2021-03-13, 17:09
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag som lagerråtta tjänar mer än en lokförare. Det är sjukt. Jag arbetar heltid på rullande schema 15.00-23.45. Landar på 40k brutto och 29-30k netto efter skatt. Ni ska egentligen ha mer betalt kan man tycka, om inte mycket bättre OB pga de tider ni arbetar (vet inte hur OB ser ut för er).

Blir man ändå inte ganska trött på att köra Stockholm-Göteborg i 40 år om man börjar som lokförare vid 20 års ålder? Lite monotont menar jag.
Citera
2021-03-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag som lagerråtta tjänar mer än en lokförare. Det är sjukt. Jag arbetar heltid på rullande schema 15.00-23.45. Landar på 40k brutto och 29-30k netto efter skatt. Ni ska egentligen ha mer betalt kan man tycka, om inte mycket bättre OB pga de tider ni arbetar (vet inte hur OB ser ut för er).

OB och andra tillägg är normalbra, en godsförare med 35k i grundlön kan utan problem få ut 30k efter skatt på grund av OB och annat.

Men visst är det tröttsamt att ständigt få höra att lokförare är så välbetalda. Nuförtiden tjänar ju sjuksköterskor, lärare och många industriarbetare mer än vad en genomsnittlig förare gör.

Lönemässigt är det som vilket jobb som helst enligt mig, varken bättre eller sämre. Det är andra faktorer som gör det till ett speciellt yrke.

Citat:
Blir man ändå inte ganska trött på att köra Stockholm-Göteborg i 40 år om man börjar som lokförare vid 20 års ålder? Lite monotont menar jag.

Jag vet förare som jobbat på Arlanda Express sedan Arlandabanan öppnade och fortfarande är kvar... Men jo, de flesta byter nog minst en gång under karriären, om inte operatör så i alla fall stationeringsort.
Citera
2021-03-14, 08:19
Medlem
Gnetar man ett pass eller två i månaden tjänar man ändå rätt bra, dock är det ju rejält högre skatt på de extra lönepengarna så det kanske inte lönar sig, men det ger lite extra till tjänstepensionen om man har ITP1-pension.

Lönen får väl ändå anses hyfsat god med tanke på utbildningstiden, sjuksköterskor pluggar ju 3 år och tjänar många gånger mindre pengar och även lärare som pluggar 5 år tjänar ju kanske i bästa fall som en lokförare.

Brukar själv ligga omkring 50.000:- i månaden brutto en vanlig månad och är ganska nöjd med det, det nästan minst lika viktiga är hur mycket utgifter man har. Bor billigt i avbetald bostad, så jag kan spara ganska bra summa till mitt ISK i månaden och ändå leva ganska gott.
Har en sambo som pluggat 4 år och tjänar ungefär samma som mig nu när hon arbetat 10 år sedan sin examen.

Så kontentan är att välj ett arbete som är roligt, lokförare är roligt om man passar i rollen, alla gör inte det, men de som gör det stannar oftast länge i yrket. Känner några lärare, en programmerare och en ekonom som alla tröttnade på sina mer stressade arbeten och som läste till lokförare och trivs bättre med det valet.

Sedan är klart att man alltid vill ha högre tillägg, det vill alla :-) men jag försöker att jobba så lite obekväm tid som det går istället. Dessutom om man tröttnar på att bara köra själv kan man ju bli handledare eller instruktör och tjäna ytterligare lite till där istället.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2021-03-14 kl. 08:28.
Citera
2021-03-14, 08:46
Moderator
Tystnads avatar
"Det är helt olika mellan olika lokförarjobb och vilket företag du jobbar på. Men räkna med helt galna arbetstider och olika arbetstider olika veckor."

Intresserad av att veta ...Hur gör man vid planerade läkarebesök, tandläkarebesök, vårdbesök etc?

Vet själv hur knepigt det kan vara när sådant kan krocka med inplanerade jobb. visserligen får man ju kallelsen till vården flera veckor innan.
Ändrar cheferna schemana då eller tvingas man sjukskriva sig hela dagen?
Kanske knepigt täcka upp luckorna om det är brist på förare.
Citera
2021-03-14, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
"Det är helt olika mellan olika lokförarjobb och vilket företag du jobbar på. Men räkna med helt galna arbetstider och olika arbetstider olika veckor."

Intresserad av att veta ...Hur gör man vid planerade läkarebesök, tandläkarebesök, vårdbesök etc?

Vet själv hur knepigt det kan vara när sådant kan krocka med inplanerade jobb. visserligen får man ju kallelsen till vården flera veckor innan.

Kallelser till vårdinrättningar har man väl ofta rätt att gå på, har jag för mig, iallafall om man inte bokat tiden själv och det kan vara svårt att ändra, men kanske kan bero på vad det är.

