2021-03-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Jo, någon form av teknisk bevisning såsom blodiga underkläder, bristningar i underlivet, blåmärken på insidan av låren. Samtal till någon närstående i direkt samband med händelsen, en taxichaufför som uppmärksammat kvinnans tillstånd.

Det fetade är det enda intressanta för den här disussionen. För just så är det, ett samtal med någon räcker för fällande dom. Det kan man tycka är bra om man vill.
Citera
2021-03-15, 18:57
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Så vad händer när ingen av ovanstående skador finns och kvinnan säger sig ha blivit våldtagen?

Inte så mycket. Jämför själv

Anmälda brott/Misstänkta personer/Handlagda brottsmisstankar/Personer lagförda för brott
https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det kan vara förtal även om det som sägs bevisligen är sant.

Jo lite oklart är det ju. Ibland är det ok, ibland inte. Samnytt just för det kör väl dock på allmänintresse för att de skriver namnet. Att AB, SVT osv håller käft handlar förmodligen om att han är sosse.
Citera
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Det fetade är det enda intressanta för den här disussionen. För just så är det, ett samtal med någon räcker för fällande dom. Det kan man tycka är bra om man vill.
Det räcker naturligtvis inte med endast ett samtal utan det blir en sammanvägd bedömning.
Citera
2021-03-15, 19:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Hon är en 30-årig, alltså mogen kvinna, som inte inte förståndshandikappad, rullstolsburen eller liknande.Om asberusning ska gälla som förmildrande omständighet, bör samma sak gälla för "våldtäktsmannen"!
"Jag var så full så jag visste inte vad jag gjorde" bör väl gälla även honom?
Obs att om offret varit en tonåring hade jag sett det hela på ett annat sätt. Men damen är en fullfjädrad advokat.
Dessutom tydligen boende i samma stad som han. Advokatgaget bör ha räckt till taxi hem och tillbaka hundra gånger.
Om det nu var advokaten som är kvinnan, så blir det hela än märkligare. Hon kunde lätt ha avslutat samkvämet när middagen var avslutad och sista glaset tömt. Att hon lyckades supa ikull känns tveksamt, känns mer som att hon ångrade sitt beslut att gå till sängs med gamle Lambertz.
Citera
2021-03-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Jag tror inte på ett ord du säger. Jag har mycket god insikt i 3 stora företag alla tre internationella. Så det du påstår stämmer helt enkelt INTE.

Det som kan hända i min erfarenhet är att den manliga gemenskapen blir mindre hjärtlig och nära eftersom man inte får innesluta kvinnor i den, eftersom de skulle uppfatta den som trakasserande.
Citera
2021-03-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Backat och läst GLs "söndagsord" ett antal söndagar och vidhåller att detta är annorlunda.

Då har du bättre koll än jag har.
Citera
2021-03-15, 19:06
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eponymos
Det som kan hända i min erfarenhet är att den manliga gemenskapen blir mindre hjärtlig och nära eftersom man inte får innesluta kvinnor i den, eftersom de skulle uppfatta den som trakasserande.
Menar du på fullaste allvar att kvinnor påverkar dig och "grabbarna" så mycket att ni blir hämmade i er gemenskap?
Citera
2021-03-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Det är säkert förvirrande för människor som inte förstår sig på nyanser i språket. Nästa sak att diskutera kring kanske kan bli hur ordet "skada" används i lagboken? Eller misshandel för den delen. Om man uppsåtligen smittar någon med en sjukdom (kanske under frivilligt sex) kan man bli dömd för misshandel, likaså om man slår någon på käften. Har vi ett problem där?

Nej det har vi inte, jag förstår inte vad som ska vara upplysande med denna analogi. – Och som sagt, att beteckningen våldtäkt ger en felaktig bild över vilka handlingar är kriminaliserade uppmärksammades under beredningen av lagstiftningen.
Citera
2021-03-15, 19:12
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har tagit med det väsentliga, själva kärnan i budskapet.
Det går inte att välja ut vissa delar av en lagtext och strunta i andra.
[quote]
Citat:
Och vem bedömer om detta skett? "Gärningsmannen" tyckte det var tydligt att hon ville, p g a kroppsspråk, antydningar och beteende, men "offret" menade inte alls på det sättet. Det är inte bara vagt och svårtolkat utan dessutom väldigt godtyckligt.
Även frånsett att allting kan framstå i en helt annan dager i morgondagens klara nykterhet.
Det finns någonting som heter domstolar. Har du hört talas om dem?
Citat:
För att krångla till det ytterligare kan kulturella skillnader visa sig ha stor betydelse. Vi måste vara medvetna om att det bor människor från andra delar av världen här, och vem kan bestämma vad som gäller om passivitet både kan betyda frivillighet och ofrivillighet.
Menar du att olika lagstiftning ska gälla i Sverige beroende på var gärningsmannen kommer ifrån? Ska valet av lagstiftning utgå från brottsoffret?
Citera
2021-03-15, 19:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Förhöret kan dock ha varit precis i anslutning till anhållande. Vill man minska risken för att misstänkt påverkar utredningen verkar detta också som det förståndiga.
Men nu hade det ju gått över 2 månader. Att vänta så länge och gå direkt på häktning, det vore i så fall rena Gestapo.
Citera
2021-03-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men nu hade det ju gått över 2 månader. Att vänta så länge och gå direkt på häktning, det vore i så fall rena Gestapo.

Man skulle kunna vända på det och säga att det är Gestapo att vara för hastig. Ökar risken för en längre häktningstid. Häktning har nog i allmänhet inga fördelar för utredningen annat än att den förhindrar att misstänkt börjar påverka utredningen, och risken för att han påverkar utredningen blir konkret först när han blir delgiven misstanke. Alltså är det lika bra att vänta så länge man kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in