2021-03-13, 00:08
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
" november med löparskor, fötterna lär förfrysas ganska snabbt - särskilt under rådande hög luftfuktighet"
Nej, jag bryr mig inte i det mest kring detta ärende, men detta du just påstod... Jag var vältränad förr, sprang mycket och långt. Året runt. I samma skor, tunna och smidiga. Så länge man rör på sig är tunna skor inget problem även när det är kallt.

Känner du till området där kroppen hittades? Jag gör det, och har vandrat där - men då på leden. Det är otänkbart att man tar en avstickare utanför iförd gympadojor i november månad.
Citera
2021-03-13, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Nu kanske Deniz var något sorts freak, men gemene man drar inte 5 mils löpartur med en sådan muskulär fysik. Man kör heller inte en liten "löptur" på flera mil genom leden i brandområdet (och tillbaka) i november med löparskor, fötterna lär förfrysas ganska snabbt - särskilt under rådande hög luftfuktighet. Men sånt borde väl gå att se vid obduktionen.

Det var aldrig fråga om något ultramaraton. Fet trådsanning. Om det inte var självmord så handlade det om en max 10-15 km motionsrunda i lagom terräng som slutade illa pga. fallolycka. Har själv tillbringat mycket tid i denna sorts terräng. Fagersjö, Nacka, Haninge, Tyresta. Det finns gott om klippor där fallhöjden är 5 meter och mer än så. Väldigt lätt att göra sig illa, speciellt när det är mörkt. Stalltips: DA har fallit och brutit benet, och sedan dött av hypotermi.
Citera
2021-03-13, 01:08
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Det var aldrig fråga om något ultramaraton. Fet trådsanning. Om det inte var självmord så handlade det om en max 10-15 km motionsrunda i lagom terräng som slutade illa pga. fallolycka. Har själv tillbringat mycket tid i denna sorts terräng. Fagersjö, Nacka, Haninge, Tyresta. Det finns gott om klippor där fallhöjden är 5 meter och mer än så. Väldigt lätt att göra sig illa, speciellt när det är mörkt. Stalltips: DA har fallit och brutit benet, och sedan dött av hypotermi.

Finner det dock svårt att någon fallolycka ska ske om man håller sig till leden. Om det nu vore "väldigt lätt" att göra sig illa, varför har inte fler olycksfall påvisats där? Jag har själv avverkat samtliga områden du tar upp tidigare, men skulle anse att brandområdet vid Tyresta Nationalpark är signifikant mer öde och hyser svårare terräng, inte något område man sticker utanför leden kring vid en löprunda, särskilt inte i november. Det hade varit helt annorlunda om man vandrade och hade rätt skor/kängor och ville gå "off road".

Har du själv vandrat eller sprungit genom brandområdet? Det är mycket snick och snack i tråden. Ta er ut till naturreservatet imorgon och ta en tur genom leden är mitt tips. Återkom sedan.

Att Deniz skulle springa 5 mil är info som tydligen säkrades från en chatt-konversation han haft med vänner/kollegor strax innan han försvann.
Citera
2021-03-13, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
59.171602, 18.293407
Tack!
Citera
2021-03-13, 01:14
Medlem
Citat:
Känner du till området där kroppen hittades? Jag gör det, och har vandrat där - men då på leden. Det är otänkbart att man tar en avstickare utanför iförd gympadojor i november månad.
Känner till området, men aldrig varit där. Det jag hävdar ar att man inte förfryser några fötter ens i tunna skor om man motionerar i november månad, oavsett terräng...
Citera
2021-03-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Då utreder man inte för att döma Deniz för brott, utan att försöka få reda på var sprängämnena kommer från såklart
Killen jobbade inom försvarsmakten, självklart har han behållit sprängämnen utkvitterade för en övning.
Alltså har endast DA begått brott och han har gått ur tiden så det finns inget att utreda.
Citera
2021-03-13, 01:23
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RovSvatt
Killen jobbade inom försvarsmakten, självklart har han behållit sprängämnen utkvitterade för en övning.
Alltså har endast DA begått brott och han har gått ur tiden så det finns inget att utreda.

Hur kommer man fram till att en anställd inom Försvarsmakten tagit med sig sprängämnen hem helt enligt regelboken om inte en utredning görs? För det är väl inte fritt fram enligt något regelverk att göra lite som man vill?
Citera
2021-03-13, 01:31
Avslutad
Citat:
Finner det dock svårt att någon fallolycka ska ske om man håller sig till leden. Om det nu vore "väldigt lätt" att göra sig illa, varför har inte fler olycksfall påvisats där? Jag har själv avverkat samtliga områden du tar upp tidigare, men skulle anse att brandområdet vid Tyresta Nationalpark är signifikant mer öde och hyser svårare terräng, inte något område man sticker utanför leden kring vid en löprunda, särskilt inte i november. Det hade varit helt annorlunda om man vandrade och hade rätt skor/kängor och ville gå "off road".

Har du själv vandrat eller sprungit genom brandområdet? Det är mycket snick och snack i tråden. Ta er ut till naturreservatet imorgon och ta en tur genom leden är mitt tips. Återkom sedan.

