2021-03-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Inte enig med dig där Jag uppfattade texten som att i naturliga skogar så hjälpte de stora träden till de små med näring precis som du säger, MEN under plantageliknande förhållanden så får de klara sig själva.
Bland annat står det
”I naturliga skogar har de ett helt annat utbyte av varandra. Träden som växer upp på plantager är som öar av ensamhet, säger Peter Wohlleben”.

Så jag tror varken närings-alternativet eller att träden varnar varandra är korrekt svar.

Däremot tror jag att ”agera utifrån sina erfarenheter” kan vara rätt.

Bygger det på meningen ”Men träd tycks ha förmågan att tillgodogöra sig nya erfarenheter, minnas dem och med tiden anpassa sig till de miljöer de befinner sig i. Hur dessa ’minnen’ lagras vet ingen”

Jaha nu när du säger det tror det var det jag svarade! Minns det också!! Hoppas vi får rätt på den!
Citera
2021-03-16, 09:42
Medlem
Citat:
Jag svarade
C. Their habitat nowadays is mostly within specially dedicated areas,

D. They differ significantly with regard to breeding productivity,

A. They have expressed less pride than could have been predicted,

och slutligen C. Pandas currently provide an exception to anotherwise depressing trend. (men B kan också vara rätt på denna känns det som)

Den här däremot vete tusan, svarade C på sista och ingen annan som dig så jag har nog fel
Citera
2021-03-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Den här däremot vete tusan, svarade C på sista och ingen annan som dig så jag har nog fel
Jag svarade också C på sista men tror detta är fel
Citera
2021-03-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaDog

Förvånar mig inte, stressade igenom hela panda texten

Mitt prov kommer att gå lika bra som det går för pandor att inte ramla ned från saker...

https://youtu.be/xi5HX421F_Y
Senast redigerad av Firelinefireline 2021-03-16 kl. 10:04.
Citera
2021-03-16, 11:29
Medlem
disparitys avatar
Citat:
Har vi rett ut med säkerhet vad som är rätt på denna:

What is said about the academic discipline of
neuroscience?
A There is a serious lack of qualified teachers in
the field.
B There is strong competition among applicants to
the graduate courses.
C There are many students who never finish their
academic studies.
D There are few research positions to match the
number of graduates.
Går nog emot strömmen och säger att jag hade svarat B, då svaret kan hittas i det sista stycket:
Steven Hyman of the
Broad Institute of the MIT and Harvard University welcomes the flood of doctoral students choosing the field
but warns: ‘Insofar as talented young people are discouraged from academic careers by funding levels so low that
they produce debilitating levels of competition
or simply
foreclose opportunities, the U.S. and the world are losing
an incredibly precious resource."
Dvs, finansieringen är så låg att den skapar en lamslående konkurrens om platserna. Kan ha fel dock, men så jag tolkar det
Citera
2021-03-16, 11:30
Medlem
Citat:

Jag vill se facit nu, kanske för att förhindra fusk så släpps inte facit förrens alla prov inkommit till rättningscentralen.
Citera
2021-03-16, 11:32
Medlem
Citat:
Jag vill se facit nu, kanske för att förhindra fusk så släpps inte facit förrens alla prov inkommit till rättningscentralen.
De kanske väntar på att HPAkademin gjort sitt facit så de slipper göra eget
Citera
2021-03-16, 11:49
Medlem
Citat:
De kanske väntar på att HPAkademin gjort sitt facit så de slipper göra eget

Haha deras facit borde ju vara klart samtidigt som dom tryckte häftet

Aja imorgon får man väl se det och sen om en månad förfasas om man kryssat i ngt fel.
Citera
2021-03-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disparity
Går nog emot strömmen och säger att jag hade svarat B, då svaret kan hittas i det sista stycket:
Steven Hyman of the
Broad Institute of the MIT and Harvard University welcomes the flood of doctoral students choosing the field
but warns: ‘Insofar as talented young people are discouraged from academic careers by funding levels so low that
they produce debilitating levels of competition
or simply
foreclose opportunities, the U.S. and the world are losing
an incredibly precious resource."
Dvs, finansieringen är så låg att den skapar en lamslående konkurrens om platserna. Kan ha fel dock, men så jag tolkar det

B är fel. Det är ingen stor konkurrens till " applicants to the graduate courses."
Konkurrensen är stor när det gäller post-doc. Många studenter (inklusive PhD) men få platser att söka som post-doc (alltså efter PhD-examen).

D känns mest rimligt som svar.
A skulle kunna vara rimligt det med; "But its enormous popularity as an academic career choice has been accompanied by a drop in the percentage of trained neuroscientists who actually work in academic research positions" Vad som talar emot A är dock att texten inte tar ställning till om nedgången är en "påtaglig brist".

D är mest rimligt.

