2021-03-15, 20:02
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det blir lite otympligt att klippa in hela lagtexten här.
Du trollar. Eller också är du bara lågbegåvad.
Du klippte bort F Y R A ord. "eller på annat sätt" vilket förvanskade hela innebörden av meningen.
Citat:
Som framgår av det fetade kan frivilligheten komma till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt.
(FB) Göran Lambertz anhållen, misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11)

Citat:
Och där ska det tolkas vad den luddiga lagtexten egentligen innebär, det är därför vi ser att en dom i Tingsrätten rivs upp av Hovrätten och återställs av HD.
Vem är mest trovärdig i ett våldtäktsmål, gärningsmannen eller offret? Hur ska domstolen kunna avgöra vad som sagt, antytts eller menats i efterhand?

Om vi har tur kanske en svensk man kan hänga med i den nya svårtolkade samtyckeslagen, men för en nyinvandrad stackare måste den svenska lagen vara nästintill omöjlig att förstå. Är det inte enklare att ett nej betyder nej och ja betyder ja, än att låta passivitet kanske betyda både ja och/eller nej?
Den här tråden handlar om Göran Lambertz. Det svenska svaret på Mount Everest. Det finns ytterst få personer, om ens någon, som vet mer om sexualbrottlagstiftningen och hur bevisvärdering i sexualmål görs i svenska domstolar.
Om han åtalas kommer det sannolikt refereras till en dom som Lambertz själv varit med att skriva.

Lambertz har inga svårighet att förstå eller tolka samtyckeslagen. Han vet mycket väl exakt vad som gäller. Ändå sitter han häktad misstänkt för sexualbrott. Hur kunde det bli så här? Om vi utgår från att det han är misstänkt för verkligen stämmer menar jag att det handlar om en av två saker:

Antingen har Lambertz allvarliga svårigheter med att läsa av andra människor. Han vet inte skillnaden mellan när en kvinna bara är trevlig på ett vänskapligt plan och när hon är sexuellt attraherad av honom och vill ligga. Eftersom han inte heller lärt sig hur han ska pejla läget och pröva sig fram blir det pannkaka av alltihop. Lambertz har ju bevisligen en extremt hög tilltro till sitt intellekt så tanken att han skulle kunna missförstå henne försvarar honom inte. Han misstolkar alla signaler och lägger fel betydelse i orden och kvällen slutar med att han begår en våldtäkt.

Eller så vet Lambertz mycket väl vad han gör. Han struntar i om hon är intresserad eller inte. Kanske är det till och med mer stimulerande om hon inte vill. Eller som i det här fallet: om hon är medvetslös så att han kan göra det han vill med henne utan att hon minns någonting. Den totala makten över en annan människa. Om det är på detta är det sannolikt inte första gången för honom.
Citera
2021-03-15, 20:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej nej, det är ”först våldtog han mig, sedan åkte vi två på semester till Paris tillsammans med min dotter, sedan våldtog han mig igen.” Lex Arnault.

Nu tror jag väl inte att just dessa två har träffats i något trevligt sammanhang efter jul-seansen, men det vore inget hinder för åtal eller fällande dom. Så mycket har vi lärt oss.

Kronér blev ju t.o.m. sambo med tjejen efter en påstådd våldtäkt, allt kan hända i Sverige. Våldtäktsanklagelsen kom alltså efter sambotiden trots att våldtäkten skulle ha inträffat innan.
Citera
2021-03-15, 20:08
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag är absolut inte någon beundrare av GL. Jag argumenterar generellt.
Blir denne "våldtäktsman" dömd är det ett hån mot alla kvinnor och flickor som råkat ut för verkliga våldtäkter, överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter och sexuellt våld som slutat med mord.
Det här "offret" har inga skador, inga bevis. Släpp GL!
Precis som i Anna Ardins fall är det en kreativ väninna som påstås ha kommit på att (det påstådda) samlaget varit en våldtäkt. Usch och fy, ibland skäms jag över att vara kvinna.

Jag är på din sida. Dåligt fyllesex, slafsande, tafsande, med sluddrig dialog, nån nickar till, den andre stånkar på omedveten om att partnern för kvällen tillfälligt somnat till. Det är inte våldtäkt. Det är dåligt fyllesex.
I såna fall kan både mannen och kvinnan vakna dagen efter och ha ångest. ”Vad hände? ” svaret på den frågan är jävligt sällan ”våldtäkt”.
Läggs det uppmärksamhet på det här för att det begås fasansfulla överfalls-gruppvåldtäkter i Sverige nuförtiden, för att ta bort fokus från detta (importerade) problem? Jo visst GL är verkligen känd men samtidigt känns det hela konstruerat på något vis.
Fy fan vilken sörja. Lägg fokus på överfallsvåldtäkter
Citera
2021-03-15, 20:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Styrker bara det jag sagt, han kan få knulla mer än han hinner med och orkar. Att han skulle behöva våldta för att få sex är bara trams.