Att Deniz skulle springa 5 mil är info som tydligen säkrades från en chatt-konversation han haft med vänner/kollegor strax innan han försvann.

Det är redan ett ovanligt fall. De flesta dödsolyckor som inträffar i Sverige diskuteras inte på flashback.

Varför antar du att DA höll sig till leden? Har själv gjort tokiga saker i näraliggande områden med liknande terräng. Fagersjö tex. Det är först efteråt som jag tagit mig för pannan och tänkt att det var nog inte jättesmart gjort. Extremt kuperat på vissa ställen.

Ja, jag har varit i "brandområdet" i Tyresta. Extremt bedräglig terräng, även i fullt dagsljus.

Det är BS, trådsanning och rykten att DA skulle springa fem mil. Sluta sprid dyngan! Även om så vore fallet, varför skulle han välja Tyresta utan utrustning? De flesta skulle springa ett ultramaraton med utrustning på asfalt eller iaf. någorlunda hanterbar terräng (liknande lidingöloppet). Släpp den idén, han är elitsoldat FFS.
Senast redigerad av löktårta 2021-03-13 kl. 01:36.
Citera
2021-03-13, 01:42
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Fattar inte vad du menar.

Detta är givet:

DA gav sig ut på en motionsrunda utan utrustning, utan mobil. Helt normalt beteende. Jag gör själv likadant. Han hade, möjligen, rekat platsen innan. Inget konstigt. Något inträffade. DA:s kvarlevor återfanns i en klippskreva.

OM detta var ett självmord så hade DA, en officer, med största sannolikhet tagit sig av daga mha. ett vapen. Då hade polisen funnit ett vapen, hylsa och en kula på plats. Problemet är att vi inte vet vad polisen har funnit. De kan mycket väl ha funnit en Glock bredvid kroppen. Det är endast om anhöriga väljer att gå ut med att DA begick självmord som vi får veta det. Detta beror på bias i media att inte rapportera/spekulera om självmord. Givet självmord, och endast om anhöriga väljer att gå ut med det (vilket inte är det vanligaste), så kommer allmännhet att få reda på den riktiga dödsorsaken. Annars kan det mycket väl vara utredningsmässigt "bevisat" att DA begick självmord utan att allmännhet får reda på det. Sedan kommer det förstås förekomma rykten.

Själv lutar jag åt olycka, tills något annat kommer fram. Även en elitsoldat som faller ner från några meter i en skreva och bryter ett ben kommer att ha problem att överleva i november i Sverige. Speciellt om ingen vet var denne är och platsen är otillgänglig. I Sverige i november har man inte många timmar på sig att bli återfunnen innan man dör av hypotermi. Även om man inte blöder.
Någon löprunda är inte alls givet. Snarare är den högst osannolik utan bara något som DA sagt till bror och någon till.
Citera
2021-03-13, 01:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Någon löprunda är inte alls givet. Snarare är den högst osannolik utan bara något som DA sagt till bror och någon till.

OK. Så det är ett självmord enligt dig? Noll tvek? Varför tar sig DA då till Tyresta för att ta sig av daga? Själv skulle jag välja en lagom näraliggande dunge. Eller är du en av dessa foliehattar som tror att Mossad/CIA mördade DA och dumpade honom? Då har jag inget mer att säga.
Citera
2021-03-13, 01:59
Medlem
Citat:
Det är redan ett ovanligt fall. De flesta dödsolyckor som inträffar i Sverige diskuteras inte på flashback.

Varför antar du att DA höll sig till leden? Har själv gjort tokiga saker i näraliggande områden med liknande terräng. Fagersjö tex. Det är först efteråt som jag tagit mig för pannan och tänkt att det var nog inte jättesmart gjort. Extremt kuperat på vissa ställen.

Ja, jag har varit i "brandområdet" i Tyresta. Extremt bedräglig terräng, även i fullt dagsljus.

Det är BS, trådsanning och rykten att DA skulle springa fem mil. Sluta sprid dyngan! Även om så vore fallet, varför skulle han välja Tyresta utan utrustning? De flesta skulle springa ett ultramaraton med utrustning på asfalt eller iaf. någorlunda hanterbar terräng (liknande lidingöloppet). Släpp den idén, han är elitsoldat FFS.
Nu har det ju iof stått i media att Deniz skrivit i en chatt att han skulle ut på en 5 mil lång löptur. Det står även i Facebookgruppen, så det är ju inte något som någon i denna tråd bara hittat på!
Citera
2021-03-13, 02:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Nu har det ju iof stått i media att Deniz skrivit i en chatt att han skulle ut på en 5 mil lång löptur. Det står även i Facebookgruppen, så det är ju inte något som någon i denna tråd bara hittat på!

Att DA skrivit i en chatt att han skulle springa 5 mil betyder inte att han hade den avsikten när han begav sig ut den aktuella dagen.

Varför skulle DA, en elitsoldat, ge sig ut på en femmila i den terrängen utan utrustning och utan mobil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in