Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
"Det är helt olika mellan olika lokförarjobb och vilket företag du jobbar på. Men räkna med helt galna arbetstider och olika arbetstider olika veckor."
Intresserad av att veta ...Hur gör man vid planerade läkarebesök, tandläkarebesök, vårdbesök etc?
Vet själv hur knepigt det kan vara när sådant kan krocka med inplanerade jobb. visserligen får man ju kallelsen till vården flera veckor innan.
Ändrar cheferna schemana då eller tvingas man sjukskriva sig hela dagen?
Kanske knepigt täcka upp luckorna om det är brist på förare.
Kallelser till vårdinrättningar har man väl ofta rätt att gå på, har jag för mig, iallafall om man inte bokat tiden själv och det kan vara svårt att ändra, men kanske kan bero på vad det är.
Tycker dock att det är lättare att hitta tider för läkare/tandläkare med dessa arbetstider, då man kanske börjar sent/slutar tidigt någon dag eller är ledig mitt i veckan om man arbetar helg.
Beroende på vilken typ av lokförartjänst man har vet man schemat olika långt fram, går man på fast schema/grupp kan man veta i stort sett ett år fram hur man arbetar. Är man ny och går på "skubben" vet man oftast sina lediga dagar ett år framåt, men hur man arbetar på arbetsdagarna vet man ofta ca 1 månad fram.
Skiljer såklart mellan olika arbetsgivare.