2021-03-12, 22:29
Medlem
Är det Deniz Arda själv som skrivit att han skulle springa 5 mil? Kan det vara någon annan? Om det var tyst från fredag 11.17?
Sprang han verkligen ut då? Kanske han försvann i Liljeholmen redan torsdag? Biffarna? Vem åt upp dem?
Lördag ingen vet väl om han gav sig ut då? Det finns många frågetecken, om någon dödade honom, och kanske sprängde kroppen är det möjligt att veta det ens för polisen? Hade han ett hemligt(?) möte med någon i Tyresta?
Det finns mängder med konstigheter i detta försvinnande, och i att han överhuvudtaget är officer i svenska armen. Särskilt med tanke på hur folk (vanliga svenska ungdomar) behandlades av Säpo för några årtionden sedan. Medlem i politisk organisation kunde betyda evig arbetslöshet pga registreringen. Delta i en demonstration kunde betyda registrering. Allt är fan konstigt!
Citera
2021-03-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Ok, hur hade du tänkt dig att redovisning ska ske. Om du hämtar ut en låda om 14 kg sprängdeg, en rulle pentyl och lite krutstubin med sprängkapslar inför en fältarbetsvecka. Hur ska du slutredovisa det? I uppmätt decibel?

Nån slags kontrollorgan, avsökning på besökande till förvarings utrymmena för Sprängmedel är väl det minsta man kunde begära vore på sin plats. Även om du som militärpersonal säkert har tillgång till det, behöver inte betyda obegränsat eller utan nån som helst professionell anledning till ditt uttag som att "här tar jag med den här och den här för att spränga lite, vi hörs igen nästa vecka"
Citera
2021-03-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Tror du verkligen inte att polisen förklarat för anhöriga vad som skett? Det har funnits en del FB-detektiver med hyfsat rimliga teorier om olycka och liknande men de har haft förmågan att omvärdera sina teorier när ny info tillkommit. Anledningen till att hon raderade sin kommentar är självklart pga påtryckningar av antingen anhöriga eller polis, då det är en pågående utredning. (Samt för försvarsmaktens kommunikationsavdelning nog har fullt upp med att planera hur de ska kommentera att sprängämnen gått att smyga med sig).
Motfråga: är det troligt att mamman till sin omkomne son delar med sig av information om vad som hänt med resten av världen för att samtidit riskera att förstöra hela förundersökningen?
Du får beskriva hennes motivering till ett sådant beslut.
Citera
2021-03-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
När jag var ute i området och vandrade så blev det kolsvart ute vid klockan 17 och rejält kallt. Jag hade vandrat från Tyresta By och gått leden genom brandområdet, sedan kom jag ut vid Stensjödal. Vandrade sedan Åvavägen västerut tills första korsningen där Åvavägen möter Mörbyvägen. Följde sedan den slingan mitt i mörkret tillbaka mot Tyresta By. Hade dock turen att mobiltelefonen hade ficklampa. Det var helt dött och tog en djävla tid att traska tillbaka från Stensjödal. Jag mötte ingen ö.h.t. på tillbakavägen, däremot kom ett par bilar som stått parkerade vid Stensjödal åkandes på Åvavägen innan jag svängde upp vid korsningen, den vägen är för övrigt avspärrad med en bom.

Skulle någon ha hört en smäll är det troligen ifall någon har stått parkerat eller befunnit sig borta vid Stensjödal. Det finns även en avspärrad/privat väg in en bit inpå Åvavägen (från Stensjödalhållet) som leder till en fastighet, vilket lär vara det enda bebodda huset i närheten som skulle kunna ha uppmärksammat någon form av smäll, man kan ju hoppas att Polisen har kontaktat dessa...

Se satellitbild här:

https://www.google.com/maps/search/Brandomr%C3%A5det+Tyresta/@59.1608568,18.2834834,241m/data=!3m1!1e3

Jag har även sett jägare som har stått parkerade längs med Åvavägen, så det är inte helt otänkbart att dessa har varit området och hört något. Det finns också rejält med vildsvin bort mot Åva Gård, som numera är en ödelagd gammal jordbruksgård:

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85va_g%C3%A5rd

Bonden med sin fru stängde gården 2,5 år sedan och flyttade djuren till Gotland. Bonden hade rätt skjuta vildsvin för de bökade så mycket att det kom att kosta flera hudratusen kronor för bonden. Stockholms stad gården på 30 miljoner och nu är gården Naturvårdsverkets egendom. Boden säger att det finns inga vildsvin på Gotland, så nu får de vara lungna.
Citera
2021-03-12, 23:02
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag måste fråga. När var du där? Årstid, datum.

