2021-03-15, 19:43
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det klassiska är. Han våldtog mig, sen fikade vi, sen våldtog han mig igen.
Rättsläget är dubiöst.
Min fantasi är att dom två tänker ifrågasätta det genom en Installation.
Genialt, i så fall. Men har dom den kapaciteten?
Nej så kan det inte vara. Det är ju straffbart och deras trovärdighet puts väck för all framtid
Citera
2021-03-15, 19:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det klassiska är. Han våldtog mig, sen fikade vi, sen våldtog han mig igen.
Rättsläget är dubiöst.
Min fantasi är att dom två tänker ifrågasätta det genom en Installation.
Genialt, i så fall. Men har dom den kapaciteten?
Nej nej, det är ”först våldtog han mig, sedan åkte vi två på semester till Paris tillsammans med min dotter, sedan våldtog han mig igen.” Lex Arnault.

Nu tror jag väl inte att just dessa två har träffats i något trevligt sammanhang efter jul-seansen, men det vore inget hinder för åtal eller fällande dom. Så mycket har vi lärt oss.
Citera
2021-03-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jaså, har vi inte? Det var märkligt att innebörden av vissa ord är enklare att förstå än andra. En diskussion kring beteckningen våldtäkt togs upp ja, men ingenting ändrades då våld kan innebära mer än enbart fysiskt våld

Det är väl ändå något helt grundläggande med språk att det med vissa ord kan vara svårare att förstå vad som åsyftas?
Citera
2021-03-15, 19:50
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Berätta gärna vad i hela friden detta har för samband med häktningen av GL och misstankarna mot honom. Eller menar du att eftersom de första tre punkterna liksom den sista såvitt vi vet inte finns så kommer han att frias?

Den här tråden har spårat ur analogt med de klassiska ”GM är säkert invandrare”-trådarna. Vi vet absolut ingenting om någon form av stödbevisning men ni gräver ändå skyttegravar på varsin sida. För säkerhets skull?
Vi vet ju i och för sig INGENTING utan det vi kan spekulera kring är att åklagaren och domstolen har väl på fötterna för att ens begära honom häktad. Att sedan domstolen beslutar häktning så gör dom så här långt i utredningen samma bedömning.
Det jag gissar är att GL kanske till och med SMS:at eller ringt kvinnan i anslutning till det misstänkta brottet. Därmed finns det kanske ett sån bevis om att brott begåtts.
Citera
2021-03-15, 19:52
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag är absolut inte någon beundrare av GL. Jag argumenterar generellt.
Blir denne "våldtäktsman" dömd är det ett hån mot alla kvinnor och flickor som råkat ut för verkliga våldtäkter, överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter och sexuellt våld som slutat med mord.
Det här "offret" har inga skador, inga bevis. Släpp GL!
Precis som i Anna Ardins fall är det en kreativ väninna som påstås ha kommit på att (det påstådda) samlaget varit en våldtäkt. Usch och fy, ibland skäms jag över att vara kvinna.
Citera
2021-03-15, 19:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Det är säkert förvirrande för människor som inte förstår sig på nyanser i språket. Nästa sak att diskutera kring kanske kan bli hur ordet "skada" används i lagboken? Eller misshandel för den delen. Om man uppsåtligen smittar någon med en sjukdom (kanske under frivilligt sex) kan man bli dömd för misshandel, likaså om man slår någon på käften. Har vi ett problem där?

Det är klart det finns ett stort problem på många sätt med den rättspositivistiska inställningen att makten fritt definierar om vedertagna och klara begrepp till precis vad de önskar. Att skräpa ned på trottoaren blir aldrig till ett mord oavsett hur mycket jurister skulle försöka inbilla folk det. Omdefinieringen av våldtäkt ledde inte bara till att det blir mycket oklart för folk vad jurister faktiskt menar med våldtäkt utan också till att den bredare definitionen gör våldtäktsbrottet till en gummiparagraf där rättsosäkerheten ökat och där mer godtycke i bedömningen råder.

Här minskar ju iofs faktorn att det är svårt för gemene man att förstå bisarra lagar genom att det är Göran Lambertz som är misstänkt men ändå.

Nu skall vi inte ha någon allmän principdiskussion om den här saken, men det är mer än ett problem att juristerna förvandlat frivilligt sex till att kunna utgöra våldtäkt osv och det har inte med språkliga nyansskillnader att göra utan går betydligt djupare än så och har att göra med politiseringen av rättsväsendet där rättspositivismen som alltid varit en faktor fått helt bisarra konsekvenser idag under påverkan av postmodernistiskt och relativistiskt tankegods i tiden och där allt talar för att det kommer att bli ännu värre.
Citera
2021-03-15, 19:57
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Blir denne "våldtäktsman" dömd är det ett hån mot alla kvinnor och flickor som råkat ut för verkliga våldtäkter, överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter och sexuellt våld som slutat med mord.
Precis som i Anna Ardins fall är det en kreativ väninna som påstås ha kommit på att (det påstådda) samlaget varit en våldtäkt. Usch och fy, ibland skäms jag över att vara kvinna.
Vad får dig att tro att det inte finns skador eller bevis? Han är trots allt häktad och hans överklagan mot häktningen avslagen.
Vem är du att bedöma vad som ska ses som en "riktig" våldtäkt?
Citera
2021-03-15, 20:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Vi vet ju i och för sig INGENTING utan det vi kan spekulera kring är att åklagaren och domstolen har väl på fötterna för att ens begära honom häktad. Att sedan domstolen beslutar häktning så gör dom så här långt i utredningen samma bedömning.
Det jag gissar är att GL kanske till och med SMS:at eller ringt kvinnan i anslutning till det misstänkta brottet. Därmed finns det kanske ett sån bevis om att brott begåtts.
Och baserat på denna iofs rimliga gissning så tar du upp blåmärken och blodiga trosor därför att...?

