2021-03-12, 20:31
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
Lägger man då till natt i ekvationen så kan det säkert gå obemärkt förbi..

Vidare så i en skreva så riktas ljudet uppåt.

När jag var ute i området och vandrade så blev det kolsvart ute vid klockan 17 och rejält kallt. Jag hade vandrat från Tyresta By och gått leden genom brandområdet, sedan kom jag ut vid Stensjödal. Vandrade sedan Åvavägen västerut tills första korsningen där Åvavägen möter Mörbyvägen. Följde sedan den slingan mitt i mörkret tillbaka mot Tyresta By. Hade dock turen att mobiltelefonen hade ficklampa. Det var helt dött och tog en djävla tid att traska tillbaka från Stensjödal. Jag mötte ingen ö.h.t. på tillbakavägen, däremot kom ett par bilar som stått parkerade vid Stensjödal åkandes på Åvavägen innan jag svängde upp vid korsningen, den vägen är för övrigt avspärrad med en bom.

Skulle någon ha hört en smäll är det troligen ifall någon har stått parkerat eller befunnit sig borta vid Stensjödal. Det finns även en avspärrad/privat väg in en bit inpå Åvavägen (från Stensjödalhållet) som leder till en fastighet, vilket lär vara det enda bebodda huset i närheten som skulle kunna ha uppmärksammat någon form av smäll, man kan ju hoppas att Polisen har kontaktat dessa...

Se satellitbild här:

https://www.google.com/maps/search/Brandomr%C3%A5det+Tyresta/@59.1608568,18.2834834,241m/data=!3m1!1e3

Jag har även sett jägare som har stått parkerade längs med Åvavägen, så det är inte helt otänkbart att dessa har varit området och hört något. Det finns också rejält med vildsvin bort mot Åva Gård, som numera är en ödelagd gammal jordbruksgård:

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85va_g%C3%A5rd
Citera
2021-03-12, 20:33
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Det borde ju vara ett brott i sig att han använt sprängmedel!!!!! Det är ju en brottslig handling att transportera dit och inneha så jag är mkt konfunderad över detta med sprängmedel öh varit inblandat. Varför inte bara kvittera ut en AK 4 på jobbet och köra ”skjutövning”?

Ja det är brottsligt såklart. Men alltså polisen menar att dom inte misstänker något brott mot Deniz, alltså mord eller liknande.
Om han har använt sprängmedel så är det ingen idé att utreda Deniz då han tyvärr är död. Försvarsmakten utreder förmodligen hur han fick med sig det ur från jobbet, om det nu ens har använts så att säga.
Citera
2021-03-12, 20:38
Medlem
PeterNosters avatar
Vad hände med mitt utredningsresultat?

En bra bit ner i länken står moderns misstanke om att någon sprängde hennes son.
Detta är alltså orginaltexten till den längre texten som fortfarande finns kvar.
Den kortare texten togs bort eller har aldrig funnits eftersom den fanns på Forumbilder.

https://www.facebook.com/822066977/posts/10160638283166978/

Jag översatte orginaltexten på Google och det blev:

Ama NEDEN canına kıydılar? = Men VARFÖR tog de hans liv?

En skribent menade att det kan betyda "tog du ditt liv".
Citat:
Och angående det fetade: de=du hans=Ditt

Jag trodde i min enfald att skribenten kunde turkiska men nu läser jag att skribenten är en
asbergerperson som har gjort en hittepåöversättning

Citat:
Tyvärr inte, jag är däremot lite av en asbergerperson som inte kan släppa taget så jag har översatt ord för ord. Har dock inte sparat men gör man så får man en bra uppfattning

Det fick det att tillsammans med andra inägg rycka i konspirationsnerven.
Var DA vanlig turk eller s.k bergsturk?
Citera
2021-03-12, 20:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RovSvatt
Kan någon dela koordinaterna där DA hittades?

59.171602, 18.293407
Citera
2021-03-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Få veta vad som verkligen hände med honom kanske lära sig nåt inför framtiden, förbättra nåt som var fel, så att hans död inte var förgäves vill inte du det?

Jo, självklart undrar jag vad som verkligen hände honom. Hur mådde han egentligen.
Att bara tysta ner allt, som ev polis och media gör vid ev självmord - är ju heller ingen lösning. Uppmuntra folk som mår dåligt att prata om det istället. Skriv vart man kan vända sig.

Oftast är det kanske inte så att nära och kära inte ställer frågor om hur man mår, utan snarare att den som mår dåligt, inte öppnar sig eller söker hjälp.
Det är viktigt att prata om det!
Citera
2021-03-12, 21:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
folk här är ju pantade.. Finns inget som talar för självmord.. Ge mig nått som skulle kunna tyda på att så är fallet? Har nån i hans närhet sagt att han mådde dåligt? Jag vet att det kan vara lätt att dölja depression men varför ska vi bara anta att han gjort det?

Nja, har man som svensk soldat eller officer tjänstgjort utomlands i skarpa insatser så är det inte osannolikt att man ådrar sig PTSD.

DA vore inte den första militären i historien som tog livet av sig på grund av psykisk ohälsa.