Nu gissar jag bara, eftersom att jag har vandrat nästan varje helg lite överallt i mellersta Sverige sedan flera år tillbaka. Minns att jag trodde att jag hade klätt mig för varmt, i början av vandringen tog jag av mig en tät-fodrad vinterjacka då solen sken. Jag förbannade mig lite över detta, men när solen försvann så gick tempen mot nollan med hög luftfuktighet ute = svinkallt. Men, möjligen oktober/november 2019? När jag kom fram till bilen som stod parkerad vid Tyresta By så fick jag dra igång motorn + full värme för att värma upp mig.

Minns själva vandringen mycket väl (dock ej när) eftersom att jag kraftigt hade missbedömt distansen som skulle avverkas. Hade också ett par ganska obekväma skinnkängor på mig då vandringen var lite av en impuls. Kommer mycket väl ihåg brandområdet, som var extremt trist rent mentalt att vandra genom, jämfört med vanlig skog. Bergsklippor överallt och knappt några träd eller beväxt skog, inget man kör barnvagnen på. Finner det mycket märkligt att man skulle avvika från leden som går där, särskilt om man har löparskor på sig under november.

Jag tror heller inte att man "joggar" från Södermalm till Tyresta By. Att "jogga" till korsningen där Åvavägen leder in ser jag som uteslutet, det är bilväg (tror 70 km/h) mitt i skogen utan trottoar, knappast något man springer på. Men vad vet jag!?

Deniz såg för övrigt ganska muskulär ut sett till längden. Har svårt att tro att man avverkar flera mils joggingtur med den fysiken. På bilderna verkar han dock ha kraftigt välutvecklad massetermuskulatur + vätskeansamling kring ansiktet. Antingen genetisk, men kan säkert ha dopat sig.
Senast redigerad av stockcock 2021-03-12 kl. 23:11.
Citera
2021-03-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Är det Deniz Arda själv som skrivit att han skulle springa 5 mil? Kan det vara någon annan? Om det var tyst från fredag 11.17?
Sprang han verkligen ut då? Kanske han försvann i Liljeholmen redan torsdag? Biffarna? Vem åt upp dem?
Lördag ingen vet väl om han gav sig ut då? Det finns många frågetecken, om någon dödade honom, och kanske sprängde kroppen är det möjligt att veta det ens för polisen? Hade han ett hemligt(?) möte med någon i Tyresta?
Det finns mängder med konstigheter i detta försvinnande, och i att han överhuvudtaget är officer i svenska armen. Särskilt med tanke på hur folk (vanliga svenska ungdomar) behandlades av Säpo för några årtionden sedan. Medlem i politisk organisation kunde betyda evig arbetslöshet pga registreringen. Delta i en demonstration kunde betyda registrering. Allt är fan konstigt!

Misstänker att det du skriver stämmer. Någon tvingade eventuellt honom att skriva att han skulle ut o springa. 60 km skrev han kanske med förhoppningen att de skulle första att något var skumt.
Citera
2021-03-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
1.
Antingen
A) upphittaren ser att liket ser sprängt ut
B) första patrull på plats ser detta
C) *i DA’ självmordsbrev/plan som polisen hittat nämns detta tillvägagångssätt.

2) Ett bortsprängt huvud gör att resten av kroppen är relativt hel, inte sant? Bara för att man sprängt behöver inte kroppen vara pulveriserad.

*) Min högst egna gissning att man funnit detta i DA’s dator.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Tack för bra inlägg. Håller med dig i stort, och har drivet den teorin i månader i den andra tråden.
Finns detaljer där jag har annan uppfattning, men det viktiga är helheten.

Håller även med dig om trådens utveckling.
I den andra tråden har man nu kommit fram till att han tagit sig till detta otillgängliga områden för att leka lite med sprängämnen. Tyvärr inträffade en olycka. Det måste ju vara en olycka.......