Tycker du att en registrerat tfn-samtal med obevisat innehåll på något sätt går att jämställa med den fysiska bevisning du tog upp? Eller ett vittnesmål från taxichaufför i omedelbar närhet till händelsen? Om inte, varför tar du upp det i den här tråden? Är det kanske för att du inser att detta med 99% sannolikhet är ett ord-mot-ord fall som i alla fall utom sexualbrott praktiskt taget aldrig skulle leda till häktning eller åtal?
Citera
2021-03-15, 20:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore

Men sett till vad känt. Ok man kan ha synpunkter på att kvinnan här borde vetat bättre. Hon har gått ut med Göran på lokal flera gånger, sedan blir det julfest med en massa dricka. Hon borde vetat att han ville att det skulle bli sex. Trots 40 år äldre är han man, han bjuder inte på råd, dricka och en massa käk gratis. Han ville ha ut något av det här. Men oavsett det så kan hon ju alltid ångra sig sedan också säga ja till sexet innan hon vaknar upp med honom över sig.

Men i stort sett. Naiv kvinna och sedan ja säkert som vanligt en massa alkohol som spelat in. Han trodde halva var inne redan innan julmiddagen hon hade inte en tanke på att det skulle bli sex. Han var ju så mycket äldre och bara en "extrapappa".
Senast redigerad av Zaedrews 2021-03-15 kl. 20:15.
Citera
2021-03-15, 20:01
Medlem
Hoppas de har Lambertz under "suicidal watch" så han inte slipper undan besvärliga frågor och att andra höga hästar inom socialdemokraterna kommer undan. Lambertz verkar vara en manlig vänsterfeminist som åkt dit på lagar som egentligen inte skulle gälla honom. Bad luck Lambertz
Citera
2021-03-15, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej nej, det är ”först våldtog han mig, sedan åkte vi två på semester till Paris tillsammans med min dotter, sedan våldtog han mig igen.” Lex Arnault.

Nu tror jag väl inte att just dessa två har träffats i något trevligt sammanhang efter jul-seansen, men det vore inget hinder för åtal eller fällande dom. Så mycket har vi lärt oss.
Varför inte:
- han våldtog mej, sen tog vi en cigg på balkongen, sen våldtog han mej igen, men bara med tungan och två fingrar, hans fru sov i rummet bredvid, han fick 3 års fängelse.

GS.
Citera
2021-03-15, 20:02
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det är väl ändå något helt grundläggande med språk att det med vissa ord kan vara svårare att förstå vad som åsyftas?

Så kan det vara, men jag tycker inte att personerna som har svårt för att förstå innebörden av ett ord ska ha att göra med lagstiftningens utformning.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är klart det finns ett stort problem på många sätt med den rättspositivistiska inställningen att makten fritt definierar om vedertagna och klara begrepp till precis vad de önskar. Att skräpa ned på trottoaren blir aldrig till ett mord oavsett hur mycket jurister skulle försöka inbilla folk det. Omdefinieringen av våldtäkt ledde inte bara till att det blir mycket oklart för folk vad jurister faktiskt menar med våldtäkt utan också till att den bredare definitionen gör våldtäktsbrottet till en gummiparagraf där rättsosäkerheten ökat och där mer godtycke i bedömningen råder.

Här minskar ju iofs faktorn att det är svårt för gemene man att förstå bisarra lagar genom att det är Göran Lambertz som är misstänkt men ändå.

Nu skall vi inte ha någon allmän principdiskussion om den här saken, men det är mer än ett problem att juristerna förvandlat frivilligt sex till att kunna utgöra våldtäkt osv och det har inte med språkliga nyansskillnader att göra utan går betydligt djupare än så och har att göra med politiseringen av rättsväsendet där rättspositivismen som alltid varit en faktor fått helt bisarra konsekvenser idag under påverkan av postmodernistiskt och relativistiskt tankegods i tiden och där allt talar för att det kommer att bli ännu värre.

Här var det raskt marscherat! Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på dina fantasier kring sexualbrott? Här diskuterar vi ordet men enligt dig så gör vi inte det då: "det har inte med språkliga nyansskillnader att göra utan går betydligt djupare än så". OKEJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in