Brukar snitta 72-75 på verb, men kan lätt säga att denna fråga var en av de klurigaste på hela provet. Förstår mycket väl att många har fel på denna fråga. Jag själv skrev B. Tyvärr :/
Senast redigerad av AirOfficer 2021-03-16 kl. 12:14.
Citera
2021-03-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
B är fel. Det är ingen stor konkurrens till PhD-platserna.
Konkurrensen är stor när det gäller post-doc. Många studenter (inklusive PhD) men få platser att söka som post-doc (alltså efter PhD-examen).

A skulle kunna vara rimligt det med; "But its enormous popularity as an academic career choice has been accompanied by a drop in the percentage of trained neuroscientists who actually work in academic research positions" Vad som talar emot A är dock att texten inte tar ställning till om nedgången är en "påtaglig brist".

D är mest rimligt.

Jag svarade D
Citera
2021-03-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
B är fel. Det är ingen stor konkurrens till " applicants to the graduate courses."

D är mest rimligt.

Brukar snitta 72-75 på verb, men kan lätt säga att denna fråga var en av de klurigaste på hela provet. Förstår mycket väl att många har fel på denna fråga. Jag själv skrev B. Tyvärr :/

Vad svarade du/ni på militär texten? På de 4 frågorna

Uppgifter

17. Vad innebär begreppet ”konspirativt tänkande”, om man utgår från texten?

A Att i princip alla misstänks vara skyldiga tills motsatsen bevisats.

B Att en hotbild alltid bygger på en oändlig mängd triviala iakttagelser.

C Att saker tenderar att tolkas som bekräftelser på en förutbestämd uppfattning.

D Att övervakning alltid sker utifrån enkla uppfattningar om ”gott” och ”ont”.

*

18. Vad bekräftades 1997 angående Torsten Leander?

A Att han var den ende som blev registrerad i samband med årsstämman.

B Att Säpo regelbundet hade övervakat honom.

C Att hans vänskap med militärer aldrig utgjorde någon säkerhetsrisk.

D Att uppsägningen av honom var felaktig.

*

19. Textförfattaren invänder mot argumentet att den som har rent mjöl i påsen inte behöver oroa sig för den digitala massövervakningen. Vilken invändning har han?

A Ju mer systematisk övervakningen är, desto större risk att den politiska makten missbrukas.

B Ju mer omfattande övervakningen blir, desto fler kommer att framstå som misstänkta.

C Ju mer genomtänkt övervakningen är, desto större risk att vanliga medborgare drabbas.

D Ju mer detaljerad övervakningen blir, desto färre slutsatser kommer att dras.

*

20. Hur sammanfattar man bäst texten som helhet

A Som en misstroendeförklaring mot den digitala teknikens utvecklingsmöjligheter.

B Som en förklaring till övervakningssamhällets uppkomst.

C Som en varning för det digitaliserade samhällets potentiella följder.

D Som en argumentation för behovet av en statligt kontrollerad övervakning.

*
Senast redigerad av Firelinefireline 2021-03-16 kl. 12:35.
Citera
2021-03-16, 12:38
Medlem
Citat:
Vad svarade du/ni på militär texten? På de 4 frågorna

Uppgifter

17. Vad innebär begreppet ”konspirativt tänkande”, om man utgår från texten?

A Att i princip alla misstänks vara skyldiga tills motsatsen bevisats.

B Att en hotbild alltid bygger på en oändlig mängd triviala iakttagelser.

C Att saker tenderar att tolkas som bekräftelser på en förutbestämd uppfattning.

D Att övervakning alltid sker utifrån enkla uppfattningar om ”gott” och ”ont”.

*

18. Vad bekräftades 1997 angående Torsten Leander?

A Att han var den ende som blev registrerad i samband med årsstämman.

B Att Säpo regelbundet hade övervakat honom.

C Att hans vänskap med militärer aldrig utgjorde någon säkerhetsrisk.

D Att uppsägningen av honom var felaktig.

*

19. Textförfattaren invänder mot argumentet att den som har rent mjöl i påsen inte behöver oroa sig för den digitala massövervakningen. Vilken invändning har han?

A Ju mer systematisk övervakningen är, desto större risk att den politiska makten missbrukas.

B Ju mer omfattande övervakningen blir, desto fler kommer att framstå som misstänkta.

C Ju mer genomtänkt övervakningen är, desto större risk att vanliga medborgare drabbas.

D Ju mer detaljerad övervakningen blir, desto färre slutsatser kommer att dras.

*

20. Hur sammanfattar man bäst texten som helhet

A Som en misstroendeförklaring mot den digitala teknikens utvecklingsmöjligheter.

B Som en förklaring till övervakningssamhällets uppkomst.

C Som en varning för det digitaliserade samhällets potentiella följder.

D Som en argumentation för behovet av en statligt kontrollerad övervakning.

*

17 C
18 D
19 B
20 C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in