Intressanta funderingar! Det jag reagerat på är bilden på pannlampan. Om sprängning skett, borde inte lampan med batteriluckan öppen och batterier flygit iväg och inte legat strax brevid i samma foto?
Citera
2021-03-12, 23:26
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selim69
Misstänker att det du skriver stämmer. Någon tvingade eventuellt honom att skriva att han skulle ut o springa. 60 km skrev han kanske med förhoppningen att de skulle första att något var skumt.

Nu kanske Deniz var något sorts freak, men gemene man drar inte 5 mils löpartur med en sådan muskulär fysik. Man kör heller inte en liten "löptur" på flera mil genom leden i brandområdet (och tillbaka) i november med löparskor, fötterna lär förfrysas ganska snabbt - särskilt under rådande hög luftfuktighet. Men sånt borde väl gå att se vid obduktionen.
Citera
2021-03-12, 23:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Nu kanske Deniz var något sorts freak, men gemene man drar inte 5 mils löpartur med en sådan muskulär fysik. Man kör heller inte en liten "löptur" på flera mil genom leden i brandområdet (och tillbaka) i november med löparskor, fötterna lär förfrysas ganska snabbt - särskilt under rådande hög luftfuktighet. Men sånt borde väl gå att se vid obduktionen.
Fötter förfrysa vid plusgrader när man rör på sig till fots? Har aldrig hört talas om.
Citera
2021-03-12, 23:45
Medlem
Citat:

" november med löparskor, fötterna lär förfrysas ganska snabbt - särskilt under rådande hög luftfuktighet"
Nej, jag bryr mig inte i det mest kring detta ärende, men detta du just påstod... Jag var vältränad förr, sprang mycket och långt. Året runt. I samma skor, tunna och smidiga. Så länge man rör på sig är tunna skor inget problem även när det är kallt.
Citera
2021-03-12, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Tror du att han hade lämnat sin mobil hemma då, om det rör sig om en olycka...? Tveksamt va.

Fanns det inte tecken/spår av att han redan hade varit där innan?

Det här är ingen halkningsolycka, han valde platsen noga och ville sådels försvinna.

Jag undrar fortfarande till hans motiv för allt detta "besvär" han gjort sig.

Fattar inte vad du menar.

Detta är givet:

DA gav sig ut på en motionsrunda utan utrustning, utan mobil. Helt normalt beteende. Jag gör själv likadant. Han hade, möjligen, rekat platsen innan. Inget konstigt. Något inträffade. DA:s kvarlevor återfanns i en klippskreva.

OM detta var ett självmord så hade DA, en officer, med största sannolikhet tagit sig av daga mha. ett vapen. Då hade polisen funnit ett vapen, hylsa och en kula på plats. Problemet är att vi inte vet vad polisen har funnit. De kan mycket väl ha funnit en Glock bredvid kroppen. Det är endast om anhöriga väljer att gå ut med att DA begick självmord som vi får veta det. Detta beror på bias i media att inte rapportera/spekulera om självmord. Givet självmord, och endast om anhöriga väljer att gå ut med det (vilket inte är det vanligaste), så kommer allmännhet att få reda på den riktiga dödsorsaken. Annars kan det mycket väl vara utredningsmässigt "bevisat" att DA begick självmord utan att allmännhet får reda på det. Sedan kommer det förstås förekomma rykten.

Själv lutar jag åt olycka, tills något annat kommer fram. Även en elitsoldat som faller ner från några meter i en skreva och bryter ett ben kommer att ha problem att överleva i november i Sverige. Speciellt om ingen vet var denne är och platsen är otillgänglig. I Sverige i november har man inte många timmar på sig att bli återfunnen innan man dör av hypotermi. Även om man inte blöder.
Senast redigerad av löktårta 2021-03-12 kl. 23:56.
Citera
2021-03-13, 00:05
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Fötter förfrysa vid plusgrader när man rör på sig till fots? Har aldrig hört talas om.

Nu går det ju att förfrysa fötterna och få köldskador vid enstaka plusgrader. Särskilt om Deniz tagit en avstickare från brandområdet och allra högst tänkbart fått sina skor dyngsura. Denna vandringsled är inte direkt något elljusspår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in