Där har du något som i någon mån kan förklara varför DA tog livet av sig, om det var vad han gjorde.

DA hade högst sannolikt även möjlighet att skaffa fram sprängämnen eller vapen för ändamålet om det är så att han begick suicid.

Fyndplatsen kan också i någon mån tala för ett suicid. En plats han känner till sedan tidigare, kan ha känslomässiga band till och är högt belägen.
Citera
2021-03-12, 21:09
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RovSvatt
Ja det är ju lite halv svårt att döma en död person för brott, så det eventuella brottet stöld och olaga innehav av sprängmedel kommer ju knappast utredas..

Då utreder man inte för att döma Deniz för brott, utan att försöka få reda på var sprängämnena kommer från såklart
Citera
2021-03-12, 21:20
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
När jag var ute i området och vandrade så blev det kolsvart ute vid klockan 17 och rejält kallt. Jag hade vandrat från Tyresta By och gått leden genom brandområdet, sedan kom jag ut vid Stensjödal. Vandrade sedan Åvavägen västerut tills första korsningen där Åvavägen möter Mörbyvägen. Följde sedan den slingan mitt i mörkret tillbaka mot Tyresta By. Hade dock turen att mobiltelefonen hade ficklampa. Det var helt dött och tog en djävla tid att traska tillbaka från Stensjödal. Jag mötte ingen ö.h.t. på tillbakavägen, däremot kom ett par bilar som stått parkerade vid Stensjödal åkandes på Åvavägen innan jag svängde upp vid korsningen, den vägen är för övrigt avspärrad med en bom.

Skulle någon ha hört en smäll är det troligen ifall någon har stått parkerat eller befunnit sig borta vid Stensjödal. Det finns även en avspärrad/privat väg in en bit inpå Åvavägen (från Stensjödalhållet) som leder till en fastighet, vilket lär vara det enda bebodda huset i närheten som skulle kunna ha uppmärksammat någon form av smäll, man kan ju hoppas att Polisen har kontaktat dessa...

Se satellitbild här:

https://www.google.com/maps/search/Brandomr%C3%A5det+Tyresta/@59.1608568,18.2834834,241m/data=!3m1!1e3

Jag har även sett jägare som har stått parkerade längs med Åvavägen, så det är inte helt otänkbart att dessa har varit området och hört något. Det finns också rejält med vildsvin bort mot Åva Gård, som numera är en ödelagd gammal jordbruksgård:

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85va_g%C3%A5rd

Jag måste fråga. När var du där? Årstid, datum.
Citera
2021-03-12, 21:29
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Att bara kunna kvittera ut sprängmedel för personligt bruk BORDE inte vara möjligt inte ens för en högt uppsatt officer, inte i mitt tycke i alla fall

Ok, hur hade du tänkt dig att redovisning ska ske. Om du hämtar ut en låda om 14 kg sprängdeg, en rulle pentyl och lite krutstubin med sprängkapslar inför en fältarbetsvecka. Hur ska du slutredovisa det? I uppmätt decibel?
Citera
2021-03-12, 21:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag har ingen åsikt om sprängämnesdelen men när Deniz försvann och det började pratas om att han meddelat att han skulle springa 5 mil så fick jag självmordsvibbar direkt när de inte hittat honom. Man springer liksom inte 5 mil rakt ut i skogen utan om man springer så springer man spår eller grusvägar och då skulle han ha hittats relativt snart. Nu när man ser vart han hittats också så är det svårt att tro att han ramlat så olyckligt just där
Citera
2021-03-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan756
Men är du efterbliven eller? Det står att det är översatt från turkiska.
Inte efterbliven direkt. Missade att läsa om översättningen. Du verkar snarare ha problem med din attityd mot andra.
Citera
2021-03-12, 22:12
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad hände med mitt utredningsresultat?

En bra bit ner i länken står moderns misstanke om att någon sprängde hennes son.
Detta är alltså orginaltexten till den längre texten som fortfarande finns kvar.
Den kortare texten togs bort eller har aldrig funnits eftersom den fanns på Forumbilder.

https://www.facebook.com/822066977/posts/10160638283166978/

Jag översatte orginaltexten på Google och det blev:

Ama NEDEN canına kıydılar? = Men VARFÖR tog de hans liv?

En skribent menade att det kan betyda "tog du ditt liv".

Jag trodde i min enfald att skribenten kunde turkiska men nu läser jag att skribenten är en
asbergerperson som har gjort en hittepåöversättning

Det fick det att tillsammans med andra inägg rycka i konspirationsnerven.
Var DA vanlig turk eller s.k bergsturk?
Haha! Jag har inte asberger. Vad jag menade var att jag lätt snöar in på saker och vill ta reda på mer, i detta fall gav jag mig fan på att översätta mammans text ord för ord för att själv kunna tolka. Jag är en väl utbildad akademiker och ingen efterbliven snorunge (som vissa andra här, nämner inga namn), därmed inte sagt att jag har rätt i allt jag skriver eller tolkar (att hävda absolut exakthet gör bara idioter, det finns oftast fler nyanser än så).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in