Sex och våldtäkt är inte samma sak. Jag tror till och med GL har skrivit dylikt.
Ungefär att "våldtäkt är makt" eller liknande. Alltså att "tvinga på" flickorna (som inte "vill") ett samlag. Typ.
Citera
2021-03-15, 20:12
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Och baserat på denna iofs rimliga gissning så tar du upp blåmärken och blodiga trosor därför att...?

Tycker du att en registrerat tfn-samtal med obevisat innehåll på något sätt går att jämställa med den fysiska bevisning du tog upp? Eller ett vittnesmål från taxichaufför i omedelbar närhet till händelsen? Om inte, varför tar du upp det i den här tråden? Är det kanske för att du inser att detta med 99% sannolikhet är ett ord-mot-ord fall som i alla fall utom sexualbrott praktiskt taget aldrig skulle leda till häktning eller åtal?
Ja, då sexualbrott oftast begås i ett slutet rum med endast två personer närvarande blir sån bevisning helt avgörande.
Citera
2021-03-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Hon är en 30-årig, alltså mogen kvinna, som inte inte förståndshandikappad, rullstolsburen eller liknande.Om asberusning ska gälla som förmildrande omständighet, bör samma sak gälla för "våldtäktsmannen"!
"Jag var så full så jag visste inte vad jag gjorde" bör väl gälla även honom?
Obs att om offret varit en tonåring hade jag sett det hela på ett annat sätt. Men damen är en fullfjädrad advokat.
Dessutom tydligen boende i samma stad som han. Advokatgaget bör ha räckt till taxi hem och tillbaka hundra gånger.

Är BO en fullfjädrad advokat? Känner du henne? Eller har du på annat sätt fått bekräftat något av namnen som folk spekulerar om i tråden?
Citera
2021-03-15, 20:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Ja, då sexualbrott oftast begås i ett slutet rum med endast två personer närvarande blir sån bevisning helt avgörande.

Du menar att det är nödvändigt att döma utan bevisning.
Citera
2021-03-15, 20:17
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du trollar. Eller också är du bara lågbegåvad.
Du klippte bort F Y R A ord. "eller på annat sätt" vilket förvanskade hela innebörden av meningen.

(FB) Göran Lambertz anhållen, misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11)

Den här tråden handlar om Göran Lambertz. Det svenska svaret på Mount Everest. Det finns ytterst få personer, om ens någon, som vet mer om sexualbrottlagstiftningen och hur bevisvärdering i sexualmål görs i svenska domstolar.
Om han åtalas kommer det sannolikt refereras till en dom som Lambertz själv varit med att skriva.

Lambertz har inga svårighet att förstå eller tolka samtyckeslagen. Han vet mycket väl exakt vad som gäller. Ändå sitter han häktad misstänkt för sexualbrott. Hur kunde det bli så här? Om vi utgår från att det han är misstänkt för verkligen stämmer menar jag att det handlar om en av två saker:

Antingen har Lambertz allvarliga svårigheter med att läsa av andra människor. Han vet inte skillnaden mellan när en kvinna bara är trevlig på ett vänskapligt plan och när hon är sexuellt attraherad av honom och vill ligga. Eftersom han inte heller lärt sig hur han ska pejla läget och pröva sig fram blir det pannkaka av alltihop. Lambertz har ju bevisligen en extremt hög tilltro till sitt intellekt så tanken att han skulle kunna missförstå henne försvarar honom inte. Han misstolkar alla signaler och lägger fel betydelse i orden och kvällen slutar med att han begår en våldtäkt.

Eller så vet Lambertz mycket väl vad han gör. Han struntar i om hon är intresserad eller inte. Kanske är det till och med mer stimulerande om hon inte vill. Eller som i det här fallet: om hon är medvetslös så att han kan göra det han vill med henne utan att hon minns någonting. Den totala makten över en annan människa. Om det är på detta är det sannolikt inte första gången för honom.
Väl talat!
Citera
2021-03-15, 20:18
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Du menar att det är nödvändigt att döma utan bevisning.
Självklart inte. Det måste finnas någon form av bevisning.
Citera
2021-03-15, 20:21
Medlem
Citat:
Det räcker naturligtvis inte med endast ett samtal utan det blir en sammanvägd bedömning.

Korrekt. Den samlade bedömningen av målsägandens "jag blev våldtagen (när jag sov)" och samtalspartnerns "hon berättade för mig att hon blev våldtagen när hon sov".

Just så ser beviskravet i praxis ut.
Citera
2021-03-15, 20:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Självklart inte. Det måste finnas någon form av bevisning.

Ja men det som föreslogs var ingen bevisning för brott. Att kvinnan berättar för en taxiförare att hon blivit våldtagen är inte mer bevis än om hon säger det i rättssalen.
Citera
2021-03-15, 20:24
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ja men det som föreslogs var ingen bevisning för brott. Att kvinnan berättar för en taxiförare att hon blivit våldtagen är inte mer bevis än om hon säger det i rättssalen.
Omedelbarsprincipen är stark. Självklart är det jag föreslog bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in