte det som normal flyghöjd.

Rapporten ute.

Trots alla inlägg om rotor rocking etc, så var det inget tekniskt fel på helikoptern.
Piloten hade i princip ingen erfarenhet och var inte lämpad att ta på sig det här jobbet.

Citat:
Olyckan orsakades av ett antal faktorer. I slutfasen av flygningen reducerades farten och helikoptern hamnade i ett hovrande läge där stjärtrotorn sannolikt stör- des av luften från huvudrotorn. Detta medförde att helikoptern oväntat girade åt höger. De åtgärder som gjordes för att motverka giren var inte tillräckliga och därför ökade girhastigheten. En bakomliggande orsak till olyckan var att piloten hade såväl begränsad flygerfarenhet som flygtrim.

Havkom har inte riktigt beskrivit problemen som uppstår vid lågt rotorvarv. Jag delar uppfattningen om problemen med LTE( loss of tail rotor effectiveness) men man kunde ha vart tydligare med att även lågt rotorvarv innebär att stjärtrotorn är den första som tappar verkan om rotorvarvet droopar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in