Tycker dock att det är lättare att hitta tider för läkare/tandläkare med dessa arbetstider, då man kanske börjar sent/slutar tidigt någon dag eller är ledig mitt i veckan om man arbetar helg.

Beroende på vilken typ av lokförartjänst man har vet man schemat olika långt fram, går man på fast schema/grupp kan man veta i stort sett ett år fram hur man arbetar. Är man ny och går på "skubben" vet man oftast sina lediga dagar ett år framåt, men hur man arbetar på arbetsdagarna vet man ofta ca 1 månad fram.

Skiljer såklart mellan olika arbetsgivare.
Citera
2021-03-14, 09:23
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
OB och andra tillägg är normalbra, en godsförare med 35k i grundlön kan utan problem få ut 30k efter skatt på grund av OB och annat.

Men visst är det tröttsamt att ständigt få höra att lokförare är så välbetalda. Nuförtiden tjänar ju sjuksköterskor, lärare och många industriarbetare mer än vad en genomsnittlig förare gör.

Lönemässigt är det som vilket jobb som helst enligt mig, varken bättre eller sämre. Det är andra faktorer som gör det till ett speciellt yrke.

Jag vet förare som jobbat på Arlanda Express sedan Arlandabanan öppnade och fortfarande är kvar... Men jo, de flesta byter nog minst en gång under karriären, om inte operatör så i alla fall stationeringsort.

Kan du ge ett exempel på hur en arbetsvecka kan se ut, måndag till söndag (tider)?
Citera
2021-03-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Det skiljer så klart mellan olika arbetsgivare. Jag kör gods och jobbar 8-6 så alla sådana saker som läkarbesök, bilverkstad, tandläkare och allt vad det är planerar jag helt enkelt in på mina lediga 6-dagarsveckor, och det har fungerat utmärkt.

I och med att järnvägen är som den är så är i alla fall min generella tumregel att inte planera in för mycket privata bokade besök under arbetsveckorna, och inte för nära passets slut för man vet aldrig vad som kan hända. Plötsligt står man där 10 timmar sen även om det är extremt sällan men förseningar uppstår, särskilt på gods. Om ett generellt fel inträffar så prioriteras alltid resandetågen och godstågen parkeras åt sidan tills resandetågen kunnat köras förbi problemet.

Den 15:e varje månad får vi schemat för nästa månad med vilka turer och tider vi fått utlagda så man vet 2 veckor innan nästa månad hur nästa månad ser ut i detalj.
Citera
2021-03-14, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Brukar själv ligga omkring 50.000:- i månaden brutto en vanlig månad och

Det där är en djävla hög lön. Så hög att jag tvivlar på att det är sant. Är du instruktör ellerv arbetar väldigt mycket natt?
Citera
2021-03-14, 15:01
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Det kallas att "gneta" eller "gama", det skiljer sig kanske lite mellan företag, men antingen byter man ledig dag till en annan, eller så blir det ofta kvalificerad övertid, månadslönen dividerat med 72 för att få ut vad man får i timmen, dividera månadslönen med 94 för att få ut enkel övertid (brukar vara enkel vid försening på vardagar).

Tjänar man omkring 40.000 :- / månaden blir det alltså ungefär 555 :- /timmen som man tjänar, alltså ungefär 4-5000:- brutto för ett pass på 8-9 timmar.

Inget OB eller andra tillägg tillkommer dock. Tjänar man slutlön så brukar det inte löna sig så mycket att gneta, eftersom skatten blir högre när du når statlig skatt, dvs. 50-53% i skatt på det som överstiger statlig skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det där är en djävla hög lön. Så hög att jag tvivlar på att det är sant. Är du instruktör ellerv arbetar väldigt mycket natt?
Kolla citatet. Inte jätte svårt med extra pass.
Citera
2021-03-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Det är genomsnittlig månad jag pratar om då.

Dryga 40.000:- i grundlön, lite OB, några tidsförskjutningstillägg osv, någon övertid eller kanske något extrapass, annars inget märkvärdigt.

Inget svårt när man ligger i slutlönesteget att hamna omkring 50.000:- i månaden.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2021-03-14 kl. 15:06.
Citera
2021-03-14, 15:21
Bannlyst
Citat:
Det är genomsnittlig månad jag pratar om då.

Dryga 40.000:- i grundlön, lite OB, några tidsförskjutningstillägg osv, någon övertid eller kanske något extrapass, annars inget märkvärdigt.

Inget svårt när man ligger i slutlönesteget att hamna omkring 50.000:- i månaden.

Fast nu frågade jag dig om du är instruktör samt arbetar mycket natt. Det är det som intresserar mig att veta, som en förklaring till den höga lönen.
Citera
2021-03-14, 15:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Lokförarna på SJ kör rätt varierade streckor, värre är det för MTRX förare som bara kör Stockholm - Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in