17. Vilket av nedanstående påståenden hoppas Lina Lago att fler barn får höra inför sin skolstart, av texten att döma?
A I skolan är det ordning och reda.
B I skolan är det mycket som är roligt.
C I skolan arbetar man tillsammans.
D I skolan är det inte som du tror.
Jag svarade B. Tyckte förvisso inte det alternativet är klockrent, men körde uteslutningsmetoden och tyckte de andra passade ännu sämre..
Edit. Det stod förvisso i texten att många föräldrar tutar i sina barn att "i skolan måste du sköta dig", "i skolan är får man läxor" etc, och att vissa barn blir besvikna om de sen kommer till skolan och inte får läxor. Tänker man ur det perspektivet skulle "D" kunna vara rätt. Men samtidigt så känns det absolut inte som att kontentan av "Lina Lagos" text var just det. Så nä, tror inte D är rätt.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2021-03-15 kl. 22:28.
Minns jag mina alternativ rätt verkar det bli 79 på kvant samt 68 på verbala (osäker på räkning). Betydlig förbättring från min sida på den verbala delen som jag alltid haft svårt för.
Minns jag mina alternativ rätt verkar det bli 79 på kvant samt 68 på verbala (osäker på räkning). Betydlig förbättring från min sida på den verbala delen som jag alltid haft svårt för.
Vad ser Peter Wohlleben som ett tecken på att
träd har ”personligheter”?
A Att enskilda träd upprepar ett och samma beteende gång på gång.
B Att ett träds beteende vid lövfällningen förändras efter hand som trädet åldras.
C Att träds beteenden så tydligt är anpassade till
växtplatsen.
D Att enskilda träd via individanpassade signaler
kan påverka andra träds beteenden.
Och denna?
Träd verkar kunna göra något som i texten
påstås hjälpa dem att överleva under plantageliknande förhållanden. Vad?
A Ta hjälp av äldre träd med näringstillförseln.
B Agera utifrån sina erfarenheter.
C Varna varandra för attacker från växtätande
djur.
D Utveckla egna personligheter.
Och denna?
What is argued about the themes of poverty
and starvation in the stories?
A They clearly mirror the historical period of the
stories’ creation.
B They were added to the original stories by the
brothers themselves.
C They directly reflect the Grimms’ own childhood
and upbringing.
D They were later toned
B
B eller C
A
Om jag kommer ihåg rätt
Panda texten och australia texten fu×kde jag upp endel pga tidsbrist. Men jag undrar om den här militär texten, vad som var rätt där...
Senast redigerad av Firelinefireline 2021-03-16 kl. 00:31.
Under plantageliknande förhållande måste de vara att de får näring från träden som når solen. Att träden varnar varandra skrevs väl ute i de fria bland giraffer, insekter osv
edit:
Vad ser Peter Wohlleben som ett tecken på att
träd har ”personligheter”?
C Att träds beteenden så tydligt är anpassade till
växtplatsen. - Men det kan nog vara fel
upptäckte att de hade ... personligheter.
Han visar en bild på tre ekar i olika stadier av höstskrud. En är kal, en är höstgul och en håller optimistiskt fast vid sina gröna sommarlöv för att kunna bedriva fotosyntes ett tag till. Den modiga vill fortsätta bunkra välbehövliga kalorier inför vintervilan, trots att den genom skiftningen i dagarnas soltimmar och temperatur bör ha uppfattat att hösten är kommen.
– De ängsliga träden tappar löven tidigare. De vill inte plötsligt bli överrumplade av vintern. Ett naket träd står stadigare i höststormarna och slipper frostskador i löven, säger Peter Wohlleben och pekar på bilden.
Träd verkar kunna göra något som i texten
påstås hjälpa dem att överleva under plantageliknande förhållanden. Vad?
A Ta hjälp av äldre träd med näringstillförseln.
Dessutom blir småttingarna omhändertagna. Medan de yngre träden långsamt växer upp, pumpar moderträdet in socker och andra näringsämnen i dem via rötterna. Man skulle kunna se det som att de ”ammas”.
What is argued about the themes of poverty
and starvation in the stories?
C They directly reflect the Grimms’ own childhood
and upbringing. - Det fanns inget direkt svar så jag läste mellan raderna
It has been noted that a possible reason for the recurring villainy of women and the tragic absence of father figures is a reflection of the Grimms’ own loss of their father and grandfather.
Så svarade jag
Senast redigerad av PizzaDog 2021-03-16 kl. 08:33.
Under plantageliknande förhållande måste de vara att de får näring från träden som når solen. Att träden varnar varandra skrevs väl ute i de fria bland giraffer, insekter osv
Inte enig med dig där Jag uppfattade texten som att i naturliga skogar så hjälpte de stora träden till de små med näring precis som du säger, MEN under plantageliknande förhållanden så får de klara sig själva.
Bland annat står det ”I naturliga skogar har de ett helt annat utbyte av varandra. Träden som växer upp på plantager är som öar av ensamhet, säger Peter Wohlleben”.
Så jag tror varken närings-alternativet eller att träden varnar varandra är korrekt svar.
Däremot tror jag att ”agera utifrån sina erfarenheter” kan vara rätt.
Bygger det på meningen ”Men träd tycks ha förmågan att tillgodogöra sig nya erfarenheter, minnas dem och med tiden anpassa sig till de miljöer de befinner sig i. Hur dessa ’minnen’ lagras vet ingen”
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2021-03-16 kl. 08:57.
Inte enig med dig där Jag uppfattade texten som att i naturliga skogar så hjälpte de stora träden till de små med näring precis som du säger, MEN under plantageliknande förhållanden så får de klara sig själva.
Bland annat står det ”I naturliga skogar har de ett helt annat utbyte av varandra. Träden som växer upp på plantager är som öar av ensamhet, säger Peter Wohlleben”.
Så jag tror varken närings-alternativet eller att träden varnar varandra är korrekt svar.
Däremot tror jag att ”agera utifrån sina erfarenheter” kan vara rätt.
Bygger det på meningen ”Men träd tycks ha förmågan att tillgodogöra sig nya erfarenheter, minnas dem och med tiden anpassa sig till de miljöer de befinner sig i. Hur dessa ’minnen’ lagras vet ingen”